DIR-655 - resultat utan: 300/400MBit, med 100/100MBit - WHAT?!

Permalänk
Medlem

DIR-655 - resultat utan: 300/400MBit, med 100/100MBit - WHAT?!

Hej Sweclockers!

Idag var snubben här och installerade vårat internet, och till min glädje fick jag sjukt bra resultat:

Efter att jag kopplat in router för att kunna dra kabel till en dator till får jag följande resultat på båda:

Har ni någon aning varför?

Har kollat alla kablar och de är av Cat5e (1000/1000Mbit).

Vore hemskt trevligt med lite hjälp.

Ha det göttisch!

Didde

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz

Permalänk
Medlem

Prövat alla standardgrejer så som att reboota allt? Kanske uppdatera firmware på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRoos:

Prövat alla standardgrejer så som att reboota allt? Kanske uppdatera firmware på routern?

Japps, testat alla möjliga saker som "brukar" fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla så du verkligen får ut de som bredbandskollen visar genom att ladda ner någon valfri Linux dist eller någon torrent. Jag hade exakt samma "problem". Det visade sig att bredbandskollen fick fnatt när den skickade och tog emot paket. Problemet försvann efter en tid, har fortfarande inte lyckats lokalisera varför de var så.

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Därför att din router in har bättre throughput än 100MB/s via WAN porten.

Visa signatur

ASUS RTX 5080 OC Prime
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomorph:

Därför att din router in har bättre throughput än 100MB/s via WAN porten.

Allvarligt, att jag inte kollat det... Är du helt säker? Vet du någon som är bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DIR-655 klarar väl runt 250Mbit på WAN-LAN?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

DIR-655 klarar väl runt 250Mbit på WAN-LAN?

Står att den har 1Gbit genom WAN, någon inställning man kan göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Står att den har 1Gbit genom WAN, någon inställning man kan göra?

Porten i sig är 1000Mbit, men det betyder inte att den orkar routa 1Gbit

EDIT: Vad är det för tjänst du har?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Device Interface
4 Gigabit LAN Ports
1 Gigabit WAN Port
Push Button (for Wi-Fi Protected Setup)
USB Port (for SharePort™ & Windows® Connect Now)

http://www.dlink.com/us/en/home-solutions/connect/routers/dir...

Sen är det iof en d-link vilket jag personligen enbart haft dåliga erfarenheter av. Satsa på en bättre router, asus rt-n66u/asus rt-n56u eller valfri cisco linksys historia i de lite högre prisklasserna.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Device Interface
4 Gigabit LAN Ports
1 Gigabit WAN Port

Vad vill du ha sagt med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Porten i sig är 1000Mbit, men det betyder inte att den orkar routa 1Gbit

EDIT: Vad är det för tjänst du har?

250/100, får ut 300/400Mbit direkt från "modemet".

Skrivet av Hotfuzz08:

Device Interface
4 Gigabit LAN Ports
1 Gigabit WAN Port

Sen är det iof en d-link vilket jag personligen enbart haft dåliga erfarenheter av. Satsa på en bättre router, asus rt-n66u/asus rt-n56u eller valfri cisco linksys historia i de lite högre prisklasserna.

Ja, antagligen. Läste iofs om en kille som hade fått igång sin och fått ut sina 250Mbit...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Allvarligt, att jag inte kollat det... Är du helt säker? Vet du någon som är bättre?

Vilken HW version har du? A4:an ska klara runt 250/270Mbps wan-lan-wan enligt smallnetbuilder.

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/74-wa...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus RT-N56U N600 Dual Band, den ska klara runt 800mbit wan to lan går på runt 900kr.
Trådlösa funkar väldigt bra också, om du nu bryr dig om det.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger detta, köp en ny router. D-link DIR-655 är värdelös när det gäller 100mbit/s+ och/eller många samtidiga anslutningar. Jag köpte en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN istället och nu är det inga problem längre.

Permalänk
Medlem

Endast två datorer på detta nätverket. Tycker inte att det ska vara för många anslutningar? Innan jag bestämmer mig för att köpa ny router skulle jag helst vilja se om jag kan få denna att fungera, tack för rekommendationer dock.

Alla möjliga tips tas tacksamt emot, börjar bli trött på skiten nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Endast två datorer på detta nätverket. Tycker inte att det ska vara för många anslutningar? Innan jag bestämmer mig för att köpa ny router skulle jag helst vilja se om jag kan få denna att fungera, tack för rekommendationer dock.

Alla möjliga tips tas tacksamt emot, börjar bli trött på skiten nu.

Bredbandskollen är ganska missvisande. testen nedan är visserligen bara för download men betydligt rättvisare.

http://speedtest.bahnhof.net/
http://speedtest.tele2.net/

Jag hade ett liknande problem. Se tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Kanske det kan vara till någon hjälp? Vissa routrar kommer inte överens med vissa nätverkskort verkar det som.

Sedan finns det en inställning i routern för att låsa WAN-porten på 1000Mbit/s. Testa det.

Innan du köper ny router bör du försöka låna en. Om det inte är routern det är fel på så är det en jävla massa pengar i sjön. Alternativt kan du ju be att få testa din router hos en polare och se om det blir samma problem där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

DIR-655 är sunk, jag hade samma problem. Tror inte den pallar routa mer än 100Mbit WAN->LAN

Permalänk
Medlem

Får du fortfarande ut 300-400 Mbps utan routern? När jag testade min nya lina så fick jag ungefär dubbelt så snabbt som jag borde ha. Dock så skönk hastigheten efter typ tredje testet.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

DIR-655 är sunk, jag hade samma problem. Tror inte den pallar routa mer än 100Mbit WAN->LAN

Märkligt i så fall att min Dir-655 fixar ~270Mbit/s utan problem. Fast jag kan ju ha fått ett magiskt exemplar eller något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bandwidth capability satt till 11a/b/g:20/40Mhz?
Satt channel width till 20/40Mhz under wireless network settings i routern - den sponkade upp mitt kort till 270Mbit. Har iofs bara 100/10 från BBB men når upp till kring 94Mbit.

Visa signatur

Är huvet' dumt får Sweclockers lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bredbandskollen är ganska missvisande. testen nedan är visserligen bara för download men betydligt rättvisare.

http://speedtest.bahnhof.net/
http://speedtest.tele2.net/

Jag hade ett liknande problem. Se tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Kanske det kan vara till någon hjälp? Vissa routrar kommer inte överens med vissa nätverkskort verkar det som.

Sedan finns det en inställning i routern för att låsa WAN-porten på 1000Mbit/s. Testa det.

Innan du köper ny router bör du försöka låna en. Om det inte är routern det är fel på så är det en jävla massa pengar i sjön. Alternativt kan du ju be att få testa din router hos en polare och se om det blir samma problem där.

Ska kolla inställningen ang. WAN-porten när jag kommer hem.

Och absolut, vi ska testa min polares router. Han har en liggande som kanske kan fungera, fan vet jag. Tack för hjälpen! Skriv gärna om du kommer på något mer.

Skrivet av Jojje_c1:

Får du fortfarande ut 300-400 Mbps utan routern? När jag testade min nya lina så fick jag ungefär dubbelt så snabbt som jag borde ha. Dock så skönk hastigheten efter typ tredje testet.

Ja, jag fick ut exakt lika mycket när jag kopplade min dator direkt till modemet. Däremot borde jag nog testa fler mättjänster än endast bredbandskollen, den kanske är väldigt missvisande. Testar typ www.speedtest.net när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Ska kolla inställningen ang. WAN-porten när jag kommer hem.

Och absolut, vi ska testa min polares router. Han har en liggande som kanske kan fungera, fan vet jag. Tack för hjälpen! Skriv gärna om du kommer på något mer.

Det skulle i så fall vara att testa med en annan dator. Mitt problem visade ju sig bero på att nätverkskortet i den dator jag testade med betedde sig apa.

Viktigt att komma ihåg är dock att Dir-655 har en throughput mellan WAN-LAN på max ~270Mbit/s, så några 400Mbit/s kommer du aldrig få ut med den routern ikopplad hur du än gör. Det kan hjälpa lite om du stänger av alla ALGs och ser till att QoS är inaktiverat dock. QoS borde förresten alltid vara inaktiverat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skulle i så fall vara att testa med en annan dator. Mitt problem visade ju sig bero på att nätverkskortet i den dator jag testade med betedde sig apa.

Viktigt att komma ihåg är dock att Dir-655 har en throughput mellan WAN-LAN på max ~270Mbit/s, så några 400Mbit/s kommer du aldrig få ut med den routern ikopplad hur du än gör. Det kan hjälpa lite om du stänger av alla ALGs och ser till att QoS är inaktiverat dock. QoS borde förresten alltid vara inaktiverat.

Har testat direkt in i datorn som sagt och får ut mycket mer än lovat, alltså 300Mbit ned/400Mbit upp (Telia 250/100), så nätverkskortet är inte konstigt. Med routern ikopplad får en annan dator i nätverket som max 100/30 medan jag får 100/110 max på min egna, dessa mätningar är dock inte samtidigt.

QoS har jag avaktiverat, ska se över fler inställningar som har med "Game Latency" etc att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaljo:

Har testat direkt in i datorn som sagt och får ut mycket mer än lovat, alltså 300Mbit ned/400Mbit upp (Telia 250/100), så nätverkskortet är inte konstigt. Med routern ikopplad får en annan dator i nätverket som max 100/30 medan jag får 100/110 max på min egna, dessa mätningar är dock inte samtidigt.

QoS har jag avaktiverat, ska se över fler inställningar som har med "Game Latency" etc att göra.

Det kan vara nätverkskortet i alla fall. Nätverkskortet betedde sig normalt när man kopplade direkt i väggen men ballade ur när jag satte routern imellan, så jag var också stensäker på att det var routern, men när jag testade med en annan dator var det ingen skillnad om man kopplade till routern eller direkt i väggen.

Om du har möjlighet kan du ju testa det trådlösa också. Om du får ut max 100 där med kan det nog vara routern i alla fall, annars ska du få ut ~150Mbit throughput om du har ett 300Mbit/s N-kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger detta, köp en ny router. D-link DIR-655 är värdelös när det gäller 100mbit/s+ och/eller många samtidiga anslutningar. Jag köpte en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN istället och nu är det inga problem längre.

Du har gett trådens ärliga svar, kudos för det. Jag har samma erfarenhet som dig och har som stående replik att allt från D-Link är junk (även fast det inte riktigt är sant). Mikrotik, Ubnt osv är långt bättre på alla vis. Kör nu en liten modell från Juniper som blev över på jobbet, och den fungerar briljant på alla vis.

Varför du får en felaktig rapport från bredbandskollen är lite oklart, men det är helt klart inte den hastighet du får ut i slutändan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Märkligt i så fall att min Dir-655 fixar ~270Mbit/s utan problem. Fast jag kan ju ha fått ett magiskt exemplar eller något.

Eller så har vi andra fått dåliga exemplar, vad vet jag. Efter att ha bytt 3 gånger fick jag byta märke och modell helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Eller så har vi andra fått dåliga exemplar, vad vet jag. Efter att ha bytt 3 gånger fick jag byta märke och modell helt.

D-link är fullkomligt värdelösa vad gäller support och firmware-uppdateringar, och det förvånar mig inte att många har problem. Jag skulle inte heller rekomendera D-link till någon, eller köpa en router från dem igen om jag köpte nytt idag. Men det jag menade är att det knappast är självskrivet att det är fel på routern enkom för att det är D-link.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för era uppriktiga svar, ska försöka mig på ett routerbyte av något slag. Tills dess får jag nöja mig med den hastigheten jag har nu antar jag, bra mycket bättre än mitt begränsade 4G-nät från Telenor på 0.5/0.5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

D-link är fullkomligt värdelösa vad gäller support och firmware-uppdateringar, och det förvånar mig inte att många har problem. Jag skulle inte heller rekomendera D-link till någon, eller köpa en router från dem igen om jag köpte nytt idag. Men det jag menade är att det knappast är självskrivet att det är fel på routern enkom för att det är D-link.

Ryssarna verkar vara bättre på firmware uppdateringar verkar det som?
http://ftp.dlink.ru/pub/Router/

Btw: Jag drog ner en fil från speedtest.tele2 & låg på 11,3MBps har 100/10 lina.

Edit: Felstavning, skrev Mbps när det skall vara MBps.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |