Dator-tv , tvn hänger inte riktigt med.

Permalänk
Medlem

Dator-tv , tvn hänger inte riktigt med.

Hej!

Har lite funderingar, har nyss köpt ny tv ( LG Smart -tv 100hz ) var lite fundersam om jag skulle köpa den, då det bara var 100 hz, har fått för mig att det blir mycket bättre bild i snabba rörelser om man har mer hz.?
Iallafall, har nu kopplat tv till datorn, fixade en film med väldigt bra upplösning. När det är stillbilder och inte händer så mycket är det sjukt bra bild, men när det går lite snabbare som när någon joggar eller går, känns det som inte tv hänger med riktigt... Går det att fixa så det blir lite bättre?

Tv är kopplad med hdmi kabel, och det står 1080p 60 hz.

Blir det bättre bild när jag kopplar den till vanliga tv kanaler?

Väldigt tacksam för svar då jag byter in den om det inte blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Vad är det för film. Se till att skicka filmens frekvens till tvn. Mer än så kan du inte göra. Använder du fel frekvens så blir det ryckigt. 100hz har du ingn nytta av alls när det gäller bluray då nästan alla bluray är i 24hz

Permalänk
Medlem

Stäng av alla bildförbättringsfunktioner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Okej tack! men blir det bättre om jag köper en plasma med 2000 hz? eller led med 400?

Permalänk
Medlem

Alla Hz över original materiellt måste TVn räkna ut (bildförbättringsfunktioner). Detta är något som jag personligen hatar. Mest för att jag inte sett någon TV som gjort det bra. Antingen blir bilden ryckig eller så smetar den liksom ut rörelser. Testa köra lite olika läge på din TV. De flesta har en knapp på fjärren för detta. Spel/Game brukar stänga av allting då spel ärm extra känsliga för detta. Samt att det bygger på en massa inputLagg

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danfoss:

Okej tack! men blir det bättre om jag köper en plasma med 2000 hz? eller led med 400?

Nej. Du behöver nog lära dig hur video/film fungerar

400Hz innebär bara att man fuskar till extra bildrutor som får det att se konstigt ut. Ja det blir "smidigare" som du skriver men det förstör också hela filmupplevelsen. Det ser inte ut som film längre.
Blanda inte ihop plasmors subpixelfrekvens med LED/LCD bildfrekvens. Det är 2 helt olika saker.

Inget av det här behöver du bry dig om överhuvudtaget. Det är irrellevant för att få en bra bild.

Att spela upp film från datorer är dessutom en dålig idé. Finns inget sämre sätt att spela upp film på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej. Du behöver nog lära dig hur video/film fungerar

400Hz innebär bara att man fuskar till extra bildrutor som får det att se konstigt ut. Ja det blir "smidigare" som du skriver men det förstör också hela filmupplevelsen. Det ser inte ut som film längre.
Blanda inte ihop plasmors subpixelfrekvens med LED/LCD bildfrekvens. Det är 2 helt olika saker.

Inget av det här behöver du bry dig om överhuvudtaget. Det är irrellevant för att få en bra bild.

Att spela upp film från datorer är dessutom en dålig idé. Finns inget sämre sätt att spela upp film på.

Får man fråga vad felet med att spela upp film från datorn är? Bör man köpa en Blurayspelare till tvn istället då menar du eller vad blir skillnaden?

Permalänk
Medlem

Svårt att ställa in rätt bild, drivrutiner ställer till det, går inte att få helt korrekt frekvens för filmuppspelning.
Det är bökigt mao. Du får bättre bild med en mediaspelare för en tusenlapp än från en pc.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för PC du kört men alla jag kört med har aldrig strulat. Okej det var meck på VGA och S-Video tiden. Men sedan jag kört HDMI har det bara varit att koppla och köra. Haft båda läger av grafikkrestar av olika sort. Min Nuvarande är en AMD A6 och funkade prima utan strul den med.

Det som är betydligt grinigare som jag märkt polare haft problem med är inte datorerna, utan förstärkare eller TV apparater som inte har stöd för vissa saker. Vilket gör att man fick ta reda på vad den ville ha för signal från grafikkortet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com