Jag hade precis som tidigare nämnt beställt en Xperia S som jag även har packat upp och installerat CM10 på. Däremot såg jag efter någon dag att en Nexus 4 i nyskick fanns på Tradera för ynka 3000 kr inkl frakt. Såklart var jag tvungen att slå till där också.
Så, en (inte så) kort genomgång av telefonerna kommer här.
Sony Xperia S
Första tanken när jag tog i telefonen var att den kändes lite halvplastig. Inte så exklusiv direkt vilket man kanske heller inte kan vänta sig i prisklassen. Hållbarheten är det nog däremot inget fel på. Jag märkte att listen under LED-slingan inte satt på stenhårt, men det känns som att telefonen kan klara av att tappas några gånger. Skärmen har en lite svampig yta mer eller mindre, men fungerar bra. Jag tror att det kan bero på att Sony har satt på ett skärmskydd redan från fabrik som inte är menat att ta bort. De kapacitiva knapparna är ett skämt dessutom, de är grymt små och man missar dem allt för ofta. Bildkvaliteten var nog däremot det värsta. Bilden är riktigt skarp, men har riktigt dåliga betraktningsvinklar. Man måste titta på skärmen precis rätt för att inte bilden ska se allt för urvattnad ut.
Vad är då positivt? Telefonen ser ganska häftig ut med LED-slingan längst ner först och främst. Lagringsutrymmet på 32GB räcker hur långt som helst för min del då jag inte sparar film eller musik på telefonen. Sen kommer vi till kameran... den är helt underbar! Den tar grymt snygga bilder för att vara en telefon i mellansegmentet. Jag har inte hunnit testa kameran allt för mycket då jag har varit upptagen med att få allting annat att fungera, men vid första anblick väldigt bra bilder.
Batteritiden är ok för att vara en smartphone. Sony har alltid valt underdimensionerade batterier till sina telefoner och det märks även här. En dag håller batteriet med ett par telefonsamtal och en massa sms:ande.
När det gäller sk "custom roms" så är det inte så mycket att hurra över. FreeXperia har kommit igång med att utveckla CM10 och det fungerar ganska bra. Lite långsamt och känns inte så optimerat ännu, men jag tippar på att de löser det framöver. CM10.1 är också på gång och det får mig att längta något enormt. Utvecklingen av kerneller går däremot sämre. Det finns än så länge endast två st för CM10 varav endast den som ingår i Freexperias rom är stabil nog för dagligt användande. Prestandan är ok. På pappret är det helt ok hårdvara, men det skulle gärna få flyta på bättre. Detta beror mycket på att utvecklingen av roms är ganska dålig för Sonys egna är inte något att hänga i julgranen.
Skulle min Xperia S gå sönder så skulle jag inte köpa en ny, jag funderar snarare på att sälja den redan nu.
Google Nexus 4
Efter att ha pysslat med Xperia S i en vecka så var första tanken när jag tog i Nexus 4 bara "wow". Vikten är precis perfekt, byggkvaliteten känns helt fantastisk med glas på baksidan och en skön gummilist runt sidorna. Jag blev samtidigt ganska skraj för att hållbarheten omöjligt kan vara så bra. Även om skärmen säkert tål en hel del så kan jag tänka mig att baksidan lär bli repig bara av att lägga telefonen på bordet dagligen under en längre tid. Jag har därför utrustat telefonen med ett skydd för baksidan av märket dbrand. När jag slog på telefonen så hoppade jag till ännu en gång över hur bra bildkvalitet det är. Jag har inte världens bästa koll på dyra telefoner, men det var riktigt fina betraktningsvinklar jämfört med Xperia S.
Lagringsutrymmet är på 16GB vilket egentligen inte är så hemskt imponerande, men jag är inte någon som sparar allting på telefonen. Efter att ha installerat en mängd appar och gjort ett par nandroid backups så ligger jag på 8GB ledigt. Skulle jag nu göra en backup i veckan så måste jag rensa gamla backups knappt en gång i månaden. Kameran är vad jag hörde var akilleshälen på Nexus 4, men fullt så dålig är den inte. Den tar helt ok bilder och kan nära på bräcka min riktigt usla digitalkamera i bra ljusförhållanden. Den riktigt stora akilleshälen är däremot att batteriet inte kan bytas. Om det kommer att bli ett problem är ju en annan fråga.
Batteritiden är i mitt tycke oväntat bra! Vid normalt användande så måste jag ladda telefonen varannan kväll. Xperia S och Mini var något sämre i det avseendet, men skulle jag nämna Samsung Galaxy Gio så har Nexus 4 inget att komma med.
Då var det dags för "custom roms" och hela den biten. Bara det att det finns en hel handfull stabila kerneller är imponerande. CM10.1 är stabilt och snabbt, men utvecklas ändå i en rasande takt och man kan vänta sig några uppdateringar i veckan. Det var faktiskt så illa att jag rootade telefonen första kvällen jag hade den, men ångrar att jag inte spenderade mer tid för att testa telefonen i ursprungligt skick. Prestandan i allmänhet är riktigt bra! Faktiskt så bra att jag kunnat underklocka telefonen några steg med CM10.1 + Franco kernel och ändå bibehålla prestandan från Googles ursprungliga.
Skulle min Nexus 4 gå i graven så blir det garanterat att köpa en ny! Jag tror det är så illa att jag inte kommer att vilja köpa något annat märke än Google framöver.