Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är Windows 8 användbart?

Permalänk
Avstängd

Brian Boyco

För det första, jag anser att kritik är något positivt. För det utvecklar saker. Om alla vore nöjda med DOS skulle inget någonsin ändras. Man kan vara 99% nöjd, men ändå skrika högt över just de där_ sakerna som inte fungerar bra för just dig och dina behov. Det är något positivt för det ger oss möjligheten att ändra detta till något bättre. Dessutom så är det ofta de som både förstår och använder just den funktionen mycket som har kritik över den funktionen.

Så de som kritiserar, de som har kritik. Dessa personer är helt fel ute. Dessutom får man tänka på att människor är olika samt har mycket olika behov. Det är ofta något som vi, personligen ofta har mycket svårt att inse. Även jag får kämpa med att inte glömma det. Det gäller också det mesta i samhället. När du har svårt att fatta varför någon tycker så eller gör så? Då beror det ofta på att du inte har information om dennes omständigheter. Ett studiebesök ger dig ofta en aha-insikt och då förstår du varför det är på det viset.

Så vad säger han då?

Brian Boyco - Om Windows 8

Inte mer användarvänligt.
Boothastighet? Är det snabbare? Det spelar ingen roll om det är snabbare, om det är oandvändbart

Han har bla kollat på dessa saker

  • Control - Det ska kännas som att du har kontrollen över datorn

  • Conveyance - Du ska enkelt hitta vart du ska gå och hur du ska göra det utan att på förhand ha lärt dig det innan. (För att utföra ett uppgift)

  • Continuity - Man ska kunna förvänta sig likartade resultat varje gång. Dvs musrörelser och tangenter fungerar på samma sätt överallt. De byter aldrig funktion.

  • Context - Man ska kunna veta vad saker gör bara genom att titta på dem.

Han kritik:
1) Det poppar upp saker när han inte hade begärt detta.
2) Metro appar är fullskärm
3) Han vet inte hur man avslutar Metro appar
4) Swipe gestures - borde inte varit med i pc W8. Och de är dåligt designade
5) Han kan inte ladda ner ISO eller disk img.
6) Det finns ingen cd-nyckel eller klistermärke
7) Han vet inte hur man skapar en installations cd från operativsystemet.
8) Han hittar inte till kontrollpanelen (förr start - kontrollpanelen) (nu charms bar)
9) För han visste inte att det fanns en charms bar, eller hur man aktiverar den.
10) Det är två olika typer av interface - de har lite gemensamt
11) Det var enklare förr då [start knappen="knappen"] enkelt visade var du börjar
12) Användarinterfacet är dåligt designat då det inte enkelt visar vad olika saker gör. Så som att ha både text och tydliga ikoner för något. Det finns ingen bra text för vad som gör vad. (för apparna)
13) Ikoner har inte skuggor
14) Andra experter säger samma sak.
15) Windows 7 går inte köpa längre. Du har inga val. MS tvingar oss att använda W8.

Han kanske skulle ha läst min FAQ? Jag håller med på många punkter att det är svårare för nybörjare. Och det känns som att det inte hade behövt vara det. En knapp för att stänga Metro appar vore nog bättre. Det jag har kollat på hjälpen i desktop läget visar att den är mycket sämre. Samt att jag tyckte att funktionen med en lite pil som man kunde klicka på och peka på saker för att få information var bra. En startmeny och en knapp för att stänga metro appar och killen hade varit i hamn.

Permalänk
Avstängd

Punkt 15 stämmer inte. Windows 7 ska gå att köpa på nya datorer till oktober 2014:
http://malwaretips.com/Thread-Windows-7-PCs-to-Stay-on-Sale-U...

Supporten blir lång tid också:
http://www.neowin.net/news/microsoft-extends-windows-7-suppor...

Men jag tror ändå de flesta som köper ny dator i dagsläget frivilligt väljer Windows 8:
http://www.idg.se/2.1085/1.482499/dell-vi-ser-ett-starkt-intr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

För det första, jag anser att kritik är något positivt. För det utvecklar saker. Om alla vore nöjda med DOS skulle inget någonsin ändras. Man kan vara 99% nöjd, men ändå skrika högt över just de där_ sakerna som inte fungerar bra för just dig och dina behov. Det är något positivt för det ger oss möjligheten att ändra detta till något bättre. Dessutom så är det ofta de som både förstår och använder just den funktionen mycket som har kritik över den funktionen.

Så de som kritiserar, de som har kritik. Dessa personer är helt fel ute. Dessutom får man tänka på att människor är olika samt har mycket olika behov. Det är ofta något som vi, personligen ofta har mycket svårt att inse. Även jag får kämpa med att inte glömma det. Det gäller också det mesta i samhället. När du har svårt att fatta varför någon tycker så eller gör så? Då beror det ofta på att du inte har information om dennes omständigheter. Ett studiebesök ger dig ofta en aha-insikt och då förstår du varför det är på det viset.

Så vad säger han då?

Brian Boyco - Om Windows 8

Inte mer användarvänligt.
Boothastighet? Är det snabbare? Det spelar ingen roll om det är snabbare, om det är oandvändbart

Han har bla kollat på dessa saker

  • Control - Det ska kännas som att du har kontrollen över datorn

  • [/*][/*]

  • Conveyance - Du ska enkelt hitta vart du ska gå och hur du ska göra det utan att på förhand ha lärt dig det innan. (För att utföra ett uppgift)

  • [/*][/*]

  • Continuity - Man ska kunna förvänta sig likartade resultat varje gång. Dvs musrörelser och tangenter fungerar på samma sätt överallt. De byter aldrig funktion.

  • [/*][/*]

  • Context - Man ska kunna veta vad saker gör bara genom att titta på dem.

  • [/*][/*]

Han kritik:
1) Det poppar upp saker när han inte hade begärt detta.
2) Metro appar är fullskärm
3) Han vet inte hur man avslutar Metro appar
4) Swipe gestures - borde inte varit med i pc W8. Och de är dåligt designade
5) Han kan inte ladda ner ISO eller disk img.
6) Det finns ingen cd-nyckel eller klistermärke
7) Han vet inte hur man skapar en installations cd från operativsystemet.
8) Han hittar inte till kontrollpanelen (förr start - kontrollpanelen) (nu charms bar)
9) För han visste inte att det fanns en charms bar, eller hur man aktiverar den.
10) Det är två olika typer av interface - de har lite gemensamt
11) Det var enklare förr då [start knappen="knappen"] enkelt visade var du börjar
12) Användarinterfacet är dåligt designat då det inte enkelt visar vad olika saker gör. Så som att ha både text och tydliga ikoner för något. Det finns ingen bra text för vad som gör vad. (för apparna)
13) Ikoner har inte skuggor
14) Andra experter säger samma sak.
15) Windows 7 går inte köpa längre. Du har inga val. MS tvingar oss att använda W8.

Han kanske skulle ha läst min FAQ? Jag håller med på många punkter att det är svårare för nybörjare. Och det känns som att det inte hade behövt vara det. En knapp för att stänga Metro appar vore nog bättre. Det jag har kollat på hjälpen i desktop läget visar att den är mycket sämre. Samt att jag tyckte att funktionen med en lite pil som man kunde klicka på och peka på saker för att få information var bra. En startmeny och en knapp för att stänga metro appar och killen hade varit i hamn.

All kritik är inte bra kritik. Den ska vara nyanserad och man bör göra research innan man kritiserar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Tror de flesta är lata och rädda för något nytt, det tar en stund innan man är överens med ett nytt windows men jag ser inga som hest problem med windows 8 i mitt tycke då jag sitter på en tablet. På mina vanliga bärbara kör jag win7 till det finns en anledning att jag måste byta

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glimbrink:

Tror de flesta är lata och rädda för något nytt, det tar en stund innan man är överens med ett nytt windows men jag ser inga som hest problem med windows 8 i mitt tycke då jag sitter på en tablet. På mina vanliga bärbara kör jag win7 till det finns en anledning att jag måste byta

De flesta har varit odelat positiva över windows 8 RT och på plattor.

Skrivet av strejf:

All kritik är inte bra kritik. Den ska vara nyanserad och man bör göra research innan man kritiserar något.

Skickades från m.sweclockers.com

nja, det är ju din personliga upplevelse. Så det har man ju rätt att tycka om. Det är ju hur du personligen upplever operativet. Det behöver man inte forska något om.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det tvivlar både du- och jag på. Du kan väl inte på fullaste allvar tro att Windows 8 har hyllats som en succé? Windows 8 hade blivit bra, om det erbjudits en längre tid för utveckling så det sluppit se ut - och bete sig - som en halvfärdig produkt.

(de mils långa anledningarna går att läsa om i alla andra identiska trådar)

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte har hyllats som en succé betyder inte att det är oanvändbart. Jag har använt W8 i 1-2 månader nu, och då sitter det där. Jag blir bara förvirrad av att gå tillbaka till W7 i dagsläget. Det handlar bara om att vänja sig.

Skrivet av Segas:

Varför gör du det då? Jag är ingen hatare, men att påstå att Windows 8 skulle vara något revolutionerande över Windows 7 är bara en skär lögn.

De två stora anledningarna till att Windows 8 används, är enkla;

- Windows 8 finns på i princip alla nya datorer, utan möjlighet till val vid köp.

- Microsoft vill att det säljs i massor, och därför finns det för under 300kr, en bråkdel av vad Windows 7 kostar än idag.

Det finns flera ruskigt bra funktioner i Windows 8, utan tvekan. Men de väger inte upp ens en bråkdel av skiten man måste stå ut med.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken skit måste man stå ut med? Metroappar behöver du inte använda om du inte vill, metro-menyn är bara som en fullscreenad startmeny (vilket jag har börjat gilla nu, går snabbare för mig att starta fler program och få en bra översikt).

[QUOTE=intel&nvidia fan;13031739]man behöver inte hata ,för om man inte gillar eller tycker om, jag har prövat skiten,och tycker inte om det, men det betyder inte att jag hatar något, här verkar det, att här man spetsar & hetsar upp direkt, om man inte tycker som andra vill[/QUOTE]
Exakt, spetsar och hetsa upp är att hata. Att säga att W8 är totalt oanvändbart är att hata, detsamma att kalla W8 för skiten. Visst var det förvirrande att gå till W8 i början, men man vänjer sig.

Skrivet av lolight:

Han har bla kollat på dessa saker

  • Control - Det ska kännas som att du har kontrollen över datorn

  • Conveyance - Du ska enkelt hitta vart du ska gå och hur du ska göra det utan att på förhand ha lärt dig det innan. (För att utföra ett uppgift)

  • Continuity - Man ska kunna förvänta sig likartade resultat varje gång. Dvs musrörelser och tangenter fungerar på samma sätt överallt. De byter aldrig funktion.

  • Context - Man ska kunna veta vad saker gör bara genom att titta på dem.

Han kritik:
1) Det poppar upp saker när han inte hade begärt detta.
2) Metro appar är fullskärm
3) Han vet inte hur man avslutar Metro appar
4) Swipe gestures - borde inte varit med i pc W8. Och de är dåligt designade
5) Han kan inte ladda ner ISO eller disk img.
6) Det finns ingen cd-nyckel eller klistermärke
7) Han vet inte hur man skapar en installations cd från operativsystemet.
8) Han hittar inte till kontrollpanelen (förr start - kontrollpanelen) (nu charms bar)
9) För han visste inte att det fanns en charms bar, eller hur man aktiverar den.
10) Det är två olika typer av interface - de har lite gemensamt
11) Det var enklare förr då [start knappen="knappen"] enkelt visade var du börjar
12) Användarinterfacet är dåligt designat då det inte enkelt visar vad olika saker gör. Så som att ha både text och tydliga ikoner för något. Det finns ingen bra text för vad som gör vad. (för apparna)
13) Ikoner har inte skuggor
14) Andra experter säger samma sak.
15) Windows 7 går inte köpa längre. Du har inga val. MS tvingar oss att använda W8.

Han kanske skulle ha läst min FAQ? Jag håller med på många punkter att det är svårare för nybörjare. Och det känns som att det inte hade behövt vara det. En knapp för att stänga Metro appar vore nog bättre. Det jag har kollat på hjälpen i desktop läget visar att den är mycket sämre. Samt att jag tyckte att funktionen med en lite pil som man kunde klicka på och peka på saker för att få information var bra. En startmeny och en knapp för att stänga metro appar och killen hade varit i hamn.

Håller med om en knapp för metro-appar, men de drar inga resurser (såvitt jag vet) när de inte är på skärmen. Använder endast mailappen till metro dock, och då är alt+f/CTRL + W enkla kortkommandon för att stänga ner

Skrivet av lolight:

nja, det är ju din personliga upplevelse. Så det har man ju rätt att tycka om. Det är ju hur du personligen upplever operativet. Det behöver man inte forska något om.

Fast en personlig upplevelse ändras enkelt. Tyckte W7 slog W8 mest hästlängder, men efter att ha kört med en stund tycker jag tvärtom.

God jul på er!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

nja, det är ju din personliga upplevelse. Så det har man ju rätt att tycka om. Det är ju hur du personligen upplever operativet. Det behöver man inte forska något om.

Bör han inte då någon gång under videon säga att det är hans personliga upplevelse? Han säger ju att det är oanvändbart, punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Bör han inte då någon gång under videon säga att det är hans personliga upplevelse? Han säger ju att det är oanvändbart, punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det är något han personligen tycker, det är ju underförstått. Sedan tror jag att han breder på lite extra för att få uppmärksamhet på videon. Jag tror att han vill visa sina talanger som animerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

En knapp för att stänga Metro appar vore nog bättre.

Det tas ju ofta upp och är kanske lite av ett pedagogiskt problem, eftersom folk utgår från att man behöver stänga appar.

I själva verket är det ju rätt intuitivt, precis som IOS så är "stänga appar" en handling som man aldrig behöver göra, istället så växlar man helt enkelt till nästa app man vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Det tas ju ofta upp och är kanske lite av ett pedagogiskt problem, eftersom folk utgår från att man behöver stänga appar.

I själva verket är det ju rätt intuitivt, precis som IOS så är "stänga appar" en handling som man aldrig behöver göra, istället så växlar man helt enkelt till nästa app man vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, och hur växlar jag då? Jag hade faktiskt personligen det problemet. Då jag inte läste eller kollade något innan jag testade betan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jaha, och hur växlar jag då? Jag hade faktiskt personligen det problemet. Då jag inte läste eller kollade något innan jag testade betan.

Tryck på Windowsknappen på tangentbordet eller i charmsmenyn och klicka på det program du vill växla till är ett av många sätt. Ganska logiskt och enkelt om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Jag roade mig att läsa igenom alla reklam blad som Elgiganten och MediaMarkt har skickat ut inför Julen och mellandagsrean.
Samtliga datorer de har kampanj på är Windows 8 samt en och annan Mac. Men man ser inte Windows 7 mer.

Jag gissar att det kommer synas i statistiken framöver hur mycket såna de har sålt:
https://www.soluto.com/windows-8

Antagligen stiger siffran rätt snabbt under 2013.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Tryck på Windowsknappen på tangentbordet eller i charmsmenyn och klicka på det program du vill växla till är ett av många sätt. Ganska logiskt och enkelt om du frågar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast grejen var just det. När jag hade det problemet att jag inte visste att man skulle trycka på Windowsknappen. Så jag fattar om folk får problem där. För det fick jag. Hur ska man kunna veta det? Det finns inget på skärmen som hintar om det. Den röda knappen med krysset kunde alla. Dessutom behöver jag ett tangentbord. Lite som att spara filen i Vi texteditor. Det är enkelt när man kan det. Bara byta till command-mode och sedan skriva " :wq! ". God Jul på er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Fast grejen var just det. När jag hade det problemet att jag inte visste att man skulle trycka på Windowsknappen. Så jag fattar om folk får problem där. För det fick jag. Hur ska man kunna veta det? Det finns inget på skärmen som hintar om det. Den röda knappen med krysset kunde alla. Dessutom behöver jag ett tangentbord. Lite som att spara filen i Vi texteditor. Det är enkelt när man kan det. Bara byta till command-mode och sedan skriva " :wq! ". God Jul på er.

Ja och du hade det problemet när du körde betan va? Då fanns det inget som hintar om det. I Windows 8 RTM spelas det upp en liten instruktionsvideo om hur man tar fram charmsmenyn när en ny användare loggar in på datorn för första gången. Problem solved?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Bör han inte då någon gång under videon säga att det är hans personliga upplevelse? Han säger ju att det är oanvändbart, punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde inte du för varje inlägg säga att de e du som tycker som du skriver? Samma sak!
Jag tycker det är ganska klart att det är hans uppfattning av OS:et i videon, inte något någon annan tycker!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Invalid28:

Borde inte du för varje inlägg säga att de e du som tycker som du skriver? Samma sak!
Jag tycker det är ganska klart att det är hans uppfattning av OS:et i videon, inte något någon annan tycker!

Jag skriver ganska ofta att det bara är min åsikt. Hans video gav i alla fall mig intrycket att det han beskriver är något som gäller för alla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har testat Win8 lite på systersonens bärbara.

Det är ju inte oanvändbart, men jag kan inte riktigt se poängen med det på stationära datorer, för Win7 känns helt enkelt smidigare om man använder tangentbord och mus.
Jag kan helt klart se hur det är lockande för touch-screens, men för mig träder "If it aint broken, don't fix it"-principen i kraft lite när man jämför Win7 och Win8.

Jag kommer antagligen att hålla mig bort från Win8 så länge det går, eller tills det kommer ut ett OS som kan klassas som en värdig efterföljare till Win7. (Behöver inte nödvändigt vara ifrån Microsoft.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Jag svarade varken Ja eller Nej.

Mitt svar är: Ja, efter att ha tweakat och städat det från bloatware i ett par timmar så är det användbart.

Permalänk

W8 passar mig perfekt nu när jag har kommit över inlärningströskeln men jag var nära att ge upp de 2 första dagarna och gå tillbaka till W7. Nu tycker jag W7 både ser och känns gammalt och gaggigt och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka.

Det jag gillar speciellt är "livetiles", snabbheten och all nya funktioner se tråden "Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7!". Det jag använder i W8 som antingen inte fanns i W7 eller var praktiskt att använda i W7 är:

- Livetiles: Mail, Kalender, Väder (ser status direkt utan att behöva öppna apparna)
- Hyper-V
- SkyDrive (W7 var ju inte direkt molnvänlig)
- Diverse andra små gratisappar (det är lite underhållande att leta och hitta coola appar)
- Fäster det mesta på MUI-tiles skärmen och rena desktop program i aktivitetsfältet eller på skrivbordet
- Återställ dator men behåll filer eller ren installation (har slutat göra diskavbildningar eftersom omblåsning bara tar 5 minuter)

Sen tror jag det är bra både för hjärnan och utvecklingen att tänka om ibland och inte bara köra vidare i gamla spår.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

W8 passar mig perfekt nu när jag har kommit över inlärningströskeln men jag var nära att ge upp de 2 första dagarna och gå tillbaka till W7. Nu tycker jag W7 både ser och känns gammalt och gaggigt och skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka.

Det jag gillar speciellt är "livetiles", snabbheten och all nya funktioner se tråden "Saker som är bättre i Windows 8 än i Windows 7!". Det jag använder i W8 som antingen inte fanns i W7 eller var praktiskt att använda i W7 är:

- Livetiles: Mail, Kalender, Väder (ser status direkt utan att behöva öppna apparna)
- Hyper-V
- SkyDrive (W7 var ju inte direkt molnvänlig)
- Diverse andra små gratisappar (det är lite underhållande att leta och hitta coola appar)
- Fäster det mesta på MUI-tiles skärmen och rena desktop program i aktivitetsfältet eller på skrivbordet
- Återställ dator men behåll filer eller ren installation (har slutat göra diskavbildningar eftersom omblåsning bara tar 5 minuter)

Sen tror jag det är bra både för hjärnan och utvecklingen att tänka om ibland och inte bara köra vidare i gamla spår.

Håller med dig. Men Skydrive finns faktiskt till W7 på skrivbordet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Användaren sAAb som är en känd Windows 8-hatare har skapat en tråd med påståendet "Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt". [...] Detta är inte en flametråd så håll er lugna och diskutera sakligt utan personliga påhopp!

Fel. Jag hatar inte Windows 8. Jag anser enbart att det inte har på en pc att göra. Två citat av mig:

21 dec 2012 #13023269

Citat:

Köper jag en pekplatta VILL jag ha Windows 8. Köper jag en ny pc blir det Windows 7.

2 juni 2012 (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1117304...

Citat:

Jag använder mus och tangentbord. Min 27" skärm har ingen touch. De här förbannade rutorna i början gör mig galen!!! BORT MED SKITEN!!! De fungerar säkert bra på en iPad, en mobil eller...

Åter. Jag hatar inte Windows 8. Jag anser enbart att det inte har på en pc att göra.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Fel. Jag hatar inte Windows 8. Jag anser enbart att det inte har på en pc att göra. Två citat av mig:

21 dec 2012 #13023269

2 juni 2012 (http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1117304...

Åter. Jag hatar inte Windows 8. Jag anser enbart att det inte har på en pc att göra.

Jag anser att mobiltelefoner, plattor, bärbara och stationära alla är PCs. Alla har flerkärniga processorer, högupplösta skärmar och mycket minne. De är "personal computers" Håller du med mig?

Jag ska ändra inlägget så att det inte står att du hatar Windows 8. Jag undrar också vad du tänker när du ser nuläget för omröstningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag anser att mobiltelefoner, plattor, bärbara och stationära alla är PCs. Alla har flerkärniga processorer, högupplösta skärmar och mycket minne. De är "personal computers" Håller du med mig?
Skickades från m.sweclockers.com

Nej och ja...

Visst, någon slag 'computer' är de. Men, så länge interfacet är gjort för touch och man inte har touch så blir det knas. Försök leva med interfacet för iPhone 5 på en 27-tummare, eller, Windows 7 interfacet på en mobilskärm så stor som på en iPhone 5... Två pixlar vänster ... klickar du med tummen... Det funkar inte bra. Det är lättare med ett mobilt interface på en stor skärm. Men inte bra.

Skrivet av strejf:

Jag undrar också vad du tänker när du ser nuläget för omröstningen?
Skickades från m.sweclockers.com

Att en tredjedel inte tycker att Windows 8 är användbart!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nej och ja...

Visst, någon slag 'computer' är de. Men, så länge interfacet är gjort för touch och man inte har touch så blir det knas. Försök leva med interfacet för iPhone 5 på en 27-tummare, eller, Windows 7 interfacet på en mobilskärm så stor som på en iPhone 5... Två pixlar vänster ... klickar du med tummen... Det funkar inte bra. Det är lättare med ett mobilt interface på en stor skärm. Men inte bra.

Att en tredjedel inte tycker att Windows 8 är användbart!

Skillnaden är att iphonegränssnittet endast är designat för touch. Windows 8 har ett gränssnitt som är designat för touch, tangentbord och mus. Så din jämförelse håller inte riktigt.

Vad tycker du om att majoriteten inte håller med dig i ditt påstående att det är oanvändbart då?

För övrigt har jag svårt att tro att alla de som svarat nej har gett Windows 8 en ärlig chans. Dessutom lär omröstningen se rejält annorlunda ut om ett år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag anser att mobiltelefoner, plattor, bärbara och stationära alla är PCs. Alla har flerkärniga processorer, högupplösta skärmar och mycket minne. De är "personal computers" Håller du med mig?

Jag ska ändra inlägget så att det inte står att du hatar Windows 8. Jag undrar också vad du tänker när du ser nuläget för omröstningen?

Fast borde man inte då ha samma system på alla? I dagsläget har microsoft 3 olika system, windows 8, windows phone 8 och windows arm 8. Om man vill ha en gemensam plattform så bör man väll dela mer än metro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagle:

Fast borde man inte då ha samma system på alla? I dagsläget har microsoft 3 olika system, windows 8, windows phone 8 och windows arm 8. Om man vill ha en gemensam plattform så bör man väll dela mer än metro?

I och med Windows Phone 8 är det faktiskt samma system på alla. De delar alla samma operativsystemskärna. Enligt rykten jobbar man på att göra systemen ännu mer lika varandra. Det innebär förstås fördelar för alla, konsumenter, utvecklare och Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är starkt emot win 8 MEN....
Ja win8 i sig fungerar, det fungerar rent tekniskt om man bortser från att det inte är smidigt och intuitivt
så jag röstade ja som ett direkt svar på frågan, MEN...

Det funkar även att administrera servrar via konsol och ssh (där är det kanske tom ett bra interface) och att ordbehandla med vi från en ssh konsol genom att koda i postscript fungerar rent tekniskt det också men jag skulle aldrig förespråka det som smidigt och produktivt för en som bara vill ha resultatet och inte lära sig en massa andra saker som är orelevanta, även om det går att göra på det sättet så är det dumt, samma känsla får jag med win 8 på desktop, det är definitivt inte lättanvänt på en stationär dator, det är fel interface för uppgiften även om det fungerar om man bortser från "bekvämligheten"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

I och med Windows Phone 8 är det faktiskt samma system på alla. De delar alla samma operativsystemskärna. Enligt rykten jobbar man på att göra systemen ännu mer lika varandra. Det innebär förstås fördelar för alla, konsumenter, utvecklare och Microsoft.

Ok. Min erfarenhet som utvecklare är de 3 systemen inte har samma kärna, något har som bekräftats. Sedan vad de vill är en annans femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nästa version av Windows ryktas släppas om 6 månader så du behöver nog inte vänta så länge.

Jaså, det går SÅ illa för Win8.

Bra.

Skrivet av dagle:

Ok. Min erfarenhet som utvecklare är de 3 systemen inte har samma kärna, något har som bekräftats.

Metro bygger på WindowsRT, den gemensamma kodbasen är hela poängen med Metro; utveckling av mjukvara för desktop ska ge lättportade apps och därmed draghjälp till Windows Phone, som kämpar i kraftig motvind.

Skrivet av strejf:

Enligt rykten jobbar man på att göra systemen ännu mer lika varandra. Det innebär förstås fördelar för alla, konsumenter, utvecklare och Microsoft.

Finns inget "förstås" med det alls, eftersom det sker på bekostnad av desktops användarvänlighet. Den enda anledningen till att Metro ser ut som det gör är för att det är avsett att köras på små displays med vek hårdvara, det är helt enkelt inte lämpligt för desktop. GUI-experten Nielsen har gått igenom det här ganska bra.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jaså, det går SÅ illa för Win8.

Bara för att rätta till dig, innan Windows 8 släpptes så gick de ut med att de skulle börja släppa nya Windows mer frekvent och för ett billigare pris. Så det har absolut inget med hur bra eller dåligt det går för Windows 8. Även om Windows 8 skulle sparka röven ur Windows 7, så skulle de ändå släppa nytt om 6 månader.