iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk

dom böjer sig själva med.
http://www.gizmochina.com/wp-content/uploads/2012/12/iPhone5-...
Vad har hänt med apple? detta är ju bara skrattretande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diablo_Lino:

Oj! Repor vet jag om på iphone 5 men detta? Fejk?

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Att den skulle självböja sig är fejk. Men att man kan knäcka den ja varför man nu skulle vilja böja sönder sin mobil eller för den delen innan någon säger det sätta sig på den. Repor ja alla mobiler får repor både på display och skal/hölje sen syns det olika mycket men det samma gorilla glas på i stort sett alla dagens mobiler så att den ena eller andra skulle vara mer benägen till repas där är bullshit.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Ska byta ut min iphone 4 mot 5s som tydligen kommer om nån månad, mitt abb går ut. Hoppas de fixat detta på senare iphones.

Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket över svällda batterier. Apple har sålt mer än 250 miljoner iPhones. Söker man "swollen battery" iphone på Google så får man ungefär 3500 träffar. Det motsvarar 0.014‰ (0.0014%), en väldigt liten siffra. Nu finns det såklart ett mörkertal (hur stor den siffran är vet jag inte), men skulle jag gissa så är det inget jätteproblem som det verkar som att vissa vill få det till. Sannolikheten är nog betydligt större att du kommer att tappa mobilen i marken så att den går sönder än att drabbas av ett svällt batteri.

När det gäller att mobilen kan bli böjd, det händer inte av sig självt såvidare det inte är ett materialfel. Ett materialfel kan hända alla mobiler, så det är inget unikt för iPhone. Och skulle man råka ut för det så lär det troligtvis hända innan garantin har gått ut och då är det bara till att byta ut mobilen. Men självklart så är inte mobilen oförstörbar, man får se till att vara någorlunda försiktig med den, precis som för alla andra mobiler.

Jag tror inte att iPhone 5S kommer dyka upp om någon månad, utan det är nog tidigast till sommaren/hösten den kommer att dyka upp.

Så min rekommendation till dig är att köpa den mobil du vill ha och inte oroa dig om svällda batterier eller böjda iPhones. Alla mobiler kan gå sönder, på hundra olika sätt, så det är inget som bara inträffar iPhones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Den är inte särskilt repkänslig. Se följande videor:

http://www.youtube.com/watch?v=GxFx3xktAbQ
http://www.youtube.com/watch?v=-CYqyEGQzrw
http://www.youtube.com/watch?v=k2BxL0nRDlY

Men återigen, den är inte oförstörbar och det gäller att man är försiktig med den. Tappar du den i asfalten så kommer du troligtvis få en och annan repa och skada på höljet. Men använder du den på ett normalt sätt så kommer den att hålla. Själv så kasar jag min iPhone 5 på en bordsyta varje dag och än så länge så har det inte blivit några repor av det. Däremot så råkade jag tappa den på en vass metallkant, där fick kanterna (se exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=k2BxL0nRDlY) väldigt små märken. Inget som stör dock eftersom man knappt ser märkerna.

Permalänk
Skrivet av BoToss:

Jag har hittat många källor om just böjda iphone 5. svaret sägs vara att iphone 5 är byggd med en mycket tunnare ram än tidigare modeller. men om det är sant eller inte kan jag inte svara på, jag tror på det iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

"Enligt deras tekniker sväller batteriet upp för att skydda dig från att det ska rinna ut batterisyra, och det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år."
De säger alltså att de byggt in en "livslängdsbegränsare" som dessutom förstör telefonen (utöver batteriet) efter ca 2år, Hur många har sett den uppgiften i marknadsföringen av iphone ?

Det beror nog lite på hur du läser den meningen. Du läser det som att batteriet helt plötsligt men ändå planerat efter 2 år ska expandera och syran ska rinna ut.
Läser du meningen en gång till och tänker om så står det egentligen att funktionen att batteriet sväller efter 2 år är det som inträffar. Men sällan är det så mycket som i detta fallet. Som så klart blev Apples fel!

Det är ungefär lika mycket deras fel som det är IKEAs fel att det var "för höga" halter av tarmbakterier i deras tårtor som skickades till Kina. IKEA har endast lagt beställningen, inte själva gjort tårtorna, för att sedan skicka dem. Men det är klart, så fort det rör sig om ett stort företag så ska man ju ta och gnälla lite på hur dåliga dem är, även om det kanske inte riktigt är så mycket deras fel som man vill få det att låta som.
Om det skulle börja brinna i hans skåp, där mobilen ligger i en låda? Men snälla någon. Så länge inte Hasse tänder värmeljus i ett skåp runt sin mobil så ska han inte oroa sig om att mobilen plötsligt står i lågor!

"Enligt deras tekniker sväller batteriet upp för att skydda dig från att det ska rinna ut batterisyra, och det finns en inbyggd avancerad funktion som gör att detta inträffar efter ungefär 2 år."

Det är helt normalt att uppladdningsbara batterier sväller upp. Det är inget som är unikt för Apple eller Iphone. Men det är för att det nu har skett på en Iphone som det kastas lite avföring här och var. Bara för att Apple säger att det är helt normalt, betyder inte att det sker frekvent. Men bara för att det råkade vara så att en gammal tekniknörd fått tag på en Iphone som råkade svälla och det aaaaaaaldrig någonsin har hänt honom innan så blev det så klart liv. Hade det hänt din morsas Sony Xperia Arc så hade inte en själ på denna planet brytt sig.

Tänk istället på hur mycket liv det hade blivit om batterierna inte hade svällt, och lilla stackars Johan som fått mobil kanske ett par år för tidigt hade fått lite syra på örat.
Vilket liv hade det blivit då?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag har hittat många källor om just böjda iphone 5. svaret sägs vara att iphone 5 är byggd med en mycket tunnare ram än tidigare modeller. men om det är sant eller inte kan jag inte svara på, jag tror på det iaf

Vad är härdspecsen på aluminiumet?

Skrivet av mahasj:

Men återigen, den är inte oförstörbar och det gäller att man är försiktig med den. Tappar du den i asfalten så kommer du troligtvis få en och annan repa och skada på höljet. Men använder du den på ett normalt sätt så kommer den att hålla. Själv så kasar jag min iPhone 5 på en bordsyta varje dag och än så länge så har det inte blivit några repor av det. Däremot så råkade jag tappa den på en vass metallkant, där fick kanterna (se exempelvis http://www.youtube.com/watch?v=k2BxL0nRDlY) väldigt små märken. Inget som stör dock eftersom man knappt ser märkerna.

Jodå, visar repor och annat mer än hos andra telefoner, har jag själv sett på mina kompisars. Ska använda skal i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Ja dom kan böja sig men i dom fallen är det oftast någon som har en udda syn på vart man skall stoppa sin telefon nämligen i bakfickan vilket säger sig självt är ganska korkat. Sen kan man garanterat böja den med handkraft med inte lätt men om man tar i kan man säkert knäcka den men återigen handhavande fel. Ramen/skalet eller vad man vill kalla det är kanske inte nödvändigtvis tunnare men till skillnad från iPhone 4/4s så är det aluminium skal denna gången och det är inte alls lika hårt. Det positiva med aluminium är vikten och att dom kan köra med sin anodisering (tror jag dom kallar det) som gör att man färgar aluminium med någon slags konstlad rostprocess eller vad det nu heter. Samt att aluminium leder bort värmen bättre. Men som sagt alla material har sina för och nackdelar. Det är ju upp till oss som konsument och välja vad vi vill ha. Personligen tar jag hellre en telefon i aluminium än en i polycarbon (Samsung/Nokia/med flera) Fördelen med plast är ju att det också har en lätt vikt och är rätt flexibelt medans dess nackdel är att det lätt får djupa repor och spricker. Nackdelen med aluminium är att det lätt får repor och bucklor. Så upp till var och en och oavsett vad man köper så bör man ju vårda det. Du köper ju inte en ny bil och drar ut den på en rullstens åker i fullt ställ heller. Likaså tar du ju inte dina glasögon eller nya kläder och utsätter dom för onormal påverkan.
Många gånger verkar det som att folk tycker att bara för att man lägger x kronor på en sak så ska den klara alla tänkbara onormala gärningar. I de flesta fall så är det i min mening sällan fel på produkten utan snarare en skruv lös på ägaren.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Jodå, visar repor och annat mer än hos andra telefoner, har jag själv sett på mina kompisars. Ska använda skal i alla fall.

Som jag skrev, den är inte oförstörbar Det är mycket möjligt att den är mer repkänslig än andra mobiler, men att den skulle vara extremt repkänslig som vissa hävdar är den dock inte (enligt den erfarenhet jag har av min egna iPhone 5). Men visst, ett skyddande skal är aldrig fel.

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Hela diskussionen är sanslös i min mening det är som sagt inte bara Apple som kör med denna typ av batteri och innan man pekar med långa fingret så vore det intressant att veta hur kompenserade dom andra teknik märkena sina kunder när 2 år gamla batterier expandera ? Sen kan väl en sån sak som batteri säkerligen påverkas negativt om det ligger i solen för länge eller väldigt ofta utsätts för väldiga temperatur växlingar etc. Vilket är lite svårt att simulera ihop och till 100 % bedöma. Vi kan väl bara hoppas att någon/några brighta uppfinnare kommer på en ny strömresurs snart så slipper vi dessa föråldrade batterier .

Men hos andra märken kan man köpa ett nytt batteri för <400kr och stoppa i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av canisfoto:

Bytte batteri på min sambos 3gs, 169 spänn och 20 minuter.

EDIT: Det var inte svullet men också bytt en gång förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Ja det går att köpa batteri till iPhones med och stoppa i om än dock lite krångligare. Jag har under 18 års tid med mobil telefoner ALDRIG köpt nytt batteri till någon av mina telefoner dock. Men det kanske jag är ensam om eller INTE. Dagens batterier "överlag" håller en såpass god nivå att du har troligare andra bekymmer än just batteriet när den får några år på nacken . Typ så som att displayen ser ut som kriget den är kantstött kanske till och med spräckt display eller fuktskadad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Diablo_Lino:

Tror du verkligen på det där själv att den böjer sig av sig självt?! Du vet om att den bilden är efter att någon haft den i bakfickan och setat på den...det kan hända med vilken mobil du än har då

Skrivet av mahasj:

Jag tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket över svällda batterier. Apple har sålt mer än 250 miljoner iPhones. Söker man "swollen battery" iphone på Google så får man ungefär 3500 träffar. Det motsvarar 0.014‰ (0.0014%), en väldigt liten siffra. Nu finns det såklart ett mörkertal (hur stor den siffran är vet jag inte), men skulle jag gissa så är det inget jätteproblem som det verkar som att vissa vill få det till. Sannolikheten är nog betydligt större att du kommer att tappa mobilen i marken så att den går sönder än att drabbas av ett svällt batteri.

När det gäller att mobilen kan bli böjd, det händer inte av sig självt såvidare det inte är ett materialfel. Ett materialfel kan hända alla mobiler, så det är inget unikt för iPhone. Och skulle man råka ut för det så lär det troligtvis hända innan garantin har gått ut och då är det bara till att byta ut mobilen. Men självklart så är inte mobilen oförstörbar, man får se till att vara någorlunda försiktig med den, precis som för alla andra mobiler.

Jag tror inte att iPhone 5S kommer dyka upp om någon månad, utan det är nog tidigast till sommaren/hösten den kommer att dyka upp.

Så min rekommendation till dig är att köpa den mobil du vill ha och inte oroa dig om svällda batterier eller böjda iPhones. Alla mobiler kan gå sönder, på hundra olika sätt, så det är inget som bara inträffar iPhones.

Sen är det inte en länk per iPhone, utan flera stycken olika länkar gällande en och samma mobil, så du har siffran sjunkit från 3500st till...vem vet, 500st kanske

Skrivet av Diablo_Lino:

Den är robust, men det är inte meningen att man ska sitta på den, ingen mobil är byggd för det

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Justbecause:

1. Varför köpa piratbatteri? Finns originalbatterier att köpa här iPhone 4 Batteri - Original för 149:-
2. Specialverktyg?! Vad pratar du om för verktyg då? Allt du behöver är detta Reparationssats till Iphone 4 för 50:- och inget av det är något specialverktyg
3. Garantin är ju tydligen redan förbrukad om du följer denna tråd om detta händer, så det kvittar väl då ifall du byter batteri själv, batteriet täcks ändå inte på garantin varken hos Apple, Samsung eller någon annan

Du menar precis som alla minneskort man kan hitta från diverse kinesiska sidor som också påstås vara original? Apple säljer inte originalbatterier. Frågar man återförsäljare så har de letat men det går inte att få tag på eftersom Apple inte säljer originalbatterier. Varför betala 149 kr för ett originalbatteri när DealExtreme har det för $5 http://dx.com/p/genuine-replacement-1420mah-battery-for-iphon...
Det står ju genuine så då måste det vara äkta.

Ja det är specialverktyg eftersom du måste köpa verktyg som normalt inte finns hemma. Om inte Pentalob är ett specialverktyg så vet jag inte vad du räknar som det. En #000 Ph är inte heller direkt standard att ha i verktygslådan även om det antagligen är vanligare. Ser du skillnaden mellan att behöva köpa ett paket verktyg och att använda en nagel?

Jag tycker den här texten som är hämtad från en sida som säljer batterier är rätt talande:

"Har du haft din iPhone i några år det dags att byta batteri och ge din iPhone ett nytt liv. Att byta batteri på en iPhone är kanske inte det enklaste, men om du följer en instruktionsfilm går det lättare. Sök exempelvis på ”iphone battery replacement” på YouTube. Det finns många instruktionsfilmer att välja mellan.
Batteribyte sker på egen risk. Tänk på att om du öppnar din iPhone bryter du din garanti.
I leveransen följer även med tre verktyg för att underlätta batteribytet.
Paketet innehåller:

Batteri
Torxmejsel
Stjärnmejsel
Bändverktyg"

Nej jag förbrukar ingen garanti på min telefon genom att byta batteri. Om du har varit inne och skruvat i en telefon har du däremot bränt garantin och det blir betydligt svårare att använda eventuell konsumentlagstiftning eftersom du har pillat på saker som du inte ska pilla på. Jag pratar alltså inte om garantin på själva batteriet utan om hela telefonen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon här borde sitta på en serviceverkstad och kan ge oss en uppskattningssiffra. Jag sitter i företagsmiljö och har sett ca strax under 30 iphones passera i generationer, har sett en enda (3GS) av dessa där batteriet svällt.

Vore kul att höra erfarenhet från någon på företag som hanterat hundratals iphones.

Visa signatur

01101110 01101111 00100000 01100111 01110010 01100001 01110110 01101001 01110100 01111001 00100000 00101101 00100000 01101110 01101111 00100000 01101101 01101001 01110011 01100101 01110010 01111001

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Du menar precis som alla minneskort man kan hitta från diverse kinesiska sidor som också påstås vara original? Apple säljer inte originalbatterier. Frågar man återförsäljare så har de letat men det går inte att få tag på eftersom Apple inte säljer originalbatterier. Varför betala 149 kr för ett originalbatteri när DealExtreme har det för $5 http://dx.com/p/genuine-replacement-1420mah-battery-for-iphon...
Det står ju genuine så då måste det vara äkta.

Ja det är specialverktyg eftersom du måste köpa verktyg som normalt inte finns hemma. Om inte Pentalob är ett specialverktyg så vet jag inte vad du räknar som det. En #000 Ph är inte heller direkt standard att ha i verktygslådan även om det antagligen är vanligare. Ser du skillnaden mellan att behöva köpa ett paket verktyg och att använda en nagel?

Jag tycker den här texten som är hämtad från en sida som säljer batterier är rätt talande:

"Har du haft din iPhone i några år det dags att byta batteri och ge din iPhone ett nytt liv. Att byta batteri på en iPhone är kanske inte det enklaste, men om du följer en instruktionsfilm går det lättare. Sök exempelvis på ”iphone battery replacement” på YouTube. Det finns många instruktionsfilmer att välja mellan.
Batteribyte sker på egen risk. Tänk på att om du öppnar din iPhone bryter du din garanti.
I leveransen följer även med tre verktyg för att underlätta batteribytet.
Paketet innehåller:

Batteri
Torxmejsel
Stjärnmejsel
Bändverktyg"

Nej jag förbrukar ingen garanti på min telefon genom att byta batteri. Om du har varit inne och skruvat i en telefon har du däremot bränt garantin och det blir betydligt svårare att använda eventuell konsumentlagstiftning eftersom du har pillat på saker som du inte ska pilla på. Jag pratar alltså inte om garantin på själva batteriet utan om hela telefonen.

Läste du över huvud taget det jag skrev ang. det?!

"3. Garantin är ju tydligen redan förbrukad om du följer denna tråd om detta händer, så det kvittar väl då ifall du byter batteri själv, batteriet täcks ändå inte på garantin varken hos Apple, Samsung eller någon annan"

Och att öppna dem och byta batteri är världens enklaste sak att göra iPhone 4 / 4S Battery Removal Replacement, hurvida batteriet är original eller inte är upp till dig, att Apple själva inte säljer några är för att de heller inte tillverkar några, iPhone 4 som denna tråd handlar om har stjärn- eller torxskruv (beroende på olika omständigheter, båda sorter förekommer) och ingen av dem är speciellt ovanliga

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Sen är det inte en länk per iPhone, utan flera stycken olika länkar gällande en och samma mobil, så du har siffran sjunkit från 3500st till...vem vet, 500st kanske

Absolut! Jag valde dock att inte kommentera det, dels för att det finns ett mörkertal och dels så är ändå siffrorna så otroligt små så att några tusen hit eller dit spelar ingen större roll. Det handlar ändå så om långt under 1‰ som drabbas så att börja kalla saker för designmiss eller liknande är helt befängt, enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det var ett jävla tjat om lucka, det spelar ingen roll om det sitter lucka eller inte (är ju konstaterat sedan tidigare)

Jaha? Jag har då inte sett ett enda argument från din sida varför en lucka inte spelar roll vid svällande batteri. Vi har ju en bara här i tråden som drabbats av svällande batteri där det enda som hänt på hans telefon var att luckan poppat loss. Så en väl designad lucka spelar ju uppenbarligen roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Justbecause:

"3. Garantin är ju tydligen redan förbrukad om du följer denna tråd om detta händer, så det kvittar väl då ifall du byter batteri själv, batteriet täcks ändå inte på garantin varken hos Apple, Samsung eller någon annan"

Batterier täcks väl visst av garantier, även om det inte är samma tidsperiod som själva telefonen. Även tillbehör brukar ha en annan garantiperiod. Samsung kör med 6 månader på batteriet (om det håller mindre än 80% maxkapacitet inom den tiden eller om läcka uppstår så byts det ut på garantin) och 12 månader på tillbehören.

Skrivet av Justbecause:

Och att öppna dem och byta batteri är världens enklaste sak att göra

Men det måste väl ändå erkännas att det är svårare än på en telefon med batterilucka.

Skrivet av Justbecause:

hurvida batteriet är original eller inte är upp till dig, att Apple själva inte säljer några är för att de heller inte tillverkar några

Det är inte många företag som tillverkar sina egna batterier, men "original" syftar på att företaget som gjort produkten batteriet är tänkt att användas i lämnar garantier för dess funktion. Precis som i t ex bilbranschen där bilföretagen inte praktiskt tillverkar varendaste liten del av bilen själva, men ändå säljer "originalreservdelar" == "samma märke som i originalprodukten". Genom att använda annat än "originaltillbehör" så kan andra klausuler i garantin för andra delar av produkten lösa ut så att denna är förbrukad.

Att Apple inte tillverkar egna batterier betyder alltså inte att de inte skulle kunna sälja "originalreservdelar", och framför allt inte reservdelar i allmänhet. Jag vet inte hur du definierar "original" i sammanhanget.

Skrivet av Justbecause:

iPhone 4 som denna tråd handlar om har stjärn- eller torxskruv (beroende på olika omständigheter, båda sorter förekommer) och ingen av dem är speciellt ovanliga

Det beror på när den är köpt och/eller om den varit inne på verkstad tidigare (då skruvarna då vanligen byts ut till pentalobe). Från slutet av 2010 började Apple gå över till pentalobeskruvar för Iphone 4. Iphone 4S släpptes inte förrän nästan ett år senare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jaha? Jag har då inte sett ett enda argument från din sida varför en lucka inte spelar roll vid svällande batteri. Vi har ju en bara här i tråden som drabbats av svällande batteri där det enda som hänt på hans telefon var att luckan poppat loss. Så en väl designad lucka spelar ju uppenbarligen roll.

Från tidigare i tråden:

Skrivet av hunden:

Har en HTC Hero som låg oanvänd ett bra tag och när jag skulle ta fram och använda den hade batteriet svällt, trots att telefonen har en avtagbar baksida/batterilucka hade svällandet orsakat att en del av touchskärmen inte funkar. Luckan är avtagbar men hade inte poppat av eftersom ett tryck på mitten av luckan snarare spänner åt fästena runt om istället för att lätta på dem om man tänker efter lite hur fysiken funkar.

När du tar av luckan själv tar du ju tag i kanten och inte mitt på, testa att använda en sugkopp mitt på så får du nog betydligt svårare att få av luckan oavsett mobil och det är på det samma sätt ett svällande batteri trycker ut luckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Batterier täcks väl visst av garantier, även om det inte är samma tidsperiod som själva telefonen. Även tillbehör brukar ha en annan garantiperiod. Samsung kör med 6 månader på batteriet (om det håller mindre än 80% maxkapacitet inom den tiden eller om läcka uppstår så byts det ut på garantin) och 12 månader på tillbehören..

Samsung Garanti, klicka på "Mobiltelefoner", precis i början står följande:

"Garantiperiod, omfattning etc.
Garantins längd, omfattning och avgränsningar finns specificerade på det producentgarantikort som vanligtvis medföljer Produkten. Exempelvis omfattar Samsung Electronics producentgaranti så kallade ursprungsfel. Notera att detta inte inkluderar förbrukningsartiklar som batterier, glödlampor, bläckpatroner etc."

Batterier som sväller är inget ursprungsfel, det sker för eller senare och är helt naturligt.

Skrivet av phz:

Det är inte många företag som tillverkar sina egna batterier, men "original" syftar på att företaget som gjort produkten batteriet är tänkt att användas i lämnar garantier för dess funktion. Precis som i t ex bilbranschen där bilföretagen inte praktiskt tillverkar varendaste liten del av bilen själva, men ändå säljer "originalreservdelar" == "samma märke som i originalprodukten". Genom att andra annat än "originaltillbehör" så kan andra klausuler i garantin av andra delar av produkten lösa ut så att denna är förbrukad.

Att Apple inte tillverkar egna batterier betyder alltså inte att de inte skulle kunna sälja "originalreservdelar", och framför allt inte reservdelar i allmänhet. Jag vet inte hur du definierar "original" i sammanhanget

De batterier som sitter i iPhone är inte märkta Apple, märkningen ser exakt ut som på bilden iPhone 4 Batteri - Original, så här ser batteriet ut om du skruvar isär den och jämför med Under skalet på Iphone 4, Under skalet på Iphone 4, större bild
Sen kvarstår ju det faktum jag nämnde tidigare om att det beror lite på hur man behandlar batteriet och följer de skötselråd som finns, det finns att läsa om här iPhone

"Use iPhone Regularly
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Be sure to go through at least one charge cycle per month (charging the battery to 100% and then completely running it down)."

Skrivet av phz:

Det beror på när den är köpt och/eller om den varit inne på verkstad tidigare (då skruvarna då vanligen byts ut till pentalobe). Från slutet av 2010 började Apple gå över till pentalobeskruvar för Iphone 4. Iphone 4S släpptes inte förrän nästan ett år senare.

De lagar inga telefoner, de konstaterar fel och byter ut den istället då det är billigare, därav de nya skruvarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoToss:

Bytte batteri på min sambos 3gs, 169 spänn och 20 minuter.

EDIT: Det var inte svullet men också bytt en gång förut.

Sen var det ett piratbatteri av okänd kvalitet från en okänd tillverkare.

Skrivet av Justbecause:

Och att öppna dem och byta batteri är världens enklaste sak att göra iPhone 4 / 4S Battery Removal Replacement, hurvida batteriet är original eller inte är upp till dig, att Apple själva inte säljer några är för att de heller inte tillverkar några, iPhone 4 som denna tråd handlar om har stjärn- eller torxskruv (beroende på olika omständigheter, båda sorter förekommer) och ingen av dem är speciellt ovanliga

Haha, på ifixit varnar man för att batteriet kan vara fastlimmat och att det är lätt att ha sönder någon kontakt. Ett skämt jämfört med ett vanligt utbytbart batteri.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Sen var det ett piratbatteri av okänd kvalitet från en okänd tillverkare.

Ingen aning, detta: http://www.chipnplay.se/iphone/iphone-3-3gs/reparation/iphone...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Ja det går att köpa batteri till iPhones med och stoppa i om än dock lite krångligare. Jag har under 18 års tid med mobil telefoner ALDRIG köpt nytt batteri till någon av mina telefoner dock. Men det kanske jag är ensam om eller INTE. Dagens batterier "överlag" håller en såpass god nivå att du har troligare andra bekymmer än just batteriet när den får några år på nacken . Typ så som att displayen ser ut som kriget den är kantstött kanske till och med spräckt display eller fuktskadad.

Så om jag fattar det rätt så betalar du 6.000kr för en mobil där "det är lite krångligare" att byta batteri på?

En "vanlig" person kan inte byta batteri på en iPhone, men det kan de enkelt göra på andra mobiler. Därför blir mer än majoriteten tvungen att köpa en ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Från tidigare i tråden:

Inte ett svar. Att det finns telefoner med luckor som inte poppar vid svullet batteri betyder inte att det inte finns telefoner där luckan lätt poppar av.
Om vi har en vittnesutsago om att det inte funkade på en HTC (Som är väldigt rigid) och vi har en annan vittnesutsago som säger att det hjälpte på en telefon med plastlucka. Kan man då säga att det aldrig kan hjälpa? Tankefel som vanligt om det är det som Justbecause syftar till.
Jag har ju inte fått ett enda svar från honom där han har bemött mina frågor ännu. Han har alltid pratat om helt andra saker, så jag förväntar mig inte att få svar på den frågan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Väl utvalda video av dig där de med varsamhet använder sig av en inte vass nyckel. Snälla?

Det är sidohörnen som tar skada otroligt lätt och delvis baksidan.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det är bra att dessa batterier sväller när dem "går ur tiden".
Alternativen hade varit att de antigen exploderar, eller överhettas och tar eld.

Apple borde, som andra tillverkare, ha ett batteri som går att byta ut på egen hand tillsammans med et bakstycke som går att ta av.
På så sätt skulle "skadorna" när ett batteri sväller upp, bli minimala.
Ta t.ex min telefon, en Sony Ericsson Xperia X10, Jag har redan bytt original-batteriet då det svällde, varav batterilucka helt sonika föll av.
Vad som hände var att batteriluckan inte gick att få på. Det var enkelt åtgärdat genom att köpa ett nytt, friskt platt batteri och byta. Enklare än att byta en glödlampa.

Ja, för vi vet ju alla hur byggkvalitén blir på sådan produkter. Kanonidé!

För övrigt förstår jag inte vad han gråter ut i tidningen om, Apple tog ju på sig att ge han en ny telefon mot att han betalde för batteriet? Eller missade jag något som inte stod i artikeln? Tomtar och troll finns överallt, väldigt ofta i Aftonblaskan.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av vipah:

Någon här borde sitta på en serviceverkstad och kan ge oss en uppskattningssiffra. Jag sitter i företagsmiljö och har sett ca strax under 30 iphones passera i generationer, har sett en enda (3GS) av dessa där batteriet svällt.

Vore kul att höra erfarenhet från någon på företag som hanterat hundratals iphones.

Det kommer inte säga något. Jag har själv jobbat med att reparera TV-apparater och visst är det vissa modeller som är mer vanliga än andra, framför allt de billiga men just de billiga modellerna säljer ju också mest. Som reparationsfirma har man heller inga försäljningssiffror så man har ingen aning om hur stor del av alla sålda produkter som går sönder.

Skrivet av Aleshi:

Inte ett svar. Att det finns telefoner med luckor som inte poppar vid svullet batteri betyder inte att det inte finns telefoner där luckan lätt poppar av.
Om vi har en vittnesutsago om att det inte funkade på en HTC (Som är väldigt rigid) och vi har en annan vittnesutsago som säger att det hjälpte på en telefon med plastlucka. Kan man då säga att det aldrig kan hjälpa? Tankefel som vanligt om det är det som Justbecause syftar till.
Jag har ju inte fått ett enda svar från honom där han har bemött mina frågor ännu. Han har alltid pratat om helt andra saker, så jag förväntar mig inte att få svar på den frågan heller.

På HTC Hero är baksidan i plast och tas bort på samma sätt som på exempelvis Galaxy S3 och Xperia Ray (de telefoner jag tagit isär) så det handlar inte om någon mer avancerad unibody-bakstycke som på exempelvis HTC Sensation som jag har nu. Självklart betyder inte min upplevelse att inte alla baksidor hoppar av men jag ville påpeka att motsatsen inte heller gäller. Tänk igen på att man ju tar av bakstycket genom att släppa på fästena runt kanterna, ett tryck mitt på kommer utöva en annan kraft på backstycket där kanterna snarare trycks inåt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Så om jag fattar det rätt så betalar du 6.000kr för en mobil där "det är lite krångligare" att byta batteri på?

En "vanlig" person kan inte byta batteri på en iPhone, men det kan de enkelt göra på andra mobiler. Därför blir mer än majoriteten tvungen att köpa en ny mobil.

Köpte en billig iPhone 3G som inte fungerade, här på marknaden. Tänkte fixa den och ge den till min gamla morsa..

Lämnade in den till en "telefon-verkstad" (någon invandrare som driver) i närmsta stad.
Jag trodde det var home-knappen som var fel, men de undersökte den och kom fram till att det var batteriet som var slut.
Typ 200kr för ett nytt batteri inklusive byte, så fungerade den klanderfritt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD