Är ni nöjda med nexus 4?

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

min var DOA

du fick den väl bytt?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Har för närvarande en iPhone 4 och bestämde mig till slut, efter mycket funderande, att skaffa en nexus 4.

Det som fick mig att byta mobil, trots att jag är nöjd med min Iphone4, var att den står vid sin vägs ände. IOS6 tillför inget och tror att 4:n kommer lämnas utanför nästa stora ios uppdatering. Dessutom vill jag ha bättre kamera och större skärm. Och så är nexusen mycket billigare än iphone 5.

Beställde från Halebop för några veckor sedan, men har inte hört ett pip sen dess. Hur är det med leveranserna egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Extremt lång leverans för mig...
Beställde tidigt o november, fick den i januari

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Hur upplever ni luren annars?

Känner nämligen att jag har lite svårt för att separeras från min Iphone4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Hur upplever ni luren annars?

Känner nämligen att jag har lite svårt för att separeras från min Iphone4.

Sexig och snabb, behöver inte säga mer Grymt nöjd!

Permalänk

Det jag är orolig för är att jag kommer bli missnöjd med byggkvalitén. Iphone känns bokstavligen som en tegelsten, och då i den positivs bemärkelsen. Ingen knarr eller gnissel, inget glapp. Fullständigt solid och rejäl från alla håll och kanter.

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Det jag är orolig för är att jag kommer bli missnöjd med byggkvalitén. Iphone känns bokstavligen som en tegelsten, och då i den positivs bemärkelsen. Ingen knarr eller gnissel, inget glapp. Fullständigt solid och rejäl från alla håll och kanter.

Kvalitetskänslan känns högre i min Nexus än i minns klasskompisars iphones, men den är lättare eller iaf lika tung.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

1. Röststyrning finns på nexus 4 med. Bara dubbeltrycka på svarsknappen och säg "mamma" så ringer den upp Denna funktionen hade jag på mina gammla Sonytelefoner till o med. Röststyrning finns på Android med och är ingen Appleuppfinning
2. Det går att byta låt på spotify, mediaspelaren med ett headset med. Det har det gjort sen Android kom ut. På vissa headset finns det stopp/play och framåt eller bakåt. Men som sagt, klickar du snabbt 2 ggr på play så byter den låt till nästa, eller om det var 2 ggr på volymknappen?? osäker nu eftersom jag har BT headset till min Samsung. Funkar gör det iaf eftersom Samsungs orginalheadset inte har fram och tillbaka knappar och jag vet att jag bytte låt med det (mitt är trasigt nu så jag kan inte testa igen).

Vilken är svarsknappen? kan bara lyckas ringa upp folk genom röst styrning om jag bytt språk till engelska på röst inställningarna och använder google now...

Riktigt störande då jag försöker få igång voice dialing på min bilstereo och så lyckas jag inte ens bara på mobilen x)

MVH Lergöken

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Nexus 4 i ca 2 veckor nu och måste säga att jag är väldigt nöjd hittills. Köpte min från USA för 2300kr och det känns som ett av de bästa köpen jag har gjort.

+ Snabb som fan
+ Skärmen är grym
+ Jämförelsevis billig
+ Gillar designen väldigt mycket, är själv mycket nöjd över att glaset på framsidan är något rundat i kanterna. (Får inte samma skarpa glaskant som t.ex. iPhone)

- Dålig högtalarplacering
- Batteritiden är sisådär vid flitigt användande
- Maxvolym på ringsignalen är väldigt lågt (håller på å undersöker om jag kan fixa detta på något sätt, verkar vara andra som har haft det problemet också. Tips mottages gärna)

Permalänk
Medlem

Har precis fått min också, köpte från play uk så landade på 2800:- vilket känns jäkligt prisvärt för denna luren.

Känns jäkligt gedigen, inge knarr och jäkligt premium om man jämför med andra sony modeller jag testat tidigare.
Kan inte säga så mycket mer då jag själv bytt upp mig från en SE w960 så har mycket att sätta mig in i, men jag är kanon nöjd hitills iaf.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Står mellan Nexus 4 och en S4.. möjligtvis en Xperia Z om någon kan ge mig ett jättebra argument...

Nexus 4 är bra mycket billigare än allihop men samtidigt ja, man får väl vad man betalar för.. hört många som haft problem med N4.

S4 är gigantisk.. 5".. men full HD skärm och Super AMOLED, + mycket större batteri (2600) men, den är ju inte direkt nyskapande någonstans.. och allt lullull klarar jag mig utan..

Xperia Z ja.. också Full HD skärm, men LCD, alltså lite tuffare på batteriet.

Nog att vänta lite till tills fler har skaffat S4:an och jämfört

Visa signatur

R I P
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Nexus 4 är bra mycket billigare än allihop men samtidigt ja, man får väl vad man betalar för.. hört många som haft problem med N4.

Problem med vadå?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Står mellan Nexus 4 och en S4.. möjligtvis en Xperia Z om någon kan ge mig ett jättebra argument...

S4 är gigantisk.. 5".. men full HD skärm och Super AMOLED, + mycket större batteri (2600) men, den är ju inte direkt nyskapande någonstans.. och allt lullull klarar jag mig utan..

Xperia Z ja.. också Full HD skärm, men LCD, alltså lite tuffare på batteriet.

Nog att vänta lite till tills fler har skaffat S4:an och jämfört

Jag slog till på en Nexus 4 idag från Halebop, kommer att få den till veckan.

Kände som hastigast på Xperia Z tidigare i veckan inne hos Telia, och tyckte att skärmstorleken kändes lyxig, men att telefonen blev för stor att använda med en hand. Det kan nog hända att Nexus 4 blir gränsfall för det också, men jag tror att den extra bredden och att Xperia Z har en tunnare design gör att den blir svårare att hantera. För mig var XZ 1200 kr dyrare än N4 och då kände jag inte att den var värd det. Det skulle i och för sig vara grymt med en vattentät telefon och 4G...

S4 verkar schyst när det kommer till hårdvaran och designen, men vad gäller TW och priset så lyckas den inte få mig att hoppa på tåget.

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Skrivet av mfm:

Problem med vadå?

T.ex bleeding på skärmen, högtalaren sprakar konstigt, den blir jätte varm. skärmen är väldigt seg, batteritiden, väldigt låg volym, även när man skruvar upp det..

Såna småsaker

Skrivet av kr0k0dil:

Jag slog till på en Nexus 4 idag från Halebop, kommer att få den till veckan.

Kände som hastigast på Xperia Z tidigare i veckan inne hos Telia, och tyckte att skärmstorleken kändes lyxig, men att telefonen blev för stor att använda med en hand. Det kan nog hända att Nexus 4 blir gränsfall för det också, men jag tror att den extra bredden och att Xperia Z har en tunnare design gör att den blir svårare att hantera. För mig var XZ 1200 kr dyrare än N4 och då kände jag inte att den var värd det. Det skulle i och för sig vara grymt med en vattentät telefon och 4G...

S4 verkar schyst när det kommer till hårdvaran och designen, men vad gäller TW och priset så lyckas den inte få mig att hoppa på tåget.

TW?

Jo, den verkar ju väldigt fin, framförallt gillar jag SUPERAMOLED skärmen.. ger nytt liv i färger..

Bryr mig inte mycket om den är användbar i en hand, hade en Padfone 2 som också var 4.7" och den kunde jag inte använda i en hand.. så 5" går inte.. men då tar jag hellre den 5" för film tittande..

Designen ja, den är ju i princip en kopia av S3:an vilket jag förstår fullständigt. men inget som vinner skönhets poäng direkt...

Visa signatur

R I P

Permalänk

Och jag står också inför ett svårt val. Jag funderar på att sälja min Note 2 och skaffa en Nexus 4 istället.

Eller gör man bort sig? Är det värt?

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

TW?

Jo, den verkar ju väldigt fin, framförallt gillar jag SUPERAMOLED skärmen.. ger nytt liv i färger..

Bryr mig inte mycket om den är användbar i en hand, hade en Padfone 2 som också var 4.7" och den kunde jag inte använda i en hand.. så 5" går inte.. men då tar jag hellre den 5" för film tittande..

Designen ja, den är ju i princip en kopia av S3:an vilket jag förstår fullständigt. men inget som vinner skönhets poäng direkt...

Nu var det jag som förkortade onödigt mycket TouchWiz ska det stå, Samsungs egna version av androids gränssnitt. Jag kan inte säga att jag har använt det mycket, kommer från en iPhone 3GS, men det lilla jag sett har jag inte tyckt speciellt bra om. Stock android verkar mycket trevligare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Och jag står också inför ett svårt val. Jag funderar på att sälja min Note 2 och skaffa en Nexus 4 istället.

Eller gör man bort sig? Är det värt?

Ursäkta om jag lånar tråden lite.

varför vill du sälja din note 2?

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Skrivet av jokklo:

varför vill du sälja din note 2?

Jag köpte den strax före jul förra året och har inte haft den länge alls och funderar redan på att byta.

Det är för att jag tycker den är lite för stor och klumpig ibland, storleken är bra när jag smsar med bägge händerna, annars är den typ svår att använda med en hand. Man måste anstränga sig lite varje gång man ska svara med en hand, samt när man plockar med den ur och i byxfickor m.m. Sen använder jag aldrig S-pen och allt annat krims krams som samsung stoppat in, alltså deras egna appar. Jag trodde jag skulle ha nytta av allt innan jag köpte den, men det har inte blivit mycket använt. Känns inte som jag utnyttjar den helt. Har kört med Samsung i ett par år nu och börjar tröttna lite på de fula gränssnittet (även om de finns andra launchers att ladda ner) och skulle vara kul med nå nytt även om de inte blir jättemycket nytt med Nexus 4.

Det som är bra är väl den stora skärmen som är schysst när man surfar och använder appar osv. Och så gillar jag kameran som är otroligt kvick och ger bra bilder. Sedan är det kanonbra batteritid. Och vissa bra funktioner som "Smart stay" och nå mer. Det jag känner att jag kommer sakna är väl kameran, batteritiden och den stora skärmen vid vissa tillfällen.

Med nexusen är jag tveksam om hur kameran är och batteritiden trots att jag suttit i timmar och läst på forum och youtube. Och hur jag ska lagra allt i den, med alla bilder osv, känns som att 16 GB inte räcker långt. Molntjänst som gäller? Det som lockar är väl däremot såklart att alltid ha senaste versionen av android. Och även mycket billigare än note 2.

Byter jag bara ner mig eller vad tror ni? Eller får vi se en ny nexus inom en snart framtid?

Permalänk
Skrivet av a.eriksson90:

Jag köpte den strax före jul förra året och har inte haft den länge alls och funderar redan på att byta.

Det är för att jag tycker den är lite för stor och klumpig ibland, storleken är bra när jag smsar med bägge händerna, annars är den typ svår att använda med en hand. Man måste anstränga sig lite varje gång man ska svara med en hand, samt när man plockar med den ur och i byxfickor m.m. Sen använder jag aldrig S-pen och allt annat krims krams som samsung stoppat in, alltså deras egna appar. Jag trodde jag skulle ha nytta av allt innan jag köpte den, men det har inte blivit mycket använt. Känns inte som jag utnyttjar den helt. Har kört med Samsung i ett par år nu och börjar tröttna lite på de fula gränssnittet (även om de finns andra launchers att ladda ner) och skulle vara kul med nå nytt även om de inte blir jättemycket nytt med Nexus 4.

Det som är bra är väl den stora skärmen som är schysst när man surfar och använder appar osv. Och så gillar jag kameran som är otroligt kvick och ger bra bilder. Sedan är det kanonbra batteritid. Och vissa bra funktioner som "Smart stay" och nå mer. Det jag känner att jag kommer sakna är väl kameran, batteritiden och den stora skärmen vid vissa tillfällen.

Med nexusen är jag tveksam om hur kameran är och batteritiden trots att jag suttit i timmar och läst på forum och youtube. Och hur jag ska lagra allt i den, med alla bilder osv, känns som att 16 GB inte räcker långt. Molntjänst som gäller? Det som lockar är väl däremot såklart att alltid ha senaste versionen av android. Och även mycket billigare än note 2.

Byter jag bara ner mig eller vad tror ni? Eller får vi se en ny nexus inom en snart framtid?

Jag tycker att kameran i Nexus 4 är underbar, dock gick jag från en DHD, så det är ju en stor förbättring bara i sig. Men den tar t.ex bättre bilder än min kompis One X.
Batteriet räcker i en dag. Minst.
Använder man telefonen "normalt", dvs surfande 3-5 timmar om dagen och något spel då och då samt musik på bussen till och från skolan så räcker det gott och väl en dag för mig, brukar ha mellan 40 och 50% kvar.

En fördel med N4(även fast jag inte gjort det) är att man kan roota den och ha ett enormt utbud roms tillgängliga, åtminstone inom en snar framtid, då det är just en Nexus.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Jag tycker att kameran i Nexus 4 är underbar, dock gick jag från en DHD, så det är ju en stor förbättring bara i sig. Men den tar t.ex bättre bilder än min kompis One X.
Batteriet räcker i en dag. Minst.
Använder man telefonen "normalt", dvs surfande 3-5 timmar om dagen och något spel då och då samt musik på bussen till och från skolan så räcker det gott och väl en dag för mig, brukar ha mellan 40 och 50% kvar.

En fördel med N4(även fast jag inte gjort det) är att man kan roota den och ha ett enormt utbud roms tillgängliga, åtminstone inom en snar framtid, då det är just en Nexus.

Bra att någon som äger en Nexus 4 uttalar sig, dela gärna med er mer vad som är bra med nexusen

Vet inte hur många rader jag läst idag på sweclockers och swedroid om nexus 4. Bör man importera en Nexus 4 för prisets skull om man ska införskaffa en sån?

Om man utesluter note 2 helt, vilken telefon ska man välja om man vill ha en lite mindre som är i storlek ungefär som Nexus 4?
Eller är det nexus som gäller?

Permalänk

Jag köpte Nexus 4 av flera anledningar; den känns relativt framtidssäker eftersom specifikationerna är i det närmaste overkill (min tidigare telefon, Nokia N9, blev seg som sirap efter ett tag), att få Android-uppdateringar först är ett stort plus, stor och snygg skärm, framsidan är helt ren (ingen logo) och så var priset självklart en faktor (var lite sugen på Xperia Z, men kunde inte motivera prisskillnaden).

Permalänk
Skrivet av a.eriksson90:

Bra att någon som äger en Nexus 4 uttalar sig, dela gärna med er mer vad som är bra med nexusen

Vet inte hur många rader jag läst idag på sweclockers och swedroid om nexus 4. Bör man importera en Nexus 4 för prisets skull om man ska införskaffa en sån?

Om man utesluter note 2 helt, vilken telefon ska man välja om man vill ha en lite mindre som är i storlek ungefär som Nexus 4?
Eller är det nexus som gäller?

För mig var det Nexus som gällde av tre anledningar.
1. Den har en bra uppsättning med hårdvara, som kommer att stå sig bra i två år framöver.

2. Den kostade 2400 kronor.

3. Den kommer alltid att kännas fräsch. Konstant uppdaterad, massvis med ROM:s och en stor användarbas med massvis av kunskaper.

För mig hade det varit en no-brainer att inte köpa den!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

För mig var det Nexus som gällde av tre anledningar.
1. Den har en bra uppsättning med hårdvara, som kommer att stå sig bra i två år framöver.

2. Den kostade 2400 kronor.

3. Den kommer alltid att kännas fräsch. Konstant uppdaterad, massvis med ROM:s och en stor användarbas med massvis av kunskaper.

För mig hade det varit en no-brainer att inte köpa den!

Ja var den så billig så var det ju inget att fundera över alls Men var hittar man en nexus 4 så billigt? Enligt prisjakt här i Sverige hamnar den på typ 3800 kr.

Krångligt med import? Den som har lust får hemskt gärna PMa mig om vart man ska köpa utomlands, hur de går till osv. Förbjudet att diskutera sånt här? Har aldrig gjort sånt förut.

Permalänk
Skrivet av a.eriksson90:

Ja var den så billig så var det ju inget att fundera över alls Men var hittar man en nexus 4 så billigt? Enligt prisjakt här i Sverige hamnar den på typ 3800 kr.

Krångligt med import? Den som har lust får hemskt gärna PMa mig om vart man ska köpa utomlands, hur de går till osv. Förbjudet att diskutera sånt här? Har aldrig gjort sånt förut.

Studentrabatt vet du.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Studentrabatt vet du.

Och det törs man tro på?

Då fick du mycket rabatt. Har du då den billigare 8GB versionen? Annars vet jag int hur du bärt dig åt hur du kunnat fått den så billig, såna studentrabatter ser man ju sällan.

På swedroid är det import som gäller verkar det som, om man vill ha den runt 2500-3000 kr med frakt osv. Men verkar vara ett jäkla bök så det står jag över.

Men åter till min huvudfråga. Är jag dum som gör mig av med Note 2 och klirrar in en N4?

Permalänk
Medlem

Alla nexus 4or jag kollat på och enligt mediamark så har 2/8 sålda kommit tillbaka för att det är "småhack" när det är något rörligt på skärmen. Såsom filmning/kamera, rörlig bakgrund osv. Typ som microstuttering. Ingen aning om vad det faktiskt är men jag kommer aldrig köpa nexus 4 då alla jag sett har det felet. Men vissa säger ju att dom inte har det så jag vet inte... men 2/8 på mediamarkt låter som dåliga stats då säkert vissa inte märker av det.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Alla nexus 4or jag kollat på och enligt mediamark så har 2/8 sålda kommit tillbaka för att det är "småhack" när det är något rörligt på skärmen. Såsom filmning/kamera, rörlig bakgrund osv. Typ som microstuttering. Ingen aning om vad det faktiskt är men jag kommer aldrig köpa nexus 4 då alla jag sett har det felet. Men vissa säger ju att dom inte har det så jag vet inte... men 2/8 på mediamarkt låter som dåliga stats då säkert vissa inte märker av det.

Och 2/8 är ju faktiskt samma som 25%, vilket är riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a.eriksson90:

Och det törs man tro på?

Då fick du mycket rabatt. Har du då den billigare 8GB versionen? Annars vet jag int hur du bärt dig åt hur du kunnat fått den så billig, såna studentrabatter ser man ju sällan.

På swedroid är det import som gäller verkar det som, om man vill ha den runt 2500-3000 kr med frakt osv. Men verkar vara ett jäkla bök så det står jag över.

Men åter till min huvudfråga. Är jag dum som gör mig av med Note 2 och klirrar in en N4?

Jag gissar att han har tecknat ett 24 månaders abonnemang med Halebop. Har man studentrabatt får man telefonen för 100kr och abonnemanget för 219kr i månaden. Totalt 319kr per månad alltså och priset för själva telefonen blir då 2400kr.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kr0k0dil:

Jag gissar att han har tecknat ett 24 månaders abonnemang med Halebop. Har man studentrabatt får man telefonen för 100kr och abonnemanget för 219kr i månaden. Totalt 319kr per månad alltså och priset för själva telefonen blir då 2400kr.

Precis.
Dock så kostar studentabonnemanget 199 kronor per månad. Det är vad jag betalar.

Det blir som oändligt med samtal, surf och SMS då jag aldrig skulle komma i närheten av att använda upp allt, så jag är riktigt nöjd med abonnemanget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av kr0k0dil:

Precis som när jag skaffade min note 2 med abonnemang, totalt sett kommer jag betala 3600 kr för den när den är färdigbetald. Kontakt kostade den en bit över 4500 kr på mediamarkt förra året. Så man tjänar ju på det.

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Det laggar och hackar en del i min note 2 också, vilket är störande. Därför har jag kikat på en renodlad android telefon i form av nexus 4 för att slippa allt lull lull som samsung för med sig.