Permalänk

Itkaka.se, vad tycker ni?

Tjenare!

Jag och min polare har gjort en hemsida som projektarbete i 3:an. På hemsidan ska vi lägga upp recensioner på datorkomponenter och kringutrustning.

Hemsidan är fortfarande under uppbyggnad (ni lär säkert hitta knappar, länkar etc som ännu inte är klara) , och vi söker lite feedback på hur den ser ut designmässigt, funktionellt, och angående videorecensionerna. Just nu så har vi bara lagt upp två stycken, men det kommer givetvis komma upp fler i framtiden.

Vi har märkt att det är problem att registrera sig via Hotmail, då de går igenom mail, och automatiskt aktiverar konton. Aktiveringsmail brukar även ofta hamna i skräppost.

EDIT: Det visar sig att Hotmail.com tolkar våra registreringsmail som spam. Ni som registrerar er med xxxxx@hotmail.com kommer alltså troligtvis inte att få något aktiveringsmail.

Det finns en testanvändare för de som inte vill registrera sig:
Användarnamn: Test
Lösenord: testtest

Om någon missbrukar kontot, så kommer jag att stänga ner det.

Hemsida
Youtube
Facebook

Ha det gött!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag, personligen, fullkomligt avskyr den blå färgen ni använt er av, men annars såg det väl bra ut.

Det vore inte möjligt att köra med någon turkos historia måntro?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Jag, personligen, fullkomligt avskyr den blå färgen ni använt er av, men annars såg det väl bra ut.

Det vore inte möjligt att köra med någon turkos historia måntro?

jag älskar den blå färgen ^^

Tycker det ser bra ut, ni behöver bara fler produkter!

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen starkt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kommer det enbart vara recensioner och tester på sidan?
Jag tyckte den var snygg i alla fall. lätt att hitta runt, Luftig (om ni fattar vad jag menar). känns dock väldigt tom och behöver mer material.
Med tanke på att det inte finns Forum, galleri och Nyheter på sidan antar jag att det är mer ett komplement till SweC än en konkurent. Vilket jag gillar så man inte känner sej dålig för att besöka er sida istället
till sist så är det ett kul initiativ och jag önskar SweC hade fler tester av små grejer som fläktar och sånt som ni har på sidan nu. också kul att ni har ett eget "rekomenderas-märke" och sen får jag väl säga att namnet var lite kul :).
Angående Webbsidans kodning kan jag inte säga mycket då jag inte är insatt i den men den fungerar fint i Internet Explorer 10 RP.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

Jag, personligen, fullkomligt avskyr den blå färgen ni använt er av, men annars såg det väl bra ut.

Det vore inte möjligt att köra med någon turkos historia måntro?

Det är noterat Får se hur det blir framöver.

Skrivet av Plasmatic:

jag älskar den blå färgen ^^

Tycker det ser bra ut, ni behöver bara fler produkter!

Tackar! Fler produkter kommer givetvis att dyka upp

Skrivet av juckeyy:

Jag gillar designen starkt!

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Kommer det enbart vara recensioner och tester på sidan?
Jag tyckte den var snygg i alla fall. lätt att hitta runt, Luftig (om ni fattar vad jag menar). känns dock väldigt tom och behöver mer material.
Med tanke på att det inte finns Forum, galleri och Nyheter på sidan antar jag att det är mer ett komplement till SweC än en konkurent. Vilket jag gillar så man inte känner sej dålig för att besöka er sida istället
till sist så är det ett kul initiativ och jag önskar SweC hade fler tester av små grejer som fläktar och sånt som ni har på sidan nu. också kul att ni har ett eget "rekomenderas-märke" och sen får jag väl säga att namnet var lite kul :).
Angående Webbsidans kodning kan jag inte säga mycket då jag inte är insatt i den men den fungerar fint i Internet Explorer 10 RP.

Hoppas att du inte blir alltför förvånad nu men jag är iaf "polaren" som står för design och marknadsföring i detta projektarbete.
Tack så mycket för ditt välskrivna svar. Precis som du säger så är hemsidan mer av ett komplement till sweclockers än en konkurrent.
Fler recensioner är på väg, litet trögstartat såhär i början bara när det gäller sponsorer osv. Alla tomma utrymmen kommer så småningom fyllas upp utav fler recensioner osv. Ytterligare förändringar kommer eventuellt att ske med tanke på att hemsidan inte är 100% färdig. Sen finns du ju alltid saker man kan förbättra
Angående namnet så valde vi något som vi vill ska klistra sig fast på minnet. IT är ju det vi sysslar med och notera att betygsättningen görs med kakor (3 av 5 kakor osv.)

Kom gärna med fler åsikter om du har några. Det är till stor hjälp!

EDIT: Endast recensioner och tester är det vi planerar att göra. Dock vet man ju aldrig vart det bär av i framtiden

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Inaktiv

Gillar designen starkt! Simpel och stilren. När ni väl får in lite mer innehåll på siten så tror jag att det kommer bli toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paikz:

Gillar designen starkt! Simpel och stilren. När ni väl får in lite mer innehåll på siten så tror jag att det kommer bli toppen.

Jo, tack! Det får vi hoppas på.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Vill absolut inte vara ett komplett asshole här, men är allt på sidan gjort helt för egen hand? Har ni skrivit script själva osv?
På något sätt känns det som jag har sett designen och upplägget förut, vet inte varför eller var det skulle vara ifrån.

Oavsett, designen är snygg, överskådlig och användarvänlig.
Jag håller dock med om att den blåa färgen är riktigt skrikig och inte riktigt smälter in, skär lite i ögonen.

Se nu till att skriva loggboken riktigt noga så ni inte faller på en sådan enkel och tråkig sak!
(Mina lärare var STENHÅRDA med den nedrans loggboken..)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Tjenare!

Jag och min polare har gjort en hemsida som projektarbete i 3:an. På hemsidan ska vi lägga upp recensioner på datorkomponenter och kringutrustning.

Hemsidan är fortfarande under uppbyggnad (ni lär säkert hitta knappar, länkar etc som ännu inte är klara) , och vi söker lite feedback på hur den ser ut designmässigt, funktionellt, och angående videorecensionerna. Just nu så har vi bara lagt upp två stycken, men det kommer givetvis komma upp fler i framtiden.

Vi har märkt att det är problem att registrera sig via Hotmail, då de går igenom mail, och automatiskt aktiverar konton. Aktiveringsmail brukar även ofta hamna i skräppost.

Det finns en testanvändare för de som inte vill registrera sig:
Användarnamn: Test
Lösenord: testtest

Om någon missbrukar kontot, så kommer jag att stänga ner det.

Hemsida
Youtube
Facebook

Ha det gött!

Design:
Jättefint. Jag gillar inte när det är bilder och knappar ÖVERALLT så ni lyckades göra en stilren oxh snygg sajt!

Reviews: Videorna är bra men det var lite tråkigt att se ALLA sidorna av förpackningen
Det skulle behövas mer text under videon för de som småsurfar och inte vill se en lång video.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Vill absolut inte vara ett komplett asshole här, men är allt på sidan gjort helt för egen hand? Har ni skrivit script själva osv?
På något sätt känns det som jag har sett designen och upplägget förut, vet inte varför eller var det skulle vara ifrån.

Oavsett, designen är snygg, överskådlig och användarvänlig.
Jag håller dock med om att den blåa färgen är riktigt skrikig och inte riktigt smälter in, skär lite i ögonen.

Se nu till att skriva loggboken riktigt noga så ni inte faller på en sådan enkel och tråkig sak!
(Mina lärare var STENHÅRDA med den nedrans loggboken..)

Eftersom sidan är kodad med hjälp av ett ramverk(Codeiginter), så antar jag att allt inte är kodat 100%. Vissa funktioner kommer ju med i Codeiginter. Varför uppfinna hjulet ännu en gång?

Designen på hemsidan är helt och hållet skriven från grunden.

Angående loggboken; Ja, vi skriver noga i loggboken

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Eftersom sidan är kodad med hjälp av ett ramverk(Codeiginter), så antar jag att allt inte är kodat 100%. Vissa funktioner kommer ju med i Codeiginter. Varför uppfinna hjulet ännu en gång?

Designen på hemsidan är helt och hållet skriven från grunden.

Min tanke kring att uppfinna hjulet ännu en gång är ju för att ni ska lära er så mycket som möjligt och nå ett högt betyg
Men åsikterna är ju delade, som sagt designen är snygg och funktionell och jag har absolut inget att klaga på (förutom det blåa då), så kör hårt hela året ut!

Lycka till!

Edit: Angående namnet som någon nämnde nedan... jag trodde den hette Itaka först och tyckte det var ett jättebra namn. Typ "IT. Also known as..." eller något. Men sen såg jag att det var ITKaka.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Ser riktigt proffsigt ut, se till att få in lite mer hårdvaru reklam (swec style) för att fylla ut lite samt få in lite mer material på sidan. Håller dock med om den blåa färgen.
Kanske lägga till något där uppe (till höger om logon) ser lite tomt ut där.

EDIT: Lite längre skriftliga recensioner vore kanske bra:) Prisjaktlänk likt SweC vore inte dumt heller.

EDIT 2: youtube länken nere hörnet är lite väl "stilren", knappt så man fattar att det är till youtube:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Vill absolut inte vara ett komplett asshole här, men är allt på sidan gjort helt för egen hand? Har ni skrivit script själva osv?
På något sätt känns det som jag har sett designen och upplägget förut, vet inte varför eller var det skulle vara ifrån.

Oavsett, designen är snygg, överskådlig och användarvänlig.
Jag håller dock med om att den blåa färgen är riktigt skrikig och inte riktigt smälter in, skär lite i ögonen.

Se nu till att skriva loggboken riktigt noga så ni inte faller på en sådan enkel och tråkig sak!
(Mina lärare var STENHÅRDA med den nedrans loggboken..)

Grejen med den blåa färgen är att vi vill ha något som sticker ut. Ett bra sätt att känna igen hemsidan på. (Jämför det med sweclockers orange:a färg, som jag förövrigt tycker skär sig med det gråa)

För övrigt gällande tema och allmän design så har vi givetvis fått inspiration ifrån andra hemsidor. Därför kanske det kan se lite "redan gjort" ut. Det är här den blåa färgen spelar en viktig roll för att kunna sticka ut bland mängden. Sidan måste vara användarvänlig, därför kan vi inte göra den allt för "spejsad."

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Sidan ser ut som en blogg och känns därför inte så proffsig (den är jättesnyggt gjord, men blogg-stylen känns inte så seriös i sammanhanget). Sen anser jag att animationerna ni har för att visa bilder är onödiga, de tar på tok för lång tid att byta bild - det kommer bli ett irritationsmoment.

Se över stavfel och var noga med grammatiken så blir det nog bra!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Håller med Plasmatic, mkt snyggt

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se ett annat typsnitt, då skulle den kunna bli ännu mer stilren. det vi har här på Swec är rätt bra om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Tycker namn låter för oseriöst , Kan aldrig tänka mig något större bolag som kommer vilja ha "Rekommenderad av Itkaka"

Speciellt inte ryska bolag

Har ingen större kritik mot sidan själv, tyckte den var enkel o fin ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ser riktigt proffsigt ut, se till att få in lite mer hårdvaru reklam (swec style) för att fylla ut lite samt få in lite mer material på sidan. Håller dock med om den blåa färgen.
Kanske lägga till något där uppe (till höger om logon) ser lite tomt ut där.

EDIT: Lite längre skriftliga recensioner vore kanske bra:) Prisjaktlänk likt SweC vore inte dumt heller.

EDIT 2: youtube länken nere hörnet är lite väl "stilren", knappt så man fattar att det är till youtube:)

Reklam håller vi på att fixa. Till höger om loggon har vi tänkte att ha något liknande "Message of the day", eller Facebook/Twitter uppdatering.

Länkarna nere i hörnet kommer också antagligen ändras lite.

Skrivet av scienta:

Sidan ser ut som en blogg och känns därför inte så proffsig. Sen anser jag att animationerna ni har för att visa bilder är onödiga, de tar på tok för lång tid att byta bild - det kommer bli ett irritationsmoment.

Se över stavfel och var noga med grammatiken så blir det nog bra!

Animationerna för att byta bild kommer att ändras. Den vi har nu är mest ett test

Tack för all feedback

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fin sajt. Väldigt bra designad... MEN! Just den där blåa nyansen stör jag mig något enormt på, jag har inget emot blått i vanliga fall men just den där stack i mina ögon.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Xenoz:

Tycker namn låter för oseriöst , Kan aldrig tänka mig något större bolag som kommer vilja ha "Rekommenderad av Itkaka"

Speciellt inte ryska bolag

Vi ville ha något som sticker , som får folk att komma ihåg det.

Sedan, ju mer man hör ett namn, desto mer van blir man.
Tror inte att Sweclockers lät så speciellt häftigt för 12 års sedan. Om jag hörde det för första gången, så skulle jag nog tycka att det lät lite barnsligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Design:
Jättefint. Jag gillar inte när det är bilder och knappar ÖVERALLT så ni lyckades göra en stilren oxh snygg sajt!

Reviews: Videorna är bra men det var lite tråkigt att se ALLA sidorna av förpackningen
Det skulle behövas mer text under videon för de som småsurfar och inte vill se en lång video.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar
Vi ska tänka att inte lägga allt för mycket fokus på förpackningen framöver
Troligtvis kommer det så småningom att finnas mer text på recensionerna. Dock vill vi hålla oss borta ifrån enorma text-recensioner och behålla enkelheten i att ha videorecensioner. Vem orkar egentligen läsa långa texter? Plus att i videon får man mycket bättre uppfattning om produkten.

Skrivet av MrApA:

Jag skulle gärna se ett annat typsnitt, då skulle den kunna bli ännu mer stilren. det vi har här på Swec är rätt bra om du frågar mig.

Ok. Eventuellt att vi ändrar typsnittet senare. Iaf typstorleken på kommentarssidorna. Jag själv tycker ändå att det är ganska stilrent.

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vi ville ha något som sticker , som får folk att komma ihåg det.

Sedan, ju mer man hör ett namn, desto mer van blir man.
Tror inte att Sweclockers lät så speciellt häftigt för 12 års sedan. Om jag hörde det för första gången, så skulle jag nog tycka att det lät lite barnsligt

Grejen är väl att "sweclockers" beskriver hyffsat bra vad sajten har för innehåll.

Itkaka hade väl passat in bättre om ni gjort en online-receptbok för bakning, och inte för hårdvarurecensioner

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag designar själv hemsidor, och eran ser bra ut!
Men namnet smakar surt i käften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Hoppas att du inte blir alltför förvånad nu men jag är iaf "polaren" som står för design och marknadsföring i detta projektarbete.
.... 5 kakor osv.)

Kom gärna med fler åsikter om du har några. Det är till stor hjälp!

ok kul att du gillade mitt inlägg.
tycker det är lite dåligt när man registerar sej att det står "Kontot inaktiverades" det borde bara stå att kontot är inaktivt till man kollar mailet för att göra det lite lättare att förstå för även inte så tekniska (mest en grej jag kom på när jag registrerade mej kanske inte är så viktigt).
Fliken Medlemmar borde inte ligga bland mina inställningar då man tror det också är nån inställning. en annan plats hade varit uppe vid meddelanden och profil.
om ni nu har kakor som betygsättning så kan ni skriva tex "Denna produkt fick 3/5 kakor" eller nåt sånt för jag tänkte inte på att det var kakor
jag kan inte skicka meddelanden då fliken inte fungerar recensionerna hade kunnat vara lite smalare och bilderna lite mindre så ser det mer proffsigt ut tycker jag. eller så behåller bilden sin storlek och flyter ut i kanterna vilket hade nog sett bra ut tror jag
Desingen på sidan är snygg som jag vet inte vad i övrigt det är bara själva recensionerna jag inte tycker om i hur dom är i storlek på start sidan. om man ska hitta en äldre recension blir det typ bläddra bläddra bläddra... än om dom hade varit lite mindre men det är min personliga åsikt.
Betygsättning går inta att trycka på.
Reglerna är bra och tydliga.
Kategorierna som är under filmerna borde vara lite lättare att trycka på man är ju inte en sniper tydliga innebär lite längre ner osh kanske lite större. sen finns det ingen länk mellan recensionen och kommentar delen om man inte går ut till "hem". Annars bra videor men det kändes lite nervöst
aja det är mina personliga åsikter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut men borde väl kunna fyllas ut lite mer?!

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Vi ville ha något som sticker , som får folk att komma ihåg det.

Sedan, ju mer man hör ett namn, desto mer van blir man.
Tror inte att Sweclockers lät så speciellt häftigt för 12 års sedan. Om jag hörde det för första gången, så skulle jag nog tycka att det lät lite barnsligt

Precis.
Namnet Itkaka är kort och slagkraftigt, samt ligger fint på tungan
Dessutom är det mer unikt och kommihågbart än exempelvis: svenska-dator-recensioner.se
Men tro mig.. namnet känns även för oss lite oseriöst. Förhoppningsvis blir det ändring på det när vi växer som hemsida.

Sen kan jag inte förstå de som tycker den blåa färgen skär i ögonen. Visst att den sticker ut och så, men det är utan tvekan den snyggaste blåa färgen jag sett. Ni kanske bör kanske kolla över era färginställningar på skärmen?

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det se ut med it i caps, så att det verkligen blir it-kaka inte itkaka som ett sammanhängande ord?

Alltså ITkaka istället för itkaka

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Hittar inget negativt just nu då den som du säger fortfarande inte är klar bra sida!