Igår hade jag HD-upplösning. Idag har jag 1600*1200. Vad i hela?

Permalänk
Medlem

Igår hade jag HD-upplösning. Idag har jag 1600*1200. Vad i hela?

Godkväll.

Igår köpte jag en skärm med full HD (lg w2243s PF) och kopplade in den i mitt HD 5850 i datorn. Kunde köra 1920*1080 i upplösning utan problem. Kopplade ur skärmen av ointressant anledning, kopplade in den igen idag och till min fasa kan jag ha 1600*1200 i upplösning som högsta samt några andra randomupplösningar.

Jag började naturligt kräkas hejdlöst. Sedan tog jag mitt förnuft till fånga och började felsöka.

*Kablar sitter rätt
*Installerade om drivrutiner till gpu
*Blåste ut hela hårddisken samt installerade om windows (då ovanstående ej gav önskat resultat)
*Installerade nya drivrutiner till gpu

Har nu testat att koppla in skärmen i en annan dator och samma problem där. Så problemet ligger ju tydligen hos skärmen på något jävla vänster.

När man auto-adjustar skärmen på sin autoadjustknapp så står det "ändra upplösning till 1920*1080 för optimal visning", men det går inte.
Upplösningen är densamma. Jag lovar även att jag INTE har drömt att allt fungerade felfritt på 1920*1080 igår...

Vad i hela fridens och andens heliga namn kan ha hänt?
Mvh

Permalänk
Medlem

Kablar jag använder:

I skärmen finns endast ett VGA-uttag. Sen sitter det en omvandlare till DVI-I för att platsa i grafikkortet. Och som sagt - dessa kablar fungerade igår i full hd.

Permalänk
Medlem

Prova att installera om drivarna till grafikkortet

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Prova att installera om drivarna till grafikkortet

Sedan tog jag mitt förnuft till fånga och började felsöka.

*Kablar sitter rätt
*Installerade om drivrutiner till gpu
*Blåste ut hela hårddisken samt installerade om windows (då ovanstående ej gav önskat resultat)
*Installerade nya drivrutiner till gpu

Permalänk
Medlem

Kablar kan gå sönder...

Provat att installera skärmdrivrutiner? (Långskott, men skadar knappast)
http://www.lg.com/ae/support-product/lg-W2243S-PF

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar på att det är fel på skärmen eftersom resultatet är samma på en annan dator.

Permalänk
Lego Master

Har du gått igenom ALLA menyer i skärmen? 1600*1200 är ju en 4:3-upplösning, det kan inte vara så att datorn bara tillåter 1600*1200 för att skärmen svarar att den bara klarar 4:3? Gå igenom menyerna i skärmen igen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tog bort mitt inlägg då jag läste din tråd slarvigt.

Permalänk

Tror på det som Shudnawz här skriver, händer alltför ofta att jag stöter på 16:9 skärmar som är inställda till 4:3 läge på nätcafé när någon spelat äldre spel.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kablar kan gå sönder...

Provat att installera skärmdrivrutiner? (Långskott, men skadar knappast)
http://www.lg.com/ae/support-product/lg-W2243S-PF

Provat. Har nyaste.

Fo3

Skrivet av anon200213:

Jag gissar på att det är fel på skärmen eftersom resultatet är samma på en annan dator.

Den har inte skadats sedan igår, och om den har det är det väl otroligt mystiskt om just HD-upplösningen skulle försvinna, trots att den fungerar i övrigt?

Skrivet av Shudnawz:

Har du gått igenom ALLA menyer i skärmen? 1600*1200 är ju en 4:3-upplösning, det kan inte vara så att datorn bara tillåter 1600*1200 för att skärmen svarar att den bara klarar 4:3? Gå igenom menyerna i skärmen igen.

Gått igenom ALLA menyer ja, yes den har bara 4:3 enligt vad som står när man klickar på knapparna.. går inte att ändra.

Skrivet av Silcan:

Tog bort mitt inlägg då jag läste din tråd slarvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Tror på det som Shudnawz här skriver, händer alltför ofta att jag stöter på 16:9 skärmar som är inställda till 4:3 läge på nätcafé när någon spelat äldre spel.

Hur ändrar man det då? Via skärmens knappar eller i datorn? Förlåt för min idioti här.. men jag behöver all hjälp jag kan få!

Permalänk
Inaktiv

Om du letar i en meny på din skärm så kan du hitta en inställning som heter aspect ratio. Sätt den på 16:9
På svenska så heter det nog bild förhållande eller dylikt.

Edit: Du kan även pröva med att kryssa ur "Hide modes that this monitor cannot display".
På windows 7 kan du göra hitta igenom att högerklicka på desktop. Screen Resolution-> Advanced settings-> Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1ll:

Kablar jag använder:

I skärmen finns endast ett VGA-uttag. Sen sitter det en omvandlare till DVI-I för att platsa i grafikkortet. Och som sagt - dessa kablar fungerade igår i full hd.

Jag köpte en Benq-skärm som tjejen fick ärva, hon hade bara VGA-uttag på datorn och då visade den bara 4:3 innan man installerade specifika drivrutiner för skärmen. Är ju fortfarande konstigt att det funkade från början och sen kraschade.

Visa signatur

| Ghost S1 | 7800x3d | MSI B650I Edge | 32Gb 6000CL30 | Inno3d 4070 Ti S X3 | SF750 |

Permalänk

Jag hade liknande problem, Jag kunde ändra det i inställningarna på Catalyst Control Center. Det är ett program som följer med AMD g-kort. Motsvarar nVidias kontrollpanel. Satt det ett nVidia kort i datorn från början så kommer du behöva tanka hem CCC från denna sida: http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Om du letar i en meny på din skärm så kan du hitta en inställning som heter aspect ratio. Sätt den på 16:9
På svenska så heter det nog bild förhållande eller dylikt.

Har letat igenom precis allt nu. Flera gånger. Finns bara "4:3 in wide"...

Permalänk
Inaktiv

På de flesta skärmarna så finns de hära valen i deras meny.
"Memory recall" eller "reset to manufacturer default" kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Letade igenom CCC. Under "my VGA displays" -> Properties fanns det en ruta man kunde kryssa ur som heter "Use extended display identification data (EDID) or driver defaults". Avmarkerade jag den kunde jag välja maximum resolution och maximum refresh rate manuellt. Där kunde jag välja ända upp till 2048*1536 i resolution (men jag tog 1920*1080).

Så nu verkar jag ha 1920*1080 som upplösning i formatet 4:3.. intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

På de flesta skärmarna så finns de hära valen i deras meny.
"Memory recall" eller "reset to manufacturer default" kan hjälpa dig.

Vet precis vad du menar, har sett sådant förut på andra skärmar, men på denna hittar jag ingen. Återställde till fabriksinställningar men det tycktes inte hjälpa mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f1ll:

Den har inte skadats sedan igår, och om den har det är det väl otroligt mystiskt om just HD-upplösningen skulle försvinna, trots att den fungerar i övrigt?

Gått igenom ALLA menyer ja, yes den har bara 4:3 enligt vad som står när man klickar på knapparna.. går inte att ändra.

Inte alls konstigt, det är kretsar i skärmen som rapporterar tillbaka till datorn vilka upplösningar som stödjs. Om kretsen är korrupt eller skadad så är det inte komstigt om det "försvinner" upplösningar. Som sagt, jag är rätt säker på att skärmen är kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Inte alls konstigt, det är kretsar i skärmen som rapporterar tillbaka till datorn vilka upplösningar som stödjs. Om kretsen är korrupt eller skadad så är det inte komstigt om det "försvinner" upplösningar. Som sagt, jag är rätt säker på att skärmen är kass.

Nu fick jag ju i alla fall tillbaka min kära HD-upplösning:
Under "my VGA displays" -> Properties fanns det en ruta man kunde kryssa ur som heter "Use extended display identification data (EDID) or driver defaults". Avmarkerade jag den kunde jag välja maximum resolution och maximum refresh rate manuellt. Där kunde jag välja ända upp till 2048*1536 i resolution (men jag tog 1920*1080).

Problemet är att jag inte fattar varför det blev såhär över huvudtaget, hur skärmens inställningar bara ändrade sig helt plötsligt. Och att den fortfarande TYCKS köra i 4:3, trots att 1920*1080 ser verkar fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f1ll:

Under "my VGA displays" -> Properties fanns det en ruta man kunde kryssa ur som heter "Use extended display identification data (EDID) or driver defaults". Avmarkerade jag den kunde jag välja maximum resolution och maximum refresh rate manuellt. Där kunde jag välja ända upp till 2048*1536 i resolution (men jag tog 1920*1080).

Problemet är att jag inte fattar varför det blev såhär över huvudtaget, hur skärmens inställningar bara ändrade sig helt plötsligt. Och att den fortfarande TYCKS köra i 4:3, trots att 1920*1080 ser verkar fungera.

Dude, bara lämna tillbaka den och få en ny, den är trasig, trust me.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av f1ll:

Du har nog svarat på det själv, med inställningen du gjorde; skärmen skickar inte längre en korrekt EDID-signal men kan fortfarande hantera fullHD. Jag skulle reklamera den, det kan bli värre problem längre fram.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Dude, bara lämna tillbaka den och få en ny, den är trasig, trust me.

Problemet är att den köptes begagnad..

Skrivet av Shudnawz:

Du har nog svarat på det själv, med inställningen du gjorde; skärmen skickar inte längre en korrekt EDID-signal men kan fortfarande hantera fullHD. Jag skulle reklamera den, det kan bli värre problem längre fram.

Begagnat köp. Jag förstod inte riktigt det där med EDID-signalen men men. Allt är man inte bra på här i världen:-)

Permalänk

Kolla så att inga pins i VGA-kabeln är böjda. Var med om ett liknande fel för ett tag sedan, en pin hade böjts och lagt sig emot två andra pins vilken gjorde att datorn ej kunde identifiera skärmens korrekta upplösning.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Kolla så att inga pins i VGA-kabeln är böjda. Var med om ett liknande fel för ett tag sedan, en pin hade böjts och lagt sig emot två andra pins vilken gjorde att datorn ej kunde identifiera skärmens korrekta upplösning.

Inga pins böjda, sprillans ny VGA-kabel..:( Vad kan det annars bero på då, när datorn på egen hand inte kan identifiera skärmens upplösning? Det fungerade ju per automatik igår, förstår inte vad som kan ha hänt sedan dess

Permalänk
Avstängd

Utgår från att du gjorde en "total återställning" utav skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Utgår från att du gjorde en "total återställning" utav skärmen?

Jajamensan.

Kanske kan det vara omvandlaren från VGA till DVI som ställer till det? Vet att det finns både DVI-D och DVI-I i single och dual link. Finns det någon/några kombinationer som inte kan generera en högre upplösning eller liknande?

Tyckte jag läste något om det här: http://eforum.idg.se/topic/331474-vga-och-dvi/

Permalänk
Lego Master
Skrivet av f1ll:

Jajamensan.

Kanske kan det vara omvandlaren från VGA till DVI som ställer till det? Vet att det finns både DVI-D och DVI-I i single och dual link. Finns det någon/några kombinationer som inte kan generera en högre upplösning eller liknande?

Tyckte jag läste något om det här: http://eforum.idg.se/topic/331474-vga-och-dvi/

Hade du kört DVI-D hade det inte funkat alls, du hade inte ens fått i adaptern.
Angående EDID, så sa du det ju själv, när du ber datorn bortse ifrån vad skärmen säger att den klarar så funkar rätt upplösning. Den ger datorn fel/ingen info om vad den klarar för upplösningar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

och du har 4:3 in wide aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade du kört DVI-D hade det inte funkat alls, du hade inte ens fått i adaptern.
Angående EDID, så sa du det ju själv, när du ber datorn bortse ifrån vad skärmen säger att den klarar så funkar rätt upplösning. Den ger datorn fel/ingen info om vad den klarar för upplösningar.

Okej. I grafikkortet finns DVI-I Dual link och jag har testat både en omvandlare från VGA->DVI-I dual, samt VGA->DVI-a, men ingen skillnad.
Lustiga är att den första inkopplingen igår inte krävde att jag pillade med EDID; då märkte den minsann vilken resolution som var rätt. Så idag dåra, efter en formatering och allt, vill skärmen varken kännas vid när den kopplas till min dator eller brorsans... Skumt.