Permalänk
Medlem

GridView och Hyperlinks ASP.NET.

Tjenare!

Har ett litet problem jag inte lyckats googla mig fram till, jag vet inte ens om en lösning är möjlig på det sättet jag vill.
Jag har en Gridview som fylls med en lista från min databas, inga problem där.

Jag vill skapa en Hyperlänk på ett av fälten, UserName.
Denna skall leda till användarens profil.

För att åstadkomma detta vill jag att Hyperlänkens Text skall vara densamma som UserName.

I markup har jag skrivit detta:

<asp:GridView ID="GrdViewFriends" runat="server" CssClass="GrdViewFriends"> <Columns> <asp:HyperLinkField DataNavigateUrlFields="UserName" DataNavigateUrlFormatString="Profile.aspx?UserName={0}" HeaderText="UserName" SortExpression="UserName" Text="UserName" />// Vill ha Samma namn som username. </Columns> </asp:GridView>

CodeBehind:

private void LoadFriends() { using (var client = new Service.Client()) { var friendslist = client.GetFriends(WebProfile.Current.UserName); var FilteredFriendList = from FiltPendingList in friendslist select new { Namn = FiltPendingList.PersonBFirstName + " " + FiltPendingList.PersonBLastName, Username = FiltPendingList.PersonBUserName }; GrdViewFriends.DataSource = FilteredFriendList; GrdViewFriends.DataBind(); } }

Lite svårdefinierat problem, hoppas min fråga gick fram iallafall.
Bara läst ASP.NET i några veckor nu, så kan inte alla finesser än. så möjligen är det superenkelt.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Löste det i codebehind på ett Event på Gridviewen:

protected void GrdViewFriends_RowDataBound(object sender, GridViewRowEventArgs e) { if (e.Row.RowType == DataControlRowType.DataRow) { HyperLink hlControl = new HyperLink(); hlControl.Text = e.Row.Cells[1].Text; hlControl.NavigateUrl = "~/Basic/Profile.aspx?Username=" + e.Row.Cells[1].Text; e.Row.Cells[1].Controls.Add(hlControl); } }

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)