Permalänk

stämmer detta med Asus RT-AC66U?

Har nyligen köpt Asus RT-AC66U, inga problem med något förutom när det kommer till hastigheten. Min bärbara klarar bara 802.11n så jag köpte en ac addapter eftersom denna nya routern klarar den frekvensen.

Jag köpte denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Jag flyttar mycket filer i mitt nätverk mellan NAS och min box hårddisk osv men kommer aldrig upp i någon vettig hastighet. Jag ligger som bäst i 13-15mb/s vilket motsvarar ungefär en 100-120mbit. Jag vet att USB inte klarar av den speccs som det står att nätverkskortet klarar av men usb klarar iafall 450mbit någonstanns, rätta mig om jag har fel.

Iafall jag undrar om jag har gjort något fel eller måste ändra något för en 30-40mb/s borde ju inte vara omöjligt med dessa två tillsammans...

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Vila i frid

...eftersom DLINK inte nämner om det är USB2 eller USB2 förmodar jag att det är USB2 - som då lär maxa vid ca 25 MB/sek dvs 250 Mbit - men om det är sunkiga drivare lär du få lägre än så.

Permalänk
Medlem

Eftersom ac är en draft och ej spikad standard så skulle jag om jag vore dig snabbt som bara den lämna tillbaks D-link:en eftersom den inte fungerar ihop
med AC66U:n. Vilken firmware har du i Asus:en ? Den senaste är .266 , uppdaterade f/w till denna eller Merlins senaste .23B. Det finns ingen test på
ac-adaptrar via USB. Asus ska släppa en snart så troligen kommer tester på denna. Om du inte kan vänta rekommenderar jag dig Asus USB-N53 så länge.

Skrivet av Glimbrink:

Har nyligen köpt Asus RT-AC66U, inga problem med något förutom när det kommer till hastigheten. Min bärbara klarar bara 802.11n så jag köpte en ac addapter eftersom denna nya routern klarar den frekvensen.

Jag köpte denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Jag flyttar mycket filer i mitt nätverk mellan NAS och min box hårddisk osv men kommer aldrig upp i någon vettig hastighet. Jag ligger som bäst i 13-15mb/s vilket motsvarar ungefär en 100-120mbit. Jag vet att USB inte klarar av den speccs som det står att nätverkskortet klarar av men usb klarar iafall 450mbit någonstanns, rätta mig om jag har fel.

Iafall jag undrar om jag har gjort något fel eller måste ändra något för en 30-40mb/s borde ju inte vara omöjligt med dessa två tillsammans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Har nyligen köpt Asus RT-AC66U, inga problem med något förutom när det kommer till hastigheten. Min bärbara klarar bara 802.11n så jag köpte en ac addapter eftersom denna nya routern klarar den frekvensen.

Jag köpte denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/ntverkskort/trdlsa-n...

Jag flyttar mycket filer i mitt nätverk mellan NAS och min box hårddisk osv men kommer aldrig upp i någon vettig hastighet. Jag ligger som bäst i 13-15mb/s vilket motsvarar ungefär en 100-120mbit. Jag vet att USB inte klarar av den speccs som det står att nätverkskortet klarar av men usb klarar iafall 450mbit någonstanns, rätta mig om jag har fel.

Iafall jag undrar om jag har gjort något fel eller måste ändra något för en 30-40mb/s borde ju inte vara omöjligt med dessa två tillsammans...

Ja, de är ju lite roliga som gör en USB2-baserad lösning och påstå saker som "up to 867Mbps" (det är vad D-Link verkar säga, NetOnNet verkar ju ännu värre som går så långt som "Upp till 1750 Mbit/s"), det är ju bara skitsnack.

Dock borde du kunna få högre hastigheter än det du säger att du får. Kör du med 2.4 GHz eller 5 GHz? Vad för inställningar? (Kanal? Channel bonding?)

Du har inte långsammare enheter anslutna samtidigt? I så fall kan man ju misstänka att det tvingar ned hastigheten.

Och sen får man väl poängtera att 802.11ac inte är någon färdig standard så det finns väl risk att olika enheter fungerar sämre än väntat tillsammans.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, de är ju lite roliga som gör en USB2-baserad lösning och påstå saker som "up to 867Mbps" (det är vad D-Link verkar säga, NetOnNet verkar ju ännu värre som går så långt som "Upp till 1750 Mbit/s"), det är ju bara skitsnack.

Dock borde du kunna få högre hastigheter än det du säger att du får. Kör du med 2.4 GHz eller 5 GHz? Vad för inställningar? (Kanal? Channel bonding?)

Jag har provat båda banden utan skillnad men kör 5ghz nu ensam med denna datorn resten av mina prylar kör på 2.4ghz.

Trådlöst läge: Automatiskt
Kanalband: 20/40/80 Mhz
Kanal: Auto

Du har inte långsammare enheter anslutna samtidigt? I så fall kan man ju misstänka att det tvingar ned hastigheten.

Hur menar du med långsammare enheter? NASen är väl inte speciellt snabb men den ska inte slöa ner något..

Och sen får man väl poängtera att 802.11ac inte är någon färdig standard så det finns väl risk att olika enheter fungerar sämre än väntat tillsammans.

Tycker ändå jag borde få mer än 802.11n vilket jag inte lyckas få..

Skrivet av hasenfrasen:

...eftersom DLINK inte nämner om det är USB2 eller USB2 förmodar jag att det är USB2 - som då lär maxa vid ca 25 MB/sek dvs 250 Mbit - men om det är sunkiga drivare lär du få lägre än så.

USB2 ska ju klara mer iafall enligt denna länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#USB_2.0

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Eftersom ac är en draft och ej spikad standard så skulle jag om jag vore dig snabbt som bara den lämna tillbaks D-link:en eftersom den inte fungerar ihop
med AC66U:n. Vilken firmware har du i Asus:en ? Den senaste är .266 , uppdaterade f/w till denna eller Merlins senaste .23B. Det finns ingen test på
ac-adaptrar via USB. Asus ska släppa en snart så troligen kommer tester på denna. Om du inte kan vänta rekommenderar jag dig Asus USB-N53 så länge.

Den är bättre än mitt inbyggda nätverk så det är ju inget jag vill lämna tillbaka, sen om man kan få mer är ju bara roligare.

Jag har 3.0.0.4.260 så det är inte den nyaste, ska uppdatera och se om det blir någon skillnad men tror inte det.

Fick detta svaret av min router: Routerns nuvarande fasta programvara är den senaste versionen

Men jag provar ladda ner från sidan och kör in 266.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Tycker ändå jag borde få mer än 802.11n vilket jag inte lyckas få..

USB2 ska ju klara mer iafall enligt denna länken

http://sv.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#USB_2.0

Jo i teorin, men tycker det oftast brukar gå kring 25 MB/s som snabbast. Lovar mer än vad det håller helt enkelt.

Beroende på vad du har för NAS så kan det vara den som sätter stopp också.

Nu är detta 2 år gammalt test, men GBIT nätverk var ju inte direkt nån nyhet då heller.
http://www.sweclockers.com/recension/12578-netgear-readynas-u...

Som du ser där så är det stor skillnad mellan NAS och NAS.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Jo i teorin, men tycker det oftast brukar gå kring 25 MB/s som snabbast. Lovar mer än vad det håller helt enkelt.

Beroende på vad du har för NAS så kan det vara den som sätter stopp också.

Dlink DNS-323 har jag som NAS. Ja 25mb/s hade varit trevligt

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Dlink DNS-323 har jag som NAS. Ja 25mb/s hade varit trevligt

Dina siffror verkar ju ändå kanske stämma.
Swec hade testat den också.

http://www.sweclockers.com/recension/12282-d-link-dns-323/5#p...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Glimbrink:

Det snabbaste jag sett i USB2-väg är ett Corsair Voyager GT och en extern USB-disk som båda maxade ca 30 MB/sek. Att skyffla nätverksdata har mer överhead.

Permalänk

Har faktiskt inte provat den i usb3 uttaget så ska göra det så fort denna överförningen är klar, ska samtidigt uppdatera firmware så får vi se om de hjälper. Jag hade varit så nöjd och få 20-25mb/s

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Nepp inget resultat, ingen skillnad i usb3 och ingen skillnad med ny firmware, ligger på en 9-10 mb/s och ibland nere på 3-5mb/s

Vad är fel?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Nepp inget resultat, ingen skillnad i usb3

D-Link säger själva att det är en USB2-enhet så det hade varit lite skumt om det gjort skillnad att koppla in den i USB3.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

802.11ac är som sagt bara i draft. Då bör man vara extra försiktig att inte blanda utrustning från olika tillverkarna. Jag hade avvaktat ett USB-kort från Asus.

Permalänk

Okej nej jag visste inte om den hade usb2 eller usb3 stöd.

Finns det inte något sätt att man kan kombinera 2,4ghz och 5ghz eller mitt usb trådlösa nätverk med mitt inbyggda? Ingen som har några tips?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Detär fler som har låga överföringshastigheter på HDD som är anslutna via AC66U:s usb-portar. Troligen är det ett problem som Asus kommer att åtgärda
i senare firmware kan manopas på. Du kan ju alltid testa att updatera till Merlins f/w .23B , där har du i alla möjlighet att ange spin-down tid på anslutna HDD:er.

Skrivet av Glimbrink:

Nepp inget resultat, ingen skillnad i usb3 och ingen skillnad med ny firmware, ligger på en 9-10 mb/s och ibland nere på 3-5mb/s

Vad är fel?

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Detär fler som har låga överföringshastigheter på HDD som är anslutna via AC66U:s usb-portar. Troligen är det ett problem som Asus kommer att åtgärda
i senare firmware kan manopas på. Du kan ju alltid testa att updatera till Merlins f/w .23B , där har du i alla möjlighet att ange spin-down tid på anslutna HDD:er.

Jag bryr mig inte så mycket om hdd anslutna till routern då det är på tok för dålig hastighet (2-3mb/s)

Men till min nas och en annan källa vill jag få upp farten och dem är båda trådanslutna så jag borde få mer hastighet

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Om det är det trådlösa som du tycker är långsamt så måste du in ändra en del inställningar bl a ontrol Channel från Auto till en fast som du hittar i inSSider som ej är använd. Jag får max 300 Mbps med en Asus UXB-N53.

Skrivet av Glimbrink:

Jag bryr mig inte så mycket om hdd anslutna till routern då det är på tok för dålig hastighet (2-3mb/s)

Men till min nas och en annan källa vill jag få upp farten och dem är båda trådanslutna så jag borde få mer hastighet

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Om det är det trådlösa som du tycker är långsamt så måste du in ändra en del inställningar bl a ontrol Channel från Auto till en fast som du hittar i inSSider som ej är använd. Jag får max 300 Mbps med en Asus UXB-N53.

Om jag kollar status på nätverkskortet så säger den att jag har 351mbit/s

Hur kan jag prova mot något annat i nätverket för att se o det är NASen och andra av mina media prylar som är sega?

Jag kollade nu på swec test på dns 323 och i just a bunche of disk så är det 10-15mb/s som max vilket förklarar varför jag inte kommer högre. Dags att byta NAS? Eller fler tips? Funderar även på att dra nätverkskabel för att få max men om NASen inte kan levera mer spelar det ju ingen roll :/

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Borde ha testat med sladd för väldigt längesedan för jag har samma resultat med sladd, vilket betyder att det är inget problem med mitt wifi alls.

Hur ska jag veta vad som gör att det inte går snabbare? Förutom NASen då som jag har specs på att den inte klarar mer men inget annat i mitt nätverk kommer upp i högre hastigheter av någon dum anledning...

edit: hemskt vad jag är dålig på detta, ser nu att min dreambox bara har 10/100mbit så inte alls konstigt att jag inte får mer därifrån, samma från nasen som inte har mycket bättre. Jahap då vet man varför allting strular och går sakta

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

351 Mbps på nätvrerkskortet tycker jag är bra värde.
Har själv ingen NAS inkopplad men du kan ju testa att koppla in NAS:en via kabel - glöm inte att det är cat5e eller cat6 som gäller.

Skrivet av Glimbrink:

Om jag kollar status på nätverkskortet så säger den att jag har 351mbit/s

Hur kan jag prova mot något annat i nätverket för att se o det är NASen och andra av mina media prylar som är sega?

Jag kollade nu på swec test på dns 323 och i just a bunche of disk så är det 10-15mb/s som max vilket förklarar varför jag inte kommer högre. Dags att byta NAS? Eller fler tips? Funderar även på att dra nätverkskabel för att få max men om NASen inte kan levera mer spelar det ju ingen roll :/

Permalänk
Medlem

När jag streamar via HDD kopplad till usbporten på en RT-N66U kommer jag upp i ca 16Mbps.

Permalänk
Skrivet av xrim:

När jag streamar via HDD kopplad till usbporten på en RT-N66U kommer jag upp i ca 16Mbps.

Det låter ju sjukt bra, jag har dock bara testat med usb kan vara dem som är för slöa.

Vad har du för hårddisk inkopplad då?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>