"Boot > USB Support" i BIOS (Asus P8Z77-i Deluxe)

Permalänk
Medlem

"Boot > USB Support" i BIOS (Asus P8Z77-i Deluxe)

Mitt moderkort är det grymma lilla Mini-ITX kortet med Z77 från Asus!
> Asus P8Z77-i Deluxe

Såhär ser det ut i en av menyerna i BIOS för mig:

Jag undrar; Går det bra att sätta "Disabled" på USB Support, för att få en snabbare start?
Mitt tangentbord är inkopplat med USB, lika så musen, så vågar inte riktigt sätta på "Disabled" där.

Tänker att jag då kanske inte ens kan trycka mig in i BIOS menyn när det bootar då... :/
Eller kan jag det även fast det står på "Disabled"?

Det startar redan jävligt fort, har Windows 8 Pro x64 på en SSD Snabbare skulle inte skada liksom ^_^

Visa signatur
Permalänk

Jag är nästan hundra på att du bara stänger av möjligheten att boota ett OS från ett usb minne. Det kommer nog inte snabba upp starttiden.
EDIT: Läste nu på infon bredvid. Det lät som om du inte kommer kunna använda varken mus eller tangentbord. :/

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Det lät som om du inte kommer kunna använda varken mus eller tangentbord. :/

Jag vet, det är det som skrämmer mig.

Jag tryckte på disable förut, och sedan startade om systemet. Jag kommer fan inte riktigt ihåg vad jag gjorde, hade panikångest för att jag tryckt "Disabled". Det enda jag kommer ihåg var att tangentbordet inte lös, att jag pepprade på DEL och att jag kom in i BIOS.

Vet inte om det var för att jag pepprade på DEL som jag kom in i BIOS...

Vågar inte försöka igen utan att vara helt säker på att allt kommer funka liksom...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av enjikaka:

Jag vet, det är det som skrämmer mig.

Jag tryckte på disable förut, och sedan startade om systemet. Jag kommer fan inte riktigt ihåg vad jag gjorde, hade panikångest för att jag tryckt "Disabled". Det enda jag kommer ihåg var att tangentbordet inte lös, att jag pepprade på DEL och att jag kom in i BIOS.

Vet inte om det var för att jag pepprade på DEL som jag kom in i BIOS...

Vågar inte försöka igen utan att vara helt säker på att allt kommer funka liksom...

Men om något händer är det väl bara reseta bios?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Men om något händer är det väl bara reseta bios?

Smart där! Jag har faktiskt alla inställningar sparat på USB oxå så.
Jag gör ett försök då!
Återkommer snart med resultat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får fortsätta med [Partial Initializtion]

Ställer man in bios fel så kan man alltid nollställa bios. Glöm inte att strömkabeln då ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Finns flera sätt att nollställa bios. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt.

Du kan på vissa datorer också snabba upp starten genom att i bios välja EXAKT vilken hårddisk datorn ska starta från så att den inte slösar onödig tid med USB och andra diskar. Det ska finnas ett ställa med EXAKT modell nr/bokstav på alla hårddiskar, USB minnen mm du för tillfället har kopplat. Stället använd både när man vill starta från USB minne och när man har flera av samma typ tex 2 hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ok testade lite nu!

Med USB Support [Disabled] så fungerade inte tangetbordet och jag kunde inte trycka mig in till BIOS!
När det var såhär mätte jag start, och stängavtiderna litegranna!
Mätte starttiderna från när jag tryckte på Power knappen fram tills dess jag kunde logga in.
Mätte stänga-av-tiderna från när jag tryckte på Power knappen tills jag hörde att allt (fläktar osv) stoppat.

Start: 41.6s, 18.8s, 18.5s || Genomsnitt 26.3 sekunder.
Stänga av: 5.3s, 18,5s, 13,8s || Genomsnitt 12.5 sekunder.

Jag återställde BIOS och tog tillbaka till det jag hade innan. (Med Fast Boot och Secure Boot på med rätt inställningar).

Då blev tiderna såhär:

Start: 25.1s, 42.5s, 18.1s, 17.8s || Genomsnitt 25.9 sekunder.
Stänga av: 8.8s, 8.1s, 14.9s || Genomsnitt 10,6 sekunder.

Enligt min lilla, inte så omfattande, testrunda så är det snarare kanske bättre och snabbare att inte ha "Disabled" på "USB Support"

En liten fråga. Är detta bra start/stänga av-tider för Windows 8 på SSD?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig tar det 2 till 3 sekunder att starta om jag inte räknar in de fem sekundrarna POST tar. Har du installerat Windows 8 under UEFI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon9:

Har du installerat Windows 8 under UEFI?

Jag har ingen aning. Jag uppgraderade mitt Windows 7 med Microsoft Windows 8 Upgrade grej...

Hur ska jag gå till väga för att ta reda på om det är installerat under UEFI, om det inte är det, hur gör jag det då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av enjikaka:

Jag har ingen aning. Jag uppgraderade mitt Windows 7 med Microsoft Windows 8 Upgrade grej...

Hur ska jag gå till väga för att ta reda på om det är installerat under UEFI, om det inte är det, hur gör jag det då?

Kör msinfo32.exe och kolla under "BIOS Mode". Antingen står det UEFI eller Legacy där.

Om du vill installera Windows 8 i UEFI-läget måste du formatera om SSD-disken och konvertera den till GUID Partition Table (GPT). Sen går du in i UEFI BIOS och bootar upp från installations skivan (välj den ikon där det står UEFI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon9:

Kör msinfo32.exe och kolla under "BIOS Mode". Antingen står det UEFI eller Legacy där.

Om du vill installera Windows 8 i UEFI-läget måste du formatera om SSD-disken och konvertera den till GUID Partition Table (GPT). Sen går du in i UEFI BIOS och bootar upp från installations skivan (välj den ikon där det står UEFI).

UEFI är det... :3

Visa signatur