Permalänk
Medlem

Hur gammal är du? Är dina föräldrar djupt religösa?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Läs tråden, svaret finns på flera sidor..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Men herregud...t.o.m. tv-nyheterna har ju porrfilm i gång numera samtidigt som de sänder...big deal!
Och dina föräldrar tittar väl på nyheterna;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Kan ni som kommer med korkade inlägg åtminstone läsa tråden..? Börjar bli som en hackig skiva som loopar samma slinga om och om igen..

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Fy tusan för föräldrar som spionerar på sina barn.
Om det inte är så att de på allvar ser destruktiva beteenden hos dig (såsom att du får dåliga resultat i skolan, _bara_ sitter inne och spelar istället för att umgås med kompisar på andra forum än internet, inte sover på nätterna osv) så anser jag att det är förkastligt.

Kan du, så kom med det argument du presentart lite tidigare i tråden, att du faktiskt sköter din skola och dina andra ansvar och känner dig kränkt av att de inkräktar på ditt privatliv. Sådana argument som "hur skulle ni känna er om jag öppnade er post, eller lyssnade i andra luren när ni talade i telefon bara för att jag kan?" kan funger bra på föräldrar.

Porr vs inte porr tycker jag att en 16-åring är vuxen nog att ta ställning till själv. Det har ingen annan med att göra, så länge du håller det privat.

Edit: Då jag vet att en del föräldrar är obstinata och inte går att resonera med, så vill jag tipsa dig om att du har lösenordet för att logga in i er trådlösa router, antagligen kan tömma loggarna så att det faktiskt inte syns vad du gjort.
Eller trycka in resetknappen på routern ibland och skylla på "strömavbrott".
Innan du tilltar sådana åtgärder (vilka naturligtvis skall föregås av att du surfar "incognito" i chrome på din dator) så är dock det bästa att faktisk prata med morsan och farsan och fråga dem rakt ut VARFÖR de vill övervaka din trafik. Godta inte "för att vi tror att du bara surfar skit" som svar, du förtjänar bättre motivering än så.

Nu är det väl inte så att hans föräldrar övervakar hans trafik, utan mer att de har klargjort att de kan göra det om de vill. Detta kan de även göra på hans äldre syskons datorer, så just i det fallet ser jag ingen särbehandling. Om nu hans pappa är så 1337 att han sitter och övervakar i routern istället för att faktiskt blockera oönskade sidor så tycker jag dock att vissa frågor borde ställas. Får han surfa porr(eller vad det nu är) eller inte?

Det kan vara nyttigt att veta att man inte är anonym på nätet, även om dina föräldrar inte gör det så finns det alltid någon som ser vad du gör. Det finns många svin där ute som tror att folk inte vet vilka de är, jag säger dock inte att OP är ett, men det är fortfarande nyttigt att veta.

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

http://deansomerset.com/wp-content/uploads/2012/06/facepalm.j...

Kan ni som kommer med korkade inlägg åtminstone läsa tråden..? Börjar bli som en hackig skiva som loopar samma slinga om och om igen..

Vad då korkade inlägg? Porr är ju så vanligt att de sänder det på nyheterna...det är ju fakta!
Google and you will find my friend:) Finns ju t.o.m. bildbevis på detta:D
Från flera olika tillfällen dessutom!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Sluta uppmana grabben till att starta ett "tyst" krig mot sina föräldrar!
Det slutar antagligen med att de rycker datorn och/eller Internet helt och hållet, och det vore väl tråkigt.

Bättre att ta en riktig diskussion och komma till roten av problemet.
* Varför litar ni inte på mig lika mycket som mina syskon?
* Varför övervakar ni mig men inte mina syskon?
o.s.v.
Det går ändå oftast att resonera med päronen, även om det kan kännas tungt och kräva viss uppoffring för att övertala dom.
Att diskutera med "vuxna" argument är ju även ett plus.
Varför tycker ni så? (bra) vs. ni är dumma i huvudet (dåligt)

Av det lilla jag läst här så är de antagligen bekymrade över att du spenderar stor tid och sena kvällar framför datorn, därav övervakningen.

Men det är väl jättebra att föräldrarna bryr sig om vad deras barn gör!
Det är alldeles för många som struntar i det och förväntar sig att skolan är en forstringsanstalt, ytterst sällan ett vinnande koncept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0xzii:

Ja, för jag tycker jag inte har ngt privatliv och morsan kommer in 24/7 och stör mig. Antingen säger hon att det är mat eller frågar hon vad jag gör och pussar och massa sånt "mamma stuff" o jag stör mig jätte mkt på det. Jag säger till henne att det är irriterande och jag vill att hon ska sluta och att jag vill vara ifred, men hon skiter i det säger att: "jag har inte träffat dig på hela dagen" eller "så att du kan fortsätta kolla på skit" när jag kollar på t.ex 2½ män eller spelar.

Haha kommer ihåg den tiden, du får nog tyvärr leva med det bäst du kan det blir bättre med tiden när du får en chans att flytta hemifrån.

När jag börja raida i WoW så behövde jag 2-3 gånger i veckan 5 timmars pass och då bruka det bli mat just efter det börja och därmed så fick jag säga till morsan att kan vi snälla äta denna tiden dessa dagar så jag kan göra detta efteråt... ge argument för att dom ska låta dig göra det också typ att jag sköter min skola och går och lägger mig i tid...

Jag kan förstå att du har ett behov som singel att titta på tjejer på nätet ... och det är mänskligt att vara nyfiken och känna det behovet och det går över men det tar ett par år. Fram till dess får du helt enkelt göra det bästa du kan med att planera in när föräldrar inte är hemma och surfa så dom inte ser det - om det finns trådlösa nätverk omkring dig kanske ett inte är låst med lösenord även om det flesta är det idag och då kan du sitta på det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sluta uppmana grabben till att starta ett "tyst" krig mot sina föräldrar!
Det slutar antagligen med att de rycker datorn och/eller Internet helt och hållet, och det vore väl tråkigt.

Bättre att ta en riktig diskussion och komma till roten av problemet.
* Varför litar ni inte på mig lika mycket som mina syskon?
* Varför övervakar ni mig men inte mina syskon?
o.s.v.
Det går ändå oftast att resonera med päronen, även om det kan kännas tungt och kräva viss uppoffring för att övertala dom.
Att diskutera med "vuxna" argument är ju även ett plus.
Varför tycker ni så? (bra) vs. ni är dumma i huvudet (dåligt)

Av det lilla jag läst här så är de antagligen bekymrade över att du spenderar stor tid och sena kvällar framför datorn, därav övervakningen.

Men det är väl jättebra att föräldrarna bryr sig om vad deras barn gör!
Det är alldeles för många som struntar i det och förväntar sig att skolan är en forstringsanstalt, ytterst sällan ett vinnande koncept.

Helt rätt, tog munnen ur min mun nästan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara tanka TorProject och surfa.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill

Jag tog kontrollen av Routern hemma när jag va 12

Den sparar ingen historik eller något.

Kontrollera webbhistorik är ju helt CP tycker jag

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Ta ett vuxet snack och ha en sit-down med sina föräldrar och diskutera privatliv när du är 16 fungerar inte. Har du aldrig gjort det innan så betyder det bara att du arbetar vinklar för att få något du vill ha. Vid 16 är du fortfarande ett barn, and they know it.

Handlar det nu om porrsurfning så har du egentligen ingen rätt att surfa på sådan om du är under 18 i Sverige(?).
Antar att de flesta, inkl. mig sket i detta och gjorde det ändå! Men vi skötte det snyggt och kom undan med det.
Det verkar som att du har varit klantig och blivit misstänkt. Smyg så jävla mycket du kan.

Att föräldrar automatiskt har rätt bara för att de är vuxna är bullshit. Nu när man själv är vuxen så har man ju insett för länge sedan att idioter är som barr på en gran.

Du känner dina föräldrar bäst av alla. Du vet vad för slags människor de är. Hantera dem därefter.

Efter varje tråd som liknar den här så älskar jag min mor mer och mer. Jag har haft det jävligt bra:) +1 morsan.

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att det här är ett hett ämne. Med rättigheter så kommer också skyldigheter. Nu tror jag inte att föräldrar sitter och övervakar sina barn 24/7. Jag gör det inte iaf... men jag märker när det är nåt skit på gång. Jag skiter inte i mina barn, tvärtom... Vi får mer och mer gemensamma intressen och jag tycker det är kul att dra en match mot båda grabbarna i nåt FPS spel några gånger i veckan. Alla i familjen har var sin dator. Men... jag hatar att leka support och fixa en dator när nån av ungarna har gjort nåt dem inte bör göra. Självklart så har jag känt mig lika irriterad som dem och det är därför jag inte ligger på med nån övervakning.

Men alla som har kommit med sina "toppentips" Ni är som alla andra i samhället.... "jag skulle aldrig göra så mot mina barn.. bla bla bla"
Jag säger bara vänta tills ni får egna barn. Väldigt lätt att sitta här med åsikter.

Och sen en lite knuff till TS.... vilket svin till morsa du har.... komma in och fråga hur du mår och pussa på dig.... usch och fy!!!
Tror ni att man vaknar upp varje morgon och se vilket bråk jag kan skapa med hur fråga hur nån mår och hur dem har haft det i skolan.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av m0xzii:

Hej! Min mamma har på senaste tiden trott att jag bara kollar på skit när jag surfar när jag inte gör det, och har då sagt att min farsa kan kolla min historik, men det kan han väll inte förutom på min dator, eller är jag ute och fiskar?

Tack på förhand!

Hur tekniskt begåvad är din pappa? Vet han vad han gör så kan han förmodligen se vad du surfar på för sidor (nu vet jag inte om man måste ställa in någon sådan funktion innan surfandet sker eller om det går att plocka ut ändå).

Kan tänka mig att det beror på en del olika faktorer huruvida han kan se det eller ej.

Tyvärr har jag aldrig använt mig utav varken Chrome eller några verktyg för att dölja sådant, då jag aldrig har haft anledning att göra det.

Tråden verkar ju ha spårat rejält dessutom. Varför diskuterar ni barnuppfostran? Det var väl inte det tråden handlade om?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

porr är helt vanligt. kul och fitta in ut. hur trodde du att dina föräldrar gjorde?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

m0xzii: Har du fått några vettiga svar?

Private browsing: Ingen historik sparas lokalt på din datorn, dock kan trafiken mellan din datorn och andra enheter på nätverket avlyssnas.

VPN Tunnel: All trafik från din dator till en annan dator är krypterad.

En annan fråga är väl om du tror att dina föräldrar har kompetens att avlyssna ditt dator beteende?

Permalänk
Medlem

Hur kontaktar man en moderator att överväga låsa tråden, utan och klicka "anmäla" på en enskild kommentar? TS har fått sina svar, och just nu spårar tråden fram och tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att springa ner till Ica och köpa popcorn efter två sidor!

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hur kontaktar man en moderator att överväga låsa tråden, utan och klicka "anmäla" på en enskild kommentar? TS har fått sina svar, och just nu spårar tråden fram och tillbaka.

Skicka PM skulle jag gissa på, men att anmäla ett inlägg är ett sätt att kontakta dem på, även om det inte begåtts ett regelbrott utan du vill ändra rubrik på tråden eller få den flyttad m.m.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Göra vad han vill? Nja, bor han fortfarande hos föräldrarna är det ju fortfarande deras regler som gäller, annars kan de ju slänga ut honom.

Slänga ut honom kan de göra när som helst, jag åkte ut på gatan när jag var 16

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tozzi:

Trådens ämne är väldigt intressant och förtjänar att diskuteras.

Men det enklaste sättet är att anmäla det första inlägget (OP) och skriva att du tycker tråden borde låsas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FreakyLeo:

De har försörjningsplikt tills du är 18.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Lagligt sett så måste de försörja dig tills du är 18, om du inte fortsätter att studera, då de kan vara tvungna att göra det tills du är 21.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Lagligt sett så måste de försörja dig tills du är 18, om du inte fortsätter att studera, då de kan vara tvungna att göra det tills du är 21.

Trevligt, då kan jag casha lite stålar retoraktivt Skämt åsido, och helt OT, varken soc eller snuten gjorde något åt det. Fick en lägenhet efter någon vecka med hjälp av soc. Skulle få bidrag, men det ville jag inte ha, utan skaffade mig ett kneg istället.

EDIT1: Men vid närmare eftertanke så var det här några år sedan, så det kanske har blivit bättre med tiden.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Thinkpad X13 | Ryzen AI 7 Pro | Win11
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

tja

det går ju kolla vilket ip din dator har och sedan kolla vilka sidor den datorn varit på i routern ( om den stödjer det)
då spelar det ingen roll hur mycket du suddar på din dator.OBS som vanligt läser jag inte hela tråden=) så detta är nog redan sagt

/aragon

Skrivet av m0xzii:

Hej! Min mamma har på senaste tiden trott att jag bara kollar på skit när jag surfar när jag inte gör det, och har då sagt att min farsa kan kolla min historik, men det kan han väll inte förutom på min dator, eller är jag ute och fiskar?

Tack på förhand!

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Trådens ämne är väldigt intressant och förtjänar att diskuteras.

Men det enklaste sättet är att anmäla det första inlägget (OP) och skriva att du tycker tråden borde låsas.

Jag vet inte hur "kan min far se min historik" är relativt med vilka lagar som gäller när man fyller 18 med försörjning och vems skyldighet att fostra etc hänger ihop.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Trevligt, då kan jag casha lite stålar retoraktivt Skämt åsido, och helt OT, varken soc eller snuten gjorde något åt det. Fick en lägenhet efter någon vecka med hjälp av soc. Skulle få bidrag, men det ville jag inte ha, utan skaffade mig ett kneg istället.

EDIT1: Men vid närmare eftertanke så var det här några år sedan, så det kanske har blivit bättre med tiden.

Jo, tyvärr funkar det sällan lika bra i praktiken :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Du verkar ju inte ens könsmogen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

läs hela tråden innan du kommenterar ! (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag är 15. Den ende i min klass som inte gillar porr och dylikt är min polare. MEn han är typ fundamental kristen. Och sen så gör han det säkert egentligen. Det är något han har fått för sig bara. DET ÄR INGET OVANLIGT! Det faller sig naturligt att killar typ 13-17 gillar att glo på brudar.

On topic: På en del routrar kan man kolla alla sidor som "passerat" igenom den och vilken dator de skickats till. Om din päron kan sånt och det finns i eran router. Var beredd på en rejäl utskällning och datorfritt-isch.

Om inte så kör du bara inkognitoläge.

Känn dig inte deprimerad över att du inte har nån brud dock. Det kommer. Finns roligare saker att tänka på. Typ att köpa en volvo eller nåt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"