Permalänk
Medlem

Betalar för hjälp!

Det har gått så långt nu att jag fan inte orkar försöka lösa det själv. Har varit på flertal forum men utan lycka att få något riktigt svar på mitt problem, så jag erbjuder 500kr för den som hjälper mig lösa denna.

För en vecka sedan köpte jag min första stationära dator, med mina egna utvalda delar och ett litet företag som byggde och beställde alla delar. Med det så köpte jag en hårddisk och SSD. Nu kommer problemet. Min SSD med bara 128 GB är min C: disk, och min hårddisk med 1TB är min D: disk. Vilket jag inte alls gillar. Jag måste själv flytta över allting och krångla över detta, jag vill att det ska vara tvärtom, jag vill bara flytta över windows och de spelen jag har till SSD, resten vill jag ha på min hårddisk såklart? Jag prövade flytta över min Users/Namn till D: men sen försvann allt tidigare från mitt skrivbord? Är så in i helvettes jävla trött på det här. Om fortfarande inte förstod problemet och tros kunna hjälpa, kan ni skicka ett meddelande till mig här om skype så kan jag dela skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

Det har gått så långt nu att jag fan inte orkar försöka lösa det själv. Har varit på flertal forum men utan lycka att få något riktigt svar på mitt problem, så jag erbjuder 500kr för den som hjälper mig lösa denna.

För en vecka sedan köpte jag min första stationära dator, med mina egna utvalda delar och ett litet företag som byggde och beställde alla delar. Med det så köpte jag en hårddisk och SSD. Nu kommer problemet. Min SSD med bara 128 GB är min C: disk, och min hårddisk med 1TB är min D: disk. Vilket jag inte alls gillar. Jag måste själv flytta över allting och krångla över detta, jag vill att det ska vara tvärtom, jag vill bara flytta över windows och de spelen jag har till SSD, resten vill jag ha på min hårddisk såklart? Jag prövade flytta över min Users/Namn till D: men sen försvann allt tidigare från mitt skrivbord? Är så in i helvettes jävla trött på det här. Om fortfarande inte förstod problemet och tros kunna hjälpa, kan ni skicka ett meddelande till mig här om skype så kan jag dela skärm.

så du vill ha din 1 TB som primära HDD? eller du vill flytta över data från den ena till den ändra? mvh

SSDn ska va den primära, C: som du har OS spel osv. och den andra som lagring till filmer osv

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Hektros:

Alltsa SSDn ska du ha som C annars finns dar ingen mening med att ha den alls, du far helt enkelt installera allt pa D forutm det du vill ska ga fort, det ska vara pa C.

Sa tycker inte du ska gora det alls, ar nagra program installerad pa C som du inte vill sa avinstallera dem, och installera om men valj D da, brukar kunna valja sjalv vid installation.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Avstängd

Du kan ju i fösig föröka klona 1tb hdd, om du har en extern hdd eller en annan hdd så underlättar det med att föra över så du har max 115gb windows + spel inkl.

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Permalänk
Medlem

Kan ni formulera varför SSD måste vara C:?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hektros:

Eftersom den ska vara primary, du kanske har ett lösen ord inte sant? ta bort lösenordet så du inte krypterar filerna och försöker igen med fil överföringen. Hände exakt samma sak för mig, hade lösenord på en annan hdd som jag hade windows på och försäkte föra över filer till en annan hdd som jag har windows på och det gick inte få med filerna bara ett par mappar som var tomma.

Permalänk
Medlem

Och nu har jag två "Desktop" mappar, ena är D: ena C: .. Inte för så länge sen ändrades den till C:

Hur ändrar man tillbaka till D: ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

SSDn är många gånger snabbare än en HDD och därför vill du ha den som C: och ha operativsystem osv på den.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

Om du vill ha ett snabbt OS så ska SSD:n vara C: just för att Windows alltid lägger sig på C: du kan inte installera OS på D:, E: etc. SSD:n som OS disk, sedan när du installerar program gå in på avancerade inställningar och välj D: istället så lägger sig inte det programmet på os disken alltså SSD:n.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

SSD brukar prestera många gånger snabbare än en vanlig hårddisk, därav vill man ha sitt OS och program som drar mycket på den. Då blir access tiderna och laddning tiderna kortare. Varför skaffade du annars en SSD?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du har uppfattat det med C: är Systemdisken. D.v.s där ditt OS(windows) ligger.

Det jag misstänker att du vill är att program har D: disken som standard för installationer då du ska installera nytt.

Är själv lite osäker på om det går då nya program oftasts är låst till att installera i windows program mapp. Så jag tror helt enkelt att du får vänja dig vid att klicka in D: då du ska installera nya program.

Du kan ju helt enkelt göra en mapp som heter Program på D: disken och typ Mina dokumet/bilder/filmer o.s.v. sen synka dom med standard mapparna som ligger i startmenyn och i Users. Då kommer dom inte ta upp plats på C: disken men dom kommer att komma upp då du trycker upp mina dokument ändå.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Då börjar jag förstå. Den sista saken jag undrade är det med desktop.

Jag vill snabbt liksom komma fram till saker, inte börja klicka mig till Computer/D:/Filmer. Som jag sa har jag C: desktop nu, ska man också ha det eftersom SSD eller kan jag byta till mitt D: Desktop?

Som det är nu kan jag ju inte ha några bilder eller sånt för det är ju C: = SSD.

Fan vad svårt att förklara

Permalänk
Skrivet av Hektros:

Jag vill snabbt liksom komma fram till saker, inte börja klicka mig till Computer/D:/Filmer. Som jag sa har jag C: desktop nu, ska man också ha det eftersom SSD eller kan jag byta till mitt D: Desktop?

Som det är nu kan jag ju inte ha några bilder eller sånt för det är ju C: = SSD.

Använd dig av genvägar? Finns ingen anledning att fylla SSDn med "skräpfiler". En SSD på 128 håller bara windows och ett tiotal program, inte en massa filmer också :D. Dessutom, varför hamnar filer i ex /Filmer om du ändå inte vill ha dem på C:/ Disken??

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

Öppna bibioteket:

Och gå till den mapp du vill ha snabbt åtkomst till

I mitt exempel har jag valt att lägga alla hämtade filer i en mapp på min HDD
För att skapa denna "genväg" så går du bara till den mapp du vill ha genvägen till
exempel:

Dra mappen till vänster i Favorit menyn.
Jag har alltså dragit mappen "Hämtade filer" på HDDN till Favorit listan så att man snabbt kan komma åt det med 1 klick

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Skapa en mapp med det namn du vill ha på den (T.ex. User/downloads) på D disken.

Sedan under egenskaper för hämtade filer så ändrar du om till dess nya plats. (Hjälper gärna dig och genomföra detta, tror dessutom inte du behöver betala någon här på forumet för hjälpen)

Permalänk
Medlem

Så här har jag

Där första disken är C, D, E, G, H, I, K och BluRay/DVD läsare X Y, simpelt och enkelt

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hektros:

Om du inte vet vad en SSD är bra för så varför köpte du den då?

Permalänk
Skrivet av Tauri:

Så här har jag
http://i.imgur.com/ly39U.jpg

Där första disken är C, D, E, G, H, I, K och BluRay/DVD läsare X Y, simpelt och enkelt

Hade det inte varit ännu bättre om dessa hade varit individuella ikoner?
http://www.iconarchive.com/category/drive-icons.html

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bara ändra i nerladdnings program vart det ska sparas.Går ju att ändra i alla program man har idag.Samma sak med spel bara ändra målmappen till D: disken

Har själv en SSD som C: och en 2TB som D: disk där allt jag hämtar ner /sparar hamnar auto

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Korspost, tråd låst.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.