Frågor om hur man "flyttar" windows mellan 2 hårddiskar

Permalänk
Medlem

Frågor om hur man "flyttar" windows mellan 2 hårddiskar

Hej !

Mitt läge ser ut som såhär idag:

Köpte en dator som jag byggde ihop för ca 1 år sedan, då köpte jag en 40gb SSD disk som jag installerat windows 7´på och sen har jag en 1tb hårddisk som lagrar all annan data som spel etc.

Problemet är nu bara att min system disk konstant klagar om för lite utrymme och när jag kollar så har jag enbart ca 50-300mb ledigt på SSD:n, jag har nu beställt en 128gb SSD ist som skall hålla mitt windows,

Så min fråga är följande:

HUR gör jag smidigast med installation utav nya disken samt "flyttar" om det går över mitt windows 7 ifrån min 40GB SSD till nya 128GB SSD?

Tacksam för förklarande svar och tackar för att ni tagit er tid !

MVH
Emil

Permalänk
Medlem

Det som funkat fint för mig är att bara göra en spegling av diskarna, alltså matcha data 1:1 mellan den gamla och nya.

Efter det så använder du bara ett lämpligt disk-tool för att utöka partitionen så att du kan utnyttja hela volymen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Enklast e att klona

Vilket prog. är enklast att göra det med?:)

Fick precis en bra länk! tack ändå^^

Visa signatur

|||

Permalänk

Om man skall gå från en liten till större disk så funkar verktyg som clonezilla och windows inbyggda utan problem.
Clonezilla är en livecd som du bränner ut och clonar en disk till en annan. Den begränsningen som finns är att den inte klonar till mindre diskar i nuvarande version.
Med windows kan man göra en systembackup till en annan disk i datorn och sen installerar men på den nya disken och väljer återställ från backup under processen. Detta gör att man får en "klon" men datorn är fortfarande ominstallerad. Samma begränsning som med clonezilla måldisken måste vara lika stor eller större.
Det jag slutligen använde var detta men det var för jag hade en mindre måldisk.
http://www.partition-tool.com/personal.htm Det är gratis för hemanvändare.
Lycka till

Permalänk
Hedersmedlem

Clonezilla är inte helt slaget. Är det utrymme över så kan man först testa att minska utrymmet i windows diskhanterare. Räcker inte det så får man ta till gparted (resize partition). SystemRescueCD innehåller det bl.a. och en del till.
Såklart kan man ju om möjligt rensa bord filer som inte behövs innan ändringen sker.

För trådskaparen spelar det här ingen roll, han/hon går från liten lagringsenhet till större.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Testversionens enda begränsning är att den endast kan användas under 30 dagar va?

Oj det vet jag tyvärr inte, jag kör full licensierad version.