Permalänk

Blåa prickar på skärmen

Tjänare, jag har ett ganska irriterande problem med min dator/skärm. När man har suttit någon timme så blir ganska många pixlar blåa när det är mörk bakgrund, men när man startat om skärmen blir allt vanligt en stund igen.

Sen så när datorn har stått på några timmar och man ska sätta sig igen så har den startat om och det står på skärmen att jag ska trycka på valfri knapp för att boota, vilket jag inte vill göra.

asus p7p55d-e pro
Gigabyte ge force gtx 660 ti
I5 3.33 GHz
SSD ocz vertex 3 max iops 120gb
ACE Raw Deal plus+ 520w

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som grafikartifakter. Beror oftast på överhettning av grafikkortet. Kollat temperaturerna? Blås ur allt damm ur kylaren om du inte gjort det!

Permalänk

Tror inte att det kan vara att kortet blir för varmt då det ligger på 34C just nu. Ser även att det blir gula sträck där jag skriver just nu:/

Permalänk

Kan vara döda pixlar i skärmen

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

Kan vara döda pixlar i skärmen

Borde det inte vara så hela tiden då?
Det är ju inte så hela tiden.

Permalänk
Medlem

Artifakter kan det bli av överklockning också. Sedan så ser du väl bara temps på gpu och inte vram?

Jag kan inte så mycket men jag har sett folk som haft problem och då var det grafikminnet som överhettade.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av StruTsen_B:

Tror inte att det kan vara att kortet blir för varmt då det ligger på 34C just nu. Ser även att det blir gula sträck där jag skriver just nu:/

Det låter osannolikt svalt. Vilken program kollar du med? Det kan även vara så att grafikkortet har gått sönder. Ditt nätagg är ju ingen höjdare direkt, men jag har aldrig hört talas om att man kan få artifakt-problem p g a dåligt nätagg. Du bör byta det oavsett, dock, om du vill vara rädd om dina komponenter.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det låter osannolikt svalt. Vilken program kollar du med? Det kan även vara så att grafikkortet har gått sönder. Ditt nätagg är ju ingen höjdare direkt, men jag har aldrig hört talas om att man kan få artifakt-problem p g a dåligt nätagg. Du bör byta det oavsett, dock, om du vill vara rädd om dina komponenter.

Msi afterburner och speedfan har jag kollat med. Men då har jag inte spelat eller något utan bara surfat runt på Internet, och prickarna kommer fram då med. Nätagget är riktigt gammalt men ett nytt ligger på inköpslistan:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Tjänare, jag har ett ganska irriterande problem med min dator/skärm. När man har suttit någon timme så blir ganska många pixlar blåa när det är mörk bakgrund, men när man startat om skärmen blir allt vanligt en stund igen.

Sen så när datorn har stått på några timmar och man ska sätta sig igen så har den startat om och det står på skärmen att jag ska trycka på valfri knapp för att boota, vilket jag inte vill göra.

asus p7p55d-e pro
I5 3.33 GHz
ACE Raw Deal plus+ 520w

Byt ut GENAST! Problem solved!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

asus p7p55d-e pro
I5 3.33 GHz
ACE Raw Deal plus+ 520w

Som någon annan sa.. BYT! Annars kanske en helt ny dator också kommer behövas skriva upp på listan..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: MSI 5090 Ventus OC 32GB
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair SF1000 |SSD: Kingston Fury G5 2048GB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: ThorZone Nanoq R
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz
|Vattenkylning: Modultra Lobo + 1x280mm + 1x140mm Alphacool HPE

Permalänk
Skrivet av StruTsen_B:

asus p7p55d-e pro
I5 3.33 GHz
ACE Raw Deal plus+ 520w

Polaren hade samma sak på sin Plasma Tv, Efter en månad eller så Kom det tjock svart rök ur tv sen funkade den aldrig mer,

Sen bör du byta ut Ace RAW DEAL, Dom är farliga så farliga att dom inte ens får säljas längre.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

det har jag med men endast 1 blå pixel som bara är blå när det är svart på skärmen inte avstängd då så klart. men när jag spelar så ser jag inga döda pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Har du nån annan kabel liggandes och skräpar nånstans som du kan prova med?
(jag gissar du kör HDMI? Vad har du för skärm?)

*edit*
Och ja, byt nätagget. Inte på sekunden kanske, men dra inte ut på det heller!

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Har du nån annan kabel liggandes och skräpar nånstans som du kan prova med?
(jag gissar du kör HDMI? Vad har du för skärm?)

*edit*
Och ja, byt nätagget. Inte på sekunden kanske, men dra inte ut på det heller!

Kör med DVI. Har en Dell skärm, vet ej modellen. Brukar se likadana i många filmer:D
Blir nytt nätagg så fort jag får pengar till det, kan i rekommendera nåt bra?

Permalänk

Hej

Jeg vil råde dig til at køre den indbyggede self-test af skærmen, for at checke om det evt. kan være en hardwarefejl i skærmen: http://www.dell.com/support/troubleshooting/us/en/19/supportv...

Vises fejlen ikke under testen, kan det evt. også være selve videokablet der er problemet. Prøv derfor også at teste et andet kabel, som du ved virker.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Kör med DVI. Har en Dell skärm, vet ej modellen. Brukar se likadana i många filmer:D

vad har du för budget?

FSP, Corsair, Seasonic är bra alternativ.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av StruTsen_B:

Jag skulle inte köra med det nätagget en sekund till, jag skulle ta mig råd!
De nätaggen är INTE bra! Det kan dra med sig allt annat i hela datorn om det ryker, tänk på det.
Men det är din huvudvärk i slutändan.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2