Vill lära mig grunderna i programmering först, Hjälp

Permalänk

Vill lära mig grunderna i programmering först, Hjälp

Hej, Mitt namn är julius och är 14 år och jag vill lära mig programmering för att förstå mer i Program, OS och dylikt.

man kan ju säga att jag inte är någon värsting på programmering, Men jag kanske kan bli det ?

Ni är helt fria till att rekommendera ett enkelt språk att lära sig? så Tipsa på bara

Varför jag vill lära mig är ju för att Datorer är min hobby och det kanske utvecklas mer i min kunskap om jag kan mer

Sedan så får jag be om ursäkt, För jag vet knappt något om detta , Som en fis i rymden T ex

OCH... om det är någon där ute som vet en bra guide för vilket språk som helst , Skriv gärna

Och om ni har mer frågor, Fråga på.

Mvh, Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Reserverad, Skriv här om du vill tipsa ett Prog-Språk

//Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

c#

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Om du gillar minecraft kolla på moddet ComputerCraft, det lägger till datorer i minecraft som du kan programera med språket LUA. Kul enligt mig.

Permalänk
Medlem

C++, inlärnings kurvan är tuff som fan men det är sjukt värt det i slutändan om du orkar kämpa dig igenom det och det ger en RIKTIGT stadig grund att stå på och du får verkligen lära dig hur allting fungerar i grund och botten. Och det är bland det lättaste att läsa imo. Men du är ung, vilket är bra. Yngre personer har enklare att lära, det blir tyngre ju äldre man är som det sägs. Jag har läst grunderna i C++ i skola och Java hemma på fritiden, jag tycker det är mycket enklare att förstå C++ men det är längre inlärning för att få fram något "roligt" resultat, så som ett GUI. Visst finns det program som hjälper till med sånt nu för tiden, men vill du verkligen lära dig grunderna och hur allt fungerar så rekommenderas inte det, enligt mig. Jag är inge vidare duktig på programmering men det är mitt råd iaf.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

http://www.codecademy.com/#!/exercises/0
bästa sättet att lära sig på. jag skulle ha börjat med Java och sedan ta något du tycker verkar roligt.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Slår ett slag för Python som första språk. Finns bra dokumentation och tutorials på nätet. Eller varför inte en bok? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1593274076

Permalänk
Skrivet av turbogeten:
Skrivet av Frappee:

Om du gillar minecraft kolla på moddet ComputerCraft, det lägger till datorer i minecraft som du kan programera med språket LUA. Kul enligt mig.

Värt och kolla upp återkommer

Skrivet av Tott3:

C++, inlärnings kurvan är tuff som fan men det är sjukt värt det i slutändan om du orkar kämpa dig igenom det och det ger en RIKTIGT stadig grund att stå på och du får verkligen lära dig hur allting fungerar i grund och botten. Och det är bland det lättaste att läsa imo. Men du är ung, vilket är bra. Yngre personer har enklare att lära, det blir tyngre ju äldre man är som det sägs. Jag har läst grunderna i C++ i skola och Java hemma på fritiden, jag tycker det är mycket enklare att förstå C++ men det är längre inlärning för att få fram något "roligt" resultat, så som ett GUI. Visst finns det program som hjälper till med sånt nu för tiden, men vill du verkligen lära dig grunderna och hur allt fungerar så rekommenderas inte det, enligt mig. Jag är inge vidare duktig på programmering men det är mitt råd iaf.

Som du säger c++ verkar ju vara sjukt värt, fast sjukt jobbigt funderar lite på det har du någon guide?

Skrivet av Mr.Azum:

http://www.codecademy.com/#!/exercises/0
bästa sättet att lära sig på. jag skulle ha börjat med Java och sedan ta något du tycker verkar roligt.

Java är väl c++ och dylikt :s eller är jag ute och cyklar igen?

Skrivet av Mr. Spitz:

Slår ett slag för Python som första språk. Finns bra dokumentation och tutorials på nätet. Eller varför inte en bok? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1593274076

Vad använder man python till? :S

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Starten som jag fick var Qbasic, och pascal. Dock pascal kan man inte köra med för snabb cpu så om du har en gammal 486 e re dax o boota upp den eller köra med restrict program för att sänka din cpu hastighet.

Dessa är mycket bra för att lära sig grunderna med programmerings kodandet. och verkar tom användas tom idag

http://kursnavet.se/kurser/dtr1207/index.htm

Detta verkar vara en bra hemsida om du vill lära dig pascal
http://www.pascal-programming.info/index.php

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Vad använder man python till? :S

Vad du vill, nästan. Python är enkelt, kraftfullt och snyggt. Bra att börja med tycker jag. Oavsett vad du väljer vill jag önska dig lycka till, önskar att jag hade börjat i din ålder.
Mer om Python: http://sv.wikipedia.org/wiki/Python_(programspråk)

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Java. Det är relativt lätt att lära sig. Används till allt möjligt. Finns enormt mycket hjälp att få. Det är väldigt strikt typat också vilket imo är bra när man lär sig något nytt.

Angående din fråga: Bry dig inte om vad som är "effektivast", då det är helt oviktigt under de första åren.

Permalänk
Skrivet av Mr. Spitz:

Vad du vill, nästan. Python är enkelt, kraftfullt och snyggt. Bra att börja med tycker jag. Oavsett vad du väljer vill jag önska dig lycka till, önskar att jag hade börjat i din ålder.
Mer om Python: http://sv.wikipedia.org/wiki/Python_(programspråk)

Då passar ju denna sida perfekt http://www.codecademy.com/tracks

Sedan så undrar jag vad är det för program man använder för att kunna göra programmering? :S

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Att säga vilket progspråk som är mest effektivt är som att säga; "vilken bil är mest effektiv i hela världen?". Alla bilar/progspråk har olika syften. För kommunikation och funktionella lösningar med väldigt få rader kod så skulle jag vilja säga att erlang är mest effektiv. Medans Java passar bättre för andra syften och C, C++, C#, Python o.s.v. passar för sina syften.
Jag skulle föreslå att börja med något populärt objekt orienterat språk så som Java, C# eller C++. Sen när du fattat grunden så är det bara att spinna vidare, antingen på det språket då lärt dig eller på ett nytt språk.

Lycka till!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Ett förslag är att börja med JavaScript. Det är lätt att komma igång med; allt man behöver är en webbläsare. När man lärt sig några av elementen inom programmering så blir det lätt att lära sig nytt sedan.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

C++ är bra att börja med. Kan vara något svårare att komma igång med men c/c++ ger det bästa programmerings tänkande anser jag. Alltså att man tänker mer i de banor som datorn arbetar vilket ofta brukar leda till att man skriver bättre kod. Man kan gå lägre och köra assembler men det är något overkill i min mening.

Efter det kan man gå på c# eller java och antingen uppskatta eller hata (finns mellanting också) allt man slipper göra till skillnad mot c/c++ och de sidoeffekterna det ger.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Då passar ju denna sida perfekt http://www.codecademy.com/tracks

Sedan så undrar jag vad är det för program man använder för att kunna göra programmering? :S

Har inte testat codeacademy men det ser ju bra ut. Om du gillar video kan jag rekommendera denna serien: http://www.youtube.com/watch?v=k45XTLSPt8Y

För att programmera i Python behöver du inte göra någonting (om du inte använder windows då), öppna terminalen och skriv "python" och du är igång!
För windows måste du ladda ner python från http://www.python.org. Om du vill satsa på programmering skulle jag rekommendera något unix-system (linux eller osx) men det är en smaksak. Kör med vad du gillar och kan men var inte rädd för att testa olika alternativa operativsystem.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Pletron:

Att säga vilket progspråk som är mest effektivt är som att säga; "vilken bil är mest effektiv i hela världen?". Alla bilar/progspråk har olika syften. För kommunikation och funktionella lösningar med väldigt få rader kod så skulle jag vilja säga att erlang är mest effektiv. Medans Java passar bättre för andra syften och C, C++, C#, Python o.s.v. passar för sina syften.
Jag skulle föreslå att börja med något populärt objekt orienterat språk så som Java, C# eller C++. Sen när du fattat grunden så är det bara att spinna vidare, antingen på det språket då lärt dig eller på ett nytt språk.

Lycka till!

Tack Jag tänker börja med javascript och python:) Sedan c++ Tack

Skrivet av oelrich:

Ett förslag är att börja med JavaScript. Det är lätt att komma igång med; allt man behöver är en webbläsare. När man lärt sig några av elementen inom programmering så blir det lätt att lära sig nytt sedan.

Javascript och python ska jag börja med

Skrivet av Dew87:

C++ är bra att börja med. Kan vara något svårare att komma igång med men c/c++ ger det bästa programmerings tänkande anser jag. Alltså att man tänker mer i de banor som datorn arbetar vilket ofta brukar leda till att man skriver bättre kod. Man kan gå lägre och köra assembler men det är något overkill i min mening.

Efter det kan man gå på c# eller java och antingen uppskatta eller hata (finns mellanting också) allt man slipper göra till skillnad mot c/c++ och de sidoeffekterna det ger.

C++, Vet du någon sida man lär sig det?

Skrivet av Mr. Spitz:

Har inte testat codeacademy men det ser ju bra ut. Om du gillar video kan jag rekommendera denna serien: http://www.youtube.com/watch?v=k45XTLSPt8Y

För att programmera i Python behöver du inte göra någonting (om du inte använder windows då), öppna terminalen och skriv "python" och du är igång!
För windows måste du ladda ner python från http://www.python.org. Om du vill satsa på programmering skulle jag rekommendera något unix-system (linux eller osx) men det är en smaksak. Kör med vad du gillar och kan men var inte rädd för att testa olika alternativa operativsystem.

Lycka till!

Linux, Vet inte har ju Windows 7 ulti om jag vill slösa bort det

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa om Python och Java!

Två språk med relativt snäll inlärningskurva och inte alltför mycket konstig syntax.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Börja inte med C++, C, eller C#.
Speciellt med tanke på din ålder.
I dessa språk är det viktigt att veta innebörden med vad du skriver, inte bara att "om jag skriver A händer B".

Jag skulle rekommendera att du börjar med antingen Ruby eller Python.
Dessa språk är extremt vänliga för nybörjare.
Om vi skall ta ett litet exempel, bara för att jämföra C++ och Ruby:

/* C++, Hello World! */

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
cout << "Hello, world!\n";
return 0;
}

-----
#Ruby, Hello, world!

puts "Hello, world!"

-----
Det är en noterbar skillnad i dessa språk, så därför föredrar jag att du börjar med Ruby (eller python) för att komma in i tänket som behövs för en programmerare.
Jag vet, jag vet, när jag var i din ålder var C++ det coola och det mest kända språket man kände till, och det var det man ville lära sig.

Permalänk
Medlem

Pluggar python som en del i min universitetsutbildning, det är inte det svåraste språket men skripten man gör får jobbet gjort och man lär sig tänket. Föreslår python jag med.

Finns många böcker för python på nätet.
http://greenteapress.com/thinkpython/thinkpython.html är den vi använder i våran utbildning. Kanske inte den bästa men den fungerar bra för mig

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Skrivet av str0mback:

Börja inte med C++, C, eller C#.
Speciellt med tanke på din ålder.
I dessa språk är det viktigt att veta innebörden med vad du skriver, inte bara att "om jag skriver A händer B".

Jag skulle rekommendera att du börjar med antingen Ruby eller Python.
Dessa språk är extremt vänliga för nybörjare.
Om vi skall ta ett litet exempel, bara för att jämföra C++ och Ruby:

/* C++, Hello World! */

#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
cout << "Hello, world!\n";
return 0;
}

-----
#Ruby, Hello, world!

puts "Hello, world!"

-----
Det är en noterbar skillnad i dessa språk, så därför föredrar jag att du börjar med Ruby (eller python) för att komma in i tänket som behövs för en programmerare.
Jag vet, jag vet, när jag var i din ålder var C++ det coola och det mest kända språket man kände till, och det var det man ville lära sig.

Vad fan skrev du :S fattade inte ett skit,
C++ verkar ju vara lite för svårt men då är det ju bara och börja med Python och Java script :), Tack för hjälpen

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Linux, Vet inte har ju Windows 7 ulti om jag vill slösa bort det

Gillar du windows och känner dig hemma med det ska du absolut köra på det. Som en som programmerar dagligen kan jag bara ge rådet att om du har en helg över någon gång, ladda ner VirtualBox https://www.virtualbox.org och en valfri linuxdist, öppna terminalen och lattja lite. Du kommer förstå vad jag menar.

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Hej, Mitt namn är julius och är 14 år och jag vill lära mig programmering för att förstå mer i Program, OS och dylikt.

man kan ju säga att jag inte är någon värsting på programmering, Men jag kanske kan bli det ?

Ni är helt fria till att rekommendera ett enkelt språk att lära sig? så Tipsa på bara

Varför jag vill lära mig är ju för att Datorer är min hobby och det kanske utvecklas mer i min kunskap om jag kan mer

Sedan så får jag be om ursäkt, För jag vet knappt något om detta , Som en fis i rymden T ex

OCH... om det är någon där ute som vet en bra guide för vilket språk som helst , Skriv gärna

Och om ni har mer frågor, Fråga på.

Mvh, Julius

Min rekommendation är Java att börja med, det har bra felmeddelanden när man gör fel, är kraftfullt så man kan göra mycket och på tillräckligt hög nivå för att man ska slippa jobba med adresser precis i början utan kan lägga till dem senare när man förstått vad allt handlar om.

Skrivet av Tartaros:

Värt och kolla upp återkommer

Som du säger c++ verkar ju vara sjukt värt, fast sjukt jobbigt funderar lite på det har du någon guide?

Java är väl c++ och dylikt :s eller är jag ute och cyklar igen?

Vad använder man python till? :S

Java är inte C++, Java är ett eget programmeringsspråk.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Min rekommendation är Java att börja med, det har bra felmeddelanden när man gör fel, är kraftfullt så man kan göra mycket och på tillräckligt hög nivå för att man ska slippa jobba med adresser precis i början utan kan lägga till dem senare när man förstått vad allt handlar om.

Java är inte C++, Java är ett eget programmeringsspråk.

Det där virtual box? Jag har mitt OS, på min SSD, så då kan jag ha linux på min andra eller måste det vara på samma?

Sedan fattar jag inte vad det means med Version på virtual box som ubuntu och turbolinux , Vilken är bäst för att lära sig programmering?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Vad fan skrev du :S fattade inte ett skit,
C++ verkar ju vara lite för svårt men då är det ju bara och börja med Python och Java script :), Tack för hjälpen

/* C++, Hello World! */ | Detta är en "multiline comment" i C++, alltså en kommentar.

#include <iostream> | Här säger vi till datorn att inkludera ett library som tillåter datorn att ta in information, samt skicka ut (iostream = Input / Output stream)
using namespace std;

int main() | Definerar "main". "main" måste finnas någonstans i ett C++ program, och det är "main" datorn letar efter först av allt. Sedan med hjälp av main använder den andra funktioner, klasser osv.
{
cout << "Hello, world!\n"; | Skriver "Hello, world!" på skärmen. "\n" gör så att vi hoppar till en ny rad i console/terminal.
return 0; | Returnerar 0 till systemet för att berätta att allt gått som det skall.
}

___

#Ruby, Hello, world! | Detta är en kommentar i Ruby.

puts "Hello, world!" | Skriver ut "Hello, world!" på skärmen.

___

Ja, som du kanske insåg själv, börja med ett lite mindre komplext språk så kommer du få ett bättre "första intryck" av programmering.

(PS: Om jag sagt fel inom vad förkortningar och betydelserna är i C++, rätta mig gärna. Det var ett tag sedan jag jobbade med detta språk)

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Det där virtual box? Jag har mitt OS, på min SSD, så då kan jag ha linux på min andra eller måste det vara på samma?

Sedan fattar jag inte vad det means med Version på virtual box som ubuntu och turbolinux , Vilken är bäst för att lära sig programmering?

Haka inte upp dig på det där.
Du kan programmera fin fint i Windows med lite hjälpmedel.
Att sitta på -unix system kommer bara göra dig förvirrad om du är van vid Windows.

Jag rekommenderar personligen http://www.sublimetext.com/2 som texteditor, det är ett riktigt skönt program att jobba med samt att det finns mycket plugins att hämta ned.

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga:
1. Lär dig Python
2. Lär dig Java (inte JavaScript, det är inte samma sak)
3. Lär dig C# (C# är i princip en blandning av Java och C++, best of both worlds så, att säga)

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Det där virtual box? Jag har mitt OS, på min SSD, så då kan jag ha linux på min andra eller måste det vara på samma?

Sedan fattar jag inte vad det means med Version på virtual box som ubuntu och turbolinux , Vilken är bäst för att lära sig programmering?

Du kan ha Linux på en annan hårddisk om du vill ja, Virtual Box är ett program som "låtsas vara en dator i din dator" där du sedan skapar låtsashårddiskar och kan installera andra operativsystem du då kan köra samtidigt som du kör Windows. Inget du måste ha för att programmera, jag gör nästan all min programmering i Windows... Det du måste se till är att du har nödvändiga program för att tolka den kod du skrivit och att du har en text-editor du tycker om att koda i, gärna en med färgkodning för det underlättar väldigt... Men VirtualBox hade jag väntat med till jag känt att jag inte fick ut allt jag ville av att programmera i Windows...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle säga:
1. Lär dig Python
2. Lär dig Java (inte JavaScript, det är inte samma sak)
3. Lär dig C# (C# är i princip en blandning av Java och C++, best of both worlds så, att säga)

Låter bra

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

I princip finns väl två skolor.

Antingen så börjar man med något lätt språk, t.ex. Python som har en väldigt välkomnande syntax och så fokuserar man på själva metodiken, strukturer osv.

Eller så börjar man med ett språk som är hårdvarunära, t.ex. C, för att få en så bra förståelse som möjligt för datorteknik.

De olika ståndpunkterna är utgångspunkt för ett klassiskt flamewar och det är väl egentligen bara att välja vad man själv tror på.