Råd ang ny speldator [~10-12k]
Hej!
Nu har jag behövt köra på absolut lägsta inställningarna på de flesta spel jag lirat den senaste tiden och känner därför att det är dags för en ny burk! Det var länge sen jag byggde själv, så tänkte kolla lite med er här som har så bra koll innan jag beställer!
Jag kommer använda datorn för spel och tänkte lägga runt 10-12k. Budgeten går dock att flexa på ifall ni tycker jag valt för bra/dåliga komponenter för mina behov!
Jag spelar främst MMOs (GW2, lotro etc.) samt andra offline RPGs (Skyrim etc.) och vill gärna kunna lira dessa + framtida spel i samma genre, på max inställningar. Vill även ha möjlighet att spela FPS (bf3, planetside2) på någorlunda höga settings, men behöver inte vara max. Är det inte allt för bökigt, så kan jag tänka mig att testa att överklocka en del också.
Efter en snabbkoll här på forumet så har jag kommit fram till följande:
CPU (99% säker): Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Box
Grafikkort (99% säker): XFX Radeon HD7970 3072MB Dual Fan GHz-edition
Lagring (99% säker): Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
Chassi (99% säker): Fractal Design Define R4 (Svart)
Moderkort (0% säker):
Här är några som verkar ha det jag behöver:
ASRock Z77 Extreme4
Gigabyte GA-Z77X-D3H
MSI Z77A-GD65
Asus P8Z77-V
Asus P8Z77-V Pro
De är sorterade billigaste->dyraste ovan, så tänkte mig ASRock, om det inte finns anledning att välja ett något annat?
CPU kylning (0% säker):
Cooler Master Hyper 212 Evo
Corsair Hydro H60 v2
Ett billigt, ett lite dyrare förslag..
Minne (50% säker):
Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Beror typ på vilken CPUkylning jag väljer. Lär inte behöva LP till H60.
PSU (0% säker):
Har bara kollat in några som har varit förslag i andra trådar:
Be-Quiet Pure Power L8 630W
Corsair CX750M 750W
Räcker något av dessa? Något bättre alternativ?
(Skärm och 2TB HDD har jag redan)
Så vad tror ni? Någon komponent som är overkill eller inte kommer räcka till? Någon tydlig flaskhalls som borde ses över? Jag är öppet för förslag på samtliga komponenter och är inte heller låst till endast Inet!
Tack på förhand!
Edit: Bonusfråga! Windows 8 eller 7? Jag har redan licens för 7:an, men ger 8:an bättre prestanda så köper jag det!
tl;dr: Ska spela. Vad tycks?