Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whippoorwill:

Så du vill vara garanterat helt obildad? Eller vilka nyhetskanaler eller media anser du vara propagandafria och objektiva? Eller menar du att du bara vill ha nyheter som redan bekräftar din egen världsbild?

Så folk som inte tittar på de kanalerna eller besöker de hemsidorna tycker du är obildade? mycket konstigt argument.

Permalänk
Avstängd

Euronews

Skrivet av boomhowler:

Har inte sagt att den inte är vinklad men det är en otrolig skillnad jämfört med rätt många andra länder. Ta en eftermiddag eller två och lyssna igenom några program på P1-3 och hör vad ordentligt djuplodande och ifrågasättande journalistik kan göra.

Allt är inte bra men utan public service-uppdraget så skulle den media vi nås av vara ännu mera vinklad. Nu finns det iaf en chans att man kan nås av material som INTE bara raggar lyssnarsiffror.

Har inte sett på TV sedan kankse 2001, men säger bara en sak Euronews.
På den tiden det fanns, var den en bra kanal... En sådan kanal är jag beredd att betala för.
Men SVT och hela "Publik Service" konceptet är skit i mina ögon. Jag vill inte ha underhållning och puttesnutt reportage, alltså vill jag inte betala för det.

EDIT: vill förtydliga mig...

Det som finansieras med skatt kan klassas så här: strategi eller försäkring.
försäkring: skatt för vård, utbildning
strategi: skatt för vägar, utbildning...

SVT är vare sig strategi eller försäkring.
Kulturbidrag är vare sig strategi eller försäkring.
Det är STÖLD.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk

Jävlar vilken hets det är på folk här!

OnT: Jag personligen uppskattar vad public service har att erbjuda och tycker det är en viktig samhällsfunktion, även om jag inte nyttjar särskilt många av deras tjänster. Jag kan utan problem erkänna att jag dock inte betalar någon avgift trots att jag har TV, dator, radio och hela faderullan hemma. Dels för att radiotjänst inte kontaktat mig, men mest för att jag är student. När jag studerat färdigt och arbetar, kommer jag självmant anmäla innehav och betala, för att stötta public service's verksamheter.

Jag tycker dock att det är bra att det här öppnar upp en välbehövlig debatt, så att vi kan se över det förlegade system som Radiotjänst arbetar efter. Jag är definitivt för Public service och en övergång från avgift till skattefinansiering istället. De resonemang jag har sett emot skattefinansiering i det här stökiga kommentatorsfältet, som huvudsakligen lägger fokus på att det skulle bli svårt för public service att förhålla sig neutrala, känns tämligen tunna. Om man tänker efter lite, så finns det en hel del viktiga samhällsfunktioner som är skattefinansierade men lyckas hålla sig neutrala.

Jag tycker att skattefinansiering skulle vara fördelaktigt i detta fall, av flera anledningar.
*Vi slipper den här totalt onödiga debatten, så folk kan sluta lipa.
*Den ökade skatten det skulle medföra, är så pass liten att den är försumbar för ett vanligt svenskt hushåll. Vi snackar om ören per tjänad hundring.
*Studenter, arbetslösa, låginkomsttagare osv slipper denna börda i ekonomin, utan att bryta mot lagen.
* Framför allt kan vi lägga ner Radiotjänst, vilket i sin tur leder till en drastisk reduktion av kostnader och mer pengar kan gå direkt till Public service, alternativt ännu färre öre som behövs för att hålla Public service igång.

Radiotjänst är verkligen en snigel i ögat på mig! Ser mycket hellre att de medel som används för att finansiera Radiotjänst, allokeras till nyttigare samhällsfunktioner.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

173 kr/månaden för något värdelöst skit jag inte ens vill veta av. För dem pengarna så får jag 40 portioner köttfärssås. Kommer seriöst börja skicka familjens hunds avföring till Eva Hamilton om jag tvingas betala för den där äckliga skiten.

Träffade en brud på krogen i helgen och träffade henne innan idag och ungefär 50% av gångerna jag hånglar med en tjej så börjar jag må dåligt som om jag ska spy och jag blir kass i magen också, känns som jag ska spy nu. Någon som vet vad detta beror på? Är ganska säker på att jag inte är gay. Kanske bara var slumpen idag och det är Eva Hamiltons ansikte som undermedvetet pluppar upp i mitt huvud som får mig att vilja spy?

Som den student jag är undrar jag hur i tusan du slänger ihop en köttfärssås för UNDER 5kronor per portion?
Visa gärna ditt recept... det här måste undersökas. Jag vill också ha så billig mat.

Mitt recept:
500g köttfärs
champinjoner (färska, så här går att spara eventuellt)
lök
Krossade tomater (en burk/tetra)
En aning ketchup
Salt
Peppar

Detta räcker tiill 5 portioner ganska precis.
Endast köttfärsen är minst 25kr (49,90 extrapris).

Oj... har en känsla av att jag springer en aning Offtopic här...

I vilket fall, denna avgift kommer väl inte läggas utöver den vanliga?
Det vill säga, den som redan betalar för TV kommer även betala för denna nya grunkan?

Nu spelar det ingen roll, eftersom jag inte äger någon TV. Verkar dock som vissa här tror att den går utöver?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

När skall regeringen vakna upp? dax att verkligen göra en reform seriöst att tvinga alla som har en dator att betala tv licens är att gå steget för långt hur svårt vore det för låt säga en majoritet av sweclockers medlemmar att överklaga detta till tex eu domstolen?

Detta förslag är så förlegat och gammalmodigt sinnes sjukt för fan att de kan få hålla på så här.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Sånt jävla skit det här. Jag tänker inte betala för något jag inte nyttjar. Från och med nu har jag inga datorer hemma. Jag känner mig bara givmild med min internet-anslutning och delar den till grannarna helt enkelt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är detta för hittepå fasoner,ska man behöva betala för nånting man inte använder?
Tänkte även på äldre personer, som bara skickar nåt mail eller facebook. Hur är detta tänkt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Lägg ner SVT, herregud. Tänker aldrig betala.

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Jag ser aldrig på TV. Youtube och Netflix har helt ersatt mitt TV tittande.
Jag har inget emot att betala för tjänster jag använder, men när jag inte ens använder skiten så tänker jag fanimej inte betala ett öre för skiten..
Skärp er SVT. Detta är bara patetiskt..

Permalänk
Medlem

Propagandaministeriet får önskas lycka till med detta. Speciellt att genomföra det med utan stöd av statens våldsmonopol som de ska vara så oberoende från. Oops.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg hur det var. Tidigt 80-talet. Tvångsanslutning till arbetarpartiet om man var medlem i Metall. Tvångsanslutning till Metall om man jobbade på plåtindustri. Tvångssköljning med flour på skoltid; Ingen förvarnade för att man inte skulle smita. Inga kommersiella alternativ inom skola, vård, TV, stora delar av transportsektorn...

Jag fick en flashback när jag läste det här.

Permalänk

Först tänkte jag, okej det kan väl vara bra, blir ju bättre program att titta på då. Men sen tänkte jag på alla studenter andra som inte har kommer ha råd att betala för detta

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket skattemedel som i dag går till driften av svt/sr? Någon som vet? Att kalla svt/sr politiskt obundet och objektivt är väl att ta i. Det har det aldrig varit och kommer nog aldrig att bli. Finns väl Jag skulle vilja se en ordentlig redovisning gällande vart pengarna går till. Som att ha två olika nyhetsredaktioner är det verkligen ekonomiskt försvarbart när verksamheten finansieras av folkets medel?

Någon nämnde att svt verkligen låg i framkant när det gäller teknik osv vilket inte är så väldigt konstigt om man i så många år haft i stort sett obegränsade resurser att ösa från. Lägg därtill sponsoravtal och sålda evenemang/royalties. Jag kan bli lite smått förbannad på att det slösas av medel från folket oavsett om det är tv-avgift eller skattemedel.
Jag tror att svt/sr skulle behöva bantas ner rejält och renodlas som publicservicebolag vilket i sin tur kunde innebära lägre avgifter. Som det ser ut i dag är det en koloss som försöker göra/vara allt på en gång. Denna koloss kommer bara bli dyrare och större i framtiden vilket i sin tur är möjligt då avgiften är tvingande.
Detta är min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hmm ville bara säga några saker, sommarjobb, helgjobb, present, avbetalning, begagnat..... Man behöver inte vara rik för att skaffa sej en fet dator...

Min setup kostar typ 6k(kanske tom mindre) men har trifire o eyefinity på g, skärmarna ska bara hängas(skit i vad som står i signen)

Ja precis. Denna datorn är inte finansierade av CSN Utan en blandning av äldre såld elektronik, presentpengar, julklappspengar och en del privata besparingar som gjorts av lite helgjobb. Levnadsvillkor kan ändra sig, Speciellt när man flyttar hemifrån och börjar studera. Inkomsten sänks och utgifterna höjs. Att man ska behöva punga ut 500kr i kvartalet är ett hån mot mig som student som använder datorn i många situationer men absolut inte till svtplay.

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Min tekniska utrustning är inte avsedd att ta emot utsändning eller vidaressändning av TV- program. G55VW är det ultimata valet när man söker en 15” bärbar speldator. Datorns avsedda syfte är att spela datorspel på, inte kolla på TV.

Har nästan lust att testa och bestrida Radio & TV tjänst. Jag vet inte hur lagtydning funkar riktigt men man kan ju faktiskt tolka det som att en gaming dator vars avsedda användning är att spela på inte behöver betala licens.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whippoorwill:

Så du vill vara garanterat helt obildad? Eller vilka nyhetskanaler eller media anser du vara propagandafria och objektiva? Eller menar du att du bara vill ha nyheter som redan bekräftar din egen världsbild?

På vilket sätt ska vänstermedia få mig att bli mer bildad.. snarare hjärndöd? Du saknar helt enkelt logik.

Permalänk
Medlem

Ska man betala per dator då eller är det per hushåll med dator/datorer.
Känns jävligt pissigt för den som är arbetslös och inte har A-kassa, dessutom har jag ingen TV och har på så vis sluppit TV-avgift.
Någon nämnde studenterna och att det är synd om dem, givetvis synd om dem, men de får trots allt pengar vara sig det är lån eller inte.

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Svaret är för att de är politiskt oberoende och granskande. Och deras jobb påverkar därmed indirekt folks vardag oavsett om man tittar eller inte...

SVT är varken politiskt oberoende eller opartiska.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy:

Sådärja, nu har jag anmält mitt tv-innehav efter ca 20års smitande. Fick en oumbärlig lust att stötta public service o inte beblanda mig med de "drama-queens" som förfasas här. Hur ska ni kunna leva ett normalt liv efter detta fruktansvärda övergrepp? Seriöst..skaffa ett liv!

Får gratulera så mycket..
Jag hoppas ditt liv känns mera meningsfullt nu när du betalar för svt!

Visa signatur

ok

Permalänk

Har alltid haft tv men har aldrig och kommer aldrig att betala någon tv/radio avgift.
Nu vet jag inte hur sant det är när folk säger att dom inte har tv för att inte betala någon avgift men om detta är sant så tycker jag det är lite löjligt. Bara för att det är lag på att man ska betala detta betyder inte det att det är rätt.

tycker allt dem kan koda sina stackars sidor och börja med reklam på sina radio kanaler.

Att jämföra vård/polis etc med detta är bara löjligt.

Hur ligger det till med tidelag? Kommer inte ihåg om det fortfarande är lagligt eller ej men här kan man ju lätt se att lag betyder inte att det är rätt.

Permalänk

Jag använder SVT och jag tänker inte betala för det.
Varför jag inte betala för något jag använder? Varför skulle jag?

Kanske låter lite kaxigt och elakt men så är det. Så länge jag ser en chans att smita från räkningar och skatt så gör jag det direkt utan att tveka. Exempelvis så funderar jag hädan efter att tjuvtanka min bil på macken om bensinen ska höjas. Vadå? Skyll inte på mig! De fattiga har faktiskt rätt att begå brott enligt dagens Svensk. Om det vore fel att begå brott om man är fattig, varför är det ingen då som klagar på de fattiga runt i asien och afrika osv?

Men om man inte har internet på sin dator? Måste man betala skatt då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Får gratulera så mycket..
Jag hoppas ditt liv känns mera meningsfullt nu när du betalar för svt!

Glöm inte att det även är SR och UR som finansieras av dessa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Som den student jag är undrar jag hur i tusan du slänger ihop en köttfärssås för UNDER 5kronor per portion?
Visa gärna ditt recept... det här måste undersökas. Jag vill också ha så billig mat.

Mitt recept:
500g köttfärs
champinjoner (färska, så här går att spara eventuellt)
lök
Krossade tomater (en burk/tetra)
En aning ketchup
Salt
Peppar

Detta räcker tiill 5 portioner ganska precis.
Endast köttfärsen är minst 25kr (49,90 extrapris).

Oj... har en känsla av att jag springer en aning Offtopic här...

I vilket fall, denna avgift kommer väl inte läggas utöver den vanliga?
Det vill säga, den som redan betalar för TV kommer även betala för denna nya grunkan?

Nu spelar det ingen roll, eftersom jag inte äger någon TV. Verkar dock som vissa här tror att den går utöver?

500g blandfärs (runt 45:-)
En burk champinjoner (8:-)
2 lökar (2:-)
En burk krossade tomater (10:-)

jag antar att du har ketchup,salt, peppar hemma

Totalpris 65:-

Räcker till 5 dagar
65:-/5 dagar är:
13:- /dag

Så hur fan man lyckas med under 5:- har jag ingen aning om...råttkött kanske???

Permalänk
Medlem

Lika logiskt som piratkopieringsavgiften på hårddiskar. Bara för att man har möjligheten att göra något så ska det tas betalt för det oavsett om man verkligen gör det eller inte. Som moment22 situationen vad gäller piratkopiering, man fr betala för att dom antar att man piratkopierar och sedan om man väl skulle piratkopiera så får man böter och/eller fängelse för det. Varför inte bara göra SVT Play till en tjänst där man är tvungen att registrera sig ch betala en månadskostnad om man vill använda den, så får ju alla andra TV-kanaler göra om dom vill ha in pengar för sina sändningar. Nej, istället drar om alla över en kam och tvingar folk som inte ens använder deras skit att betala så dom kan finansiera sina värdelösa program som ingen vill kolla på och som inte skulle dra in en krona om dom skulle vara tvungna att konkurrera på samma villkor som alla andra bolag.

Att detta kan sanktioneras av EU är ju en gåta, är det inte en rätt stor fråga att alla ska ha samma förutsättningar inom hela EU, oavsett om det gäller var man kan arbeta eller hur bolag konkurrerar mot varandra på olika marknader? Antingen tar man ut pengar för detta på skatten eller gör SVT reklamfinansierat. Hur blir det när det bara finns smartphones att köpa, då blir man tvungen att betala TV-licens bara för att man ska kunna ha en telefon?

Nästan så man skulle vara diktator och hitta på lika jävla dumma saker bara för att få in pengar och bli rik, så fruktansvärt ologiska personer som tar dessa beslut. Problemet är ju att det är lobbyister som pressar för att få igenom dessa korkade saker och personerna dom behöver övertyga för att få igenom dessa saker är totala ignoranter vad gäller allt tekniskt och tror på varenda ord dessa lobbyister säger till dom, oavsett hur ologiska deras resonemang är. Det är ju inte som att dom kan hitta några motargument till varför de inte ska godkänna dessa beslut eftersom dom helt enkelt inte besitter den rätta kunskapen. Och det vet man ju hur gärna sådana beslutsfattare vill erkänna sin okunskap inom något som helst eftersom dom då kommer att se ut som de totala idioter dom är. Då är det lättare att låtsas som att dom faktiskt fattar vad som diskuteras eller föreslås och bara säga ja och därigenom inte ens behöver fatta vad som faktiskt håller på att hända.

Jävla puckon helt enkelt, synd man inte är en total idiot själv så man också skulle kunna leva i samhällets topp...

http://www.youtube.com/watch?v=R97TsVDC1BY

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Gud så fånigt. Folk bara tänker på pengar idag verkar det som? Jävla kapitalister...
Har både tv, dator och mobil. Använder inga av dessa för att se på tv, då ska jag alltså betala en tv-avigift?! Dra åt helv...!

Tänkte mer jävla kommunister som kommer med skattepådrag hit o dit bara för skojs skull, i vilket fall borde de försvinna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lucifer579:

Som den student jag är undrar jag hur i tusan du slänger ihop en köttfärssås för UNDER 5kronor per portion?
Visa gärna ditt recept... det här måste undersökas. Jag vill också ha så billig mat.

Mitt recept:
500g köttfärs
champinjoner (färska, så här går att spara eventuellt)
lök
Krossade tomater (en burk/tetra)
En aning ketchup
Salt
Peppar

Detta räcker tiill 5 portioner ganska precis.
Endast köttfärsen är minst 25kr (49,90 extrapris).

Oj... har en känsla av att jag springer en aning Offtopic här...

I vilket fall, denna avgift kommer väl inte läggas utöver den vanliga?
Det vill säga, den som redan betalar för TV kommer även betala för denna nya grunkan?

Nu spelar det ingen roll, eftersom jag inte äger någon TV. Verkar dock som vissa här tror att den går utöver?

Willy's brukar ha 2,2 kg nötfärs på kampanj för 39,90 kr/kg när de inte kör kampanj på sin vidriga kyckling.
6x390 g krossade tomater kostar 50 kr
2x500g grödde kostar ~ 29 kr
Du har nu ca 0-10 kr över för de andra ingredienserna eller om du köper ett paket krossade tomater till. Willy,s brukar ha med smak 3 för 25 kr.
Detta bör ge lite mer än 8 l där 8 l ~ 34 portioner köttfärssås. Sen beror det på hur mycket köttfärssås du lägger på pastan. Mina matlådor väger 700-800 g men det säger ju inte hur mycket köttfärssås jag har i...

Du får storhandla på de större kedjorna och inte handla på Konsum/ICA i centrum om du vill ha billigt krubb. Brukar göra 1-2 batcher köttfärssås per månad för det är riktigt billigt och gott krubb men börjar bli äckligt när man äter det 2 ggr om dagen nästan varje dag.

Dock kanske jag har fel på måtten. Kan uppdatera dig med ett pm nästa helg när det är dags för en ny batch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Kan vi inte skicka pengarna för tv avgiften till barnen i Biaffra istället då? Då blir det iallafall inte nerspolat i toaletten.

Det sa jag om den äckliga maten när jag var liten oxå.
Dom barnen är lyckliga att slippa reklam om allt onödig skräpmat, som dom ine kan köpa iallafall.
Det är licenpengarna som bla. har byggt upp SVT & SRs kunskaper om TV & Radio.
De pengarna har varit en förutsättning att vi har kunnigt folk i branchen, de flesta duktiga kommer från Publik service tv & radio från början.
Har man ingen aparat som kan visa TV så är det inget att oroa sig för.
Licensen tas ut för själva aparaten, men finansierar Publik service bolagen, så vi slipper reklam och prutt-tv.
När folk laddar ner allt mera, så behövs det komma in pengar på annat sätt än tvlicens.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Det sa jag om den äckliga maten när jag var liten oxå.
Dom barnen är lyckliga att slippa reklam om allt onödig skräpmat, som dom ine kan köpa iallafall.
Det är licenpengarna som bla. har byggt upp SVT & SRs kunskaper om TV & Radio.
De pengarna har varit en förutsättning att vi har kunnigt folk i branchen, de flesta duktiga kommer från Publik service tv & radio från början.
Har man ingen aparat som kan visa TV så är det inget att oroa sig för.
Licensen tas ut för själva aparaten, men finansierar Publik service bolagen, så vi slipper reklam och prutt-tv.
När folk laddar ner allt mera, så behövs det komma in pengar på annat sätt än tvlicens.

Tycker inte det är rimligt att man ska betala för något man inte använder, SVT UR etc är inte något som jag läger min tid på alls då det inte intresserar mig (TV är ganska löjligt vilken kanal man än kollar på i dagens läge enligt mig dock). Hade ju varigt en annan sak om man faktiskt nyttjade de tjänster som dem vill ha betalt för, men använder man inte dem, varför ska man betala för det? dem kan ju glömma att jag tänker betala för det skräpet.

Permalänk
Medlem

Enda rimliga är att lägga avgiften på skattsedeln. 2076 kr fördelat över de 4,5 miljoner löntagare i riket ger närmare 9,3 miljarder per år.

Citat:

2010 var tv-avgiften i Sverige 2 076 kronor. Public service-bolagen Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion har en årlig budget på närmare 6,7 miljarder kronor. Det motsvarar 18,6 miljoner kronor per dygn. Radio och television i allmänhetens tjänst har därmed en större budget än samtliga privata svenska tv- och radiostationer tillsammans. Radiotjänst i Kiruna AB omsatte 2005 175,7 miljoner kronor, vilket alltså motsvarade mindre än tre procent av kostnaderna för public service i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiotj%C3%A4nst_i_Kiruna

Permalänk
Medlem

Tur att vi här på sweclockers inte använder oss av de här enheterna, right?

*inlägget är skickat från en brödrost*

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0rditz:

Förslag:

Kräv inloggning till SVT:s, UR:s och SR:s innehåll på nätet. Vi som betalar har redan konton hos radiotjanst.se. Vill man ha tillgång till dessa tjänster men inte har någon TV-mottagare hemma, så får man betala en summa på kanske 300kr per år (jämför med HBO eller Netflix som kostar 948kr per år var).

Att kräva studenter och andra ensamma 2076kr per år låter inte riktigt logiskt speciellt om de ändå inte kommer att använda dessa tjänster.

* Vore sweet om de gjorde en officiell XBMC plug-in eller slutade blocka den befintliga.

Håller med, både vad det gäller ett system med inloggning till svtplay och att studenter ska få rabatt!
Till skillnad från många andra så tycker jag att svt är bra och jag betalar nu gärna tvavgiften, kan erkänna att jag inte gjorde det under studenttiden på grund av min ekonomiska situationen.