Raspberry PI för emulatorspel

Permalänk
Medlem

Raspberry PI för emulatorspel

Hej!

Är väldigt ny på detta område men är otroligt sugen på att testa på Raspberry PI för att spela lite emulatorspel på TV'n. Jag undrar därför vilka begränsningar som finns för systemet och om någon kan ge mig en liten guide hur jag ska gå till väga..
Vilket OS är bäst t.ex.
Hur funkar Android på Raspberry PI?
Kan man koppla in en USB-hub för att ansluta extra handkontroller,bluetooth och ett USB minne?

Permalänk
Medlem

Emulatorer just på RPi är ganska begränsat för det är ett nytt chipset för dem att hantera, NES funkar bra SNES mindre bra, Mupen64 har någon lyckats starta men funkar inte med grafiken än PSX funkar 50/50 vissa spel går att köra nästan i fullspeed MAME och liknade tror jag funkar bra, vet inte om det finns en bra SCUMM än guider är det värre med iom att det är så tidigt i det stadiet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

RetroPie funkar och har en hel bunt med emulatorer inbyggt i sig

https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup

Bara o följa guiden (Tar en stund att kompilera allt)

Sen är det bara att lägga in rom filer i rätt mappar i RetroPie/roms mappen

Sen för att starta ett spel så skriv bara: emulationstation i terminalen (kör inte ifrån desktop då det kan strula) så kommer ett grafiskt gränssnitt dyka upp där du kan bläddra igenom alla emulatorer och se vilka spel som är inlagda

OS kvittar, bara du kommer åt terminalen.
Sen för extra handkontroller så får du skaffa en USB-Hub med extern ström för att se till att din RPI inte får för lite, ska även finnas färdiga scripts för det(Bara googla lite så hittar du säkert något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

RetroPie funkar och har en hel bunt med emulatorer inbyggt i sig

https://github.com/petrockblog/RetroPie-Setup

Bara o följa guiden (Tar en stund att kompilera allt)

Sen är det bara att lägga in rom filer i rätt mappar i RetroPie/roms mappen

Sen för att starta ett spel så skriv bara: emulationstation i terminalen (kör inte ifrån desktop då det kan strula) så kommer ett grafiskt gränssnitt dyka upp där du kan bläddra igenom alla emulatorer och se vilka spel som är inlagda

OS kvittar, bara du kommer åt terminalen.
Sen för extra handkontroller så får du skaffa en USB-Hub med extern ström för att se till att din RPI inte får för lite, ska även finnas färdiga scripts för det(Bara googla lite så hittar du säkert något)

Hmm okej, det där lät bra även om jag bara förstår hälften.. Jag kanske borde nämna att jag inte kört linux förr mer än från ett usb minne för o komma åt en kraschad hårddisk.. Men jag ska sätta mig ner och kolla igenom ditt tipps!