Installera spel med Steam på olika partitioner

Permalänk
Medlem

Installera spel med Steam på olika partitioner

Hej,

Hur gör jag för att installera spelen på en annan partition än där Steam är installerat? Det verkar inte finnas något val av plats för spel vid installation.

*förvirrad*

Permalänk
Medlem

Gå till inställningar och tryck in att du ska använda beta klienten, så sedan när du installerar spel kan du välja.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

När du installerar spelet så väljer du vart du ska installera.

Permalänk
Medlem

Jo det är ett problem för mig också ibland men då får man avinstallera lite spel, upptäckte däremot att Origin hade det som val att göra ett nytt ställe när det börjar bli fullt på 1:a valet mycket smart av dom.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

När du installerar spelet så väljer du vart du ska installera.

http://www.rockpapershotgun.com/images/12/sep/stein1.jpg

Ok bra att veta

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Jag valde Beta och startade om Steam men jag ser fortfarande inget val. Går jag vidare så frågar den om jag vill skapa genväg till skrivbordet och sedan börjar installationen.

Permalänk
Medlem

Finns ju massa artiklar om detta på steams egna supportsidor, här exempelvis om du behöver flytta en befintlig installation:
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7418-YUBN...

Permalänk
Medlem

Det verkar vara vissa spel som stödjer val av partition att installera till. Dwarfs till exempel låter mig välja.

Edit: Dwarfs skapar katalogen /media/550EXT3/SteamLibrary/SteamApps/common/Dwarfs - F2P/ men installeras inte. Half-Life installerades problemfritt i /media/550EXT3/SteamLibrary/SteamApps/common/Half-Life/.

Permalänk
Medlem

ln –s /media/550EXT3/SteamLibrary /home/username/.local/share/Steam

ln: accessing `–s': No such file or directory
ln: `/media/550EXT3/SteamLibrary': hard link not allowed for directory

-d, -F, --directory allow the superuser to attempt to hard link
directories (note: will probably fail due to
system restrictions, even for the superuser)

sudo ln –d /media/550EXT3/SteamLibrary /home/username/.local/share/Steam

ln: accessing `–d': No such file or directory

Hmm hmm... Finns det något annat sätt att länka på? Jag vill alltså att datorn ska leta efter filerna i /media/550EXT3/SteamLibrary.

Edit: Ironiskt nog så var det bara de två första spelen jag testade som strulade, CS och Dwarfs. Resten gick bra att installera på valfri partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunhs:

ln -s, inte ln –s

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zunhs:

ln –s /media/550EXT3/SteamLibrary /home/username/.local/share/Steam

-d, -F, --directory allow the superuser to attempt to hard link
directories (note: will probably fail due to
system restrictions, even for the superuser)

sudo ln –d /media/550EXT3/SteamLibrary /home/username/.local/share/Steam

ln: accessing `–d': No such file or directory

Skrivet av Gramner:

ln -s, inte ln –s

Som Gramner säger. För att utveckla så verkar du ha pasteat in ett en dash (–, \u2013) istf ett vanligt bindestreck (-). Du ser att ditt streck är lite längre än bindestrecket, och det är helt enkelt ett helt annat tecken som du troligen kopierat in från någon blogg som försöker vara hjälpsam och göra typografiskt "korrekta" streck för författaren baserat på (dåliga) gissningar (detsamma kan hända med t ex citationstecken, där "hjälpsamma" bloggar gör om "" till “” eller liknande, vilket inte är korrekt i kod). Det är det vanliga bindestrecket som används till växlar.

I Linux kan filnamn bestå av egentligen vilka tecken som helst (förutom / (katalogavskiljare) och null-tecknet), så när du skriver "–s" så ger du inte växeln `-s` till `ln`, utan filnamnet `–s`. `ln` tror att du vill hårdlänka in sökvägarna `–s` och `/media/550EXT3/SteamLibrary` in i `/home/username/.local/share/Steam`, men eftersom den första filen inte finns så avbryter den så att inget oväntat händer.

Även andra gången har du fel tecken för växel. Du vill inte göra `-d` i vilket fall, så glöm den växeln .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Source spel går inte att installera på andra diskar/partioner, inte vissa andra titlar heller.

Testat använda steam mover? Fungerar skitbra och använder sig utav mklinks i cmd.

http://www.traynier.com/software/steammover

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Så här har jag ställt in vart steam ska installera min spel, tryck på steam>settings>Downloads+cloud>steam library folders. Eller se bild.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Tack Gramner och phz. Det gick bättre att skapa länken med -s istället.

Edit: Nu har jag fått svar från Steams support. Det är vissa spel från Valve som inte låter en välja var spelet ska installeras (exempelvis CS Source och Team Fortress).