Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Skrivet av antbob:

Jaså, jag har redan beställt en sådan för den var billig och hade 600-2000 rpm och 70 cfm och den är nästan jämnlik med den jag har, så jag ska köra med den fläkten som jag fick med kylaren(lite bättre) som ska blåsa inåt mot CPU kylaren sedan sätter jag den nya som jag beställt(en sådan som du har) på högersidan som ska blåsa utåt från CPU kylaren. (PnP)

Men jag har satt den som ska blåsa inåt på vänstersidan av CPU kylaren , som blåser inåt mot CPU kylaren, det som oroar mig är att jag har en fläkt där bak i chassit som blåser ut luft, den sitter ganska nära den fläkten som ska blåsa inåt mot CPU kylaren, är detta ett störande moment för fläkten elr kan jag ha så, blir det minskad effekt för CPU fläkten eller?

Hehe, kanske ingen höjdare men jag antar att det är ok med den i med att den är 800-2200 rpm, och den som du har, som jag nu har beställt är ju 600-2000 rpm

Btw, kör du PnP, en som blåser inåt och en som blåser utåt? Eller kör du med båda fläktarna inåt mot CPU kylaren?

Okej, att där är en till fläkt bak i chassit gör bara det bättre. Den tar då och blåser ut den "varma" luften som har gått igenom cpu kylaren och det gör ju att det kan bli lite svalare i chassit och då kan andra komponenter också få lägre temperatur men det är nog inte mycket i så fall men alltid nått

Fläktarna duger i krig i alla fall!

En in och en ut!
Btw, Själv tyckte jag det blev riktigt snyggt med cooler master som du har beställt (som jag också har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja som e månsson:

Okej, att där är en till fläkt bak i chassit gör bara det bättre. Den tar då och blåser ut den "varma" luften som har gått igenom cpu kylaren och det gör ju att det kan bli lite svalare i chassit och då kan andra komponenter också få lägre temperatur men det är nog inte mycket i så fall men alltid nått

Fläktarna duger i krig i alla fall!

En in och en ut!
Btw, Själv tyckte jag det blev riktigt snyggt med cooler master som du har beställt (som jag också har)

Hehe ja då, dock kommer jag bara ha en men är inte så rak på hur det ser ut, mer på datorns prestanda, men att det lyser lite mer blått i chassit blir ju snyggt, har redan en fläkt där fram i chassit som lyser blått som jag fick med i mitt Centurion 5 II chassi

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ställa upp CPU fläkten? Tänkte ställa upp den lite så kanske temperaturen går ner lite också
Den går i typ 400-600 RPM enligt open hardware monitor och är det inte bättre att sätta den på typ 1300 rpm eller ngt? Inte max hastighet hela tiden, jag tror den klarar 2000 så ska jag sätta den på typ 1600 elr ngt? Vore inte det lite bättre?

Vet ej vilken av temperatures det är på open hardware monitor men i värsta fall så visar den med högst temp 51 grader celcius
Är det fortf. lugnt då eller?
Får ju en till fläkt snart så

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Skrivet av antbob:

Hur kan jag ställa upp CPU fläkten? Tänkte ställa upp den lite så kanske temperaturen går ner lite också
Den går i typ 400-600 RPM enligt open hardware monitor och är det inte bättre att sätta den på typ 1300 rpm eller ngt? Inte max hastighet hela tiden, jag tror den klarar 2000 så ska jag sätta den på typ 1600 elr ngt? Vore inte det lite bättre?

Vet ej vilken av temperatures det är på open hardware monitor men i värsta fall så visar den med högst temp 51 grader celcius
Är det fortf. lugnt då eller?
Får ju en till fläkt snart så

51 grader är coolers.
62 är gränsen som AMD anger, men de säger att det är ett "generous safety net" så man kan vara högre än så utan problem också.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

51 grader är coolers.
62 är gränsen som AMD anger, men de säger att det är ett "generous safety net" så man kan vara högre än så utan problem också.

Har betydligt mycket mindre än 51 grader celcius nu när jag ställde upp fläkten på max, hehe jag ska nog testa 4,8 sedan, kör nu på 4,6 ghz och högsta jag kommer upp i är 38 elr 42 grader celcius, beroende på vilken jag ska kolla på

Fan vad stolt jag är över processorn och kylaren, 4,6 ghz är fan beast! Lätt värd 300 kr den där fläkten, märkte en jävla skillnad redan på 4,0 ghz, nu när jag har gått uppåt och uppåt så förstår jag vilken jävla skillnad det är när man överklockar.

GA-970A-UD3 måste ju vara ett bra moderkort också i med att folk klagar på "auto voltage" vid överklocking av CPU, sj kör jag med "Auto voltage" och märker inte av något fel, är det ngt jag bör oroa mig för om jag kör på voltage auto?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av antbob:

Har betydligt mycket mindre än 51 grader celcius nu när jag ställde upp fläkten på max, hehe jag ska nog testa 4,8 sedan, kör nu på 4,6 ghz och högsta jag kommer upp i är 38 elr 42 grader celcius, beroende på vilken jag ska kolla på

Fan vad stolt jag är över processorn och kylaren, 4,6 ghz är fan beast! Lätt värd 300 kr den där fläkten, märkte en jävla skillnad redan på 4,0 ghz, nu när jag har gått uppåt och uppåt så förstår jag vilken jävla skillnad det är när man överklockar.

GA-970A-UD3 måste ju vara ett bra moderkort också i med att folk klagar på "auto voltage" vid överklocking av CPU, sj kör jag med "Auto voltage" och märker inte av något fel, är det ngt jag bör oroa mig för om jag kör på voltage auto?

Pga Auto är sämst.
Överklockade min Cpu lät Nordbryggans Volt ligga på auto då höjde moderkortet NB till 1.4v, 1.2v är orginal. Och Volt överklockning manuellt ger Röd text redan vid 1.28 så hur moderkortet vågade slänga på 1.4 volt är beyond me.

Dock så klarar nordbryggan 2.6ghz på 1.2 volt så får säkert ut 3.6 ghz på 1.4volt haha dock inget jag vågar,
Ht klarar 2.6ghz med på stock volt vad jag märkt.
Men Cpuns egna NB får man öka volten med +0.08570v och 1.4850v på cpun för att få 4.8ghz stabilt Iaf på min 8350, 68-70 grader i prime efter 4 timmar, Aldrig över 55 grader i spel så tycker det är ok, Ska skaffa vatten för köra 12 timmar stress test inget jag vågar med min NH D14

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Pga Auto är sämst.
Överklockade min Cpu lät Nordbryggans Volt ligga på auto då höjde moderkortet NB till 1.4v, 1.2v är orginal. Och Volt överklockning manuellt ger Röd text redan vid 1.28 så hur moderkortet vågade slänga på 1.4 volt är beyond me.

Dock så klarar nordbryggan 2.6ghz på 1.2 volt så får säkert ut 3.6 ghz på 1.4volt haha dock inget jag vågar,
Ht klarar 2.6ghz med på stock volt vad jag märkt.
Men Cpuns egna NB får man öka volten med +0.08570v och 1.4850v på cpun för att få 4.8ghz stabilt Iaf på min 8350, 68-70 grader i prime efter 4 timmar, Aldrig över 55 grader i spel så tycker det är ok, Ska skaffa vatten för köra 12 timmar stress test inget jag vågar med min NH D14

Ers, det går bra för mig iaf. Jag märker om det skiter sig

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

auto är inge vidare men det beror mycket på vilket cpu man har en 4100 på 1.45 i vcore blir inte lika varm som en 8xxx med samma vcore och auto lassar oftast på rejält mycket mer än vad som verkligen behövs är min erfarenhet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w