Permalänk
Medlem

16:10-alternativ till Dell 2412M ?

Finns det några andra skärmar jag borde titta på i 16:10-segmentet innan jag köper en Dell 2412M ?
Den ska användas främst till kontorsbruk.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Verkar ha sämre färgrymd än Dell:en anligt tftcentral. Lägre än 82% vill jag nog inte gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Finns det några andra skärmar jag borde titta på i 16:10-segmentet innan jag köper en Dell 2412M ?
Den ska användas främst till kontorsbruk.

Visst finns det bättre skärmar i 16:10 segmentet. Dock hjälper det om vi vet var din ekonomiska smärtgräns hamnar någonstans ?

Permalänk
Medlem

Smärtgränsen ligger på 4000 pix men då krävs det en del för att motivera att så mycket spenderas. Jag lattjar mycket i Photoshop men skickar nästan aldrig nåt till tryckeri och när jag gör det är det ändå inte för yrkesändamål (i yrket handlar det mest om webb så och där kan man ju ändå inte kontrollera hur mottagarens skärm är kalibrerad eller inte kalibrerad). Kort sagt, klart jag skulle uppskatta att kunna ha 100% AdobeRGB men jag vet inte om det är värt 2000 spänn extra om backlight-bleed ändå blir likadan som på en billigare skärm. Jag tänker nu på Dell U2410 vilket väl är alternativet. Jag måste säga att jag har en förkärlek för de här 3-års utbeytesgarantierna som Dell erbjuder för jag har bytt ut min nuvarande 2209WA två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag måste säga att jag har en förkärlek för de här 3-års utbeytesgarantierna som Dell erbjuder för jag har bytt ut min nuvarande 2209WA två gånger.

Bra med lång garanti, om man gör dålig kvalité...

De Samsung skärmar jag har köpt har hållt minst 5 år och då är det ändå dags att byta till något modernt när de pajar.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jaha, vad ger du för de skärmarna då (Du är den första jag stöter på som hävdat att Dells skärmar under 5000 skulle vara dåliga i förhållande till konkurrenterna.)?

Jag vill förresten inte ha några TN-skärmar för jag orkar inte med betraktningsvinklarna.

Permalänk
Medlem

Runt 3.000:- har jag gett för de Samsung skärmarna. Det var du som sa att dina skärmar går sönder... Mina har inte gjort det...

Sen vet inte om det beror på fabrikatet, driftmiljön eller något annat.

Permalänk

Ny skärm från Asus som är för kalibrerad och de lämnar med ett kalibreringsverktyg.. PA248QJ
http://uk.asus.com/Display/LCD_Monitors/PA248QJ/#overview
Är själv mycket intresserad av den men har inte hittat några tester så den verkar vara helt nysläppt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Bra med lång garanti, om man gör dålig kvalité...

De Samsung skärmar jag har köpt har hållt minst 5 år och då är det ändå dags att byta till något modernt när de pajar.

//Lasse

Låter som ett väldigt lustigt argument då lång garanti snarare vore ju döden för företaget om dom samtidigt har dålig kvalité. Är väl snarare så att Dell känner sig såpass säkra på kvalitén i sina skärmar att dom kan lova extra utan att gå med förlust på det.

Inget ont om Samsung för detta, var väldigt nöjd med min Samsung 193P som jag hade väldigt länge. Och är väldigt nöjd med min nuvarande HP LP2475 också, samt har en Dell U2410 på jobbet som också den är riktigt bra. Men det kanske bara är jag som har tur när det kommer till skärmar, alternativt att jag inte stör mig på det som alla andra verkar göra.

Back on topic så har HP en skärm till i prissegmentet i form av HP ZR24w, har inte själv någon erfarenhet från den men det finns en recension uppe på TFT Central som kan vara värd att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Runt 3.000:- har jag gett för de Samsung skärmarna.

TN? eller?

Citat:

Det var du som sa att dina skärmar går sönder... Mina har inte gjort det...

Det sa jag egentligen inte, och det jag menade var att när jag fått backlight bleed eller färgförskjutningar så har de skickat en ny skärm dagen därpå. Så jag har betalat mindre och fått nya skärmar när de strulat. Det kan man väl inte klaga på.

Nåja, jag är inte intresserad av att diskutera sånt, säg istället vad du har för skärmar så kan jag kolla om de är ett alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psiko:

Back on topic så har HP en skärm till i prissegmentet i form av HP ZR24w, har inte själv någon erfarenhet från den men det finns en recension uppe på TFT Central som kan vara värd att kika på.

Det var väl den som länkades i andra posten ovan zr2440w... med lite väl lite färgrymd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Smärtgränsen ligger på 4000 pix men då krävs det en del för att motivera att så mycket spenderas. Jag lattjar mycket i Photoshop men skickar nästan aldrig nåt till tryckeri och när jag gör det är det ändå inte för yrkesändamål (i yrket handlar det mest om webb så och där kan man ju ändå inte kontrollera hur mottagarens skärm är kalibrerad eller inte kalibrerad). Kort sagt, klart jag skulle uppskatta att kunna ha 100% AdobeRGB men jag vet inte om det är värt 2000 spänn extra om backlight-bleed ändå blir likadan som på en billigare skärm. Jag tänker nu på Dell U2410 vilket väl är alternativet. Jag måste säga att jag har en förkärlek för de här 3-års utbeytesgarantierna som Dell erbjuder för jag har bytt ut min nuvarande 2209WA två gånger.

Nyligen släppta EIZO FLEXSCAN EV2436W ( 4190 SEK ) http://www.dustinhome.se/product/5010654290/eizo-flexscan-ev2436w-24-wide-tft-led-black/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5694

Varför ? - Läs mitt tidigare inlägg här... http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1139982-asus-pb278q-27-wqhd-pls-pa-ingang/index2.html#post12820399

Följer du mitt råd slipper du massa backlight bleed och annan dålig kvalitetskontroll. Dessutom slipper du urvattnade färger från en halvmedioker 6bitars panel. Du slipper också PWM flimmer som kan trötta ut ögonen och ge huvudvärk. Grädde på moset är ju att Eizo ger dig 5 års garanti.

Du nämner även U2410 som förvisso ger dig Wide gamut. Men om du absolut inte har något behov av detta skulle jag nog avråda ifrån att lägga pengarna på en U2410 eftersom sRGB emuleringen på denna modell lämnar en del över att önska. Dessutom gör avsaknad av hårdvarubaserad LUT den även till ett mediokert val för den som planerar att arbeta i wide gamut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det var väl den som länkades i andra posten ovan zr2440w... med lite väl lite färgrymd.

Nej det är två olika skärmar. Här är en länk till ZR2440w recensionen på TFT Central: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2440w.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det var väl den som länkades i andra posten ovan zr2440w... med lite väl lite färgrymd.

Om du inte redan slagit till på skärm så får du lite ytterligare synpunkter här.
Jag har testat (köpt och lämnat tillbaka) 2 st dell u2412m och en u2410. De två första föll på väldigt ojämn färg över bildytan. U2410 var bra på många sätt men jag fick inte ner ljusstyrkan till acceptabel nivå så den gick bort. Dessutom tillförde faktiskt inte den större färgrymden särskilt mycket, och jag sitter ändå och redigerar en hel del bilder.

Har nu en HP zr2440w och mitt exemplar är acceptabelt (inte fantastisk) på alla punkter. Vad gäller färgrymd mäter min spyder4 upp exakt samma på HPn som på dell u2412m. Siffran som står på bla prisjakt får du nog ta med en nypa salt.