Nvidia Titan DET ÄR DAGS!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nej det är mycket bättre minnes hantering i tesla kortet då jag själv har testat det med iRay och maxat minnet.

Så det är verkligen ett kort i hög klass så jag du kommer kunna använda den mängden minne men innan du kommer upp i den mängden minne så behöver du minst 3x titan och 3x 30 tums i Nvidia surround. typ 2560x1600 gånger 3.

På tal om hög minnesanvändning: Jag sitter nu och spelar Hitman: Absolution, med allt maxat på en 1080p-skärm.
MSI Afterburner visar att mitt minne blir fullt stup i kvarten, alltså att jag når upp i ~3040 MB använt grafikminne. På en skärm.

Så 6GB minne kan nog vara bra för framtida spel tror jag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

På tal om hög minnesanvändning: Jag sitter nu och spelar Hitman: Absolution, med allt maxat på en 1080p-skärm.
MSI Afterburner visar att mitt minne blir fullt stup i kvarten, alltså att jag når upp i ~3040 MB använt grafikminne. På en skärm.

Fast den använder garanterat inte 3GB vRAM, mest troligt är att den "reserverar" den mängden istället.

Får du FPS-drops ibland? Låter ju nästan för bra för att vara sant att den skulle använda exakt så mycket som kortet har tillgång till annars, utan att någonsin gå några MB över gränsen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Fast den använder garanterat inte 3GB vRAM, mest troligt är att den "reserverar" den mängden istället.

Förklara då att min FPS droppar till ~1-2 under dessa tillfällen.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Umm...errr...AMD har dåliga drivrutiner!
*Springer iväg åt motsatt håll*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Umm...errr...AMD har dåliga drivrutiner!
*Springer iväg åt motsatt håll*

Haha, nä!

Men det är väl så att det använder det minne som går, och buffrar mer från RAM, när minnesanvändningen slår i taket?
För troligtvis så skulle ett 7970 med 6GB minne få en användning på mer än 3GB i samma situation.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slaktardej:

Va du menar att du kommer upp i 3GB VRAM med 1920x1080?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Va du menar att du kommer upp i 3GB VRAM med 1920x1080?

Ja. Får FPS-drops också, mäter med MSI Afterburner.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Hoppas inte folk tror att bara för att Nvidia släpper Titan att amd står helt still ?
http://www.nordichardware.se/Grafik/amd-utlovar-lansering-av-...

Känns dock lite som att nvidia har ett guldläge ( 8800gtx ultra all over again..) tills amd får ut kort..

http://www.sweclockers.com/recension/5926-10-grafikkort-hogpr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Hoppas inte folk tror att bara för att Nvidia släpper Titan att amd står helt still ?
http://www.nordichardware.se/Grafik/amd-utlovar-lansering-av-...

Känns dock lite som att nvidia har ett guldläge ( 8800gtx ultra all over again..) tills amd får ut kort..

http://www.sweclockers.com/recension/5926-10-grafikkort-hogpr...

8800gtx

får nostalgi av att tänka på det kortet

vilket underbart kort det var

var runt 14-15 år just då (är 19 snart 20 nu) hade ett val mellan moped eller dator till min 15 års present valde dator min pappas vän brukade bygga datorer till mig och min bror min pappa betalade denna gången blev det en extrem spel dator

första grafikkortet jag fick var detta

ATI Radeon HD 2900 XT

var absolut inte nöjd med detta (har aldrig velat ha ati sen dess) hade problem med drivruitiner och prestanda hade en väldigt dålig känsla av det kortet

sen fick jag 8800 GTX kostade 7000.kr som jag kommer ihåg det vilket underbart kort det var

om titan är på något sätt likt 8800GTX när det var nytt så betalar jag GLADELIGEN för detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Med tanke på att ett ensamt 680 klarar det spelet galant i samma upplösning utan att får minnesproblem kan ju bara förklaras med att AMD's drivrutiner och kanske hårdvara har problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Med tanke på att ett ensamt 680 klarar det spelet galant i samma upplösning utan att får minnesproblem kan ju bara förklaras med att AMD's drivrutiner och kanske hårdvara har problem.

Skickades från m.sweclockers.com

De har ju uttalat sig om att drivrutinerna hanterar minnet på fel sätt, så kanske. Att det finns spel som drar nytta av 3GB minne känns dock inte osant för mig.

Att spelet sedan är Gaming Evolved gör kanske att utvecklarna tagit med att AMD har kort som kan hantera 3GB minne och sedan gjort så att spelet kan utnyttja detta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

sweclockers ändrade just sin fb omslagsbild till titan

dem har kortet

recension på MÅNDAG!

JAG VISSTE DET

Skrivet av zzcool:

undrar om sweclockers har kortet och är redo med en recension på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

sweclockers ändrade just sin fb omslagsbild till titan

dem har kortet

recension på MÅNDAG!

JAG VISSTE DET

Jag ändrade omslagsbild på Fb till en lamborgini, dock verkade jag inte ha en sådan iallafall :/

Permalänk

Har väl varit svårt att missa att det mesta pekar på ett avslöjande nu på måndag. Men något som spädde på det ytterligare var en livestream av LinusTechTips (Kanada-baserad youtubekanal) i morse där de antydde väldigt tydligt att de hade fått kortet idag och skulle testa hela helgen.

Visa signatur

Case: Corsair 750D | CPU: Intel i7 5930K | CPU cooler: Corsair H105i | MB: Asus X99-E WS
RAM: Crucial 4x8GB 2133 MHz | GPU: Asus GTX 980 Strix 4GB | OS drive: 4x120GB Intel 520 RAID 0
Storage: 800GB Intel 910 PCI-e SSD | PSU: Corsair HX1000i

Permalänk

Undrar hur kortet kommer att se ut, allt jag har sett har väll varit k20x eller vad den heter...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Echelon:

Undrar hur kortet kommer att se ut, allt jag har sett har väll varit k20x eller vad den heter...

om jag känner nvidia rätt så kommer det bli otroligt snyggt därför älskar jag nvidia

690 är otroligt snyggt

hoppas titan får metall och ingen plast

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

om jag känner nvidia rätt så kommer det bli otroligt snyggt därför älskar jag nvidia

690 är otroligt snyggt

hoppas titan får metall och ingen plast

Skrivet av iSw3de:

Jag ändrade omslagsbild på Fb till en lamborgini, dock verkade jag inte ha en sådan iallafall :/

det exemplet håller inte speciellt bra

kan göra om det så här

tänk att det finns en ny lamborghini vi har inte sett hur den ser ut ännu en av sveriges största bil magasin har skrivit artiklar om den sen när vi alla vet att den snart ska avslöjas

så byter dem bild på deras fb till något som har med bilen att göra

Å HERREGUD jag tryckte på citera IGEN istället för redigera VARFÖR VARFÖR missar jag alltid redigera knappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Förutsatt att man sitter på ett AMD monster som slukar VRAM i ofattbara mängder ja.

Jag har aldrig sett någon recension där GTX 680 har hållits tillbaka av 2GB minne, så uppenbarligen måste de ju göra något bättre...

Slutsats: Ett Nvidia kort med 6GB minne är lika brutalt overkill som ett AMD kort med 9GB skulle vara ^_^

Permalänk
Inaktiv

Ev byter jag ut mitt GTX680 kort mot ett Titan sålänge priset inte överstiger 7000:-.
Inte för att prestandan behövs som det är nu på 1080p, är väldigt nöjd med prestandan och hur stabila drivrutinerna är, men kommer skaffa en högupplöst skärm,alt 2 så mer minne och prestanda kommer behövas.

Skrivet av Slaktardej:

Problem med dina drivrutiner måste det vara, jag spelar på exakt samma inställning med mitt GTX680 OC på 2GB med en i7 3770k o den använder 1.5gb i minne dock utan dipp, som lägst 30fps.

Förmodligen reserveras minnet, det spelet kan inte använda 3gb på 1080p, då skulle den äta upp all mitt minne vilken den inte gör.

6gb kommer säkert behövas någon gång i framtiden men det ligger en bra bit bort om man kör med en skärm.
med 3skärmar kan det ligga i en nära framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

kan göra om det så här

tänk att det finns en ny lamborghini vi har inte sett hur den ser ut ännu en av sveriges största bil magasin har skrivit artiklar om den sen när vi alla vet att den snart ska avslöjas

Å HERREGUD jag tryckte på citera IGEN istället för redigera VARFÖR VARFÖR missar jag alltid redigera knappen?

Blev så konstig i huvudet av att försöka läsa allt utan en ända punkt att jag fick läsa om det 5 gånger, försöker du ha ihjäl mig?

Visst, jag tror också att de har kortet, då det inte är någon jättebig deal för Nvidia att bara skeppa ett kort till Sweclockers.
Dock så skulle jag inte grunda det på en FB bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Blev så konstig i huvudet av att försöka läsa allt utan en ända punkt att jag fick läsa om det 5 gånger, försöker du ha ihjäl mig?

Visst, jag tror också att de har kortet, då det inte är någon jättebig deal för Nvidia att bara skeppa ett kort till Sweclockers.
Dock så skulle jag inte grunda det på en FB bild.

Skrivet av Thorulk:

Jag är en sån som tyst uttalar det jag läser för mig själv.

Jag höll på att kvävas 3 gånger under läsningen av detta inlägget.

hade nog nästan ihjäl honom också

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

kan göra om det så här

Det är tur att man slöläser för den texten var ju en ren avrättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Det är tur att man slöläser för den texten var ju en ren avrättning.

Haha man vänjer sig vid sådant här. Missade alla på Swec sina svensklektioner eller? Såg ett inlägg i forumet där det stod bl.a. i titeln "domma" (De här)... REALLY?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på resultaten

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Haha man vänjer sig vid sådant här. Missade alla på Swec sina svensklektioner eller? Såg ett inlägg i forumet där det stod bl.a. i titeln "domma" (De här)... REALLY?

jag kan stava

tror jag

men jag kan knappt grammatik och det är lättare att bara skriva rakt av

Permalänk
Medlem

Skulle vara väldigt trevligt med en recension snarast verkligen! Jag själv funderar på om man ska uppgradera sig till detta kort från 5970, vad tycker ni? Känns det som ett vettig uppgradering, jag kör på 3 skärmar i upplösningen 5760x1080 så det behövs klart mer minne. Men som många säger så får det självklart inte vara för dyrt.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeithRenzi:

Har väl varit svårt att missa att det mesta pekar på ett avslöjande nu på måndag. Men något som spädde på det ytterligare var en livestream av LinusTechTips (Kanada-baserad youtubekanal) i morse där de antydde väldigt tydligt att de hade fått kortet idag och skulle testa hela helgen.

Fast Linus och Slick sa ju specifikt att det inte såg ut som ett grafikkort och det var INTE alls från det gröna laget som tillverkar gröna M&M's

Det hade ABSOLUT inget med titan att göra ^^

Eller? Bestäm själv!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sskludde:

Skulle vara väldigt trevligt med en recension snarast verkligen! Jag själv funderar på om man ska uppgradera sig till detta kort från 5970, vad tycker ni? Känns det som ett vettig uppgradering, jag kör på 3 skärmar i upplösningen 5760x1080 så det behövs klart mer minne. Men som många säger så får det självklart inte vara för dyrt.

använder själv 1920 1200 som max upplösning

Permalänk
Medlem

Visst är man sugen på Titan men mitt 670gtx lär funka bra tills 700 serien kommer, spelar ju ändå bara i upplösningen 1080p så. Dock så skulle det ju vara kul och dra upp grafiken i Rome 2 =P

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Avstängd

här kmr 2 bilder.

Core Count – 2688 Cudas
Memory – 6 GB GDDR5
Interface – 384-bit
Core Clock – 837 MHz
Boost Clock – 876 MHz
Power Interface – 6+8 Pin

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi