Problem med stadigt trådlöst med N66U

Permalänk
Medlem

Problem med stadigt trådlöst med N66U

Hej. Har Comhem 100/10 och deras CG3100. Köpte en Asus N66U för några dagar sedan och en trådlös USB dualband adapter till min stationära dator. Hastigheten fungerar bra enligt Bredbandskollen.. 114,06 / 11,36. Det har fungerat bra fram tills idag med det trådlösa. Problemet är att jag tappar anslutningen till routern helt plötsligt när jag spelar, vad jag har märkt är det ENDAST när jag spelar, alltså inte när jag surfar eller vad som. Det händer ca 1 gång var 3-5e minut. Samma sak hela tiden, kan spela sen fryser det i cirka 10-20 sek sen går funkar det igen. Börjar bli rätt less på detta. Undrar helt enkelt om någon har tips på vad detta kan bero på och hur jag kan lösa det. Kör win7, N66U med senaste FW (3.0.0.4.260) på 5GHz bandet , Asus USB N53 adapter också på 5GHz såklart.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Inaktiv

I trådlösa inställningarna i routern; Ställ "channel" på Auto om det står förkonfigurerat på något annat, Annars ställ channel på valfri siffra.

I andra inställningar i routern; Stäng av QoS helt och hållet. Det står för Quality of Service och det är precis det det motverkar(lustigt nog).

Kolla att usb-kontakten till ditt trådlösa sitter i ordentligt. Funkar inget annat; Köp ett ordentligt trådlöst internet nätverkskort! Din router ska inte alls ha något problem med detta..

PS. Kolla även om någonting händer i samband med att det dör, typ att nån går förbi nån punkt i huset, använder micron eller något (detta bör inte gälla med din router då den verkar vara rätt brutal, men är det långt avstånd skulle jag ändå inte bli jätteförvånad)

Permalänk
Entusiast

Hade samma problem innan jag uppdaterade firmwaren till min trådlösa 5ghz adapter. Jag använder dock en EA-N66 som går att uppgradera firmware på, vet inte om det går på en N53.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Kanske inte spelar någon roll men version 3.0.0.4.270 finns sen en tid tillbaka

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

I trådlösa inställningarna i routern; Ställ "channel" på Auto om det står förkonfigurerat på något annat, Annars ställ channel på valfri siffra.

I andra inställningar i routern; Stäng av QoS helt och hållet. Det står för Quality of Service och det är precis det det motverkar(lustigt nog).

Kolla att usb-kontakten till ditt trådlösa sitter i ordentligt. Funkar inget annat; Köp ett ordentligt trådlöst internet nätverkskort! Din router ska inte alls ha något problem med detta..

PS. Kolla även om någonting händer i samband med att det dör, typ att nån går förbi nån punkt i huset, använder micron eller något (detta bör inte gälla med din router då den verkar vara rätt brutal, men är det långt avstånd skulle jag ändå inte bli jätteförvånad)

Hej och tack för alla svar! Jag hade brandväggen avstängt, satte på den och provade och det verkade bättre. Har bara provat spela i cirka 20 min och det fungerade bra. Channel står på auto, har försökt pilla lite med QoS och förstår inte riktigt hur jag stänger av det helt och hållet, den står på "Automatiskt läge" uppe till höger, och sedan den slide-knappen (Aktivera förinställd regel) står på OFF, så jag antar att QoS är avstängt. USB kontakten sitter i ordentligt, det står att det ska vara bra täckning, signal strength är på -47 dbm, ANT1 är på 100% och ANT2 cirka 80-100%.

Skrivet av Firkraag:

Hade samma problem innan jag uppdaterade firmwaren till min trådlösa 5ghz adapter. Jag använder dock en EA-N66 som går att uppgradera firmware på, vet inte om det går på en N53.

Okej, funderade lite på EA-N66 adaptern också men beslöt mig för att prova USB-kontakten. Ska se om jag kan uppdatera FW på den!

Skrivet av FouR:

Kanske inte spelar någon roll men version 3.0.0.4.270 finns sen en tid tillbaka

Jaså, märkligt. Kollade alldeles nyss och där står att jag har den senaste FW, 3.0.0.4.260. Hur hittar jag isåfall .270?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RageFace:

Hej och tack för alla svar! Jag hade brandväggen avstängt, satte på den och provade och det verkade bättre. Har bara provat spela i cirka 20 min och det fungerade bra. Channel står på auto, har försökt pilla lite med QoS och förstår inte riktigt hur jag stänger av det helt och hållet, den står på "Automatiskt läge" uppe till höger, och sedan den slide-knappen (Aktivera förinställd regel) står på OFF, så jag antar att QoS är avstängt. USB kontakten sitter i ordentligt, det står att det ska vara bra täckning, signal strength är på -47 dbm, ANT1 är på 100% och ANT2 cirka 80-100%.

Okej, funderade lite på EA-N66 adaptern också men beslöt mig för att prova USB-kontakten. Ska se om jag kan uppdatera FW på den!

Jaså, märkligt. Kollade alldeles nyss och där står att jag har den senaste FW, 3.0.0.4.260. Hur hittar jag isåfall .270?

Ta en titt på ASUS hemsida för senaste mjukvara. Under support.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, hittade .270 där. Ska prova installera det och se om jag märker någon skillnad. Antar annars att det är bäst att ha senaste FW såklart tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är tydligen inte löst.. Har en känsla av att det kan ha något att göra med en utav iPhones som är uppkopplade, fast det är ju på 2,4ghz bandet.. Någon som vet om det finns något sätt jag kan felsöka eller ta reda på felet på något annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma router, men har inga prpblem. Dock lite svårt att jämföra eftersom ingen spelar via det trådlösa. Det brukar dock vara en 6-7 enheter uppkopplade konstant via det trådlösa nätverket utan några som helst problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

2,4GHz fungerar helt värdelöst.. Måste köra på 5GHz, pillade lite i inställningar nu funkar det bättre, men inte felfritt, när jag spelar.. Laddar dock ner i cirka 50kb/s, d.v.s. ingenting... Suck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RageFace:

2,4GHz fungerar helt värdelöst.. Måste köra på 5GHz, pillade lite i inställningar nu funkar det bättre, men inte felfritt, när jag spelar.. Laddar dock ner i cirka 50kb/s, d.v.s. ingenting... Suck.

Om det fortfarande inte löst sig skulle du kunna prova exempelvis Marlins firmware. Bland annat använder sig av lite äldre men stabilare drivrutiner för det trådlösa nätverket. Själv kör jag denna utan problem, det finns fler här på forumet som kör den också vill jag minnas.

EDIT: Kan även tillägga att den flashas som en firmwareuppgradering, dvs. inget krångel. Det kan dock ta ett tag, så få ingen panik om den ser död ut en liten stund.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.