Köpråd - Nya högtalare!

Permalänk

Köpråd - Nya högtalare!

Jag ska köpa nya högtalare till min dator snart, budgeten är runt 2.500 kronor. Jag vill ha högtalare med bra ljud då jag lyssnar Väldigt mycket på musik. 2.0, 2.1 eller 5.1 spelar igen roll, bara det är bra ljud.

Tack på förhand.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem

dom här : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640314&cks=ASS&assoc=B99...

visst dom är små, MEN jävlar vilket ljud !

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Då snackar jag om bra ljudkvalitet

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Då snackar jag om bra ljudkvalitet

Tack för tipset! ska kolla på dom, men vad är det för effekt på dom?

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Corsair Gaming Audio Series SP2500: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622397

Sjukt bra vill jag lova, de är minst lika bra som ett par högtalare för 2500, rekommenderar dom varmt!
Sen är det ju plus att dom är på 17% rea också;)

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om Z-5500 men dom verkar inte säljas längre, riktigt bra tryck i dom ! Grannen som bor i huset bredvid kom över och klagade Haft dom i 3-4 år nu och är fortfarande väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart satsat på ett par aktiva monitorer med den budgeten. Kommer få så mycket bättre ljud ur aktiva monotorer än du någonsin kommer få ur ett logitch set som är ren dynga ljudmässigt. Corsair har jag aldrig hört så kan inte uttala mig om dom.

Exempel är Alesis M1 Active 520 USB,
eller ARGON 7450A.

EDIT: KRK monitorerna som Wh1sp länkar till har trevligt ljud, lyssnar på med ett par sådana just nu och har gjort de senaste 3åren, rekommenderas!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Har själv Bose högtalarna och dem låter riktigt bra, men om du lyssnar på musik med mycket bas och vill dra på högt skulle jag rekommendera något annat.

Skulle väll rekommendera dem här:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

Edit: blev fel länk!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också aktiva monitorer för musiklyssning, t.ex. ett par KRK Rokit 5 vore precis på budgeten. Har själv haft dem, fint ljud.

Permalänk

[QUOTE="AgentDinozzo;13271335"]Har själv Bose högtalarna och dem låter riktigt bra, men om du lyssnar på musik med mycket bas och vill dra på högt skulle jag rekommendera något annat.

Skulle väll rekommendera dem här:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

Jag lyssnar enbart på hårdrock osv

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Skrivet av PanicAttack96:

Jag lyssnar enbart på hårdrock osv

Då passar Bose högtalarna dig perfekt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

det finns ju dyrare bose högtalare, men dom är ju utanför din budget. Dom som t ex har högre effekt.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dea^:

Corsair Gaming Audio Series SP2500: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622397

Sjukt bra vill jag lova, de är minst lika bra som ett par högtalare för 2500, rekommenderar dom varmt!
Sen är det ju plus att dom är på 17% rea också;)

Jag rekommenderar INTE dom om man ska lyssna på musik då jag inte anser att dom har bra ljud för detta ändamålet. Ska du ha bra så bra ljud som möjligt, köp en begagnad stereo! Alternativt en T-Amp på Ebay och ett par stativhögtalare för 2000:-.

2.1 och 5.1 systemen för dom pengarna har inte bra ljud, oavsett vad folk säger. Sen kanske det låter tillräckligt bra för ett ovant öra, det är en annan sak. Men SP2500 har jag själv till datorn och det är heeeelt värdelöst till musik förutsatt att man någonsin hört hur det ska låta.

Edit: De aktiva monitorerna som nämnts ovan är 100 ggr bättre än alla "spel-datorhögtalare" som finns. Satsa på sådana om du vill göra det enkelt för dig.

Bara min syn på saken.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Rekommenderar också aktiva monitorer för musiklyssning, t.ex. ett par KRK Rokit 5 vore precis på budgeten. Har själv haft dem, fint ljud.

Har lyssnat på dessa och kan också rekommendera dem. Svårt att hitta bättre i samma prisklass.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av heatm:

Men SP2500 har jag själv till datorn och det är heeeelt värdelöst till musik förutsatt att man någonsin hört hur det ska låta.

Jag kan inte riktigt hålla med dej om detta. Jag tycker SP2500 spelar musik alldeles utmärkt. Och för den pengen är det nog svårt att hitta nåt som låter bättre. Jag har haft ganska många högtalare i mina dagar, bland annat JBL studiomonitorer som kostade 40.000:- och just nu har jag ett par gamla Pioneer HPM150 med både för och slutsteg till osv.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Dom här då? Är det något att investera i?

http://www.thomann.de/se/behringer_b1031a.htm

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Jag kan inte riktigt hålla med dej om detta. Jag tycker SP2500 spelar musik alldeles utmärkt. Och för den pengen är det nog svårt att hitta nåt som låter bättre. Jag har haft ganska många högtalare i mina dagar, bland annat JBL studiomonitorer som kostade 40.000:- och just nu har jag ett par gamla Pioneer HPM150 med både för och slutsteg till osv.

Dom spelar utmärkt, det är bara det att det saknas allt vad klang och upplösning heter. Kanske bättre än t.ex. Creatives alternativ men det låter långt ifrån bra. Men det är så med högtalare, vi tycker och lyssnar på olika saker. Jag skulle lätt kunna rekommendera sp2500 till någon som ska sitta i ett rum och lira bf3 och kunna lira dansmusik högt i ett litet rum. Men nu sa han att han ville försöka få lite välljud också. Enligt mig så faller Sp2500 då. Finns andra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte gud direkt på något som har med ljud att göra, men, jag kör med Dynavoice S-61, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-s-61-black... och en T-amp.

Vill du komma undan för mindre än 2 000kr säger jag nog de högtalarna + t ex http://viewitem.eim.ebay.se/SMSL-SAS1-TA2020--HIFI-Digital-Po... t ex.

Lyssnar enbart på Metal och jag älskar ljudet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Nu är jag inte gud direkt på något som har med ljud att göra, men, jag kör med Dynavoice S-61, http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-s-61-black... och en T-amp.

Vill du komma undan för mindre än 2 000kr säger jag nog de högtalarna + t ex http://viewitem.eim.ebay.se/SMSL-SAS1-TA2020--HIFI-Digital-Po... t ex.

Lyssnar enbart på Metal och jag älskar ljudet.

Funkar det med ett Creative Soundblaster X-Fi Surround 5.1 PRO? Eller måste jag skaffa en T-amp?

Och vad ligger effekten på per högtalare?

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Förstärkare av något slag är ett måste med passiva högtalare som de S-61 som länkas ovan. De flesta andra förslagen har inbyggda förstärkare och kan anslutas direkt till ditt X-Fi.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Förstärkare av något slag är ett måste med passiva högtalare som de S-61 som länkas ovan. De flesta andra förslagen har inbyggda förstärkare och kan anslutas direkt till ditt X-Fi.

Okej, tack.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Förstärkare av något slag är ett måste med passiva högtalare som de S-61 som länkas ovan. De flesta andra förslagen har inbyggda förstärkare och kan anslutas direkt till ditt X-Fi.

Tips på sådan förstärkare då? Förutom den som länkades ovan. Skulle vilja kunna driva modell större högtalare också.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart säga att du får mest ljudkvalité för pengarna av ett par aktiva studiomonitorer.
Paket med "datorhögtalare" brukar fungera okej till spel och kanske film, men sällan till musik. Dessutom är det ofta för mycket bas i min mening.
Stirra dig inte blind på watt, det betyder inget när det kommer till hur bra en högtalare låter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av crownofthorns:

Jag skulle helt klart säga att du får mest ljudkvalité för pengarna av ett par aktiva studiomonitorer.
Paket med "datorhögtalare" brukar fungera okej till spel och kanske film, men sällan till musik. Dessutom är det ofta för mycket bas i min mening.
Stirra dig inte blind på watt, det betyder inget när det kommer till hur bra en högtalare låter.

Typ som Behringer-monitorerna jag länkade tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicAttack96:

Typ som Behringer-monitorerna jag länkade tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Dessutom slipper du köpa förstärkare då det är inbyggt.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om just hur de du länkade låter, då jag inte har lyssnat på just dem. Men här är ett förslag som jag personligen tycker låter sjukt bra och rekommenderas av många;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966316

Eller den större varianten;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966078

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera aktiva högtalare. Antingen studiomonitorer eller kanske Argon från hifiklubben. Finns de med USB-ingång som gör att du slipper kravet på ett ljudkort (bra till t ex laptop). Har också en T-Amp men gillar inte den alls, alldeles för klen och distar vid 50%+.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Det blev ett par Behringer Truth B1031A till slut! Tack för alla tips!

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD