SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

HTPC + Main eller skippa HTPCN?

Älskar att kolla på film och spela retrospel på min tv därför har jag sedan en lång tid tillbaka haft en htpc.
Problemet med denna htpc är att den inte klarar av att emulera playstation 2 och wii.
Vilket har fått mig att börja tänka på att sälja den och använda min vanliga dator som htpc och speldator.
Mina frågor är då:

1. kommer det att fungera att ha olika ljudkällor? Ljudsystemet är analogt 5.1 system (logitech z5500), använder ny hörlurar och mikrofon så finns det någon hub eller något så man kan byta ljudutgång enkelt?

2. Kan jag ha två fönster av program samtidigt?
Spela spel och ha ett xbmc fönster i fullskärm på tvn. Här måste jag ju då ha delat ljud på det hela. Lösning?

3. Om allt detta fungerar kan jag förlänga vga kabeln som går till ljuddisplayen/konfiguratationen och själva basenheten.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Jag kör min mainburk även som mediacenter med XBMC och det funkar klockrent! Xbmc går ju att confa så du kan köra xbmc på ena skärmen/tvn och så skrivbordet på andra, det går även att confa så att xbmc tar ljudet från tex HDMi eller toslink så du slipper koppla om kablar och hålla på att ändra ljudenhet i windows. ( jag kör iofs en surroundreviever )

jag har även köpt trådlöst tangentbord med trackball och musknappar så man smidigt kan använda det när man ligger i soffan. Det går även att använda sig av en app för att navigera i xbmc via telefonen/surplattan.

Jag ser inga direkta problem med det i dagsläget då datorn står i samma rum som resterande mediaanläggning. Helt klart värt att testa och se hur det fungera för dig då xbmc är gratis