Varför omstart för ljud via HDMI ?

Permalänk
Medlem

Varför omstart för ljud via HDMI ?

Speglar två bildskärmar till datorn.
Ena är en LCD "datamonitor" kopplad via DVI ,den andra är en plasma-TV kopplad via HDMI.
Vi brukar köra både ljud och bild via HDMI kabeln till TVn när vi kollar på gamla tv-serier och dyrligt utan DD/DTS etc.

Problemet är att grafikkortet (6970 directcuII) inte syns/går att aktivera under Ljud/uppspelningsenheter om inte TVn är på innan man sätter på datorn.
Så för att få både bild och ljud så måste man starta-om förutsatt att TV inte redan var på då datorn startades.
Går det att uppdatera statusen under ljudenheter utan att starta-om? eller alltid ha HDMI som valbar ljud-ut även om TVn inte är på?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Suiyoubi:

Speglar två bildskärmar till datorn.
Ena är en LCD "datamonitor" kopplad via DVI ,den andra är en plasma-TV kopplad via HDMI.
Vi brukar köra både ljud och bild via HDMI kabeln till TVn när vi kollar på gamla tv-serier och dyrligt utan DD/DTS etc.

Problemet är att grafikkortet (6970 directcuII) inte syns/går att aktivera under Ljud/uppspelningsenheter om inte TVn är på innan man sätter på datorn.
Så för att få både bild och ljud så måste man starta-om förutsatt att TV inte redan var på då datorn startades.
Går det att uppdatera statusen under ljudenheter utan att starta-om? eller alltid ha HDMI som valbar ljud-ut även om TVn inte är på?

Jag tror att dom måste få connection innan du kan göra något och oftast är omstart det man behöver göra.

Samma sak med TV hemma, men nu är det bara film via nätet som gäller och LAN-et !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har samma problem fast jag startar inte om datorn. Utan jag sätter den i ström sparläge och sen startar jag den igen. Snabbare än att starta om

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

Jag har samma problem fast jag startar inte om datorn. Utan jag sätter den i ström sparläge och sen startar jag den igen. Snabbare än att starta om

Min dator vill inte stanna i strömsparläge utan startar upp sig igen direkt, märkligt som fan.