Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Kan nog bli liknande effekt om än inte lika extremt som när man snackar med öronproppar i öronen. Du tar ju på dig ett par hörselkåpor om du köper rätt designade slutna hörlurar. M50n isolerade hyfsat vill jag minnas i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epistlewool:

Tänkte köpa Audio Technica ATH-M50 för att ha inkopplat till datorn. Det som får mig att tveka är att de är slutna. Jag har tidigare testat att använda in-ear-lurar till datorn, men jag blir knäpp på hur min egen röst låter när jag pratar på t.ex. skype. Blir det samma upplevelse med stängda over-ear-lurar?

I övrigt, kan nån rekommendera en bra mikrofon att ha tillsammans med dessa lurar?

Använder Blue Snowball till min dator. Iförsig överkurs kanske. Har även M50 och har bytt padsen till velour så då hör man sig mindre.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

För guds skull använd inte ombord ac97 skräp så ska du se att problemet försvinner. Apropå latency du kan omöjligt uppfatta en latency på 5 ms. Själv måste jag upp mot närmare 20 för att uppfatta det. Med 99.9 procents säkerhet har du en monitor som har betydligt högre latency om du inte kör crt så blir bara bättre lol

Kör nfb10.32 emellanåt funderar bra.

Är förmodligen sant, när man väl tänker att man inte uppfattar latency på input lag under 10 ms, iaf inte i normala fall.
Men bara för att man inte uppfattar vill man ju inte vara på gränsen heller;P

Men får ja fråga, varför kör du bara nfb10.32 emellanåt?
Vad kör du primärt?

Permalänk
Medlem

Ofta kör jag bara x fi elite pro plus förstärkare. Nfbn har jag ibland på skrivbordet och ibland i tvbänken.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Men är inte Nfbn bättre än dit ljudkort?
Känns väl lite onödigt om du inte använder det tänker ja;S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Ofta kör jag bara x fi elite pro plus förstärkare. Nfbn har jag ibland på skrivbordet och ibland i tvbänken.

Jag har också ett elite pro och jag har en vän som har ett med modifierad strömförsörjning, det är det bästa interna ljudkort jag hör eller rättare sagt inte hört, elite pro är ett mycket bra ljudkort än idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har också ett elite pro och jag har en vän som har ett med modifierad strömförsörjning, det är det bästa interna ljudkort jag hör eller rättare sagt inte hört, elite pro är ett mycket bra ljudkort än idag.

Absolut mina öron har alltid gillat den.
Konsolen har tyvärr dött möjligt det bara är glapp i kabeln eller något men den har jag iof ingen användning av längre.

Lite nyfiken på Creatives nya flaggskepp ZXR. Men då måste Elite Prot paja.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Förstår inte, är det bättre än dit Externa DAC?
För ser inte ut som ett värsting kort när ja kollar priset, med tanke på att man får med en sån där extra grej.

Hur mäter det sig på STX som verkar vara värstingen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Förstår inte, är det bättre än dit Externa DAC?
För ser inte ut som ett värsting kort när ja kollar priset, med tanke på att man får med en sån där extra grej.

Hur mäter det sig på STX som verkar vara värstingen?

Det är mycket små skillnader mellan olika dacar men det är mycket svårt att testa det eftersom det finns så få kompletta dacar som har flera olika omvandlare man kan växla mellan men i övrigt är likadana, jag har en Chord DSC 1600e som har 3 olika omvandlingskretsar man kan växla mellan men de använder alla samma analogljudkretsar och strömförsörjning, skillnaderna är små när det är samma kretsar i övrigt och det man oftast lyssnar på är analogelektroniken runt omvandlaren mer än omvandlarna i sig.
Det är lite som allt som har med op att göra, det är oftast komponenterna runt kretsen som sätter karaktären i mycket större grad än op en i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Förstår inte, är det bättre än dit Externa DAC?
För ser inte ut som ett värsting kort när ja kollar priset, med tanke på att man får med en sån där extra grej.

Hur mäter det sig på STX som verkar vara värstingen?

Essence STn har jag haft lite vassare än STX. Olika karaktär de låter inte alls lika men föredrog Elite Pron. Den låter lite kyligare och renare. Speciellt till elektronisk musik och när det gäller spel är det mycket sånt. Drivrutinerna var sjukt mycket bättre också får väl anta att Asus bättrat sig. Men sitter iof med en Asus BDS-700 som är en smärre katastrof så mitt förtroende för Asus är inte vidare stort numer. BDS-700n är nog en katastrof både på hårdvaru och firmware fronten dock.

ZXR är främst intressant om de kan matcha det de gjort tidigare mao.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hejsan undrar om Logitech G930 är bra för gaming ?
Verkar riktigt bra och man kan sitta i x antal timmar utan att få ont i huvudet/öronen av headsettet eller finns det bättre för den prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Essence STn har jag haft lite vassare än STX. Olika karaktär de låter inte alls lika men föredrog Elite Pron. Den låter lite kyligare och renare. Speciellt till elektronisk musik och när det gäller spel är det mycket sånt. Drivrutinerna var sjukt mycket bättre också får väl anta att Asus bättrat sig. Men sitter iof med en Asus BDS-700 som är en smärre katastrof så mitt förtroende för Asus är inte vidare stort numer. BDS-700n är nog en katastrof både på hårdvaru och firmware fronten dock.

ZXR är främst intressant om de kan matcha det de gjort tidigare mao.

Angående drivrutiner så använder man UNified Xonar, har du prövat det?

Z-serien ser intressant ut, fast det är ganska trist att den fortf använder samma kassa DSP till surround; hade den kört med X-Fi CMSS3D eller C-Media DH hade det varit guld för dom som är insatta i sånt

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Text om Mad Dogs & Pads

Tack för tipset om de olika kuddarna. Tror Mad Dogsen kommer passa mig bra. Project Sunrise II ska vara duglig för priset som kitet säljs för, i alla fall enligt några trådar på Head-Fi jag skummat igenom

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem

Letar efter ett par schyssta in-ear-lurar i prisklassen 900-1500kr~. Ser helst att det går att beställa från svenska butiker alternativt inom EU, håller mig helst undan från ebay.

Det jag är ute efter är ett par typiska tunnelbane-lurar för everyday pendling. Lyssnar mycket på house, men föredrar ändå ett par neutrala lurar med betoning på bas, och inte några beats-influerade direkt.

Verkar väldigt torrt i just detta segment, tips?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Letar efter ett par schyssta in-ear-lurar i prisklassen 900-1500kr~. Ser helst att det går att beställa från svenska butiker alternativt inom EU, håller mig helst undan från ebay.

Det jag är ute efter är ett par typiska tunnelbane-lurar för everyday pendling. Lyssnar mycket på house, men föredrar ändå ett par neutrala lurar med betoning på bas, och inte några beats-influerade direkt.

Verkar väldigt torrt i just detta segment, tips?

Vet inte om du gjort det än, men du kan ju iaf kolla runt här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s120451275#rparams=b=s...

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Vet inte om du gjort det än, men du kan ju iaf kolla runt här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s120451275#rparams=b=s...

Självklart, fiskar ändå efter tips

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

Har ett par antika BeyerDynamic DT440, alltså första modellen.
Provat diverse andra lurar men inga sitter lika skönt som mina ghettomodifierade dt440.

Denna modellen: http://h-4.abload.de/img/beyer-dt-440-600qh5.jpg

Har provat med olika billigare hörlursförstärkare till dem utan vidare resultat, har fått bra resultat med en gammal hederlig integrerad Marantz stereoförstärkare från 70-talet.

Men med en polares Music Fidelity M1HPA blir det helt otroligt bra, det är så jag vill det ska låta men till en ganska mycket billigare peng....(kostar 6k)

Vet ju inte riktigt hur många ohm dom är, står olika på dessa klenoder.

Har provat ett tiotal lurar i prisklassen 400-3000:- och mina veteraner låter bäst och sitter bäst.
Hoppas på tips om en förstärkare (vettigt prissatt) som kan driva dem riktigt.

Permalänk

Vad menas med "Import Gateway Acceptance"? Tam-audio asså dom är inte snabba 2 veckor för en sak från Kina.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Är väl att den accepteras genom tull eller liknande passage känns det som;S

Permalänk
Medlem

Har precis köpt och installerat mitt Xonar STX och ATH M50S. Kan dock ingenting om inställningarna på drivrutinsprogrammet och vad PCM etc står för. Kan någon ge mig lite tips om inställningar ( EQ kan jag sj ).

Tack.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Är väl att den accepteras genom tull eller liknande passage känns det som;S

Betyder det att man slipper tull?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Det vet ja faktiskt inte, menade bara att ja antog att det betyder att den antingen har gått igenom tull. Eller att den kommit förbi någon slags port, kanske gått över gränsen till annat land etc.

Vad är det du beställt?

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Det vet ja faktiskt inte, menade bara att ja antog att det betyder att den antingen har gått igenom tull. Eller att den kommit förbi någon slags port, kanske gått över gränsen till annat land etc.

Vad är det du beställt?

http://tamaudio.com/store/index.php?route=product/product&pro... ska låta sjukt bra med k701 enligt alla hifi forum. Den e moddad också som du ser.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Chansen finns nog att du kan råka ut för Tull. Beror på hur stor den är egentligen.
Men skulle nog tro att chansen är jäkligt låg ändå.

Beställde själv en lite halv stor grej från USA, och åkte inte på tull.
Och beställt massor från Hong Kong och inte åkt på någonting.

Så skulle inte oroa mig för mycket för det, tror det är mer om du skulle importera än TV liksom.

Men blir intressant när du får den, hoppas det låter som förväntat:)

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Chansen finns nog att du kan råka ut för Tull. Beror på hur stor den är egentligen.
Men skulle nog tro att chansen är jäkligt låg ändå.

Beställde själv en lite halv stor grej från USA, och åkte inte på tull.
Och beställt massor från Hong Kong och inte åkt på någonting.

Så skulle inte oroa mig för mycket för det, tror det är mer om du skulle importera än TV liksom.

Men blir intressant när du får den, hoppas det låter som förväntat:)

Saken är den att jag beställde 3 stycken lol så inte bara en... Bror min som ska ha en sa att det är en på tio att man åker på tull han beställde saker från Japan och var tionde gång vart det tull.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Ah, då har chansen att du åker dit ökat.

Men tror inte du kommar åka dit faktist.

Är skillnad från Japan och Kina, Japan är ju liksom en Ö mitt ute i ingenstans, och dom har säkerligen mer säkerhet på saker där än va dom har i Kina.

Kina är klockrena landet att beställa från, billigt som fasen och inte strikta regler, och man åker sällan dit.

Kan inte lova något, men tror inte du åker dit, speciellt inte om dom skickat 3 paket, om dom är i ett stort paket ser det nog inte lika bra ut dock.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis brukar jag inte tulla från Tam Audio, vi har bra kontakt och jag handlar ofta där. Ska nog köpa min nästa förstärkare därifrån då jag vet att jag inte tullar därifrån. Vanligtvis så brukar det egentligen inte tullas lika ofta med paket från Kina/Hong Kong, men är paketet rätt stort/tungt så kan det hända att det tullas, och har du nu beställt 3 stycken förstärkare så kan det bli rätt tungt. Får väl hoppas på att det deklarerade värdet inte tok för mycket.

Så här ser det ut med spårandet av paketet om du är orolig över det. Detta är min förra order:

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Vanligtvis brukar jag inte tulla från Tam Audio, vi har bra kontakt och jag handlar ofta där. Ska nog köpa min nästa förstärkare därifrån då jag vet att jag inte tullar därifrån. Vanligtvis så brukar det egentligen inte tullas lika ofta med paket från Kina/Hong Kong, men är paketet rätt stort/tungt så kan det hända att det tullas, och har du nu beställt 3 stycken förstärkare så kan det bli rätt tungt. Får väl hoppas på att det deklarerade värdet inte tok för mycket.

Så här ser det ut med spårandet av paketet om du är orolig över det. Detta är min förra order:
http://i.imgur.com/FGjJDzo.png

Jäkla snabbt det gick för dig från Shanghai till Import Gateway Acceptance, den biten har tagit 2 veckor för mig, så hoppas man kanske har sakerna på fredag då.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av simonw:

Letar efter ett par schyssta in-ear-lurar i prisklassen 900-1500kr~. Ser helst att det går att beställa från svenska butiker alternativt inom EU, håller mig helst undan från ebay.

Det jag är ute efter är ett par typiska tunnelbane-lurar för everyday pendling. Lyssnar mycket på house, men föredrar ändå ett par neutrala lurar med betoning på bas, och inte några beats-influerade direkt.

Verkar väldigt torrt i just detta segment, tips?

Yamaha EPH-100 funkar fint för House och är mycket prisvärda här
http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar-2/in...

Även Sony MH1C om du vill ha (ännu mer) bas
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1201474

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jäkla snabbt det gick för dig från Shanghai till Import Gateway Acceptance, den biten har tagit 2 veckor för mig, så hoppas man kanske har sakerna på fredag då.

Konstigt att det är 2 veckor. En annan order hade inte ens Import Gateway Acceptance utan gick direkt till International Hub.

2013/1/3 20:00:00 SHANGHAI Despatched from Shanghai Yanwen Sorting Center
2013-01-04 18:32 WDM Online
2013-01-09 23:32 International Hub Received and processed

Det var iaf lite mer än 1 dag jämfört med förrut. Det varierar väl antar jag.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80