Permalänk
Medlem

Problem med ADSL bredband, Telia

Godkväll alla klockare!

Historik
Jag har haft problem med min uppkoppling under en längre tid. Speciellt har det varit under belastning då routern slumpmässigt slutat svara på ping, och inte heller skickat vidare några "paket".

Modem:
Jag har bytt ADSL2+ modem utan någon förändring alls.

Router:
Jag har bytt mellan en D-Link DIR-100, en D-Link DIR-655 och en Netgear WNR3500L.
Alla dessa har lidit av samma problem. Vilket jag tycker är mycket märkligt.
I fallen av DIR-655 och WNR3500L har jag sett till att de inte är onormalt varma, stängt av den trådlösa delen och använd en extern switch för att inte låta mer information än nödvändigt gå via routern. Känns orimligt liten risk att den inbyggda switchen skulle vara underdimensionerad, men jag ville vara på den säkra sidan.

Jag har dock kunnat komma runt det här problemet genom att installera pfSense på en Pentium 3Ghz med 2Gb RAM.
Den är otroligt mycket stabilare och jag älskar den på alla sätt just nu!

Problem 2
Tyvärr så har ett nytt problem uppdagats i samband med att jag bytte router.
Routern svarar alltid på ping men den tappar anslutning mot Telias Gateway lite då och då (kanske 5ggr om dagen).
Om jag går in i loggen står det ungefär: "gateway down"
Och sedan så skickar den återupprepade DHCP requests till Telias gateway utan svar.
Efter någon minut så svarar gatewayen och jag får samma ip adress som tidigare och allt funkar som det ska igen.
Modemet indikerar inget annorlunda och allt på min sida ser ut att fungera klockrent!

Jag tror det kan finnas två ställen där felet sitter:
1. I Telefonlinan mellan huset och basstation
2. I Telia gatewayen.
3. Möjligtvis om pfSense har något med saken att göra. Dock har jag svårt att tänka mig det då jag testat den bakom min egen router i två dygn utan att det varit några problem.

update
Efter att ha varit i kontakt med telia så har jag äntligen fått en ny ip adress. Felet låg hos dem, dock så vet jag inte om mitt modem möjligtvis fortfarande har ett finger med i leken.

Ping till telias gateway(extern) är nu 3-4 istället för 7-30ms som det kunde vara tidigare.
Dock så har jag en gång tappat uppkopplingen. Jag kunde då pinga gateway men inte deras dns server.
Får låta brorsorna belasta nätet så mycket de kan idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Godkväll alla klockare!

Historik
Jag har haft problem med min uppkoppling under en längre tid. Speciellt har det varit under belastning då routern slumpmässigt slutat svara på ping, och inte heller skickat vidare några "paket".

Modem:
Jag har bytt ADSL2+ modem utan någon förändring alls.

Router:
Jag har bytt mellan en D-Link DIR-100, en D-Link DIR-655 och en Netgear WNR3500L.
Alla dessa har lidit av samma problem. Vilket jag tycker är mycket märkligt.
I fallen av DIR-655 och WNR3500L har jag sett till att de inte är onormalt varma, stängt av den trådlösa delen och använd en extern switch för att inte låta mer information än nödvändigt gå via routern. Känns orimligt liten risk att den inbyggda switchen skulle vara underdimensionerad, men jag ville vara på den säkra sidan.

Jag har dock kunnat komma runt det här problemet genom att installera pfSense på en Pentium 3Ghz med 2Gb RAM.
Den är otroligt mycket stabilare och jag älskar den på alla sätt just nu!

Problem 2
Tyvärr så har ett nytt problem uppdagats i samband med att jag bytte router.
Routern svarar alltid på ping men den tappar anslutning mot Telias Gateway lite då och då (kanske 5ggr om dagen).
Om jag går in i loggen står det ungefär: "gateway down"
Och sedan så skickar den återupprepade DHCP requests till Telias gateway utan svar.
Efter någon minut så svarar gatewayen och jag får samma ip adress som tidigare och allt funkar som det ska igen.
Modemet indikerar inget annorlunda och allt på min sida ser ut att fungera klockrent!

Jag tror det kan finnas två ställen där felet sitter:
1. I Telefonlinan mellan huset och basstation
2. I Telia gatewayen.
3. Möjligtvis om pfSense har något med saken att göra. Dock har jag svårt att tänka mig det då jag testat den bakom min egen router i två dygn utan att det varit några problem.

Är telias gateway bryggad? om nej, Se om du kan göra det eller satsa på ett annat modem ang problem nr2 för att slipp att ha router + router.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Har du sync (lyser dsl lampan) när det strular?
Om du hela tiden har sync så är det inget fel på "telelinan".

Har ingen vrålkoll på just pfsense men den borde väl ha en inbyggd FW?
Kolla så att du verkligen har öppnat för dhcp.

Kör även en "tcpdump -i <wan_if> port 67" på din pfsense. Då ser du att dhcp-paketen verkligen skickas iväg.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det du kallar gateway, är det smartboxen eller den externa enheten hos Telia?
Du nämner även modem är det en smart eller ett rent modem ?Ooch nån hembyggd pf sense maskin, kan du beskriva vilka delar du har och hur ditt lokala när är hopkopplat så vore det bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du kallar gateway, är det smartboxen eller den externa enheten hos Telia?
Du nämner även modem är det en smart eller ett rent modem ?Ooch nån hembyggd pf sense maskin, kan du beskriva vilka delar du har och hur ditt lokala när är hopkopplat så vore det bra.

Såhär ser det ut

modemet är "dumt" och statuslampan indikerar inget annorlunda när jag tappar kontakt med telias gateway.

Routern är en lga775 platform pentium på 3ghz med 2gb ddr2
pfsense nanobsd är installerat på ett usbminne(installerades på plats i datorn)

nätverkskorten i routern är ett äldre 3com 100Mbit/s som ansluter till modemet. LAN nätverkskortet är det intergrerade realtek 1Gbit/s. Den är i sin tur kopplad till en "dum" gigabitswitch.

Hoppas det blev lite tydligare

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Har du en bryggad eller obryggad smartbox som modem?
Eller har du ett eget modem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Har du sync (lyser dsl lampan) när det strular?
Om du hela tiden har sync så är det inget fel på "telelinan".

Har ingen vrålkoll på just pfsense men den borde väl ha en inbyggd FW?
Kolla så att du verkligen har öppnat för dhcp.

Kör även en "tcpdump -i <wan_if> port 67" på din pfsense. Då ser du att dhcp-paketen verkligen skickas iväg.

Inbyggd forward eller vad står FW för?

Dhcp fungerar ju i 9 fall av 10. Hur menar du öppnat för? WAN kortet är konfigurerat för att ta emot adress från dhcp server.

Är det port 67 som används för dhcp requests?
Måste jag köra kommandot från shell direkt i routern eller kan jag köra.det.kommandot från web gui?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du en bryggad eller obryggad smartbox som modem?
Eller har du ett eget modem?

jag har eget dlink dsl320b
som sagt dumt och har bytits ut mot precis en likadan då jag hade en tanke om att det kunde varit modemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Lego Master
Skrivet av Xwerty:

Inbyggd forward eller vad står FW för?

FireWall. Brandvägg. Vilket är precis vad pfSense är.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

FireWall. Brandvägg. Vilket är precis vad pfSense är.

jaha
som sagt dhcp requests funkar ju alla gånger annars. Har auto NAT aktiverad för utgående paket.

Har märkt att detta fenomen är vanligast kvällstid och speciellt både när jag och mina brorsor spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad modemet och inte bara routern säger om förbindelsen när det är problem ? logga in i det och kolla statusen även i modemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat vad modemet och inte bara routern säger om förbindelsen när det är problem ? logga in i det och kolla statusen även i modemet.

Ska testa detta om någon timme.
Hur kommer det sig att jag inte kan se modemet i traceroute?
Om den på något sett hanterar paketen borde väl det synas?

Jag antar att det inte är möjligt att logga in på enheten utan att sätta en statisk ip (192.168.1.1).
och koppla en dator direkt till utan routern emellan(eftersom jag har en ip som ligger utanför 192.168.x.x)?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xwerty:

Ska testa detta om någon timme.
Hur kommer det sig att jag inte kan se modemet i traceroute?
Om den på något sett hanterar paketen borde väl det synas?

Jag antar att det inte är möjligt att logga in på enheten utan att sätta en statisk ip (192.168.1.1).
och koppla en dator direkt till utan routern emellan(eftersom jag har en ip som ligger utanför 192.168.x.x)?

Du borde kunna ändra admin ipadressen på modemet till nått som ligger i det nät du använder, jag har själv en del nätverksprylar hemma som jag konfat om så att de går att nå, jag brukar ha statisk ip på alla prylar utom datorerna och jag lägger dem i samma nät och ställer om så att dhcp inte delar ut adresser inom det område jag har till statiska saker och experiment, just nu har jag dhcp aktivt från .64 och uppåt och gör man en sån sak så går det fint. modem routrar och switchar går att komma in i och man riskerar inte adresskonflikter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Ska testa detta om någon timme.
Hur kommer det sig att jag inte kan se modemet i traceroute?
Om den på något sett hanterar paketen borde väl det synas?

Jag antar att det inte är möjligt att logga in på enheten utan att sätta en statisk ip (192.168.1.1).
och koppla en dator direkt till utan routern emellan(eftersom jag har en ip som ligger utanför 192.168.x.x)?

Du kan inte se modemet eftersom det inte har någon IP-adress. Det är en sk nät terminering, en slags förlängning av DLS-linan som använder ett annat protokoll än TCP.
Har du felanmält till Telia? För om du har bytt din pfsense mot andra bredbandsroutrar utan att komma runt problemet så återstår troligen modemet eller själva förbindelsen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan inte se modemet eftersom det inte har någon IP-adress. Det är en sk nät terminering, en slags förlängning av DLS-linan som använder ett annat protokoll än TCP.
Har du felanmält till Telia? För om du har bytt din pfsense mot andra bredbandsroutrar utan att komma runt problemet så återstår troligen modemet eller själva förbindelsen.

Modemet har enligt manualen en admin inloggning så det borde gå att komma in där bara man ser till att ha datorn på rätt nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modemet har enligt manualen en admin inloggning så det borde gå att komma in där bara man ser till att ha datorn på rätt nät.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan inte se modemet eftersom det inte har någon IP-adress. Det är en sk nät terminering, en slags förlängning av DLS-linan som använder ett annat protokoll än TCP.
Har du felanmält till Telia? För om du har bytt din pfsense mot andra bredbandsroutrar utan att komma runt problemet så återstår troligen modemet eller själva förbindelsen.

Har inte felanmält till telia för jag vill vara säker på vart felet sitter. Sist jag ringde så kunde de ju inte konstatera något problem just för tillfället, altså var de inte mycket de kunde göra. Nu skriver jag upp alla tider med datum när vi tappar förbindelsen så kanske de kan kolla lite i deras logg efter fel.
Har bytt statisk IP på modemet till en i samma subnet som DHCP servern i routern delar ut adresser. Dock utanför DHCP range precis som man ska.

Jag kan komma åt gui om jag ansluter direkt med en dator till modemet, då med fast ip på datorn(i samma subnet), men inte genom brandväggen/routern.
Kan jag lägga in en virtuell ip adress som sedan leder till ip adressen på modemet?
DHCP är avaktiverat på modemet. Jag har dock svårt att tänka mig att felet ligger där.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att routa till modemet? Eller så direktkopplar du det och byter till ett ip på samma nät som du har datorerna sedan så kopplar du tillbaka det då borde det gå att nå det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Modemet har enligt manualen en admin inloggning så det borde gå att komma in där bara man ser till att ha datorn på rätt nät.

Ser inte att det framgår vilket moden TS har, men mitt gamla ZyXel 600 är i alla fall bara en terminering och jag antog att det var ett sådant. Bredbandsroutrar med inbyggt modem kan man såklart administrera. Men då är ju pfsense överflödig, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Går det inte att routa till modemet? Eller så direktkopplar du det och byter till ett ip på samma nät som du har datorerna sedan så kopplar du tillbaka det då borde det gå att nå det.

Har gjort precis detta.
(WAN)Modem: x.0.0.2
(WAN)Router:81.y.z.127
(LAN)Router: x.0.0.1
(LAN)AP: x.0.0.3
(LAN)DHCP: x.0.0.50-254

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser inte att det framgår vilket moden TS har, men mitt gamla ZyXel 600 är i alla fall bara en terminering och jag antog att det var ett sådant. Bredbandsroutrar med inbyggt modem kan man såklart administrera. Men då är ju pfsense överflödig, eller?

Det är ett dlink dsl320b enligt en post.

Skrivet av Xwerty:

Har gjort precis detta.
(WAN)Modem: x.0.0.2
(WAN)Router:81.y.z.127
(LAN)Router: x.0.0.1
(LAN)AP: x.0.0.3
(LAN)DHCP: x.0.0.50-254

Funkar det att logga in i modemet när du kopplar normalt då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ett dlink dsl320b enligt en post.
Funkar det att logga in i modemet när du kopplar normalt då ?

Ja det funkar utan problem att ansluta när jag kör

Modem x.0.0.2
Dator x.0.0.10

Via routern ser det ut såhär

när jag kör traceroute till x.0.0.2: (iWin är den lokala dator jag sitter på, .henriksson är den lokala domänen)

C:\Users\Xwerty>tracert x.0.0.2 Tracing route to ANantes-651-1-49-2.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.2] over a maximum of 30 hops: 1 iWin.henriksson [x.0.0.50] reports: Destination host unreachable. Trace complete.

Traceroute till x.0.0.3(Accesspunkt som ligger innanför brandväggen)

C:\Users\Xwerty>tracert x.0.0.3 Tracing route to ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.3] over a maximum of 30 hops: 1 1 ms 1 ms 1 ms ANantes-651-1-49-3.w2-0.abo.wanadoo.fr [x.0.0.3] Trace complete. C:\Users\Oskar>

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har nu ett långt driftstopp!
skriver från telefoben. är det något jag kan testa?
jag har dynamisk ip och kom åt modemet till en början. Men verkar som om det bara kan göra en sak i taget. efter cirka 2 min kan jag läsa i loggen åå modemet att den hittat uppkoppling sedan kan jag inte nå modemet via gui eller ping.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

jag har nu ett långt driftstopp!
skriver från telefoben. är det något jag kan testa?
jag har dynamisk ip och kom åt modemet till en början. Men verkar som om det bara kan göra en sak i taget. efter cirka 2 min kan jag läsa i loggen åå modemet att den hittat uppkoppling sedan kan jag inte nå modemet via gui eller ping.

Ring Telia på en gång och låt dem se vad som händer. Sen behöver du inte censurera 10.0.0.1 adresserna. Det är ingen som kommer hacka dig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ring Telia på en gång och låt dem se vad som händer. Sen behöver du inte censurera 10.0.0.1 adresserna. Det är ingen som kommer hacka dig

Ska göras!
Gammal vana

Här är lite mer bevisning på att felet ligger hos dem:

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xwerty:

jag har nu ett långt driftstopp!
skriver från telefoben. är det något jag kan testa?
jag har dynamisk ip och kom åt modemet till en början. Men verkar som om det bara kan göra en sak i taget. efter cirka 2 min kan jag läsa i loggen åå modemet att den hittat uppkoppling sedan kan jag inte nå modemet via gui eller ping.

Men om du inte når modemet så är problemet inte hos telia, modemet är ditt eget och vägen dit är också via dina saker, om modemet däremot inte når telestationen så är felet hos telia.
Eller tänker/fattar jag det du skriver fel nu ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Såhär ser det uthttp://picupload.pl/vi-Rd1c2O.jpg

modemet är "dumt" och statuslampan indikerar inget annorlunda när jag tappar kontakt med telias gateway.

Routern är en lga775 platform pentium på 3ghz med 2gb ddr2
pfsense nanobsd är installerat på ett usbminne(installerades på plats i datorn)

nätverkskorten i routern är ett äldre 3com 100Mbit/s som ansluter till modemet. LAN nätverkskortet är det intergrerade realtek 1Gbit/s. Den är i sin tur kopplad till en "dum" gigabitswitch.

Hoppas det blev lite tydligare

Enligt bilden du knåpat ihop och min erfarenhet av telia så har du modem efter modem?!?!?!?! Telias "gateway" är ju ett _modem_och en router i samma låda så varför ha två modem efter varandra??

Har jag missuppfattat din ritning eller något annat så ber jag om ursäkt och man kan bortse från denna post.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av badmanswe:

Enligt bilden du knåpat ihop och min erfarenhet av telia så har du modem efter modem?!?!?!?! Telias "gateway" är ju ett _modem_och en router i samma låda så varför ha två modem efter varandra??

Har jag missuppfattat din ritning eller något annat så ber jag om ursäkt och man kan bortse från denna post.

När jag skriver gateway menar jag en riktig gateway. dvs dreas dhcp server som sedan kopplar mig till internet. Dvs den som finns i närheten av min basstation.

Jag har ringt till telia, killen jag pratade med verkade ny men lyssnade och förstod mycket bra
Han bad dock att jag skulle byta ut modemet för säkerhetsskull.
Jag sade att mitt modem har uppkoppling fram till basstationen men att jag inte får någon IP från deras DHCP server.
Sedan testade han linan och sa att den svarade att det är "brott" i linan.
Det sa jag var omöjligt, och han instämde.
Han pratade med någon mer rutinerad och sade att det programmet sa så ibland. Låter inte riktigt som de sitter på stabila grejjor isåfall?
Jag skulle skaffa nytt modem och ringa tillbaka.

2min efter att samtalet slutfördes så fick jag en ny ip och allt fungerade super igen!
Dock har jag samma tråkiga problem som tidigare. Vid hg belastning tenderar gatewayen att sluta svara i sådär 1 min sedan rullar det på bra i cirka 30-60min.

Jag tror helt klart att de behöver byta ut eller uppgradera gatewayen jag är anluten till.
Någon annan som har ip adress 81.230.201.x ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om du inte når modemet så är problemet inte hos telia, modemet är ditt eget och vägen dit är också via dina saker, om modemet däremot inte når telestationen så är felet hos telia.
Eller tänker/fattar jag det du skriver fel nu ?

Fel av mig.
Jag kan endast komma åt modemet om jag har en ip.
Jag lät den vara dynamisk, men eftersom Telias gateway inte tilldelade mig någon resulterade det i att jag inte hade någon alls, ock kunde således inte ansluta. Jag lade dock till en statisk ip och det funkade.

Jag missbedömde helt mitt i hettan.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara problem med kabeln till stationen också, men hursomhelst så går det att mäta upp om man konstaterar att problemet ligger mellan huset och telestationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xwerty:

När jag skriver gateway menar jag en riktig gateway. dvs dreas dhcp server som sedan kopplar mig till internet. Dvs den som finns i närheten av min basstation.

Jag har ringt till telia, killen jag pratade med verkade ny men lyssnade och förstod mycket bra
Han bad dock att jag skulle byta ut modemet för säkerhetsskull.
Jag sade att mitt modem har uppkoppling fram till basstationen men att jag inte får någon IP från deras DHCP server.
Sedan testade han linan och sa att den svarade att det är "brott" i linan.
Det sa jag var omöjligt, och han instämde.
Han pratade med någon mer rutinerad och sade att det programmet sa så ibland. Låter inte riktigt som de sitter på stabila grejjor isåfall?
Jag skulle skaffa nytt modem och ringa tillbaka.

2min efter att samtalet slutfördes så fick jag en ny ip och allt fungerade super igen!
Dock har jag samma tråkiga problem som tidigare. Vid hg belastning tenderar gatewayen att sluta svara i sådär 1 min sedan rullar det på bra i cirka 30-60min.

Jag tror helt klart att de behöver byta ut eller uppgradera gatewayen jag är anluten till.
Någon annan som har ip adress 81.230.201.x ?

Då ber jag om ursäkt. Det är nämligen så att Telia benämner sitt smartmodem med just "gateway", därför jag var tvungen att fråga

Som föregående talare så kan det ju vara nått utanför och då går det garanterat att mäta upp.

Hoppas du lyckas få iordning på det, Telia är inte dom snabbaste på att lösa kunders problem (enligt egen erfarenhet) men det kanske går bättre för dig.

Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]