SweClockers drop!

Ersätta BD och mediaspelare med HTPC

Permalänk
Medlem

Ersätta BD och mediaspelare med HTPC

Hej!

Frugan klagar över all elektronik i vardagsrummet, så efter att hemmabiot förvisades ner i gillestugan och ersattes med en soundbar, så är det nu dags för ps3:t och popcorn hourn att möta samma öde.

Min tanke är då att skaffa en HTPC med ett diskret utseende och hyffsat tyst. Det jag vill kunna använda den till är att streama Netflix, play-kanaler och youtube. Spela upp HD film & serier samt ha en BD-spelare. Vet inte om dom är regionsfria eller om det går att använda något program för att få den det?

Kommer streama allt material från datorn så några stora hårdiskar behövs inte, däremot en SSD för snabb uppstart.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde tänka sig slänga ihop ett paket som uppfyller dessa krav. Ingen direkt budget men runt 4-5k kanske om möjligt?

Tack på förhand!

Permalänk

Om det endast är för streaming så hade jag satsat på en Raspberry Pi
Min fru godkände den iaf till TVn i sovrummet

Permalänk

Jag skulle föreslå en Esprimo Q510 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1499174

Den är tyst, har bluray, tar inte mycket plats och har diskret design.
Har kört med min nu i någon måndag och den fungerar galant!

Dock så måste man köpa till en ssd och montera själv om man vill ha det. Men det tar bara 3 min, är väll installationen av windows eller linux som tar lite tid sen.

Visa signatur

| Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av slim-jim:

Hej!

Frugan klagar över all elektronik i vardagsrummet, så efter att hemmabiot förvisades ner i gillestugan och ersattes med en soundbar, så är det nu dags för ps3:t och popcorn hourn att möta samma öde.

Min tanke är då att skaffa en HTPC med ett diskret utseende och hyffsat tyst. Det jag vill kunna använda den till är att streama Netflix, play-kanaler och youtube. Spela upp HD film & serier samt ha en BD-spelare. Vet inte om dom är regionsfria eller om det går att använda något program för att få den det?

Kommer streama allt material från datorn så några stora hårdiskar behövs inte, däremot en SSD för snabb uppstart.

Skulle uppskatta om någon kunnig kunde tänka sig slänga ihop ett paket som uppfyller dessa krav. Ingen direkt budget men runt 4-5k kanske om möjligt?

Tack på förhand!

Jag kör AMD A10-5800K med ett mini-ITX-kort i en liten låda till HTPCn i sovrummet, grym prestanda för pengarna och litet och tyst.

Det enda jobbiga med Bluray är att man måste ha PowerDVD eller liknande betalprogram för att kunna köra filmer ordentligt, vilket gör att jag ändå håller mig till min gamla PS3 för såna filmer.

Kan vara värt att kolla om man får med en version när man skaffar BD-spelaren, själv köpte jag bulk, men hade PowerDVD från en annan enhet liggandes oanvänt. Fruktansvärt fult och jobbigt program för övrigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Precis, spela blu-ray filmer problemfritt är väl inte helt smidigt, man måste i princip ha licens för senaste versionen av något av de 2-3 blu-ray program som finns.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hmm, trodde inte att blu-rayn skulle vara ett sånt bekymmer. Har även kikat på "smarta" BD-spelare som har Netflix app och nån form av mediaspelare. Men även där går man bet på det regionsfria och känns inte som den perfekta lösningen heller. Får klura vidare på detta tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slim-jim:

Tack för alla svar! Hmm, trodde inte att blu-rayn skulle vara ett sånt bekymmer. Har även kikat på "smarta" BD-spelare som har Netflix app och nån form av mediaspelare. Men även där går man bet på det regionsfria och känns inte som den perfekta lösningen heller. Får klura vidare på detta tror jag...

AnyDVD HD http://www.slysoft.com/sv/anydvdhd.html

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Intressant! Hittade denna också som iaf kan spela BD-skivor inom regionen genom acers egna program som ingår clear.fi.
http://cdon.se/hemelektronik/htpc_acer_aspire_revo_l70_amd_e4...
Är det tillräckligt bra komponenter i den för övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slim-jim:

Intressant! Hittade denna också som iaf kan spela BD-skivor inom regionen genom acers egna program som ingår clear.fi.
http://cdon.se/hemelektronik/htpc_acer_aspire_revo_l70_amd_e4...
Är det tillräckligt bra komponenter i den för övrigt?

Jag har själv Zotac Zbox Nano AD10 som har en E-350 APU som är 5% långsammare och den fungerar ganska bra för filmer och Youtube med upplösningen 1080P men man märker att CPUn är för långsam om flera program är aktiva samtidigt, jag har inte använt Netflix men E-450 är kanske inte lämplig för detta program.

Visa signatur

janee