Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Frågor: Köp av nas

Hej, jag har funderingar på att köpa nas. Har sneglat lite på Synology DS212j. Har aldrig haft någon innan så jag har några frågor:

1. Kan jag få min raspberry pi att spela upp filmer/musik/bilder jag har på nasen (Synology Ds212j)?
2. Väldigt förenklat förklarat: Vad är fördelarna och nackdelarna med raid?
3. Kan jag köpa till extra minne till nasen jag nämnt? Ser att den bara har 256 mb ram?
4. Är Synology ett bra märke? och är modellen jag nämnt en bra sådan?
5. Ser att modellen jag nämnt är släppt 2011. Finns det någon annan ni rekommenderar i samma prisklass eller någon "hundring" dyrare? Rekommendationer?
6. Är väl lite "tummen mitt i handen" när det kommer till teknik. Men kan jag använda en ethernetkabel från routern till nasen och därefter kunna komma åt den trådlöst?
7. Har 100/100. Kommer nasen kunna nyttja det till fullo?

Är det något annat jag bör tänka på vid köp av nas?

Permalänk

1. borde gå med lite trix, beronde vilket os du kör med.
2. raid 0: kombinerar hårdiskar för högre prestanda, raid 1 och uppåt: Speglar allt i en hårddisk till en annan eller flera så att datan är säker dvs att om en hårddisk dör så tar en annan över med all data säkrad.
3. vet inte
4. vet inte
5. vet inte, själv bygger jag mina nasar.
6. Ja om din rasberry kopplat till samma nätverk och du har ett trådlöst nätkort.
7. Det beror hur du menar, Om det är på lokala nätverk eller om du menar mot internätet. Det har även och göra med hur snabba dina diskar är men jag gissar på att dom inte är långsammare än ca 12 mbyte/s, kort skulle jag gissa: JA det kommer den

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk

1. Osäker på Raspberrys standarder men XBMC i den borde fixa DLNA tycker man.
2. Det finna många olika men allt beror på hur säker man vill vara på att bevara sin data. Är det oersättlig data (semesterbilder/affärsdokument) kör spegling av diskarna. Annars bara strunta i raid.
3. Tyvärr inte. Det verkar vara låst i hårdvaran hur mycket RAM man kan ha. Så byta ut dem skulle funka men inte om man byter mot större stickor. Har inte testat men läst om det.
4. Synology som märke vet jag inte men det är bra grejer de gör. Jag tycker om det windows-liknande interfacet, man känner sig inte vilsen på en gång i alla fall.
5. 213j är en senare modell men verkar vara i alla fall en 500 kr dyrare så det känns kanske lite svårt att motivera med 25% extra pengar. Jag har 211j och streamar till TV utan problem med överföring eller belastning. Den enda gångerna jag får problem är när nasen klarställer en fil från torrent och man ska streama 1080p. Det blir för mycket för nas:en just då.
6. Jajamensan.

/Martin

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Skrivet av Bobn:

Hej, jag har funderingar på att köpa nas. Har sneglat lite på Synology DS212j. Har aldrig haft någon innan så jag har några frågor:

1. Kan jag få min raspberry pi att spela upp filmer/musik/bilder jag har på nasen (Synology Ds212j)?
2. Väldigt förenklat förklarat: Vad är fördelarna och nackdelarna med raid?
3. Kan jag köpa till extra minne till nasen jag nämnt? Ser att den bara har 256 mb ram?
4. Är Synology ett bra märke? och är modellen jag nämnt en bra sådan?
5. Ser att modellen jag nämnt är släppt 2011. Finns det någon annan ni rekommenderar i samma prisklass eller någon "hundring" dyrare? Rekommendationer?
6. Är väl lite "tummen mitt i handen" när det kommer till teknik. Men kan jag använda en ethernetkabel från routern till nasen och därefter kunna komma åt den trådlöst?
7. Har 100/100. Kommer nasen kunna nyttja det till fullo?

Är det något annat jag bör tänka på vid köp av nas?

2. Finns lite olika varianter du kan köra på. Läs http://en.wikipedia.org/wiki/RAID så kommer du förstå. Kör RAID 0 eller RAID 1. Skulle du köra på DS413j så skulle jag rekommendera dig att köra på RAID 5

3. Nej det kommer du inte kunna göra.

4. Ja det är ett bra märke, skaffade nyss DS413j och är toknöjd! Gå in här http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php så kan du leka runt lite med deras UI och få lite känn på hur det fungerar.

5. Nästa steg upp skulle ju vara DS213 eller DS413j (alla modeller med "j" i slutet av namnet är lite klenare)

6. Ja det kan du. Hulkenstrong skrev en bra guide till mig som du kan få.

7. Ja det kommer den kunna. Jag sitter på 200/10 och den kan utnyttja allt. Det är lite problematiskt med min upphastighet när jag streamar till min telefon eller bärbara dator, men när jag kör lokalt så funkar allt utmärkt (så länge jag kör på NFS och inte FTP).

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar. Det blir inget raid för mig tror jag. Och jag ska kolla upp senare modeller. Matnyttigt tips det där med att "j" = klenare modeller. Tack!

Tar gärna det där guiden Hulkenstrong skrev!

Permalänk
Skrivet av Bobn:

Stort tack för alla svar. Det blir inget raid för mig tror jag. Och jag ska kolla upp senare modeller. Matnyttigt tips det där med att "j" = klenare modeller. Tack!

Tar gärna det där guiden Hulkenstrong skrev!

Hulkenstrongs guide!

"Det finns många lösningar på sakerna. Egentligen bör du skriva hur du föredrar komma åt filer. Det följer med en fin guide/manual i pdf format till 413j som jag rekommenderar läsa i lugn och ro.

Först administrera NAS internt och externt:

Via dit lokala nätverk. Öppna din favorit webbläsare och skriv in http://iptilldinnas:5000 och loga in som admin. Nu kan du styra din NAS till 100%. Du har en inbyggd filebrowser för att kunna hantera filer på din NAS och det går använda den för att spela upp filer osv. Jag passa på starta lite filer då du var nyfiken på hur mycket 1080p drog. Avatar och dylika filer i 1080p på 9GB~ snitta runt 15Mbps och peaka ofta upp mot 25-30Mbps. Men 720p bör du klara streama externt.

För att komma åt detta gränssnitt utanför dit LAN så får du antingen portforwarda 5000 i din router men du bör aktivera HTTPS (alternativt omdirigera HTTP anslutning till HTTPS och portforward 5001 om du vill att det ska vara krypterat via LAN med). Inte så kul skicka lösen och annat okrypterat via internet. Denna inställning hittas under kontrollpanelen--DSM-inställningar--HTTP-Tjänst

Nu bör du gå in kontrollpanelen--Användare och skapa en ny användare som du gör medlem i gruppen admin/users och sedan stänga av tillgång till ftp/webdav och andra tjänster. Avaktivera sedan standard admin användaren. Detta ger dig mer kontroll och säkerhet. Skapa även en ny användare som du bara ger tillgång till gruppen users och dom mappar du vill kunna nå utifrån. Även rekommenderar jag att ge endast läs behörighet på mappar som du inte måste kunna ändra/ta bort filer på utifrån. Bättre använda https/ftps eller lokalt via smb för att minska risken att obehöriga tar bort filer. Skapa även en användare i gruppen users men med skriv/läs som du använder till windows fildelning. Admin kontot bör endast användas då du administrerar NASen.

För att komma åt filer via LAN antar jag du har aktiverat och fått igång windows fildelningstjänst. Denna funkar ju prima i xbmc lokalt. Externt har du många alternativ. Vill du använda ftp/sftp? Viktigt kryptera filerna eller ej. Du kan även aktivera webdav för att hantera filer via browser/xbmc.

Men är det endast kunna se på filmer externt via xbmc så kan det kanske inte vara viktigt med kryptering. Så Kontrollpanelen--FTP--Aktivera FTP-tjänst (ingen kryptering). Ändra flik till FTP/FTPS jag rekommenderar att du ändrar porten till en annan då det ökar säkerheten lite. Öppna portarna i din router 21+passiva portarna. Vill du att det ska vara svårt skanna och se filerna du skickar får du ge dig på ftps/sftp. Då rekommenderar jag att du läser manualen (går trycka på ? under varje flik på kontrollpanelen för att komma åt manualen).

om du går in i paketcenter så kan du hitta fler tillbehör tex download station (torrent client). Även så kan VPN Server vara intressant då du kan skippa ftp/ftps och ansluta säkert utifrån som en vanlig windows fildelning. Då jag inte använt/haft behov för fler än download station så kan jag inte i nuläget ge hjälp. Men om du fastnar på någon så kan jag alltid installera och se om jag kan ge hjälp.

Hoppas detta ger dig lite hjälp på vägen. Är svårt göra en omfattande guide då det lätt blir massa text. Ser svårare än det är egentligen. Bara läsa mycket (tryck på ?) och försöka tänka innan man trycker hejvilt.

/Thomas"

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

5. 213j är en senare modell men verkar vara i alla fall en 500 kr dyrare så det känns kanske lite svårt att motivera med 25% extra pengar. Jag har 211j och

DS213j finns inte. Antingen får man ta 213/213+ eller hoppa upp till 413j

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii