Permalänk

Kapselkaffemaskin?

Jag har dragits med min 150kr ÖoB kaffebryggare nu allt för länge och är sugen på en "uppgradering".

Jag ser att det finns såna här Kapselmaskiner även under 800kr nu och det känns extremt intressant.

Hur funkar det med dom där? Kan man köpa vilken som helst och sedan använda vilka slags kapslar som helst? Eller har dom olika storlekar så att man måste hålla sig till ett och samma märke hela tiden?

Brygger dom OK kaffe? Det som gör dom intressant är ju att det är så jädra smidigt, inget att göra rent, släng kapseln och sedan är de klart liksom.

Vad har ni för tankar om kapselbryggaren?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Dom smakar helt okej, har testat 3-4 olika däremot är finsmakarna emot då dom hellre köper en bra "vanlig" kaffebryggare.

Dricker man vanligt bryggkaffe och ofta så köp en bättre vanlig, dricker du inte så ofta men vill kunna välja varm choklad, latte, cappuchino osv osv så funkar en kaffemasking utmärkt.

Permalänk
Medlem

Kapselbryggare är ungefär som skrivare, maskinen är billig men kapslarna är hutlöst dyra. Jag är en sån där som bälgar i mig bryggkaffe som andra dricker vatten så det skulle aldrig gå ihop för mig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det är säkert jättetrevligt om man gillar espresso och/eller föredrar att dricka hippare saker än vanligt bryggkaffe.

Är det slätt, svart bryggkaffe som är det som lockar mest så är en vanlig bryggare mer ändamålsenlig.

Permalänk

Slit å slängsamhällsprudukt, uch!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

tycker inte alls om dem.

En kopp kaffe kostar 3-5 kr, det blir massvis med onödigt skräp i form av kapslar.

Dock är det väl bra om du är ensam och inte dricker kaffe så ofta.

Jag däremot föredrar att brygga en god kopp kaffe med nymalda bönor.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jaa, låt oss uppfinna hjulet igen, vad roligt!

Permalänk

Har en Nespresso, helt värdelös om du frågar mig.
En kapsel ger mig en halvmugg med skitsvagt kaffe. Därför måste jag (när jag nu använder den) ta 2 st kapslar. Och även då smakar det skit. Dock hatar jag allt som har mjölk i sig, men smaken är som baken.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt precis.en nespresso pixie någonting för typ 1200.

Varken jag eller någon annan i min familj sticket kaffe så den används bara när sett kommer någon gäst.har den vanliga bryggaren i reserv om vi har kalas eller liknande.

Innan fick vi alltid hälla ut kaffe när folk åkt hem vilket vi nu slipper, det går snabbt och smidigt att göra en kopp men den allra största anledningen till att jag köpte den var för att inte behöver vara nervös att ungarna sliter ner en varm bryggare när man råkar tappa uppsikten på dom.

Kapslarna är dyra men vi gör av med väldigt få så det är ingert jagbryr mig om.

Angående smaken så hart de mest frekventa gäster här hemma fått testa lite olika sorter.

I regel kan man säga ingen kapsel under 5i styrka vart särskilt intressant, vana brygg kaffe drickare lägger sig runt sju i styrka. Max är tio och det var för beskt.

Finns,ingen choklad och annat till min bryggare och det vart inte heller intressant för mig att ha.

Blir inte mycket skräp att orda om heller och ser lite trevligare ut och tar mindre plats än min gamla bryggare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag fick min Nespresso Latissima + som inflyttningspresent. Ja kapslar är dyra, ca 3.5kr stk, men herregud så god kaffe.
Och en automatisk mjölkskummare hjälper mycket. God latte, och mycket bättre cappucino än man kan få ute på coffee house eller waynes. Har köpt 600 kapslar i år, har ca 150 kvar. Dyrt ja, men jag gillar min cappuccino med mycket skum, och det får jag inte ute på stan. Sen jobbar det ganska många söta tjejer på nespresso butiken i sthlm

Så här ser en latte ut, gjord med min maskin.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/470882...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av zeleni:

Jag fick min Nespresso Latissima + som inflyttningspresent. Ja kapslar är dyra, ca 3.5kr stk, men herregud så god kaffe.
Och en automatisk mjölkskummare hjälper mycket. God latte, och mycket bättre cappucino än man kan få ute på coffee house eller waynes. Har köpt 600 kapslar i år, har ca 150 kvar. Dyrt ja, men jag gillar min cappuccino med mycket skum, och det får jag inte ute på stan. Sen jobbar det ganska många söta tjejer på nespresso butiken i sthlm

Så här ser en latte ut, gjord med min maskin.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/470882...

Hmm ja 2000+kr för kaffe som du säger (600x3.5) på ett år är väll inte för mycket? Rätta mig om jag har fel, dricker själv inte mycket

Drar en parallel till om man köper samma mängd ute

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm ja 2000+kr för kaffe som du säger (600x3.5) på ett år är väll inte för mycket? Rätta mig om jag har fel, dricker själv inte mycket

Drar en parallel till om man köper samma mängd ute

Om man sprider det över ett år, så är det ganska ok. Det går 2 kaplsar om dan när vi jobbar, 4-5 när vi är hemma. Det är en kort mys stund, en kopp cappuccino, en bit chockolat, efter maten. Absolut värd pengarna.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag var lite inne på någon slags kaffemaskin för ett tag sedan... dock inte dessa kapsel-varianter eftersom det är på tok för dyrt ifall man dricker kaffe lite mer regelbundet som jag gör... ja fler än ett par muggar per dag.

Ett kaffepaket/vecka just nu... vad motsvarar det i kapslar? Vore väl inte ekonomiskt lönsamt. Annars kunde man ju önska sig en kaffemaskin i julklapp/present.

Bryggare med kvarn är väl att föredra annars. Kör just nu med en Philips-bryggare med termoskanna för 299 kr. Tycker faktiskt personligen att det blir precis likadant kaffe i den som i en kompis Moccamaster vilken kostade ca fyra gånger så mycket.

Bryggkaffe, ja smakar brygg Det är som te, bara kaffesmak. Kan inte jämföras med en kopp god espresso.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har en Dolce Gusto-kapselmaskin. Kan väl bara säga att den är inte för kaffedrickare, fungerar perfekt om man bara tar någon kopp på helgen eller om man får besök, men dricker man 4-6 koppar om dagen kommer det vara ren förlust.

En sak som jag själv inte räknat med det var att i varje kapsel som kostar (ca?) 3-4kr så går det bara ca 1,5dl färdig dryck. Hur stor är en kaffekopp (lite filosofisk fråga kanske)? Oftast behöver jag dubbla kapslar för att få till en kopp

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.