Råd och några frågor inför skärminköp DellU2713HM

Permalänk
Medlem

Råd och några frågor inför skärminköp DellU2713HM

Hej Swec! Jag hänger inte med så bra i hårdvaruvärlden idag så tänkte be om lite råd då jag överväger att skaffa ny skärm. Först var jag inne på en Dell U2412M, men det känns trist att stanna kvar vid "gammal" FullHD, så jag har kikat på en U2713HM istället men är lite osäker kring flera saker.

1. Jag har fått för mig att den behöver 2x1dvi sladdar för att köra full upplösning, är det så? Vill Nämligen ha kvar min gamla skärm och köra dual monitor.
2. Skärmen kommer användas både till arbete och WoW samt andra spel, kommer min rigg orka? Grafikkortet kanske är för klent?
3. Har nu en TN panel från BenQ som jag får ont i ögonen och huvudet av, den har några år på nacken, kan skärmens överlag låga kvalité vara orsak till att den gör mig trött i ögonen? Kan det tänkas bli bättre med en ny IPS?

Tack på förhand!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

1. Nix, dual-link DVI är en "vanlig" DVI-kabel, men fullt med pinnar (i stället för 2/3-ish).
2. Jag upplevde att jag fick ställa ner grafik i det mesta med ett ensamt GTX 670, så det blev SLI. Jag tror inte på ett 560 faktiskt.
3. Tja, det är ju en nog så bra anledning att byta upp sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är det en dum idé att köpa en U2713HM och sedan köra t ex spel som WoW i 1080p? Borde väl inte se sämre ut än en motsvarade 27" som bara klarar FullHD? Sen köra skrivbordsmiljön i full upplösning och i framtiden med bättre GFX kort kunna köra spel i tyngre upplösning

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isak88:

Är det en dum idé att köpa en U2713HM och sedan köra t ex spel som WoW i 1080p? Borde väl inte se sämre ut än en motsvarade 27" som bara klarar FullHD? Sen köra skrivbordsmiljön i full upplösning och i framtiden med bättre GFX kort kunna köra spel i tyngre upplösning

Jag tycker det låter som en dum ide. Blir aldrig bra när man ställer ner upplösningen på en plattskärm. Bättre att köra med lägre inställningar på allt annat än upplösningen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Skalningen blir inte bra så det kommer inte att se lika bra ut som på en 1920x1080 skärm. Man kan ju testa att köra 1280x720 för om man dubblar upp den upplösningen både på höjden och på bredden så får man 2560x1440 vilket gör att det går att göra en vettig skalning (mappning 1 pixel i signalen till 4 fysiska pixlar på skärmen) utan att det blir grötigt. Fast 1280x720 är ju å andra sidan en rätt låg upplösning på en 27 tummare. Hur man än gör så blir det därför inte riktigt bra om man inte kör i 2560x1440 som är skärmens upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Skalningen blir inte bra så det kommer inte att se lika bra ut som på en 1920x1080 skärm. Man kan ju testa att köra 1280x720 för om man dubblar upp den upplösningen både på höjden och på bredden så får man 2560x1440 vilket gör att det går att göra en vettig skalning (mappning 1 pixel i signalen till 4 fysiska pixlar på skärmen) utan att det blir grötigt. Fast 1280x720 är ju å andra sidan en rätt låg upplösning på en 27 tummare. Hur man än gör så blir det därför inte riktigt bra om man inte kör i 2560x1440 som är skärmens upplösning.

Okej, då kanske det måste bli en FullHD istället då, särskilt om någon kan bekräfta att mitt 560ti gtx är för klent!

Tack för alla bra svar!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för trean... beror på om den har overdrive eller för aggressivt inställd kontrast som ger darrig text, annars bör du nog se över hur du sitter och ljussättningen i rummet. annars hjälper väl gul-tintade glasögon vid långa pass framför datorn.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

för trean... beror på om den har overdrive eller för aggressivt inställd kontrast som ger darrig text, annars bör du nog se över hur du sitter och ljussättningen i rummet. annars hjälper väl gul-tintade glasögon vid långa pass framför datorn.

Kan jag kolla overdrive på något sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Kan jag kolla overdrive på något sätt?

Overdrive används för att förbättre pixelresponstiden så att pixlarna ändrar färg snabbare för att förhindra att det blir eftersläpningar (ghosting) vid snabba rörelser i spel till exempel. Om overdriven är för hårt ställd på skärmen så kan det bli bildartefakter det uppstår dock endast vid rörelse och inte när bilden är still av naturliga skäl. Man kan oftast ställa in hur mycket overdrive man vill ha i skärmens menyer (On Screen Display) eller stänga av det helt. Genom att använda mycket overdrive så kan man få ner pixelresponstiden och skriva ett lågt värde (mäts i ms) i specifikationen för skärmen.

Du ser dom ljusa och mörka partierna här nedan som är artefekter av massiv overdrive när bilen rör sig snabbt över skärmen:

Edit: Det ska tilläggas att overdrive kan ge önskad effekt utan märkbara artefakter om det görs på ett bra sätt med måttlig overdrive.

Permalänk
Medlem

För det första skulle jag vilja avråda från dells skärm (om inte batcherna blivit bättre). 5st på jobbet beställde dessa skärmar när dom kom ut. Det slutade med att samtliga 5 har fått skicka tillbaka som skärmar 5 gånger var, för att få ett exemplar som "duger". Dvs ingen överdriven BLB ingen gulaktig ton i nått hörn osv. Kolla på Asus eller Samsungs 27".

Att köpa en 27" och inte spela på 2560x1440 är bara dumt och bortkastade pengar. Antingen skaffar du ett 670 eller AMD motsvarande helst 2 dock. Eller så nöjer du dig med en 1080p skärm.

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Om du inte är så kräsen med hög upplösning finns det flera prisvärda 1080p skärmar på 27 tum.

IPS med bra responstid: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1475826

AMVA med otrolig kontrast men lite sämre respons: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243379

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Om du inte är så kräsen med hög upplösning finns det flera prisvärda 1080p skärmar på 27 tum.

IPS med bra responstid: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1475826

AMVA med otrolig kontrast men lite sämre respons: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1243379

Om jag ska satsa på 1080p blir det nog en 24" eftersom att jag redan nu stör mig på den låga upplösningen Tack iaf!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3an kan bero på att din nuvarande skärm har PWM styrning. Den flimmrar när man använder lägre brightness än 100%. 2713hm är bra val då eftersom den inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daycen:

För det första skulle jag vilja avråda från dells skärm (om inte batcherna blivit bättre). 5st på jobbet beställde dessa skärmar när dom kom ut. Det slutade med att samtliga 5 har fått skicka tillbaka som skärmar 5 gånger var, för att få ett exemplar som "duger". Dvs ingen överdriven BLB ingen gulaktig ton i nått hörn osv. Kolla på Asus eller Samsungs 27".

Att köpa en 27" och inte spela på 2560x1440 är bara dumt och bortkastade pengar. Antingen skaffar du ett 670 eller AMD motsvarande helst 2 dock. Eller så nöjer du dig med en 1080p skärm.

Jag har haft två U2711, och båda har funkat fint. Däremot U3011 är riktigt skräp, transformatorn surrar så man blir tokig. På tre exemplar, sen bytte jag ner mig till U2711 i stället (inget surr, homogen och fin bild). Inte 16:10 tyvärr, men vad gör man?

Jag tycker TS ska köpa en högupplöst skärm. Det är ju bara att spara till ett grafikkort, och under tiden köra på låga inställningar (förutom upplösning...). Jag skulle inte byta tillbaka till 1080p någonsin.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar, eftersom att det verkar vara en del problem med U2713HM, vad skulle vara bra alternativ till den? Tyckte recensionen på TFT-central lät bra! http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713hm.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på den där också först, men efter att ha tittat runt lite och så så blev det en asus PB278Q istället.
Verkar som om den har snabbare responstid och inputlagg
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm

Jag tycker den är bra, det står att den kan ha mer PWM flicker än dellen men det är inget jag märker av, jag använder mig av brightness 5. Och om jag kollar genom kameran på mobilen så är det kanske lite mer än på min Dell U2412M, men svårt att dra några slutsatser.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ei:

Jag satt och funderade på den där också först, men efter att ha tittat runt lite och så så blev det en asus PB278Q istället.
Verkar som om den har snabbare responstid och inputlagg
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm

Jag tycker den är bra, det står att den kan ha mer PWM flicker än dellen men det är inget jag märker av, jag använder mig av brightness 5. Och om jag kollar genom kameran på mobilen så är det kanske lite mer än på min Dell U2412M, men svårt att dra några slutsatser.

Tack, ska kolla upp den lite mer! Men funderar just över det där med PWM eftersom jag haft lite jobbigt med ögonen vid datorn. Tack för ditt svar!

Visa signatur