Det ser rätt ok ut, men några ändringar bör du göra för maximal prestanda och framtidssäkerhet:
1) Byt moderkortet till Asus P8Z77-V som är ett bättre och mycket stabilt moderkort (som alla moderkort i P8Z77-serien).
2) Kör på 16 GB DRAM (2x 8 GB) för bättre prestanda och för att slippa uppgradera i framtiden. Kör på Corsair Vengeance 1600 MHz, jag har de som du ser i min signatur och det är riktiga kvalitetsminnen somgår väldigt svalt ioch bör ha stor OC-potential men det har jag inte testat än.
3) Byt kylaren till en modernare och bättre. Kört på Corsair H80i där du får med två bra fläktar för "Push and Pull" som du dessutom kan styra via Corsairs programvara för att ha det tyst när du tex bara surfarmen llåter lite mer men då kyler bättre när du tex ska spela och du ändå har hörlurar med hög volym i på dig. Eller så kan du satsa på den nya H90 som bör prestera riktigt bra, men jag har inte läst något test på den än.
4) Köp Windows 7 istället för 8, om du nu inte har någon speciell anledning till att köra 8an. Alla klarar sig bra på Win 7,men långt ifrån alla klarar sig bra på Win 8... Det är mer gjort för pekskärmar osv, och jag läste om några som hade stora problem med att få vissa spel att fungera i Win 8.
5) Köp en annan SSD som inte tappar så mycket prestanda som inte går att fixa tillbaka som Samsung 840 har problem med. Var i samma sits som dig och hade tänkt köpa 840, men den förlorade prestandan är en stor deal breaker. Jag köpte den andra SSDn som fick delat högsta betyg med Samsung 840 - Corsair Neutron 240 GB och jag är GALET nöjd! Datorn startar från att man trycker på knappen tills man är i Windows och har Photoshop uppe på 15-20 sekunder. Att den har något lägre skriv-prestanda är inget du märker av vid användning, detta är en SSD som är mycket bra på allt, men inte bäst på något. Men mångsidighet och stabiliteten + bibehållen prestanda är ju underbart!
Det har nu tillkommit några i Sweclockers SSD-test, jag tror att det nu även finns en OCZ som ska vara bra och fick också högsta betyg. Men OCZ har ju haft problem förr, så jag skulle gått på Neutron som jag verkligen vet presterar top-notch och är stabil.
6) Du kommer att behöva en HDD också för lagring. ~250 GB går åt snabbt på en OD-disk med spel och program. Med 16 GB DRAM kan du även stänga av växlingsfilen för a) bättre prestanda och b) spara in 16 GB på SSDn. Du ska inte heller lägga in saker och ta bort på SSDn som på en vanlig lagringsdisk, det sliter mycket. Jag tror att de räknar garantin på att jag man skriver max 2 GB/dag till SSDn nämligen.
Med dessa ändringar kommer du att få en mer framtidssäker dator, som presterar bättre nu och kommer att göra det om ett år eller två också! Du får bättre UEFI BIOS (Asus har bland de bästa), bättre funktioner och anslutningar, bättre expansionsmöjligheter i framtiden och bättre/enklare överklockningspotential. Speciellt med en bättre, modernare kylningssystem som bla har nya funktioner och optimeringar.
SSDn kommer att prestera bra under längre tid innan den tappar märkbart med prestanda/är utsliten och behöver bytas ut.
Lycka till!
Skickades från m.sweclockers.com