Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Priserna på SSD mot fem kronor per gigabyte

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ratatosk:

Min laptops disk på 750 GB har 56GB ledigt.

Några frågor på det:
1. Vad är det som tar 694 GB?
2. Ingår du i gruppen "mamma, pappa, faster Agda som använder datorn till att surfa och betala räkningar"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Nej min fryser hela tiden...har fått ok från CDON att returnera den men det har tagit tid...Crucial vill inte ta tillbaks diskarna verkar det som.
Så köp ej en V4, de är rena rama skiten!

Tack för ditt svar.
Jag har ingenting emot om disken är långsam som fan jämfört med andra SSDs, jämfört med billiga mekaniska 2.5" är dom ändå ett fartmonster.
Men om det är problem med frysningar och sånt där så är det skitsamma.
Aja, det är ingen akut uppgradering som behövs och det dröjer nog inte så länge innan vettiga 250gigs diskar är nere runt tusenlappen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Köpte min första SSD 2009, Intel X25-M 80GB! Den kostade 2300kr vilket ger 28-29kr per GB!

Ja jag kommer ihåg när jag köpte min Intel X25-M 80GB. tror jag gav 2600kr i början på 09 (kan varit slutet på 08 med) Vilken kraftig uppgradering det var när man uppfattade resultatet, som natt o dag ju. Man blev som pånyttfödd

Skrivet av infexis:

Jag tänker inte skaffa ssd till priserna går att jämföra med mekaniska per gb då jag inte tycker det är värt att slänga pengar på sekunder..

"slänga pengar på sekunder" Jadu jag vet inte vad jag ska skriva riktigt, men du är helt fel på det!! Du kan/ska inte jämföra SSD mot mekaniska. Det är bara så fel!

Det handlar inte om "slänga pengar på sekunder" eller att starta datorn snabbare (även om det är en fiin liten bonus)

Det enda och rätta sättet att se det på, är användarupplevelsen!!

Användarupplevelsen blir så mycket snabbare med en SSD, så det är bara löjligt att slänga ut en massa pengar på övrig hårdvara som kostar tusentals med kr.

Bara en sådan sak som att sitta och confa sitt Win för att få det att rulla bättre och bli snabbare, det har du säkert med gjort!

Det finns ingen ursäkt idag att inte köpa en SSD om man är entusiast!

Ärligt talat, så tycker jag att dom som inte har SSD idag, dom är f*n inga riktiga entusiaster.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är väldigt tydligt att du aldrig har använt en dator med SSD. Det är som skillnaden mellan natt och dag i helt vanligt skrivbordsarbete, starta program, öppna mappar, surfa, gå in på Control Panel, you name it. Det handlar INTE främst om att ladda spelen snabbare.

Dessutom handlar det inte om "ett par sekunder". De av mina kompisar som sitter med HDD är ofta ovilliga att byta server när de väl kommit in på en, eftersom det tar så lång tid för dem. Varje gång jag har joinat en server, skapat en Squad och börjat attackera en flagga och frågar "Var är du?" får jag svaret "Jag är på väg in."

Jag hoppas att du snart får upptäcka det guld och de gröna skogar som SSD erbjuder.

Som sagt det låter alldelles underbart. Men jag måste ha minst 500gb om det överhuvudtaget ska vara lönt och priset på en bra sådan ligger idag på över 3000:- vilket är alldelles för mycket pengar. Iallafall för fattiga mig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänker inte skaffa grafikkort till priserna går att jämföra med integrerade, jag tycker inte det är värt att slänga pengar på fler FPS, 1 FPS duger för mig!

Bildspel FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har alla spel och program jag behöver. Har inte så mycket filmer och musik på hårddisken eftersom jag använder Spotify och hyr film via internet

Är ju smartare att göra så. Annars kan man ju ha extern HDD eller bara köra med SSD+HDD.
Hoppas SSD sänker rejält nu nästa år. Vore inte fel med en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"SSD kommer aldrig att bli ett alternativ till vanliga hårddiskar då de senare alltid kommer att vara billigare" Eller hur var det nu?

För den stora massan är SSD'er inte ett alternativ, prestanda motsvarar inte den ökade kostnaden för att de ska tanka torrentar, och spela lite facebook-spel. Först när SSD'erna är billiga i TB klassen kommer de slå igenom på bred front, och då bara för att säljarna för fram det som något fantastiskt, med bibehållen lagringskapacitet. Vid det laget kommer en "vanlig" disk vara på 10TB, vilket är orimligt mycket lagringsutrymme för samma "vanliga" användare. och därmed förlorar de roterande magnet/optiska lagringsmedierna sin fördel.

Skrivet av Ozzed:

En annan sak som förbryllat mig en aning är att folk var mer än villiga att lägga ut ~2000Kr för 37GB velociraptor-disk när dem kom, men att betala samma pris för en 256GB-SSD är "för dyrt"????? Ibland undrar jag om entusiaster är ett utdöende släkte.

Jag tror att du kan förutsätta att det inte är samma typ av köpare som ger dig de olika åsikterna. De som köpte raptors, löper säkert SSD'er, om inte deras prioriteringar har förändrats, tex barn, och villa istället för lek vid datorn... Sen bör man kanske komma ihåg att XP käkade 4GB av den där raptor disken, med växlingsfil och hibernation. Min hyfsat nyinstallerade Win7 käkar en bra bit över 20, närmare 25, och då har jag inte räknat in hiberfil.sys, eller pagefile.sys. Tidigare förlorade man alltså drygt en niondel av en prestanda disk till sitt OS, nu förlorar man en tredjedel till en femtedel... På hela taget förstår jag varför folk är tveksamma till SSD'er. Själv vill jag ha ner priset på SLC'er, så jag kan köpa en 250GB'are, att köra mina virtuella maskiner från.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bugstile:

Snart så är det förhoppningsvis standard med SSD!

Det hoppas jag verkligen inte då de inte är säkra nog som lagringsdiskar, som systemdisk duger det, inte mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Haha detta var ju otroligt hur mycket respons jag fick .. så jag stack ner till en lokal datorbutik igår för att se om de hade nån demodator igång med ssd, och visst hade de. Testade lite att leka med den i vanlig windows 7, fick dock inte starta om den för att se uppstart. De hade Battlefield 3 installerad också, så jag tog min tid för att känna efter..

Det jag kom fram till är att skillnaden är större än jag trodde, men fortfarande har jag väldigt svårt att motivera priset med tanke på storleken. Modellen som var installerad var Samsung 830 256GB, och de ville ha 1599kr för den.

Visst är det skönt med bättre flyt, men jag har verkligen inte så bråttom när jag använder datorn för att kunna motivera så högt pris. Min nuvarande disk är inte så seg, eller att den låter så mycket för att jag skulle behöva göra något åt det. Det ni säger att datorer med mekanisk disk låter som ett ånglok, eller vibrerar som ett håller jag inte med om. Inte heller tycker jag att den är seg som potatismos som vissa påstår.. kan det vara placebo ni lider av?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Riktigt billigt.

Köpte min OCZ Vertex 3 120GB för 1800:- förra året, man blir lite arg inombords.

1800kr är ju inga jättepengar direkt och du var nog nöjd när du köpte den. Du har ju haft (och har ännu) en snabb SSD.
För ca 3 år sedan fick man betala ca 8.000kr för en Intel 64Gb, som är betydligt långsammare än dagens SSD:er.
Så här såg det ut när det begav sig:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=343496

Värre är det väl för dem som köpte en plasma för 50-100.000kr för några år sedan.
42" plasma med en upplösning på 1024x1024 och en bildkvalite som är så dålig att den får kina-plasma för 2000kr att framstå som en HighEnd-plasma.

För att inte tala om alla som köpte en iPhone 4 för ca 7000kr för 2år sedan. Idag får man en motsvarande Android för under 1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Det ni säger att datorer med mekanisk disk låter som ett ånglok, eller vibrerar som ett håller jag inte med om.

Det håller jag med om. Har en en ganska perforerad front och märker inte av min 7200rpmare. Har visserligen en CPU kylare som låter lite för mycket. Så om jag skaffar en tystare, eller kanske t.o.m passiv cpu kylare så kanske jag skulle märka den mer. Men har ändå provat någon gång att sätta datorn i sleep läge, stoppa en tandpetare i fläkten för att hindra den från att snurra och väcka datorn bara för att kolla skillnaden. Var inte nyligen jag gjorde det, men minns inte att jag tyckte hårddisken var så störande.

Däremot har hårddiskar förr väsnats betydligt mer. Har en gammal workstation från 90-talet, använder inte den seriöst utan har kvar den mest för jag tycker den är cool. Men SCSI diskarna i den är allt annat än tysta...
Men sen är den från sent 90 tal så runt 15 år gammal.

Möjligt att moderna 10k rpm och 15k rpm diskar låter mycket också.
En modern disk på 7200rpm eller lägre behöver inte låta så mycket, visst ljudlös blir den ju aldrig. Men har man exempelvis grafikkort med fläkt så stör man sig nog mer på det.

Skrivet av Lessismore:

För ca 3 år sedan fick man betala...
Värre är det väl för dem som köpte en plasma för 50-100.000kr för 'några' år sedan...
För att inte tala om alla som köpte en iPhone 4...

För att inte tala om de som köpte ram minne på 90-talet när man fick betala tusenlappar för någon ynka megabyte.

Permalänk
Skrivet av infexis:

Haha detta var ju otroligt hur mycket respons jag fick .. så jag stack ner till en lokal datorbutik igår för att se om de hade nån demodator igång med ssd, och visst hade de. Testade lite att leka med den i vanlig windows 7, fick dock inte starta om den för att se uppstart. De hade Battlefield 3 installerad också, så jag tog min tid för att känna efter..

Det jag kom fram till är att skillnaden är större än jag trodde, men fortfarande har jag väldigt svårt att motivera priset med tanke på storleken. Modellen som var installerad var Samsung 830 256GB, och de ville ha 1599kr för den.

Visst är det skönt med bättre flyt, men jag har verkligen inte så bråttom när jag använder datorn för att kunna motivera så högt pris. Min nuvarande disk är inte så seg, eller att den låter så mycket för att jag skulle behöva göra något åt det. Det ni säger att datorer med mekanisk disk låter som ett ånglok, eller vibrerar som ett håller jag inte med om. Inte heller tycker jag att den är seg som potatismos som vissa påstår.. kan det vara placebo ni lider av?

Betänk dock att skillnaden är markant i bärbara datorer med sega 5400 RPM-diskar. Jag byte nyligen ut en 750 GB Hitachi i 5400 RPM mot en Samsung 840 på 250 GB, vilket drog ned uppstartstiden för Windows med en del program från 2 minuter till strax under 10 sekunder, bara för att ge ett exempel på prestandavinsten.

Därtill märks bättre batteritid och mindre värme runt musplattan där hårddisken tidigare satt, samt lägre ljudnivå då den tidigare hårddisken gav ifrån sig ett svagt susande.

I en snabb bärbar dator (Quad core i7 och allt sådant) finns det i min mening en stor poäng med SSD. Sen kanske 3-4 TB-diskar i 7400 RPM är lite snabbare i stationera datorer, men det är en annan femma.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Däremot har hårddiskar förr väsnats betydligt mer. Har en gammal workstation från 90-talet, använder inte den seriöst utan har kvar den mest för jag tycker den är cool. Men SCSI diskarna i den är allt annat än tysta...

Du skulle sett / hört 5.25" HDna jag började leka med. Fullhöjd, ett par kilo tunga, MFM HD, det var för riktiga män. (Själv var jag bara pojke, och fick flytta datorn på min skateboard) Om jag inte minns fel var den där gigantiska klossen på hela 30MB, så den var riktigt giftig. Näst störst just då. Min lät som en borrmaskin på fullvarv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att de stora SSD:erna på 512-768 GB börjar sjunka snart också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du skulle sett / hört 5.25" HDna jag började leka med. Fullhöjd, ett par kilo tunga, MFM HD, det var för riktiga män. (Själv var jag bara pojke, och fick flytta datorn på min skateboard) Om jag inte minns fel var den där gigantiska klossen på hela 30MB, så den var riktigt giftig. Näst störst just då. Min lät som en borrmaskin på fullvarv.
B!

När läsarmen flyttades m h a kuggstång direkt från stegmotorn

Stepperdiskar med metallband och rulle blev väl snart standard då de kuggdriva var ett under av opålitlighet, lite sliten så fungderade de inte när disken blev kall och spelet ändrade sig.

Har man inte hört en disk innan voice coil tiden har man inte hört en riktig hårddisk !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

1800kr är ju inga jättepengar direkt och du var nog nöjd när du köpte den. Du har ju haft (och har ännu) en snabb SSD.
För ca 3 år sedan fick man betala ca 8.000kr för en Intel 64Gb, som är betydligt långsammare än dagens SSD:er.

Värre är det väl för dem som köpte en plasma för 50-100.000kr för några år sedan.
42" plasma med en upplösning på 1024x1024 och en bildkvalite som är så dålig att den får kina-plasma för 2000kr att framstå som en HighEnd-plasma.

För att inte tala om alla som köpte en iPhone 4 för ca 7000kr för 2år sedan. Idag får man en motsvarande Android för under 1500kr.

Vem vill ha en Android ??

Åka Skoda när man kan glida runt i en Ferrari!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggy:

Vem vill ha en Android ??

Åka Skoda när man kan glida runt i en Ferrari!

Android FTW!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Vem vill ha en lur som har ett ooptimerat OS och lider av lagg för 1500:- (och även SGS3 som var dyrare när den kom trots att det bara var en klen plastbit än iPhone någonsin varit) när du kan få ett laggfritt optimerat system

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

För den stora massan är SSD'er inte ett alternativ, prestanda motsvarar inte den ökade kostnaden för att de ska tanka torrentar, och spela lite facebook-spel. Först när SSD'erna är billiga i TB klassen kommer de slå igenom på bred front,

Tanka torrenter är ingenting som så många svenssons håller på med direkt.
Iaf inte i den utsträckning att 250 GB inte är tillräckligt.

Väldigt få behöver mer än 200 GB hårddiskutrymme och dom får mycket högre mervärde med den snabbhet och rapphet som en SSD ger över det lagringsutrymme som HDDs ger.

Så jag tycker du har helt fel där, verkligen.
Alla dom undersökningar jag läst pekar på samma sak och alla mina personliga erfarenheter säger det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så vitt jag vet är en dryg fjärdedel av den svenska befolkningen fildelare. Det gör nära nog en fildelare i varje hushåll, så där utslaget över hela befolkningen. Möjligen är sanningen att fördelningen är 4'a fildelare i något hushåll, och ingen i tre andra, men jag ser det som ganska osannolikt.

Skrivet av Kilroy:

Väldigt få behöver mer än 200 GB hårddiskutrymme och dom får mycket högre mervärde med den snabbhet och rapphet som en SSD ger över det lagringsutrymme som HDDs ger.

Det är en attans skillnad på vad de faktiska behoven är, och vad köparen vill ha. Allt Svensson vet är att grabben som sköter familjens spelande, och tills tora delar deras filmtankande, jämt klagar på att utrymmet är slut, så han vill ha största möjliga disk. Varför tror du att volymförsäljningen av datorer sker på burkar med 1TB eller mer i lagringsutrymme?

Skrivet av Kilroy:

Självklart får man ha en avvikande åsikt. Du och jag vet att Svensson hade fått en bättre upplevelse av en 120+GB SSD, och en lagringsyta på 500GB som sekundär disk. Men förklara det för Svensson när han ska ha en ny dator.

Skrivet av Kilroy:

Alla dom undersökningar jag läst pekar på samma sak och alla mina personliga erfarenheter säger det samma.

Allt jag hittar pekar entydigt på samma sak. Drygt en fjärdedel av den svenska befolkningen fildelar. (IFPI hävdar att 20% av svenskarna fildelar, mer eller mindre regelbundet, övrig läsning pekar på att 30% fildelar mer regelbundet. Eftersom jag är generös säger jag en fjärdedel) SCB säger att genomsnitts svensken hör till en familj med 2 vuxna och 2 barn. Rimligtvis fildelar alltså någon i varje familj, som ett sjyst genomsnitt. Det gör att musiksamlingen, filmerna och spelens platskrav får oproportionerligt stort inflytande när det kommer till nästa datorinköp.
B!

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är en dryg fjärdedel av den svenska befolkningen fildelare. Det gör nära nog en fildelare i varje hushåll, så där utslaget över hela befolkningen. Möjligen är sanningen att fördelningen är 4'a fildelare i något hushåll, och ingen i tre andra, men jag ser det som ganska osannolikt.

Det är en attans skillnad på vad de faktiska behoven är, och vad köparen vill ha. Allt Svensson vet är att grabben som sköter familjens spelande, och tills tora delar deras filmtankande, jämt klagar på att utrymmet är slut, så han vill ha största möjliga disk. Varför tror du att volymförsäljningen av datorer sker på burkar med 1TB eller mer i lagringsutrymme?

Självklart får man ha en avvikande åsikt. Du och jag vet att Svensson hade fått en bättre upplevelse av en 120+GB SSD, och en lagringsyta på 500GB som sekundär disk. Men förklara det för Svensson när han ska ha en ny dator.

Allt jag hittar pekar entydigt på samma sak. Drygt en fjärdedel av den svenska befolkningen fildelar. (IFPI hävdar att 20% av svenskarna fildelar, mer eller mindre regelbundet, övrig läsning pekar på att 30% fildelar mer regelbundet. Eftersom jag är generös säger jag en fjärdedel) SCB säger att genomsnitts svensken hör till en familj med 2 vuxna och 2 barn. Rimligtvis fildelar alltså någon i varje familj, som ett sjyst genomsnitt. Det gör att musiksamlingen, filmerna och spelens platskrav får oproportionerligt stort inflytande när det kommer till nästa datorinköp.
B!

Det är enkelt, för att det ser bra ut i annonsen med 1000 GB lagring! Stora siffror säljer så därför har man en stor disk, inte för att det behövs utan för att det är ett billigt sätt att få datorn att verka bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Några frågor på det:
1. Vad är det som tar 694 GB?
2. Ingår du i gruppen "mamma, pappa, faster Agda som använder datorn till att surfa och betala räkningar"?

1. Mest spel så klart.
2. Nej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

1. Mest spel så klart.
2. Nej.

Då är det ju jättebra att det finns laptopar med 750 GB hårddisk, så att man kan välja en sådan om man, som du, har väldigt mycket spel. Men som jag sa, majoriteten, eller åtminstone en väldigt stor del, av de som köper en laptop ska inte installera 500 GB spel, utan de ska ha den till att surfa, betala räkningar, titta på YouTube och SVT Play, använda Facebook och skriva lite dokument. För det ändamålet är en 128 GB SSD tusen gånger bättre än en 750 GB långsam mekanisk hårddisk som låter mer, drar mer ström och riskerar att gå sönder om man flyttar eller tappar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Då är det ju jättebra att det finns laptopar med 750 GB hårddisk, så att man kan välja en sådan om man, som du, har väldigt mycket spel. Men som jag sa, majoriteten, eller åtminstone en väldigt stor del, av de som köper en laptop ska inte installera 500 GB spel, utan de ska ha den till att surfa, betala räkningar, titta på YouTube och SVT Play, använda Facebook och skriva lite dokument. För det ändamålet är en 128 GB SSD tusen gånger bättre än en 750 GB långsam mekanisk hårddisk som låter mer, drar mer ström och riskerar att gå sönder om man flyttar eller tappar datorn.

Det sista är onekligen ett starkt argument för SSD just till en bärbar dator, min dator är en med en 17" skärm, så jag slänger inte omkring den så mycket, det är mer en dator som är väldigt smidig att flytta i mitt fall.
Men som du skriver är det ju bra att de olika valen finns, då kan man skaffa en lösning som passar ens egen användning.
Gillar idén med hybriddiskar skarpt, där får man lite av de bästa får bägge håll, både snabb och med stor lagringskapacitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Den enda gång du märker av denna rapphet är när du startar windows eller ett program och det är en så pass liten skillnad på den tid man "sparar" för att öppna ett program att det inte är värt det, överföring av filer mellan diskar är inte speciellt mycket snabbare, det handlar om millisekunder som du inte märker av

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Allt jag hittar pekar entydigt på samma sak. Drygt en fjärdedel av den svenska befolkningen fildelar.

Nej, det handlar fortfarande om att dom flesta inte fildelar och samlar på sig saker i den utsträckningen att man behöver mer än 250GB utrymme.

Skrivet av Justbecause:

Den enda gång du märker av denna rapphet är när du startar windows eller ett program och det är en så pass liten skillnad på den tid man "sparar" för att öppna ett program att det inte är värt det.

Uhm, har du använt en dator med SSD och jämfört med en vanlig HDD?
Det handlar inte bara om mätbar tid, det handlar om hur datorn känns mer responsiv och aldrig "hackar till".
Sen påverkar SSDn allmänprestandan och framförallt den upplevda prestandan mycket mer än vad du verkar tycka.

Men men, inte värt att diskutera detta vidare med någon av er, vi har båda sagt vad vi tycker.

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Den enda gång du märker av denna rapphet är när du startar windows eller ett program och det är en så pass liten skillnad på den tid man "sparar" för att öppna ett program att det inte är värt det, överföring av filer mellan diskar är inte speciellt mycket snabbare, det handlar om millisekunder som du inte märker av

Om du inte har en aning om vad du pratar om så är det mer lämpligt att inte hävda någonting alls.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Det sista är onekligen ett starkt argument för SSD just till en bärbar dator, min dator är en med en 17" skärm, så jag slänger inte omkring den så mycket, det är mer en dator som är väldigt smidig att flytta i mitt fall.
Men som du skriver är det ju bra att de olika valen finns, då kan man skaffa en lösning som passar ens egen användning.
Gillar idén med hybriddiskar skarpt, där får man lite av de bästa får bägge håll, både snabb och med stor lagringskapacitet.

Jag har aldrig varit mycket för hybrid. I en 17-tummare skulle jag hellre se en SSD och en mekanisk.

Små bärbara datorer används mer sällan som primär dator (eller om de används som primär dator så har de sällan de användningsområden som kräver mycket lagring) och behöver därför inte stort lagringsutrymme. Det är mycket bättre att köpa en liten extern hårddisk om man behöver lagra mycket filer.

Morsans nya dator har 640 GB hårddisk. Hon använder totalt 80 GB. Och datorn går inte att jämföra med en dator med SSD i snabbhet. VARJE liten sak man gör – t ex öppna en meny, högerklicka, öppna en mapp – tar en liten stund istället för att ske direkt. Vi ska inte ens tala om att t ex söka i Startmenyn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Om hastigheten inte spelar någon roll kan vi väl gå tillbaka till c64 direkt när man laddade allt från band, när det väl är laddat går det ju fort.. eller

/äger datorer med och utan ssd och VET SKILLNADEN

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är enkelt, för att det ser bra ut i annonsen med 1000 GB lagring! Stora siffror säljer så därför har man en stor disk, inte för att det behövs utan för att det är ett billigt sätt att få datorn att verka bättre.

Om du följt tråden så hade du insett att det var det som är min poäng.

Skrivet av Kilroy:

Nej, det handlar fortfarande om att dom flesta inte fildelar och samlar på sig saker i den utsträckningen att man behöver mer än 250GB utrymme.

Än en gång, du måste hålla isär faktiska behov, och vad han som köper datorn tror att han får för pengarna. (Samt vad han tror sig behöva)

Skrivet av Karaff:

/äger datorer med och utan ssd och VET SKILLNADEN

Jag sitter på en KVM switch, med två i stort sett identiska burkar parallellt. Det som skiljer är att den ena har SSD och lite roligare grafikkort. Jag måste titta efter för att avgöra vilken dator jag använder, då det inte är helt självklart. (De har ju olika användningsområden, men i Windows är inte prestanda skillnaden speciellt stor.) Det som är 100% avslöjande är Windows uppstart, samt start av FireFox. Att sen FF är lite av ett argument mot SSD'er pga sitt konstanta skrivande till disk är ju en annan sak)
Visst är där prestandaskillnader, men de är inte så stora att jag med säkerhet kan avgöra vilken dator som är vilken genom att dra upp ett program från startmenyn osv. Där jag ser en enorm prestanda skillnad är när jag kör virtuella maskiner. På fysisk disk är det närmast ett måste med dedikerade fysiska diskar till var maskin, men på SSD'n kan jag köra 6 simultana utan att märka av diskaccesserna. Fler en 6 orkar inte riktigt min i5'a med, och jag börjar få slut RAM samtidigt som processorkapaciteten ser tragiskt förbrukad ut.

SSD'er är jäkligt tacksamma, men Svensson kommer troligtvis fortsätta köpa primärt stora diskar ett bra tag till.
B!

Visa signatur