XFX Radeon HD 7970 Missljud IGEN!!

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD 7970 Missljud IGEN!!

Så för ett tag sen la jag upp en tråd angående mitt 7970 som surrade och grejer, så jag skickade tillbaka till Komplett och fick precis ett nytt likadant. Jag koppla precis in det i datorn och starta ett spel. Tro på fan att jag får ett surrande graikkort igen. Som låter ännu mer.

Om det nu är så att dessa grafikkort är bara sämst från XFX.
Vad ska jag ha istället.
Några tips på bra kort som inte kostar en förmögenhet?

Permalänk
Medlem

En annan sak, jag som redan har skickat tillbaks till komplett, kan jag skicka igen å få pengarna tillbaks?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte 7970 och mitt surrar också när jag kör spel, riktigt irriterande. min första tanke var att det kommer från fläktarna på grafikkortet så jag testade höja o sänka hastigheten på dem i CCC utan att få missljudet. Efter lite googlande så verkar det som att viss elektronik kan föra ett slags surrande ljud men det ska tydligen vara helt ofarligt för komponenterna.

Jag har behållit mitt grafikkort och lever med ett lätt surr från datorn vid spelande som ändå överröstas av ljudet från spelet.

Det här verkar som det är vanligt på ATI kort och på äldre Nvidia kort.

Jag skulle tipsa dig att byta till 670 eller 680 om det är något du inte kan leva med.

Permalänk
Medlem

Ja man vill ju ha ett grafikkort som är kännt för att va stabilt å krångla så lite som möjligt och dessa 670 och 680 är kända för de?

Permalänk

Skicka tillbaka det igen. Händer det igen så ska du kunna kräva pengarna tillbaka.... XFX gör bra kort... Men skulle tro ASUS har mest "kvalité".

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Ja man vill ju ha ett grafikkort som är kännt för att va stabilt å krångla så lite som möjligt och dessa 670 och 680 är kända för de?

Ta ett 7970 från sapphire ist.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du fått två kort i rad med coil whine är det nog mest otur. Du behöver inte byta till Nvidia för att slippa. Tycker du kan försöka med ett till likadant.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Är det ett elektriskt eller mekaniskt surrande? Jag har själv dålig erfarenhet med XFX kylarens konstruktion. Fläkten rispade lätt mot kylarskalet vilket resulterade i vedervärdiga missljud!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Vet inte vad skillnaden är men det låter som ett rispande ljud eller liknande.

Permalänk
Medlem

Om det nu är intressant varifrån oljuden kommer så finns det ett väldigt enkelt sätt att testa: stoppa fläkten/fläktarna med handen. Slutar oljuden när fläkten står stilla så vet du att det är fläkten

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Coil whine brukar uppstå av en viss kombination, så förmodligen kan du sätta i vilket kort av samma modell som helst ock ändå få oljud. Så var det för mig med ax1200 å 4st 6970. Det kan räcka med att byta moderkort eller nätagg så blir alla korten tysta, exempelvis.

Permalänk
Medlem

Jo nätagg böt jag ju men det hjälpte inte. hade vart riktigt jobbigt om de va moderkortet

Permalänk
Medlem

Jag hade också det problemet!!! Jag skickade in, fick tillbaks ett annat, samma problem, skickade in bad om ett nvidia, = problem solved. XFX = Not much about them that i like.

Permalänk
Medlem

Jag har 7970, inget surrande här inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Är det ett elektriskt eller mekaniskt surrande? Jag har själv dålig erfarenhet med XFX kylarens konstruktion. Fläkten rispade lätt mot kylarskalet vilket resulterade i vedervärdiga missljud!

Japp,hade samma problem med mitt xfx-kort,tryckte lite i bakant där plåten är bockad och med kortet på plats och vips så var missljudet borta,det uppstod förövrigt vid load

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Högpresterande komponenter kan ha coilWhine när spolarna vibrerar. Deal with it.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Radeon 9070

Permalänk
Medlem

Har ett Sapphire 7970 med coilwhine, verkar vara ganska vanligt hos 7970 korten.

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Jo nätagg böt jag ju men det hjälpte inte. hade vart riktigt jobbigt om de va moderkortet

Mitt moderkort gnäller när jag rör på musen... Riktigt irriterande när man surfar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Mitt XFX 7950 har inte dessa problem dom vissa verkar ha :)...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Högpresterande komponenter kan ha coilWhine när spolarna vibrerar. Deal with it.

kan ju knappast va rätt när surret överöstar ljudet från spelet och man får huvudvärk av allt oväsen

Permalänk
Skrivet av Avipt:

kan ju knappast va rätt när surret överöstar ljudet från spelet och man får huvudvärk av allt oväsen

Då är det ju ut genom fönstret dirr.

Nej, skojade bara, men eftersom ingen jag känner med 79X0 har Coilwhine(Har 2st själv och känner 5 pers som har ett) har coilwhine, så känns det mest som om du har haft otur.

Skrivet av Vaas Montenegro:

First time, it's funny. Second time, it's fucking annoying, am i right?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kan ju va så, kanske har med tillverkaren att göra. Kanske va ett helt gäng i fabriken de va fel på. Svårt å veta. Men Men ska skicka tillbaks å skaffa nytt så får se om de funkar. bara å testa sig fram

Permalänk
Skrivet av Avipt:

Kan ju va så, kanske har med tillverkaren att göra. Kanske va ett helt gäng i fabriken de va fel på. Svårt å veta. Men Men ska skicka tillbaks å skaffa nytt så får se om de funkar. bara å testa sig fram

Men be om ett från Sapphire ist, bättre kvalitet, kylare och överklockning.

Visa signatur

Insert funny joke here