Någon med AM3-dator i Kristianstad som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Någon med AM3-dator i Kristianstad som kan hjälpa?

Hej !

Finns det någon vänlig clocker-själ i Kristianstadsområdet, med AM3-utrustning som kan hjälpa mig på traven med felsökning?

Glad i hågen plockade jag bort min gamla trotjänare X3 720, och petade in en X6 1090T i mitt Gigabyte 790XTA-UD4.

Efter ett par ombootningar pga ändring av BIOS-inställningar så.. svart. Helt svart. Har provat med gamla CPU'n - fortfarande svart! Har lämnat allt strömlöst under natten, till ingen nytta. Förmodligen är det antingen är det nätaggregatet som strejkar, eller moderkortet.

Undrar därför om det finns någon i Kristianstad eller dess närhet, som som är villig att prova mina CPU'er?

Tack på förhand!

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Hej !

Finns det någon vänlig clocker-själ i Kristianstadsområdet, med AM3-utrustning som kan hjälpa mig på traven med felsökning?

Glad i hågen plockade jag bort min gamla trotjänare X3 720, och petade in en X6 1090T i mitt Gigabyte 790XTA-UD4.

Efter ett par ombootningar pga ändring av BIOS-inställningar så.. svart. Helt svart. Har provat med gamla CPU'n - fortfarande svart! Har lämnat allt strömlöst under natten, till ingen nytta. Förmodligen är det antingen är det nätaggregatet som strejkar, eller moderkortet.

Undrar därför om det finns någon i Kristianstad eller dess närhet, som som är villig att prova mina CPU'er?

Tack på förhand!

Mvh Jimmy

Om allt rullar igång men ingen bild så kan jag tänka på 3st punkter att pröva

1.Byt ut RAM stickorna
2.Kolla grafikkortet
3.Dött moderkort? Pröva med ett annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Om allt rullar igång men ingen bild så kan jag tänka på 3st punkter att pröva

1.Byt ut RAM stickorna
2.Kolla grafikkortet
3.Dött moderkort? Pröva med ett annat?

1. Har provat.
2. Har provat.
3. Det är precis det jag vill göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

1. Har provat.
2. Har provat.
3. Det är precis det jag vill göra...

Du kan säkert hitta ett billigt AM3 moderkort här på Sweclockers marknad.

Eller så kan du väl pröva med sånna : http://www.inet.se/produkt/1902356/asus-m5a78l-m-lx3

Vet dock inte om någon kommer att donera ett moderkort till dig utav ren good-will

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Du kan säkert hitta ett billigt AM3 moderkort här på Sweclockers marknad.

Eller så kan du väl pröva med sånna : http://www.inet.se/produkt/1902356/asus-m5a78l-m-lx3

Vet dock inte om någon kommer att donera ett moderkort till dig utav ren good-will

Tror inte det var en donation som TS var ute efter, utan bara få komma förbi på en kopp kaffe och testa komponenter hos någon snäll clocker som har en timme till övers.

TS - tyvärr, jag kan inte hjälpa dig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Din rubrik låter som en köpes annons, ändra rubriken så du menar att du söker en som kan hjälpa dig med am3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Din rubrik låter som en köpes annons, ändra rubriken så du menar att du söker en som kan hjälpa dig med am3.

Bra idé, tack. Men hur gör man?? Ändringen syns bara i huvudet, inte i rubriken i forumet. *?*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilzohn:

Bra idé, tack. Men hur gör man?? Ändringen syns bara i huvudet, inte i rubriken i forumet. *?*

Anmäl tråden, be en moderator fixa det

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nilzohn:

Hej !

Finns det någon vänlig clocker-själ i Kristianstadsområdet, med AM3-utrustning som kan hjälpa mig på traven med felsökning?

Glad i hågen plockade jag bort min gamla trotjänare X3 720, och petade in en X6 1090T i mitt Gigabyte 790XTA-UD4.

Efter ett par ombootningar pga ändring av BIOS-inställningar så.. svart. Helt svart. Har provat med gamla CPU'n - fortfarande svart! Har lämnat allt strömlöst under natten, till ingen nytta. Förmodligen är det antingen är det nätaggregatet som strejkar, eller moderkortet.

Undrar därför om det finns någon i Kristianstad eller dess närhet, som som är villig att prova mina CPU'er?

Tack på förhand!

Mvh Jimmy

Kör en CMOS Reset.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Kör en CMOS Reset.

Redan gjort, utan framgång.

Andra saker som är provade är ta bort alla MB headers, ström till andra enheter som DVD-R osv. Ingen framgång alls.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte moderkort/CPU som är AM3, men hade nog kunnat hjälpa till mig felsökning osv.
Tvivlar starkt på att ett moderkort/CPU går sönder helt bara för du bytat CPU (så länge du inte montera den med en hammare) ?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Redan gjort, utan framgång.

Andra saker som är provade är ta bort alla MB headers, ström till andra enheter som DVD-R osv. Ingen framgång alls.

Händer det inget, eller är det bara skärmen som är svart?

Hörs boot pipet? Hdd går igång? Går den kanske hela vägen till OS så du kan höra något login-ljud?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Händer det inget, eller är det bara skärmen som är svart?

Hörs boot pipet? Hdd går igång? Går den kanske hela vägen till OS så du kan höra något login-ljud?

Bootpip hörs ej, hdd drar igång. Skärmen står och blinkar, så den får ingen startsignal. Detta oavsett vilket grafikkort jag använder.

Skrivet av Solding:

Har tyvärr inte moderkort/CPU som är AM3, men hade nog kunnat hjälpa till mig felsökning osv.
Tvivlar starkt på att ett moderkort/CPU går sönder helt bara för du bytat CPU (så länge du inte montera den med en hammare) ?

Ingen hammare inte Har monterat hundratals datorer genom åren, så alla de vanliga procedurerna är inga konstigheter.

Har lyckats låna nätagg av en kompis, så jag provar det ikväll. Sen är det bara moderkortet kvar...

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad enligt önskemål.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Bootpip hörs ej, hdd drar igång. Skärmen står och blinkar, så den får ingen startsignal. Detta oavsett vilket grafikkort jag använder.

Har lyckats låna nätagg av en kompis, så jag provar det ikväll. Sen är det bara moderkortet kvar...

Då skulle jag nog tro att det är moderkortet och inte nätaggregatet. Men du bör ju såklart testa det i vilket fall när du kan låna ett!

Orsak kan vara någon form av kortslutning eller statiskt stöt när du bytte processorn.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Då skulle jag nog tro att det är moderkortet och inte nätaggregatet. Men du bör ju såklart testa det i vilket fall när du kan låna ett!

Orsak kan vara någon form av kortslutning eller statiskt stöt när du bytte processorn.

Mm, ja, jag är också inne på det. Men det är ju svårt att 100% veta eftersom jag inte har tillgång till ett annat kort.

Permalänk
Avstängd

Jag bor i Kristianstad och har en 870GA moderkort liggandes

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Gammal bios? Du måste ha version F3 eller högre för den CPUn. http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3263

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Jag bor i Kristianstad och har en 870GA moderkort liggandes

Ahh, en riddare i skinande rustning på en vit springare! Har du länk till kortet?
OK om jag hör av mig via PM efter jag testat med ny PSU?

Skrivet av macki9:

Gammal bios? Du måste ha version F3 eller högre för den CPUn. http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3263

Tack för påminnelsen, men jag har senaste F4a.

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Jag bor i Kristianstad och har ett am3 moderkort jag inte använder. Är villig att donera det.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Avstängd

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3423#o...

Har satt dit mosfett kylning på dom volt regulator grejerna Bor på Gamlegården näsby

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Jag bor i Kristianstad och har ett am3 moderkort jag inte använder. Är villig att donera det.

Skrivet av Ak-47:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3423#o...

Har satt dit mosfett kylning på dom volt regulator grejerna Bor på Gamlegården näsby

Härligt grabbar, ni är guld värda! STORT tack på förhand!
Jag återkommer när jag testat med annat nätaggregat.

Xinforel; inte behöver du donera, det räcker med möjligheten att testa det. Vilken modell har du?

Permalänk
Medlem

Provat med ny PSU nu, och problemet kvarstår. Ni får jättegärna skicka era nr via PM, då jag har tantfri helg och gärna vill lira lite ;-D

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Släpade med mig RAM från jobbet, och vips - allt snurrade igång och verkar fungera fint. Tycks ha lyckats döda en DIMM, hur det nu gick till. Inga klassiska beep vid POST heller... udda.

Får peta in 1090T'n ikväll, samt inhandla några nya stickor i helgen.

Hur som helst så ska Ak-47 och framför allt Xinforel ha tack av gigantiska mått, för deras hjälpsamhet - som jag iofs inte fick äran att utnyttja.

Stort tack, boys.

Permalänk
Medlem

Se till at du har bios version F3 annars funkar de inte

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3263&dl...

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av octa:

Se till at du har bios version F3 annars funkar de inte

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3263&dl...

Tack, men jag har senaste (F4a). Se ovan - det var en DIMM som lagt tassarna i vädret.