Dustin blivit gnidiga på senare år?

Permalänk

Dustin blivit gnidiga på senare år?

Sen något år eller två tillbaka har jag märkt en attitydsförändring hos Dustin som jag inte märkt av tidigare då jag nästan uteslutande införskaffat mina prylar därifrån. Har hela tiden resonerat att det är värt några kronor extra för att få en bättre service, och det har definitivt stämt tidigare, men detta har jag upplevt förändrats på sistone och jag undrar om det finns fler som har blivit varse denna olyckliga metamorfos.

Jag har det senaste året haft två ärenden:

1. Gällde en intel-hårddisk (ssd serie 330) som helt plötsligt fick för sig att försvinna. Jag uppgav då för dustin att jag prövat installera den i externt usb chassi, i en laptop, och i en stationär pc, både med mac och windows som operativsystem. Inte ens i bios så syns hårddisken. Trots denna extensiva felsökning från min sida så tvingade de mig att gå via intels kundtjänst och i annat fall hotas med att betala en felsökningsavgift. Det kanske hade varit ok om det inte vore för det faktum att intel inte har någon svensk kundtjänst utan du är tvungen att tala engelska med nån amerikan/indier. Visst kan jag engelska, men för de som inte är så bevandrade i detta språk - speciellt vad gäller tekniska uttryck - så tycker jag det är oerhört magstarkt av dem att tvinga en gå via den kanalen för att kunna reklamera en produkt som uppenbart är sönder.

2. Nyligen beställde jag en router från asus (rt-n65u) från dustin med två usb 3.0 ingångar med avsikt att koppla två externa hårddiskar till den för backup av både min PC och min Mac (som självfallet använder Time Machine för detta ändamål). Vid test visade det sig att HFS+ filsystem (som är det enda som fungerar med Mac och Time Machin) inte stöds av routern, information som saknades i produktbeskrivningen och därmed gjorde produkten fullständigt oanvändbar för mig.

Reklamationen inkom exakt 2 veckor efter mottagandet. Först dröjer svaret en hel vecka, och när deras representant Annica M (edit: ber om ursäkt, ska självfallet inte skriva ut fullständigt namn på forum - ändrar det på övriga ställen också) äntligen behagar svara så påstår hon att för återköp så har tiden gått ut eftersom beställningen gjordes tidigare än så. Tydligen har hon inte läst på eller så är hon fullt medveten om lagen men försöker utnyttja okunskap hos deras kunder så att de inte nyttjar sin rätt.

Dessutom anser hon att om jag partitionerar hårddisken till NTFS/Ext3 så ska den kunna användas av Mac, men med dessa filsystem kan jag inte använda Time Machine vilket de facto är det backupsystem man använder till Mac och kan man förmoda är den vanligaste funktionen man vill åt när man kopplar en hårddisk till en router.

Det är en synnerligen sniken attityd som jag alltså inte är van vid när det gäller dustin. Här är de helt bekväma att för en i sammanhanget struntsumma alienera och antagonisera en gammal trogen kund som varje år gör avsevärda inköp av elektronik. Jag blev väldigt förvånad när jag såg dem på PLUS där de hade trilskats oerhört med en äldre persons rätt att få en fungerande laptop och trodde det var en enskild miss, men jag börjar mer och mer inse att det skett radikala förändringar i deras företagspolicy. Återstår att se om jag har rätt - vi får se hur de hanterar ärendet, jag återkommer.

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Skärpning Dustin...

Vilka frikyrkofasoner alltså...:o Inte ärligt för 5 öre.:/

Visa signatur

Его высокопревосходительство!:)
Sex, resor, kvinnor och mat - det är livet!:) Utan livet kan jag inte leva!

Permalänk
Avstängd

Tråkigt, Dom borda vara mer rädda om sina kunder och kanske börja bli lite hjälpsamma om dom vill behålla dom, Förstår inte hur företag tänker, Idag är konkurensen stenhård, hade jag varit företagare hade jag gjort mitt yttersta för att kunden ska förbli nöjd och återkomma, Nu har jag inte handlat på Dustin på några år, Men därimot köper jag all elektronik jag kan på Inet om dom har det på lager, Betalar gärna någon krona mer bara för att jag vet vad jag får för bemötande support/service

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Lego Master

Vad gäller Intel-disken så har jag inte reklamerat något från dem nån gång, men det finns en risk att Intel kräver att det finns en felanmälan från dig som slutkund i deras supportsystem på aktuell vara innan de tar emot en reklamationsansökan från en återförsäljare. De vore inte den första tillverkaren att hålla på så, och det ger Dustin inget val än att hänvisa dig till dem, annars kommer de stå med en trasig disk som Intel vägrar ersätta eftersom du inte varit i kontakt med dem direkt först. Och som noterats är det stenhård konkurrens på svensk elektronikmarknad, jag tvivlar på att Dustin är sugna på att ta onödiga utgifter i nån större skala.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Jo, Inet.se är ok anser jag - särskilt då vi har dem här i närheten och personalen är ganska kunnig och trevlig (Torp i Uddevalla).

Det lustiga är att jag till och med noterade att jag ville ha en NAS istället vilket förstås kommer att kosta avsevärt mycket mer än en router för 1000 kr (beräknas till runt 6000 kr just nu). Den affären går de ju miste om eftersom jag inte litar på dem längre, så de är ju dumdristigt gnidiga.

Ett annat lustigt faktum är att båda de ovanstående ärendena har hanterats av denne Annica M på kundtjänst. Tror ju inte att hon enahanda upprätthåller denna snikna attityd på dustinhome - det handlar förstås om en genomgripande förändring mot det sämre av deras företagskultur - men det gäller ju att hitta individer som är villiga att implementera en sådan policy.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad gäller Intel-disken så har jag inte reklamerat något från dem nån gång, men det finns en risk att Intel kräver att det finns en felanmälan från dig som slutkund i deras supportsystem på aktuell vara innan de tar emot en reklamationsansökan från en återförsäljare. De vore inte den första tillverkaren att hålla på så, och det ger Dustin inget val än att hänvisa dig till dem, annars kommer de stå med en trasig disk som Intel vägrar ersätta eftersom du inte varit i kontakt med dem direkt först. Och som noterats är det stenhård konkurrens på svensk elektronikmarknad, jag tvivlar på att Dustin är sugna på att ta onödiga utgifter i nån större skala.

Du kan ha rätt, men jag betvivlar ändå att det handlar om det eftersom ärende två hanterats på samma nonchalanta sätt och där gäller det inte en produkt som är sönder, bara felaktigt beskriven.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Har själv i princip slutat handla av Dustin, både privat eller företaget.
Privat har jag upplevt fult spel med prissättning och ojämn support.
Via företaget upptäckte jag hur oflexibla de är.

Skärp er Dustin! Bestäm er om ni vill konkurera med pris eller support.
Som det ser ut idag är det ingetdera!

Permalänk
Medlem

I det första ärendet ser jag inte hur Dustin gjort fel. De har informerat dig om att en undersökningsavgift tas ut om produkten visar sig vara felfri trots din rigorösa felsökning. Att du felsökt den är naturligtvis väldigt bra och underlättar eventuellt även för Dustin men den innebär inte på något sätt att Dustin kan hoppa över sin egen felsökning. Du har fått alternativet att kontakta Intel direkt om du inte accepterar denna undersökningsavgift och har då istället valt detta alternativ.

Det andra ärendet håller jag mer med dig men det ligger dock på ditt ansvar att undersöka huruvida routern du köper har de önskade egenskaperna, hade Dustins produktbeskrivning varit felaktig eller deras kundtjänst ger dig fel information hade det varit en sak men att uppgiften "OBS! Denna produkt stöder ej NFS." saknas på deras sida och du därför förutsätter att det fungerar kan du inte lasta Dustin för. När du sedan skriver "Reklamationen inkom exakt 2 veckor efter mottagandet." antar jag att du menar ditt nyttjande av ångerrätten. Här gör Dustin naturligtvis fel i att ifrågasätta din ångerrätt, förutsatt at den faktiskt inkom i tid.

Förövrigt bör du redigera bort personnamn ur dina inlägg.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Alla kan väl säga bra och dåliga saker om alla butiker, kul hur det är att så fort någon har ett dåligt bemötande från en butik så ska det skrivas på sweclockers om hur dålig butiken är och det ska varnas ordentligt för att handlas därifrån.

Jag har liknande historier om inet, men inte tusan sitter jag och "talar ut" på något jäkla forum, ta det med dom istället om du har problem eller känt dig dåligt bemött.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag hade nyligen ett reklamationsärende på en 2 år gammal skrivare, utan garanti kvar. Endast reklamationsrätt då. Skrivaren blev bytt, inga konstigheter. Tyvärr krävdes det tre veckor och ett telefonsamtal innan reklamationsprocessen kom igång.

Dustin påstod att ärendet missats i systemet men var registrerat, bristande rutiner? Vad vet jag... Julhelgen kan ju ha krånglat till det lite.

Jag är ändå rätt nöjd med hur de hanterat ärendet och aldrig haft några problem förut med dustin.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I
Det andra ärendet håller jag mer med dig men det ligger dock på ditt ansvar att undersöka huruvida routern du köper har de önskade egenskaperna, hade Dustins produktbeskrivning varit felaktig eller deras kundtjänst ger dig fel information hade det varit en sak men att uppgiften "OBS! Denna produkt stöder ej NFS." saknas på deras sida och du därför förutsätter att det fungerar kan du inte lasta Dustin för. När du sedan skriver "Reklamationen inkom exakt 2 veckor efter mottagandet." antar jag att du menar ditt nyttjande av ångerrätten. Här gör Dustin naturligtvis fel i att ifrågasätta din ångerrätt, förutsatt at den faktiskt inkom i tid.

Saxat från konsumentverket:
"Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om."

En router som har USB-portar som kan användas till externa hårddiskar och således till time machine borde ha informationen om att den har stöd för det eller ej kan tyckas!
Lagen är ju dock sjukt luddig på just den punkten.

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Kundvård?

Det här är svåra frågor med kundvård. Vill man ha 30 dagars köp vad man än har gjort med varan - köp den på elgiganten!

Öppet köp och garanti/reklamation är ju två olika saker! Jag själv hade jag tagit reda på om routerns usb-nas funktion hade fungerat med mina behov INNAN jag köpte den, genom att läsa på, googla och kolla här på forumet t.ex. Och jag hade nog lagt ut den ena övertaliga routern på blocket och sett det som lärdomspengar.

Man informerar ju om felsökningsavgift för att kunna ta ut den av viktigpettrar som "kan allt" och reklamerar helt felfria produkter för att de inte lyssnar och felsöker själva. Jag tror inte att någon seriös aktör tar ut en avgift för felsökning när det faktiskt är fel på varan? Men även här kan det ju vara så att du får en ny disk snabbare och smidigare än genom deras interna servicesystem. Om du har felsökt som du har gjort kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle behöva betala någon avgift!

På mitt arbete var många interna rutiner MYCKET omständigare för både kund och butik än om kunden tog kontakt direkt med tillverkaren, bland annat tänker jag på Logitech Om butiken skulle reklamera hade vi krångliga och omständiga rutiner med att fylla i lappar, kvittokopior och ta hem en likadan för att den inte fanns i lager. Ofta hade vi bara demoex så det kom begagnade prylar i sämre skick än den kunden lämnade in, det var lite pinsamt.
Om kunden istället själv ringde till Logitech och struntade i att gå till butiken först kom det en ny vara med posten dagen efter med en hälsning typ "Vi beklagar, här är en ny, släng den gamla eller gör vad du vill med den! Ha det guld!!".

Det är ju skevt när konsumentsidan har smidigare rutiner än butikerna har internt! Så ibland gör ju butikerna sådana rekommendationer för att det blir smidigast för kunden, men självklart är det en avvägning från fall till fall!

Jag vet inte vem du är eller hur du låter när du pratar med Dustin men allt handlar ju om på vilket sätt man kontaktar butiken. Smidiga och lättsamma kunder får som de vill! Har du en taskig attityd mot butiken får du det också tillbaka med ovilja att lösa problemet på köpet

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rappe Rodent:

Alla kan väl säga bra och dåliga saker om alla butiker, kul hur det är att så fort någon har ett dåligt bemötande från en butik så ska det skrivas på sweclockers om hur dålig butiken är och det ska varnas ordentligt för att handlas därifrån.

Jag har liknande historier om inet, men inte tusan sitter jag och "talar ut" på något jäkla forum, ta det med dom istället om du har problem eller känt dig dåligt bemött.

Du och den inställningen är ju en blöt dröm för butiker som beter sig som skit Självfallet har jag tagit upp det med dom och fortsätter den diskussionen, men detta är hur de besvarar ärendet och detta är ett sätt för konsumenten att utöva påtryckning på sitt håll. Tänk vilka passiva och överkörda mesar vi hade varit om alla resonerade som du

Skrivet av Blow:

Saxat från konsumentverket:
"Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om."

En router som har USB-portar som kan användas till externa hårddiskar och således till time machine borde ha informationen om att den har stöd för det eller ej kan tyckas!
Lagen är ju dock sjukt luddig på just den punkten.

Precis, och nu i en tid då fler och fler använder mac så är det en synnerligen viktig detalj.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med dustin. Har reklamerad några saker som gått sönder och jag har bara skrivit att dom plötsligt gick sönder och då har du skickat en ny utan att jag har behövt skicka tillbaka den söndriga varan

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Skrivet av Sir_Magnum:

Det här är svåra frågor med kundvård. Vill man ha 30 dagars köp vad man än har gjort med varan - köp den på elgiganten!

Öppet köp och garanti/reklamation är ju två olika saker! Jag själv hade jag tagit reda på om routerns usb-nas funktion hade fungerat med mina behov INNAN jag köpte den, genom att läsa på, googla och kolla här på forumet t.ex. Och jag hade nog lagt ut den ena övertaliga routern på blocket och sett det som lärdomspengar.

Elgiganten är bra, men saluför väldigt få datorkomponenter.

Se om du kan hitta någon information ens på asus hemsida om denna routers filformatsstöd. Det är högst rimligt att anta att den ska fungera på ovan beskrivet sätt, och information om detta är av sådan karaktär att det enligt konsumentverket borde inbegripas i dess produktbeskrivning. Jag fick helt enkelt upptäcka det själv, och sedan tvingas vänta på svar från asus kundservice för att få mina misstankar bekräftade.

Skrivet av Sir_Magnum:

Man informerar ju om felsökningsavgift för att kunna ta ut den av viktigpettrar som "kan allt" och reklamerar helt felfria produkter för att de inte lyssnar och felsöker själva. Jag tror inte att någon seriös aktör tar ut en avgift för felsökning när det faktiskt är fel på varan? Men även här kan det ju vara så att du får en ny disk snabbare och smidigare än genom deras interna servicesystem. Om du har felsökt som du har gjort kan jag inte tänka mig att du någonsin skulle behöva betala någon avgift!

Med tanke på den extensiva felsökning jag själv gjort och den undermåliga kundservice (kan inte ens svenska!) hos intel som de tyckte skulle lösa problemet så handlar det inte främst om att informera om denna eventuella avgift utan om att skrämma kunder till att lösa problem själva som återförsäljaren (i kontakt med tillverkaren) har ansvar för. Det hade den effekten på mig som är kunnigare än genomsnittet vad gäller hårdvara, och det har garanterat samma effekt på andra människor också. Det var precis denna fråga som togs upp på PLUS när de hamnade under luppen - nämligen att du som konsument bara har EN avtalspartner, dvs. återförsäljaren, och att det är dennes uppgift att kontakta tillverkaren. Att då hota med en avgift om det inte skulle vara fel trots att man gjort allt som en konsument kan förväntas för att felsöka problemet har endast ett cyniskt mål, att få kunden att avstå från att hävda sin rätt.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av QviW:

Jag har aldrig haft problem med dustin. Har reklamerad några saker som gått sönder och jag har bara skrivit att dom plötsligt gick sönder och då har du skickat en ny utan att jag har behövt skicka tillbaka den söndriga varan

Det var min uppfattning om Dustin tidigare, men det är alltså det senaste året på ett ungefär jag märkt av förändringen. Har du reklamerat saker där nyligen?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Saxat från konsumentverket:
"Varan är dessutom felaktig om:
säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om."

En router som har USB-portar som kan användas till externa hårddiskar och således till time machine borde ha informationen om att den har stöd för det eller ej kan tyckas!
Lagen är ju dock sjukt luddig på just den punkten.

Varför inte klippa från den faktiska lagtexten istället för konsumentverkets fördummade versioner?
"Varan skall anses felaktig,
...
om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."

En routers huvudsakliga uppgift torde nog kunna anses vara att möjliggöra flera datorer att dela samma internetanslutning samt att möjliggöra ett enkelt nätverk i ett hem eller på ett företag. Sedemera har de fått USB-portar för att kunna ansluta prylar som skrivare eller hårddiskar direkt till routern vilket naturligtvis är jättebra men för de flesta inte är det primära användningsområdet. Alltså bör den information söljaren lämnar fokusera på den huvudsakliga funktionen, vilket är exakt vad görs på Dustins produktsida. Har man som kund ett specifikt krav på produkten utöver vad som där anges är det inte svårare än att fråga varpå säljaren direkt vet vad köparen skall använda produkten till och därmed kan fylla på med mer information. Missar man att efterfråga informationen har man sin ångerrätt, men att anse det vara företagets fel är lite väl magstarkt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag såg en prishöjning hos Dustin när det nalkades julafton och dom kallade julrea skakade på huvet och tänkte jisses Dustin Jisses.
Jag handlar mina prylar av inet nu visst dåligt utbud och ofta är dom lite billigare komponenterna aldrig i lager men jag lägger lite extra stålars hos inet för deras snabba leveranser och inget tjafs om att RMA återköp utan det mesta brukar gå igenom.

Komplett är ju likadana som Dustin idag dom blev för stora sedan är dom bara ett drygt pack med långa leveranstider och höga priser.
Och deras support och kundebemötande är horribelt.

Men OT trist för dig TS hoppas att du går vidare och byter leverantör och får den service du är värd som köpare.

Permalänk
Avstängd

Jag tror ingen slår mitt:

Beställde en evga 660ti ifrån 60h rush för 2 månaders sedan. Jag fick den inom 2 dagar. Efter ett par dar så fick jag artifakter och felsökte och visade sig att grafikkortet var defekt. Reklamerade och fick brev med klisterlapp för skick till rma. Tog 2 veckor utan status, ringde flera gånger under en vecka fick svar att de inväntar ett svar ifrån service.

Väntade en vecka till (vecka 3) fortfarande samma svar, inväntar på att få svar ifrån service. Jag tänkte inom mig men vafan! Hur lång tid tar det att felsöka ett grafikkort? Tar max 1 timme.

Veckan därpå (vecka 4) fortfarande inväntan på svar ifrån service. Jag har alltid pratat snällt med de men de verkar inte fatta hur det känns att sitta med integrerad grafikdel.

Vecka 5, vi har fått svar ifrån service att grafikkortet är defekt, jag = -_- skrattade som bara den! Att det tog 5 veckor för att se att grafikkortet var defekt och som skulle ersättas av ett annat, undrar nu om det skulle också vara defekt hur länge ska det ta då då! Jag tackade nej och begärde återköp, pga vem vet när skulle grafikkortet komma isåfall 5 veckor senare eller? Aldrig mer dustin för min del, betalade 2k utan att använda varan i mer än en månad.

Permalänk
Skrivet av twit:

Varför inte klippa från den faktiska lagtexten istället för konsumentverkets fördummade versioner?
"Varan skall anses felaktig,
...
om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."

En routers huvudsakliga uppgift torde nog kunna anses vara att möjliggöra flera datorer att dela samma internetanslutning samt att möjliggöra ett enkelt nätverk i ett hem eller på ett företag. Sedemera har de fått USB-portar för att kunna ansluta prylar som skrivare eller hårddiskar direkt till routern vilket naturligtvis är jättebra men för de flesta inte är det primära användningsområdet. Alltså bör den information söljaren lämnar fokusera på den huvudsakliga funktionen, vilket är exakt vad görs på [url="http://www.dustinhome.se/product/5010646658/asus-rt-n65u-gigabit-dualband-wireless-n-router/}Dustins produktsida[/url"]. Har man som kund ett specifikt krav på produkten utöver vad som där anges är det inte svårare än att fråga varpå säljaren direkt vet vad köparen skall använda produkten till och därmed kan fylla på med mer information. Missar man att efterfråga informationen har man sin ångerrätt, men att anse det vara företagets fel är lite väl magstarkt.

Ditt argument hade hållt om du inte hade förringat denna funktions betydelse för routern. En routers funktionalitet är komplex och sammansatt, och särskilt denna enhet säljs med stor emfas på denna funktion (se produktsidan som du länkade till så förstår du vad jag menar). En tillverkare har ansvar att informera om alla de funktioner de framhäver i sin marknadsföring, något de alltså har missat här.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Jag såg en prishöjning hos Dustin när det nalkades julafton och dom kallade julrea skakade på huvet och tänkte jisses Dustin Jisses.
Jag handlar mina prylar av inet nu visst dåligt utbud och ofta är dom lite billigare komponenterna aldrig i lager men jag lägger lite extra stålars hos inet för deras snabba leveranser och inget tjafs om att RMA återköp utan det mesta brukar gå igenom.

Komplett är ju likadana som Dustin idag dom blev för stora sedan är dom bara ett drygt pack med långa leveranstider och höga priser.
Och deras support och kundebemötande är horribelt.

Men OT trist för dig TS hoppas att du går vidare och byter leverantör och får den service du är värd som köpare.

Ja, komplett har jag alltid haft svårt att förstå att folk handlar från, med ofta högre priser, höga fraktkostnader, långsamma leveranser, horribla kundtjänst och dyra returkostnader. Då är dustin iaf snabba med leveranser och relativt billiga i frakt. Synd bara att de tycks vara på väg att bli likadana komplett

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Jag tror ingen slår mitt:

Beställde en evga 660ti ifrån 60h rush för 2 månaders sedan. Jag fick den inom 2 dagar. Efter ett par dar så fick jag artifakter och felsökte och visade sig att grafikkortet var defekt. Reklamerade och fick brev med klisterlapp för skick till rma. Tog 2 veckor utan status, ringde flera gånger under en vecka fick svar att de inväntar ett svar ifrån service.

Väntade en vecka till (vecka 3) fortfarande samma svar, inväntar på att få svar ifrån service. Jag tänkte inom mig men vafan! Hur lång tid tar det att felsöka ett grafikkort? Tar max 1 timme.

Veckan därpå (vecka 4) fortfarande inväntan på svar ifrån service. Jag har alltid pratat snällt med de men de verkar inte fatta hur det känns att sitta med integrerad grafikdel.

Vecka 5, vi har fått svar ifrån service att grafikkortet är defekt, jag = -_- skrattade som bara den! Att det tog 5 veckor för att se att grafikkortet var defekt och som skulle ersättas av ett annat, undrar nu om det skulle också vara defekt hur länge ska det ta då då! Jag tackade nej och begärde återköp, pga vem vet när skulle grafikkortet komma isåfall 5 veckor senare eller? Aldrig mer dustin för min del, betalade 2k utan att använda varan i mer än en månad.

Oj, var inte medveten om att de var så långsamma i sin servicehantering numera. Fasen, det verkar verkligen gått utför för det företaget

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanTheMAN!:

Oj, var inte medveten om att de var så långsamma i sin servicehantering numera. Fasen, det verkar verkligen gått utför för det företaget

Har varit nöjd innan men vet faktiskt inte vad det som har hänt? De svarar inte på tråden i swec iaf. På väg mot konkurs?

Permalänk
Medlem

Du verkar ju förvrida Dustins ord så att det ska låta som att du har rätt och de är stora och hemska. Felsökningsavgiften är ingen skrämsel taktik. Den är till för att det troligtvis måste felsöka produkten innan de får pengar av intel för en ny. Detta för att folk inte ska kunna säga att något är trasigt bara för att få en ny produkt. Du har ju uppenbarligen problem med produkten och det är fel på den, då behöver du inte vara rädd för denna avgift. De har inte tvingat dig till något som du försöker få det att låta som, de uppmärksammar dig bara om att inte försöka lura dem. Det är väldigt många företag som tar ut denna felsökningsavgift.

Agående routern så står det ingenstans att den ska fungera som time capsule. Det enda som står, även på asus hemsida, är "Filserver: Samba- och FTP-server med kontohantering". Det står aldrig att den inte fungerar som time capsule. Företag kan inte skriva allt som en produkt inte gör, det skulle bli en extremt lång lista.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Dustin har enligt mig, alltid behandlat sina kunder som skit! Varje gång jag köpt någonting ifrån dom har dom alltid valt att göra det mer komplicerat än vad det egentligen behöver vara.

Inet däremot, inga problem.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Ditt argument hade hållt om du inte hade förringat denna funktions betydelse för routern. En routers funktionalitet är komplex och sammansatt, och särskilt denna enhet säljs med stor emfas på denna funktion (se produktsidan som du länkade till så förstår du vad jag menar). En tillverkare har ansvar att informera om alla de funktioner de framhäver i sin marknadsföring, något de alltså har missat här.

Fast dustin tillverkar inte asus routrar va? Om inte texten finns med i asus produktbeskrivning så kan du knappast begära att dustin ska känna till det och informera om det. Jag hittar inte den infon hos inet, alina eller webhallen heller.

Har haft ett par returer hos dustin senaste månaderna och det har varit lika smärtfritt varje gång, så kan inte säga att jag känner igen mig i det du beskriver iaf.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Handlat mest på Dustin genom mina år, har alltid haft bäst support av alla butiker.
Reklamationer, återköp har hanterats lika bra som alla andra.
Har alltid skickat ut produkt direkt om jag felanmält något som gått sönder, något Inet vägrade göra (Vilket är stort negativt i min bok)
Tom CDON skickade ny produkt direkt, och jag skickade sen in min.

Återköp har dom hanterat bäst av alla, står för returfrakten, något Inet verkligen inte gör.

Samma leveranstid som Inet etc.

Dustinhome nr1 i min bok fortfarande, Inet 2a.

Detta ifrån flera år och 10+ retur/återköp/reklamationer på varje företag.

Tycker det är konstigt att alla mina returer och dom jag känner som haft strulande produkter haft felfria returer.
Men jag antar att vi alla är väldigt lyckliga

Precis som mina returer på CDON som varit 100% felfria, om än lite långsammare än Dustin och Inet.

Im a lucky man I guess.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Du verkar ju förvrida Dustins ord så att det ska låta som att du har rätt och de är stora och hemska. Felsökningsavgiften är ingen skrämsel taktik. Den är till för att det troligtvis måste felsöka produkten innan de får pengar av intel för en ny. Detta för att folk inte ska kunna säga att något är trasigt bara för att få en ny produkt. Du har ju uppenbarligen problem med produkten och det är fel på den, då behöver du inte vara rädd för denna avgift. De har inte tvingat dig till något som du försöker få det att låta som, de uppmärksammar dig bara om att inte försöka lura dem. Det är väldigt många företag som tar ut denna felsökningsavgift.

Alle2: Jag tror vi fått ett svar från dustin, hur ska man annars förklara ovanstående billiga inledande retorik där flyawaynille försöker vända bordet från den åtalade till åklagaren Om så inte är fallet så förtjänar flyawaynille svar på tal:
Det är förstås en tolkningsfråga där man får använda sitt eget sunda förnuft. Ditt förnuft tycks vara skruvat till försäljarens förmån (vilket jag förmodar hänger samman med ditt yrke?), medans mitt är skruvat till konsumentens förmån. I mitt fall så gick jag dustin till mötes genom att göra en ytterst ingående felsökning. Det ska inte behöva vara mitt ansvar. Min avtalspartner är dustin, och dustin alena. Jag ska kunna ta mina problem till dem utan att behöva ringa nån indisk / amerikansk kundtjänst och få ett förslag om felsökning från dem. När jag sedan gjort som de föreslagit så ska jag kunna skicka in den till dustin utan att behöva oroa mig för att behöva betala en felsökningsavgift.

Skrivet av flyawaynille:

Agående routern så står det ingenstans att den ska fungera som time capsule. Det enda som står, även på asus hemsida, är "Filserver: Samba- och FTP-server med kontohantering". Det står aldrig att den inte fungerar som time capsule. Företag kan inte skriva allt som en produkt inte gör, det skulle bli en extremt lång lista.

Struntprat! För det första har du tydligen blandat ihop begreppet Time Capsule (som är en separat apple produkt) och Time Machine (som är det backupsystem som används av apple och kan köras på allehandra lagringsutrymmen så länge de har NFS+ som filsystem). För det andra riktar sig denna produkt till konsumenter, och konsumenter använder i allt högre grad mac. Föreställ dig att en hårddisk med NTFS inte stöddes av denna produkt - vad hade ditt svar då blivit? Självfallet finns stöd för NTFS utan att det skrivs ut, och så borde det ha varit för NFS+.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Det var min uppfattning om Dustin tidigare, men det är alltså det senaste året på ett ungefär jag märkt av förändringen. Har du reklamerat saker där nyligen?

Okej, senaste gången var för ungefär 1 månad sedan
Mitt moderkort pajade och kollade med dom om jag kunde fått nytt, dock va det socket 1155 och dom hade inga sådana, så jag fick nytt moderkort,processor och ramminnen utan några som helst problem.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Fast dustin tillverkar inte asus routrar va? Om inte texten finns med i asus produktbeskrivning så kan du knappast begära att dustin ska känna till det och informera om det. Jag hittar inte den infon hos inet, alina eller webhallen heller.

Har haft ett par returer hos dustin senaste månaderna och det har varit lika smärtfritt varje gång, så kan inte säga att jag känner igen mig i det du beskriver iaf.

I slutändan är det förstås asus som blir av med sina pengar för en produkt som de inte sålt, men det är dustin som ska hantera ärendet i förhållande till mig. Så trots att det är asus som underlåtit att informera om detta så är det dustin som ska ge mig mina pengar tillbaka.

Visa signatur

Bro!