Vilken typ av 12V-adapter behöver jag till detta agg?

Permalänk
Proffsmoddare

Vilken typ av 12V-adapter behöver jag till detta agg?

Jag har ett pico-nätagg med dessa specs:

- DC Input: 12V
- DC Output : 120W
- Input Current: Max. 15A
- Efficiency: above 92%
- MTPF: 90,000H
- Operating Temperature: 0℃ ~ 75℃
- Storage Temperature: -40℃ ~ 70℃

Då jag har lite dålig koll på sånt här undrar jag vad jag skall köra för 12v-adapter till aggregatet?

Länka gärna med alternativ om ni har tid eller lust... Får gärna vara billig och liten såklart

/ Quizz

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror du har större problem än så, om du har ett nätagg som endast tar 12VDC in...?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Jekean:

Tror du har större problem än så, om du har ett nätagg som endast tar 12VDC in...?

Jo, 12vDC är inte mycket. Men du tror inte att det kan driva ett ASRock PV530A-ITX?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Permalänk

det kommer driva det utan några problem

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Proffsmoddare

Tror du att jag kan köra kortet+60gb ssd på endast 12v 5A? Vill gärna komma ner i storlek och 15A aggen är så jävla otympliga.

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Permalänk
Medlem

Att nätagget bara har 12v in är inget problem, du har inte någon spänning i datorn som är högre än det. Det är en fördel att det bara är 12V in, då behöver det interna nätagget bara konvertera ner spänningen från 12 V till 5v och 3,3v, det ger inte lika stora energiförluster som en konvertering från 230V till 12V, 5V och 3,3V skulle innebära. Mindre energiförluster inne i chassit leder till mindre värmeutveckling och det är bra

Kollade lite snabbt på en recension och såg att det drar nästan 60w i load.
Om du använder ett externt 12V agg på 5A kommer det att vara på gränsen för vad agget klarar att ge
(Ohms lag: P=U*I -> 12*5=60w).
Du ska helst ha ett nätagg som klarar att ge lite mer än vad lasten drar, lite marginal så nätagget inte jobbar för fullt hela tiden. Ett agg på minst 80 w borde funka (Ohms lag för att få fram hur många ampere nätagget borde klara av att ge : I=P/U -> 80/12=6.67A).

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av d0b:

Att nätagget bara har 12v in är inget problem, du har inte någon spänning i datorn som är högre än det. Det är en fördel att det bara är 12V in, då behöver det interna nätagget bara konvertera ner spänningen från 12 V till 5v och 3,3v, det ger inte lika stora energiförluster som en konvertering från 230V till 12V, 5V och 3,3V skulle innebära. Mindre energiförluster inne i chassit leder till mindre värmeutveckling och det är bra

Kollade lite snabbt på en recension och såg att det drar nästan 60w i load.
Om du använder ett externt 12V agg på 5A kommer det att vara på gränsen för vad agget klarar att ge
(Ohms lag: P=U*I -> 12*5=60w).
Du ska helst ha ett nätagg som klarar att ge lite mer än vad lasten drar, lite marginal så nätagget inte jobbar för fullt hela tiden. Ett agg på minst 80 w borde funka (Ohms lag för att få fram hur många ampere nätagget borde klara av att ge : I=P/U -> 80/12=6.67A).

Tack för denna info d0b! Så det borde funka med en sådan här kanske?

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel