DIR-655 - resultat utan: 300/400MBit, med 100/100MBit - WHAT?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ryssarna verkar vara bättre på firmware uppdateringar verkar det som?
http://ftp.dlink.ru/pub/Router/

Btw: Jag drog ner en fil från speedtest.tele2 & låg på 11,3Mbps har 100/10 lina.

Det är en annan "serie" av firmware. Just WW betyder väl world wide i det här fallet, vilket då skulle innebära att man t. ex kan köra kanal 14 på det trådlösa då den är olicenserad i Japan.

Var kollade du hastigheten på testet. 11.2 stämmer ju rätt bra om det är megabyte, vilket du får om du kollar i webläsaren. Får du däremot hastigheten från resource monitor låter det en aning lågt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger detta, köp en ny router. D-link DIR-655 är värdelös när det gäller 100mbit/s+ och/eller många samtidiga anslutningar. Jag köpte en Mikrotik Routerboard RB2011LS-IN istället och nu är det inga problem längre.

Själv så har jag bara i stort sätt gott att säga om 655:an. Köpte den när jag fick in fiber i huset för några år sedan (typ 2008, Har den dock inte kvar). Valde att köpa den för att den var bäst i test här på swec. Det den va bra på på den tiden var just många anslutningar. Inte så bra på det trådlösa men så god med trådad uppkoppling. 100 mbit+ lina vet jag inte hur den presterar men den maxade min 100/100 lina på den gamla goa tiden. Vet inte hur bra den är idag när man köper den men 2008 var den Kung :).

Med 1000 datasrtömmar så låg den på topp

Sweclockers gamla test från 2007

http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Själv så har jag bara i stort sätt gott att säga om 655:an. Köpte den när jag fick in fiber i huset för några år sedan (typ 2008, Har den dock inte kvar). Valde att köpa den för att den var bäst i test här på swec. Det den va bra på på den tiden var just många anslutningar. Inte så bra på det trådlösa men så god med trådad uppkoppling. 100 mbit+ lina vet jag inte hur den presterar men den maxade min 100/100 lina på den gamla goa tiden. Vet inte hur bra den är idag när man köper den men 2008 var den Kung :).

Med 1000 datasrtömmar så låg den på topp

http://i50.tinypic.com/avhkle.png

Sweclockers gamla test från 2007

http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t...

Har ägt min DIR-655 i ett par år. Från början var prestandan ganska tillräcklig men med åren har nätverket byggts ut och med ett antal samtidiga klienter så har vi på veckobasis lyckats överbelasta routern. Den hängde sig när man belastade den hårt... Därav mitt förra inlägg, givetvis är det en bra router men det finns bättre modeller på marknaden idag.

Permalänk
Medlem

DIR-655 fungerar bra om man har en A1-A4 HW version, däremot fungerar B1,B2 myyycket sämre. Har haft ett flertal själv och fått utbyte. Så mitt råd är att byta Router, Asus har fått mycket bra kritik.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

DIR-655 fungerar bra om man har en A1-A4 HW version, däremot fungerar B1,B2 myyycket sämre. Har haft ett flertal själv och fått utbyte. Så mitt råd är att byta Router, Asus har fått mycket bra kritik.

Aha. Där kan förklaringen till att min funkar som den ska ligga. Jag har version A4.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så hade jag A4 med mjukvaran 1.31EU men upplevde ändå att den inte fungerade tillräckligt bra för mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är en annan "serie" av firmware. Just WW betyder väl world wide i det här fallet, vilket då skulle innebära att man t. ex kan köra kanal 14 på det trådlösa då den är olicenserad i Japan.

Var kollade du hastigheten på testet. 11.2 stämmer ju rätt bra om det är megabyte, vilket du får om du kollar i webläsaren. Får du däremot hastigheten från resource monitor låter det en aning lågt.

Kollade hastigheten i webbläsaren (firefox)... Maxar även linan i utorrent när det ges tillfälle till det.

Naturligtvis är det MegaByte, my mistake!

Jag har en A4 min bror hade en A5 som även den klarade av att maxa ut hans 100 lina.. Enda problem min A4 lidit av var värmeslag när det blev 30 grader varmt i lägenheten & 6 datorer tankade/spelade etc. för fullt.. men det är avhjälpt med en tyst 24v 80mm fläkt som matas med 12v!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Har ägt min DIR-655 i ett par år. Från början var prestandan ganska tillräcklig men med åren har nätverket byggts ut och med ett antal samtidiga klienter så har vi på veckobasis lyckats överbelasta routern. Den hängde sig när man belastade den hårt... Därav mitt förra inlägg, givetvis är det en bra router men det finns bättre modeller på marknaden idag.

Hel klart så finns det bättre idag. Ligger en Asus RT-N66U och väntar på posten som ska hämtas när man kommer hem från jobbet på fredag :).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | RTX 5090 32GB | Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS TUF Gaming X870-PLUS WIFI| Phanteks Glacier One 360M25 G2 | Phanteks M25 Gen2 120mm 3 Pack | ASUS TUF Gaming 1200W Gold | Phanteks NV5 MK II | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomorph:

Därför att din router in har bättre throughput än 100MB/s via WAN porten.

Mbit*

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Seasonic Focus GX 1000w | Fractal Design North |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Drunkdeer A75 | Lamzu Maya X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kollade hastigheten i webbläsaren (firefox)... Maxar även linan i utorrent när det ges tillfälle till det.

Naturligtvis är det MegaByte, my mistake!

Jag har en A4 min bror hade en A5 som även den klarade av att maxa ut hans 100 lina.. Enda problem min A4 lidit av var värmeslag när det blev 30 grader varmt i lägenheten & 6 datorer tankade/spelade etc. för fullt.. men det är avhjälpt med en tyst 24v 80mm fläkt som matas med 12v!

Ja i så fall så stämmer ju hastigheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att åka och lämna tillbaka den då det ges tillfälle eftersom mjukvaran i min är helt åt skogen. B-firmware fungerar ju fan inte alls. Igår när jag skulle tanka så klarade den inte mer än 1.7MB/s (med 250/100-lina) och Musikhjälpen-streamen lade av, kunde inte ens köra Spotify för att det gick in i offline-läge. Herregud...

Visa signatur

Moderkort: TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 8-Core
GPU: GTX 2070 Super
Skärm: Samsung Odyssey G9 49" 240Hz