Dustin blivit gnidiga på senare år?
Sen något år eller två tillbaka har jag märkt en attitydsförändring hos Dustin som jag inte märkt av tidigare då jag nästan uteslutande införskaffat mina prylar därifrån. Har hela tiden resonerat att det är värt några kronor extra för att få en bättre service, och det har definitivt stämt tidigare, men detta har jag upplevt förändrats på sistone och jag undrar om det finns fler som har blivit varse denna olyckliga metamorfos.
Jag har det senaste året haft två ärenden:
1. Gällde en intel-hårddisk (ssd serie 330) som helt plötsligt fick för sig att försvinna. Jag uppgav då för dustin att jag prövat installera den i externt usb chassi, i en laptop, och i en stationär pc, både med mac och windows som operativsystem. Inte ens i bios så syns hårddisken. Trots denna extensiva felsökning från min sida så tvingade de mig att gå via intels kundtjänst och i annat fall hotas med att betala en felsökningsavgift. Det kanske hade varit ok om det inte vore för det faktum att intel inte har någon svensk kundtjänst utan du är tvungen att tala engelska med nån amerikan/indier. Visst kan jag engelska, men för de som inte är så bevandrade i detta språk - speciellt vad gäller tekniska uttryck - så tycker jag det är oerhört magstarkt av dem att tvinga en gå via den kanalen för att kunna reklamera en produkt som uppenbart är sönder.
2. Nyligen beställde jag en router från asus (rt-n65u) från dustin med två usb 3.0 ingångar med avsikt att koppla två externa hårddiskar till den för backup av både min PC och min Mac (som självfallet använder Time Machine för detta ändamål). Vid test visade det sig att HFS+ filsystem (som är det enda som fungerar med Mac och Time Machin) inte stöds av routern, information som saknades i produktbeskrivningen och därmed gjorde produkten fullständigt oanvändbar för mig.
Reklamationen inkom exakt 2 veckor efter mottagandet. Först dröjer svaret en hel vecka, och när deras representant Annica M (edit: ber om ursäkt, ska självfallet inte skriva ut fullständigt namn på forum - ändrar det på övriga ställen också) äntligen behagar svara så påstår hon att för återköp så har tiden gått ut eftersom beställningen gjordes tidigare än så. Tydligen har hon inte läst på eller så är hon fullt medveten om lagen men försöker utnyttja okunskap hos deras kunder så att de inte nyttjar sin rätt.
Dessutom anser hon att om jag partitionerar hårddisken till NTFS/Ext3 så ska den kunna användas av Mac, men med dessa filsystem kan jag inte använda Time Machine vilket de facto är det backupsystem man använder till Mac och kan man förmoda är den vanligaste funktionen man vill åt när man kopplar en hårddisk till en router.
Det är en synnerligen sniken attityd som jag alltså inte är van vid när det gäller dustin. Här är de helt bekväma att för en i sammanhanget struntsumma alienera och antagonisera en gammal trogen kund som varje år gör avsevärda inköp av elektronik. Jag blev väldigt förvånad när jag såg dem på PLUS där de hade trilskats oerhört med en äldre persons rätt att få en fungerande laptop och trodde det var en enskild miss, men jag börjar mer och mer inse att det skett radikala förändringar i deras företagspolicy. Återstår att se om jag har rätt - vi får se hur de hanterar ärendet, jag återkommer.
Bro!