Permalänk
Medlem

Ny router och nätverkskort?

Hejsan! Jag har kollat runt på en del forum och googlat kring Asus RT-N66U routern. Jag tycker den verkar vara bra och hade tänkt fråga om det kommer funka med min nuvarande setup. Jag har ComHem 30/1 just nu och kommer uppgradera till 100/10 om några dagar. Fick med deras Netgear CG3100 modem som jag använt, det har fungerat någorlunda. Är inte säker på om jag kommer få ut 100/10 från detta modemet.. Jag har mitt modem i vardagsrummet i lägenheten, har ett kök bredvid och slutligen mitt sovrum där jag har min dator. Kör trådlöst med ett Level1 WNC-0601 nätverkskort. Antar att mitt närverkskort inte kommer fungera med en Asus RT-N66U router eftersom det inte stöder Dual Band. Har därför tänk införskaffa mig både Asus RT-N66U samt ett Asus USB-N53 USB nätverkskort.

Mina funderingar är då om jag behöver ett nytt nätverkskort, och hur tror ni det fungerar med routern? Antar att det skall gå bra eftersom båda är utav Asus och det stöder Dual Band. Har också funderat på Asus PCE-N53 nätverkskort, men eftersom jag inte har så gott om plats i datorn så föredrar jag nog ett USB kort, är det stor skillnad på dessa isåfall?

Sista frågan är då hur man tänkt koppla allting. Ska jag använda mig både utan ComHem modemet samt Asus routern? Kopplar jag bara in båda två eller hur fungerar det? Är nybörjare när det gäller nätverk. Tycker det är intressant men behöver som sagt lite hjälp.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageFace:

Hejsan! Jag har kollat runt på en del forum och googlat kring Asus RT-N66U routern. Jag tycker den verkar vara bra och hade tänkt fråga om det kommer funka med min nuvarande setup. Jag har ComHem 30/1 just nu och kommer uppgradera till 100/10 om några dagar. Fick med deras Netgear CG3100 modem som jag använt, det har fungerat någorlunda. Är inte säker på om jag kommer få ut 100/10 från detta modemet.. Jag har mitt modem i vardagsrummet i lägenheten, har ett kök bredvid och slutligen mitt sovrum där jag har min dator. Kör trådlöst med ett Level1 WNC-0601 nätverkskort. Antar att mitt närverkskort inte kommer fungera med en Asus RT-N66U router eftersom det inte stöder Dual Band. Har därför tänk införskaffa mig både Asus RT-N66U samt ett Asus USB-N53 USB nätverkskort.

Mina funderingar är då om jag behöver ett nytt nätverkskort, och hur tror ni det fungerar med routern? Antar att det skall gå bra eftersom båda är utav Asus och det stöder Dual Band. Har också funderat på Asus PCE-N53 nätverkskort, men eftersom jag inte har så gott om plats i datorn så föredrar jag nog ett USB kort, är det stor skillnad på dessa isåfall?

Sista frågan är då hur man tänkt koppla allting. Ska jag använda mig både utan ComHem modemet samt Asus routern? Kopplar jag bara in båda två eller hur fungerar det? Är nybörjare när det gäller nätverk. Tycker det är intressant men behöver som sagt lite hjälp.

Tack på förhand!

Du kan ju börja med att testa hur Comhem-modemet/routern funkar innan du köper nya saker.

Om du köper en ny router tycker jag att det vore vettigast att stänga av det trådlösa nätverket på CG3100 och ställa om den till att bara vara brygga. Då agerar bara den nya routern router.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej, tacksam för ditt svar! Okej, ja det är nog bäst att se hur det fungerar först. Provade bredbandskollen nu och såg att jag bara fick 20-24/1. Vet inte om det beror på mitt närverkskort i datorn eller modemet. Är det någon som kan svara på om det är stor skillnad mellan USB stickan och PCIe nätverkskortet?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Medlem

Har googlat runt lite och hittat en bra recension, ASUS RT-N66U, USB-N66, USB-N53 Router and Adapter Roundup. Där jämför dom Asus N66U med de 2 USB adapters som jag hade tänkt mig. USB N-66 samt USB N-53. Om jag vill få ut maximal prestanda får jag antaligen sikta på USB N-66. Tycker det är för mycket att lägga ca 1700-1800kr för att jag ska få mina 100/10.. Någon som har en annan lösning eller tips?

Tacksam för svar!

Visa signatur