Nybörjare i Debian apt-get install

Permalänk

Nybörjare i Debian apt-get install

Hej, undrar om man måste installera eller kan spara filerna till senare. Om jag fattat rätt kollar ju apt var den nyaste versionen finns, om det finns uppdateringar och autoinstallerar med dependencies och allt.

Men om man vill spara då? På samma sätt som jag laddar hem någonting.exe (komplett program inte installer) i Windows och lägger den på en USB eller bränner till skiva eller bara låter ligga på hårddisken som backup ifall jag vill ominstallera eller göra det senare. Alltså en offline installation. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Hej, undrar om man måste installera eller kan spara filerna till senare. Om jag fattat rätt kollar ju apt var den nyaste versionen finns, om det finns uppdateringar och autoinstallerar med dependencies och allt.

Men om man vill spara då? På samma sätt som jag laddar hem någonting.exe (komplett program inte installer) i Windows och lägger den på en USB eller bränner till skiva eller bara låter ligga på hårddisken som backup ifall jag vill ominstallera eller göra det senare. Alltså en offline installation. Hur gör man det?

Försök med 'apt-get -d install <package>'. .deb-filen kommer laddas ner till /var/cache/apt/archives/ utan att installeras. Vet tyvärr inte hur beroenden hanteras.

Edit: Glömde säga att det även går att hämta paket från http://www.debian.org/distrib/packages

Permalänk
Hedersmedlem

Både apt-get och aptitude har denna funktion. Se information i sektionen "command-line action" om nyckelordet "download" i både `man apt-get` och `man apt-get`.

Använd det enligt

aptitude download paketnamn #eller apt-get download paketnamn

så laddas senaste versionen av paketet ner till nuvarande katalog (notera att man inte behöver speciella rättigheter för att bara ladda ner ett paket).

Ett annat alternativ är att kolla på paketlistan på Debians hemsida, söka rätt på paketet och ladda hem direkt via HTTP.

Men i praktiken är det enormt sällan som jag har använt detta. Med dagens uppkopplingshastigheter (i Sverige) är det väldigt sällan det ens ska behövas att pilla med offlineinstallationer på det sättet. För att på ett enkelt sätt kunna hantera beroenden så lär du bli olycklig om du inte använder ett ordentligt system som faktiskt håller koll på maskinens paketstatus. Jag har inte använt det själv, men apt-offline verkar vara gjort för detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Tack för svaren, det handlar om programvara som jag vill spara. Så har jag alltid gjort i Windows för den där fina länken kanske inte finns där nästa vecka sas.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet sparas alla nedladdade paket i /var/cache/apt/archives/. Annars brukar repositories extremt sällan ta bort paket, och laddar du ner dem så finns risk att du installerar äldre paket och missar viktiga buggfixar och förbättringar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diversion:

Tack för svaren, det handlar om programvara som jag vill spara. Så har jag alltid gjort i Windows för den där fina länken kanske inte finns där nästa vecka sas.

...fast när du installerar från pakethanteraren så vet du att det finns kvar framöver (om inte hundratals servrar världen över samtidigt kollapsar — inte troligt).

Det finns ingen anledning att spara program på det sättet, så länge du har tron att du kommer ha internet även i framtiden.

Det är en annan sak om du installerar saker externt från apt-get och vanliga repositories, t ex om du laddar hem enskilda .deb-filer och trycker in dem med dpkg. Då kan det vara bra att spara, men detta bör ske extremt sällan i praktiken.

Visa signatur

Permalänk

phz det handlar om källkod som skall kompileras i Eclipse. Nu när jag tänker på det så är det från ett subversion repository, då kanske läget blir ett annat och man kan ladda ned det lokalt utan apt-get?

phz skriver: Ledsen, "with great moderator power comes great responsibility", och jag råkade trycka "Redigera" istf "Citera". Det gjorde att din kommentar till ToJa92 försvann i cyberrymden. Skriv gärna tillbaka den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diversion:

phz det handlar om källkod som skall kompileras i Eclipse. Nu när jag tänker på det så är det från ett subversion repository, då kanske läget blir ett annat och man kan ladda ned det lokalt utan apt-get?

Då sköter du ju inte nedladdning eller installation med APT överhuvudtaget, troligen (om inte SVN-projektet genererar en .deb som du sedan installerar med dpkg, men det låter inte så).

När du klonar ett SVN-repository så får du hela källkodsträdet på din egen dator. Det är ju vad du behöver — vill du skapa en ny binär så är det bara att kompilera, men själva programmet har du redan på datorn, inklusive versionshistorik (om du uppdaterar till 1.05 men märker att det inte funkar och vill köra 1.02 i stället så är det bara att backa koden och kompilera igen).

Blanda inte ihop paketkällor som används av APT med programkod som lagras i rena versionshanteringssystem (typ SVN, CVS, Git, Mercurial, etc.). APT behandlar främst färdigkompilerade binärer som du kan installera (men erbjuder även källkod om man vill), sköter alla beroenden och ser till att hålla allt uppdaterat. Ett versionshanteringssystem håller koll på programkod med lämnar med största sannolikhet beroenden, kompilering och uppdatering helt och hållet till användaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du använder eclipse så vill du ju sköta versionshanteringen transparent inifrån eclipse med något subversion plugin. Typ Subversiv http://www.eclipse.org/subversive/documentation/index.php elle något likande.

Permalänk
Medlem

Vet att du typ kan använda wget
Typ: "wget Link" och så laddar du ner det till just stället du är på just nu i din CMD.

Vet inte om det är vad du kanske söker.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Skrivet av phz:

Då sköter du ju inte nedladdning eller installation med APT överhuvudtaget, troligen (om inte SVN-projektet genererar en .deb som du sedan installerar med dpkg, men det låter inte så).

När du klonar ett SVN-repository så får du hela källkodsträdet på din egen dator. Det är ju vad du behöver — vill du skapa en ny binär så är det bara att kompilera, men själva programmet har du redan på datorn, inklusive versionshistorik (om du uppdaterar till 1.05 men märker att det inte funkar och vill köra 1.02 i stället så är det bara att backa koden och kompilera igen).

Blanda inte ihop paketkällor som används av APT med programkod som lagras i rena versionshanteringssystem (typ SVN, CVS, Git, Mercurial, etc.). APT behandlar främst färdigkompilerade binärer som du kan installera (men erbjuder även källkod om man vill), sköter alla beroenden och ser till att hålla allt uppdaterat. Ett versionshanteringssystem håller koll på programkod med lämnar med största sannolikhet beroenden, kompilering och uppdatering helt och hållet till användaren.

Där ser man, är helt novis på Linux. Ja jag vet att det låter konstigt, men om (och det finns en reell chans/risk) att källkoden försvinner så vill man ju ha en lokal backup. Nu har jag ingen erfarenhet av svn än, har bara provat på lite enkel kodning lokalt. Är det ett helt vanligt katalogträd eller förvaras projektets filer i några sorts konstiga containers eller images som måste packas upp innan kompilering när man jobbar med versionskontrollprogram som svn?

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt använt svn utan i stort sett bara git vilket är annorlunda så jag kan missat nått... men Svn är ett centralt versionshanteringsystem. Jag gissar att du behöver sätta upp någon sorts localt svn reposititory på din dator som agerar server för svn clienten, om du vill ha ett fungerande lokal versionshantering, vilket du antagligen vill. Hur har jag ingen aning om, men det borde finnas gott om tutorials om dylikt.
Finns något distribuerat system typ Mercurial, Git eller Bazaar tillgängligt för projektet är de nog lättare att sätta upp lokalt tror jag.