Qpad MK-50, CM Storm quickfire eller Steelseries 6Gv2?

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

CM Quickfire rapid - är byggd utav Costar som anses utav många entusiaster vara av högsta kvalité. Dvs det är samma tillverkare som gör Filcos tangentbord som någon skrivit tidigare i tråden. Det som är lite annorlunda i mitt tycke är kanske kvalitén på knapparna men annars så känns det ganska likt ett Filco tangentbord, så det är mycket för pengarna i mitt tycke.

Sedan har ju CM massa olika mekaniska tangentbord ute just nu. Dock är trigger och PRO gjorda av en annan tillverkare som heter iOne.
Och det är samma tillverkare som även gör QPAD, Razer mfl tangentbord. Det har klagats en hel del på denna tillverkarens kvalité genom åren och det är lätt att hitta många trådar om skillnaden mellan dessa olika tillverkare. Men letar man så hittar man även en hel del missnöjda kunder över de andra företagens tangentbord också.

Det senaste tangentbordet som CM släppte som heter "TK" kommer dock ifrån en ny samarbetspartner till CM. CMs talesman "CM.Carter" på internet kommenterade själv en hel del brister i kvalité på produkterna de gjort i samarbete med iOne. Han skrev också att tackvare allt snack på internet som handlat om bristande kvalité på tangentborden som byggs av iOne så har de helt lagt ner sitt samarbete med dem, för att göra konsumenterna nöjdare.
Sedan har det då hintats om att TK byggs utav samma OEM som gör Logitechs mekaniska tangentbord.
Och som sagt i de testar jag hittat på just TK så verkar de vara ett riktigt bra bygge, och det erbjuder ju nästintill samma funktioner som de dyrare led belysta tangentborden gör, för nästan halva priset.

Kastar in CM´s talemans kommentar om det hela här
"The OEM of TK is not one ever mentioned in Mechanical Keyboard market. Its quite funny as they have done several popular boards and manufacture one of the biggest hyped releases recently.

Moving away from that, iOne was actually not an awful manufacturer for us. The Pro unfortunately caught a bad wrap because we went with a snap method on the USB connector which required quite a bit of force to plug in.... In certain regions (Everywhere except North America) this was considered a really nice and secure fit/feature. The market here, was unable to plug in the keyboard properly and thus we had a "DOA" failure rate which was astronomical & deadly to the boards lifespan. In actuality the boards were perfectly fine.....

Also, iOne is really an automatic "NO" in the keyboard forums/dwellings we frequent and market to. We are constantly gathering feedback from our user base and make changes based on wants/suggestions (Hence the change in QF Rapid Branding), we decided it was no longer smart to work with a vendor which was not respected by the community we try to please.

As for all the boards you listed, it comes down to what feature set / form factor you want...

"

Intressant.
Så Tk bör vara ett helt ok tangentbord? Bättre än valfritt qpad?

Hur står de sig mot rapid, filco, ducky osv?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Har en Steelseries 6Gv2 på jobbet och en Qpad MK-50 hemma (båda med röda brytare) och jag föredrar helt klart tangentbordet från Qpad framför det andra.

Tangentbordet från Steelseries har en lutning som gör att mina handleder belastas onödigt mycket, då jag behöver vinkla upp dom när jag skriver. Alla upplever säkert inte detta som ett problem, men för mig blir det kännbart efter att ha suttit i 8 timmar och skrivit. Tangentbordet som sådant är ju dessutom ganska "högt".

För Qpad medföljer ett handledsstöd som är riktigt bra. Fungerar klockrent att skriva och spela på.

Permalänk

Vill bara uppdatera med att jag till slut köpte ett CM quickfire TK med bruna switchar.

Använt det i 5 minuter och det känns helt underbart. Men detta antar jag att vilket mekaniskt som helst skulle gjort för mig.
Återkommer med lite mer tankar efter lite mer användande!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Vill bara uppdatera med att jag till slut köpte ett CM quickfire TK med bruna switchar.

Använt det i 5 minuter och det känns helt underbart. Men detta antar jag att vilket mekaniskt som helst skulle gjort för mig.
Återkommer med lite mer tankar efter lite mer användande!

Trevligt! Sorry att jag inte hann svara tidigare på din fråga. Men absolut jag har bara hört mycket gott om TK och dess kvalité, så jag tror säkert du kommer förbli nöjd så länge du gillar brytarna du valde. Bruna är verkligen ett bra val som fungerar bra till både skriva och spela med tycker jag.
Själv har jag gått igenom en hel del mekaniska tangentbord de senaste åren, och vips så sitter jag med Blåa cherry MX som jag inte alls gillade från början. Och har inga som helst problem att spela FPS spel med dem, vilket kändes lite annorlunda första dagen då man måste upp nästan hela vägen med knapparna för att återställa brytaren innan man kan trycka ner dem igen. Men hade tröttnat på svarta/röda och ville ha lite mer feedback + skrivmaskins ljud när jag skriver.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Skrivet av StarCroW:

Trevligt! Sorry att jag inte hann svara tidigare på din fråga. Men absolut jag har bara hört mycket gott om TK och dess kvalité, så jag tror säkert du kommer förbli nöjd så länge du gillar brytarna du valde. Bruna är verkligen ett bra val som fungerar bra till både skriva och spela med tycker jag.
Själv har jag gått igenom en hel del mekaniska tangentbord de senaste åren, och vips så sitter jag med Blåa cherry MX som jag inte alls gillade från början. Och har inga som helst problem att spela FPS spel med dem, vilket kändes lite annorlunda första dagen då man måste upp nästan hela vägen med knapparna för att återställa brytaren innan man kan trycka ner dem igen. Men hade tröttnat på svarta/röda och ville ha lite mer feedback + skrivmaskins ljud när jag skriver.

Ingen fara. Tack för all hjälp alla! Det har varit mycket viktigt i mitt val.

Tycker kvalitén känns mycket bra. Faktiskt så hade jag nästan väntat mig en ännu robustare känsla. Men jag blev absolut inte besviken. Det är relativt tungt, knastrar och flexar inte när jag lyfter upp det som andra tangentbord gör och det ligger stabilt still på bordet.

Jag blir bara mer och mer fäst vid detta. Helt underbart att skriva på, texten bara flyger fram känns det som. Spelat har jag inte hunnit med att testa ännu, men kan inte tänka mig att det kommer kännas annat än bra.
Ser fram emot att prova de andra sorters brytarna i framtiden, men just nu myser jag bara allt jag kan med mina bruna!

Det enda som ännu är ovant är designen på just detta bort. Att numpaden och piltangenterna delar plats. Och speciellt att "DEL" har flyttat en rad nedåt.
Men vad jag läst så verkar många tycka om just denna design så jag kommer nog vänja mig vid den. Och den mindre storleken är verkligen bekväm måste jag säga. Absolut skönare att kunna ha musen närmare. Så fördelen överväger absolut den lilla nackdelen!

Haha, kan tänka mig att känslan av klicken är mysigt när du själv sitter och skriver. Dock är det här hos mig lite problem med att störa omgivningen. Min sambo tyckte att mitt gamla lätt illa och det var ett "vanligt" bord. Som tur är så upplever hon att detta inte låter mer än det gamla. Men blåa hade nog inte fått stanna med tanke på hur mycket det verkar låta. Själv tycker jag tangentbordsljud är ganska trevligt.

Nu ska jag bara försöka övertyga någon mer att skaffa ett mekaniskt bord med andra switchar så jag kan få känna på det också

EDIT:
Ett handledsstöd kan nog vara en bra idé att införskaffa till detta också det det är ganska högt. Men det antar jag gäller de flesta mekaniska bord. funderar på att bygga ett eget liknande det i huttalas guide.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Dock är det här hos mig lite problem med att störa omgivningen. Min sambo tyckte att mitt gamla lätt illa och det var ett "vanligt" bord. Som tur är så upplever hon att detta inte låter mer än det gamla. Men blåa hade nog inte fått stanna med tanke på hur mycket det verkar låta. Själv tycker jag tangentbordsljud är ganska trevligt.

Som det diskuteras i denna tråd handlar det inte om att hitta ett tangentbord som passar tjejen utan att hitta en tjej som passar tangentbordet (accepterar blåa brytare).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Hela grejen med att folk rekommenderar quickfire är ju pga att det gjorts med samma OEM som filco, quickfire pro är inte det så där försvinner typ hela grejen med det. Inte som att det är ett dåligt tangentbord men finns bättre

Iaf sen så vänjer man sig mycket snabbt utan numpad

Och btw, quickfire är inte bakgrundsbelyst överhuvudtaget (vilket jag skulle räkna som ett pluss)

Så det är http://www.inet.se/produkt/6101697/cooler-master-storm-quick-... som är byggt av Filco? eller är det TK som har en numerisk del?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Så det är http://www.inet.se/produkt/6101697/cooler-master-storm-quick-... som är byggt av Filco? eller är det TK som har en numerisk del?

Stämmer bra.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Så det är http://www.inet.se/produkt/6101697/cooler-master-storm-quick-... som är byggt av Filco? eller är det TK som har en numerisk del?

Nja, inte riktigt. Det är Costar som tillverkat Rapid, vilket alltså är samma tillverkare som tillverkar de flesta (alla?) av Filcos tangentbord. TK verkar ingen riktigt ha koll på vem som tillverkar, förutom att det är varken Costar eller iOne. Men det verkar som att TK håller rätt så hög kvalité även om det inte är tillverkat av Costar.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Som det diskuteras i denna tråd handlar det inte om att hitta ett tangentbord som passar tjejen utan att hitta en tjej som passar tangentbordet (accepterar blåa brytare).

Haha, också ett sätt att se det på!

Skrivet av topfuel:

Så det är http://www.inet.se/produkt/6101697/cooler-master-storm-quick-... som är byggt av Filco? eller är det TK som har en numerisk del?

Precis, rapid är byggt av Costar, som bygger åt Filco.

Pro(fullstorlek) är i0ne.

TK är byggt av okänd tillverkare vad jag vet? Detta har en kombinerad numpad samt navigationstangenter, lite udda design. Jag börjar dock trivas mycket bra med det! Har allt men är mindre till storleken. Nackdelen är att det blir lite krångligare när numpad och navigationstangenterna ska användas samtidigt.

EDIT: Angående tillverkarna är jag på inget sätt säker. Jag skriver bara vad jag läst här på forumet och ett par andra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8