Permalänk
Medlem

Uppdatering av budgetspeldator

Tjena hörni, jag tog hjälp av er för ca 2 år sedan med att sätta ihop en spelburk för ca 9000:-, kan verkligen inte sånt här, så hade tur att ni hjälpte mig!
Vet inte vad som är relevant så skriver ned allt, här är den:

System Model: Gigabyte GA-P55-UD3
Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz (4 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 4096MB RAM
PSU: Corsair TX 650W 80+
Chassi: Fractal Design Define R2
Graphics card: ATI Radeon HD 4890

Nu till saken, grafikkortet har gått sönder nå nåt sätt, fläkten kanske, det överhettas på några minuter, till sådär 120 grader, så just nu står en bordsfläkt på golvet. Har testat byta grafikkort och då är allt lugnt. Nu ska jag alltså köpa ett nytt, vet inte vilka som passar till moderkortet osv. och jag vill ha något som pallar de flesta spelen. Budgeten för kortet är väl max 3000 ungefär.

Min andra fråga är om jag bör uppgradera nåt annat samtidigt t.ex RAM, vore onödigt om hela prestandan sjönk genom en komponent tänker jag.

Permalänk

Jag tror detta skulle bli bra. Du får desutom tre spel på köpet! Du kan ju också kolla på gtx 670 om du vill lägg ut lite till. Du klarar dig med 4gb men om du vill kan du ju lägga till 4gb för att vara säker.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag tror detta skulle bli bra.

Ryms det i chassit? Borde vara gränsfall.

Permalänk
Skrivet av xemacs:

Ryms det i chassit? Borde vara gränsfall.

tack! Tänkte inte på det.

Citat:

Supports graphic card lengths up to circa 290mm and CPU coolers with height of maximum circa 165mm

och 7950 är ju exakt 290mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Jag tror detta skulle bli bra. Du får desutom tre spel på köpet! Du kan ju också kolla på gtx 670 om du vill lägg ut lite till. Du klarar dig med 4gb men om du vill kan du ju lägga till 4gb för att vara säker.

Tack för svar!
Ja har kikat lite på det där Radeon, ser bra ut, men nu tror ni det är för stort? :-/

Permalänk
Skrivet av filleb:

Tack för svar!
Ja har kikat lite på det där Radeon, ser bra ut, men nu tror ni det är för stort? :-/

Det är precis på gränsen men det finns ju mindre varianter som te.x Msis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, är den mindre sämre då eller? Förlåt för dumma frågor
Och hur skulle denna funka, lite mer budget kanske: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Permalänk
Skrivet av filleb:

Ok, är den mindre sämre då eller? Förlåt för dumma frågor
Och hur skulle denna funka, lite mer budget kanske: http://cdon.se/hemelektronik/asus_radeon_hd7870_2gb_ddr5_pcie...

Mindre behöver inte alls betyda sämre jag har bara inte så bra koll på just den kylaren. Den där funkar ju också. Kan man fråga vad du har tänkt att använda den till så blir det lite lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelar mest spel som inte är alltför krävande, HoN, CoD och liknande. Men vore kul att palla lite spel i framtiden också så jag inte behöver uppgradera så ofta. Kanske insett att jag inte har så mkt pengar xD

Permalänk
Skrivet av filleb:

Spelar mest spel som inte är alltför krävande, HoN, CoD och liknande. Men vore kul att palla lite spel i framtiden också så jag inte behöver uppgradera så ofta. Kanske insett att jag inte har så mkt pengar xD

Om du inte ska spela så jätte krävande spel så finns ju 7850 den precis innan 7870, har hört att den ska vara väldigt prisvärd
EDIT: Jag äger själv gigabytes 560ti och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HD 7870 är ett mycket prisvärt kort.
Bra prestanda till fint pris.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Så om jag köper denna (2100:-) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745753&cks=ASS&assoc=B99... så kommer jag kunna spela lite mer krävande spel?

Men om jag köper detta (1700) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745702 så kommer jag inte kunna det?

Och får båda dessa plats?

Tack så mycket för alla svar! Snart är vi klara!

Permalänk
Medlem

Kör själv på 7870, och jag kan säga att det är mycket prestanda per krona, har inte upplevt några problem med det!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En fråga, har möjlighet att få 2st 6870. Kan jag crossfirea dom på min burk? Och får jag bra prestanda då eller är t.ex 1st 7850 bättre?

Permalänk
Medlem

Bör jag också skaffa mer RAM?

Permalänk
Medlem

Såg nu detta erbjudande, men har ingen koll på GeForce kort. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/165161-asus_geforce_g...

Är kortet bra? För spelerbjudandena är ju super!