Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Ja det funkar utan problem att ansluta när jag kör

Modem x.0.0.2
Dator x.0.0.10

Via routern ser det ut såhär

när jag kör traceroute till x.0.0.2: (iWin är den lokala dator jag sitter på, .henriksson är den lokala domänen)

C:\Users\Xwerty>tracert x.0.0.2 Tracing route to ANantes-651-1-49-2.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.2] <--------------------- over a maximum of 30 hops: 1 iWin.henriksson [x.0.0.50] reports: Destination host unreachable. Trace complete.

Traceroute till x.0.0.3(Accesspunkt som ligger innanför brandväggen)

C:\Users\Xwerty>tracert x.0.0.3 Tracing route to ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.3] <--------------------- over a maximum of 30 hops: 1 1 ms 1 ms 1 ms ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.3] Trace complete. C:\Users\Oskar>

Har du gett dina enheter externa IP som du hittat på själv? Det är i så fall ingen bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Har du gett dina enheter externa IP som du hittat på själv? Det är i så fall ingen bra idé.

10.x.x.x/24 är privat.
en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network#section_1

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Då ber jag om ursäkt. Det är nämligen så att Telia benämner sitt smartmodem med just "gateway", därför jag var tvungen att fråga

Som föregående talare så kan det ju vara nått utanför och då går det garanterat att mäta upp.

Hoppas du lyckas få iordning på det, Telia är inte dom snabbaste på att lösa kunders problem (enligt egen erfarenhet) men det kanske går bättre för dig.

Ingen fara
Något som satt myror i huvudet på mig är att det släppts ny firmware till.mitt modem(dlink 320b) på den brittiaka sidan. Där står det: fixed problem with reciving an ip adress from the wan connection.

Dock kan jag inte uppdatera. Den påstår att det är fel fil eller att den är för stor
och på den svenska sidan finns ingen sådan firmware

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

10.x.x.x/24 är privat.
en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network#section_1

Jo, det vet jag. Jag fick bara inte ihop det med svaret du fick när du körde traceroute, och eftersom du inte skrivit ut 10 i början så undrade jag om du satt något annat där.

EDIT: Svaret du får på dina tracerts pekar ju på att du försöker spåra vägen till 2.0.0.2 och 2.0.0.3 och inte till några privata nät.
2.0.0.2 = ANantes-651-1-49-2.w2-0.abo.wanadoo.fr
2.0.0.3 = ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jo, det vet jag. Jag fick bara inte ihop det med svaret du fick när du körde traceroute, och eftersom du inte skrivit ut 10 i början så undrade jag om du satt något annat där.

EDIT: Svaret du får på dina tracerts pekar ju på att du försöker spåra vägen till 2.0.0.2 och 2.0.0.3 och inte till några privata nät.
2.0.0.2 = ANantes-651-1-49-2.w2-0.abo.wanadoo.fr
2.0.0.3 = ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr

Ah inte konstigt att jag inte fick svar?
Ska försöka igen o se om jag kan nå modemet från andra sidan. Det är inte så viktigt i och försig

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Ingen fara
Något som satt myror i huvudet på mig är att det släppts ny firmware till.mitt modem(dlink 320b) på den brittiaka sidan. Där står det: fixed problem with reciving an ip adress from the wan connection.

Dock kan jag inte uppdatera. Den påstår att det är fel fil eller att den är för stor
och på den svenska sidan finns ingen sådan firmware

Det lät ju lite knepigt, det lär ju vara samma sorts problem med resten av värdens firmware tycker man :-/ Som sagt, hoppas du får ordning på det, aldrig kul med massa problem

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Ah inte konstigt att jag inte fick svar?
Ska försöka igen o se om jag kan nå modemet från andra sidan. Det är inte så viktigt i och försig

Jag är inte helt med på var du får kontakt och var du inte får det men iaf... har du en privat adress på modemet som sitter på utsidan av din router så borde du inte kunna komma åt den från insidan. Privata adresser kan inte routas på internet och om inte Pfsense filtrerar bort trafik till dessa adresser på WAN-porten så har de gjort en rejäl miss där - men de verkar ju göra det eftersom du inte kommer åt den.

Frågan är varför du får så knasiga svar vid traceroute. Det är som att den tolkar ditt "10" i första oktetten binärt istället för decimalt och därmed försöker nå "2" istället. Prova att ange adresser från något annat privat spann, 192.168.x.x till exempel. Du borde fortfarande inte kunna nå modemet genom din router men du borde inte få så tokiga svar vid traceroute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xwerty:

När jag skriver gateway menar jag en riktig gateway. dvs dreas dhcp server som sedan kopplar mig till internet. Dvs den som finns i närheten av min basstation.

Jag har ringt till telia, killen jag pratade med verkade ny men lyssnade och förstod mycket bra
Han bad dock att jag skulle byta ut modemet för säkerhetsskull.
Jag sade att mitt modem har uppkoppling fram till basstationen men att jag inte får någon IP från deras DHCP server.
Sedan testade han linan och sa att den svarade att det är "brott" i linan.
Det sa jag var omöjligt, och han instämde.
Han pratade med någon mer rutinerad och sade att det programmet sa så ibland. Låter inte riktigt som de sitter på stabila grejjor isåfall?
Jag skulle skaffa nytt modem och ringa tillbaka.

2min efter att samtalet slutfördes så fick jag en ny ip och allt fungerade super igen!
Dock har jag samma tråkiga problem som tidigare. Vid hg belastning tenderar gatewayen att sluta svara i sådär 1 min sedan rullar det på bra i cirka 30-60min.

Jag tror helt klart att de behöver byta ut eller uppgradera gatewayen jag är anluten till.
Någon annan som har ip adress 81.230.201.x ?

Har du något annat modem att testa än det du har nu. Telia skickade ut Zyxel modem tidigare. Du har inte ett sådant liggandes kanske? Har sett flera som haft problem med Internet delen med andra modem än just Zyxel. Men å andra sidan vet jag inte om just ditt modem skulle ha problem eller om det är fullt fungerande. Hur som helst, hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag är inte helt med på var du får kontakt och var du inte får det men iaf... har du en privat adress på modemet som sitter på utsidan av din router så borde du inte kunna komma åt den från insidan. Privata adresser kan inte routas på internet och om inte Pfsense filtrerar bort trafik till dessa adresser på WAN-porten så har de gjort en rejäl miss där - men de verkar ju göra det eftersom du inte kommer åt den.

Frågan är varför du får så knasiga svar vid traceroute. Det är som att den tolkar ditt "10" i första oktetten binärt istället för decimalt och därmed försöker nå "2" istället. Prova att ange adresser från något annat privat spann, 192.168.x.x till exempel. Du borde fortfarande inte kunna nå modemet genom din router men du borde inte få så tokiga svar vid traceroute.

Jag tror det beror på att man måste ha en adress i samma subnet somm routern för att kunna logga in på den.
Så fort jag har en annan adress tillexempel den externa, så kan jag inte komma åt gui på modemet.
Tror den spärrar andra adresser av säkerhetsskäl.

Vid traceroute nu så får jag:

Microsoft Windows [Version 6.2.9200] (c) 2012 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\Oskar>tracert 192.168.1.1 Tracing route to 192.168.1.1 over a maximum of 30 hops 1 1 ms <1 ms <1 ms wall_of_fire.henriksson [10.0.0.1] 2 5 ms 6 ms 6 ms gw-n2fls31o1041.telia.com [81.230.201.1] 3 7 ms 6 ms 6 ms 81.230.200.238 4 * * * Request timed out. 5 * * * Request timed out. 6 *

Skrivet av Ramses:

Har du något annat modem att testa än det du har nu. Telia skickade ut Zyxel modem tidigare. Du har inte ett sådant liggandes kanske? Har sett flera som haft problem med Internet delen med andra modem än just Zyxel. Men å andra sidan vet jag inte om just ditt modem skulle ha problem eller om det är fullt fungerande. Hur som helst, hoppas det löser sig.

Köpt ett nyttt modem just nu och ja det blev en zyxel!
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/modem/zyxel-p-660h-d...
Egentligen ren slump att det blev just zyxel, men förutom designen är jag nöjd hittills.
Har dock inte fått tid att testa hur stabil uppkopplingen än, ett gott tecken är att jag får 15ms vid tptest.
Något som varit ca 25ms innan.

Visa signatur