Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testa delarna liggandes på något träbord och se ifall det startar utanför lådan :3
testa även koppla ur hdd och powerled någon av dem kan vara kassa eller så kan lödningarna lossnat och kortsluter chassiet

Just nu vägrar jag slita ut allting. Det var redan bökigt att få in bl.a. radiatorn till vattenkylningen.

Har inga komponenter i kopplade i datorn just nu förutom 1 minnesmodul och processorn.
8-pinskontakten sitter i riktigt tajt, 24-pins likaså...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har du provat ta bort grafikkortet och testa med inbyggda grafiken?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du provat ta bort grafikkortet och testa med inbyggda grafiken?

Ja!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Kör ett "shoot in the dark" och frågar, har du kopplat in din 8-pin atx power connector? http://postimg.org/image/8ayg6sd9r/

Jag gjorde den missen själv en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrderp:

Kör ett "shoot in the dark" och frågar, har du kopplat in din 8-pin atx power connector? http://postimg.org/image/8ayg6sd9r/

Jag gjorde den missen själv en gång

Ja, jag har allt i kopplat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa din CPU i ett system du vet fungerar, bara för att utesluta att det inte är en kass CPU?

Permalänk
Medlem

Börja testa delarna i en annan dator.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrderp:

Har du möjlighet att testa din CPU i ett system du vet fungerar, bara för att utesluta att det inte är en kass CPU?

Skrivet av Xenoz:

Börja testa delarna i en annan dator.

Nope. Har inget Socket 1155 system i närheten. Närmaste är polaren som bor 7 mil bort.
Min gamla dator har Socket 1156, så de går inte ihop...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma fel som du när jag satte ihop min dator.
Vad jag gjorde var att se över mina kablar och se till att jag har bra luftflöde. Det fungerade iallafall för mig.

Don't ask me why

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Hade du ESD skydd när du byggde datorn?

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Inaktiv

Skulle dubbelkolla samtliga ringar på mobot för distansmonteringen, samt att samtliga distanser verkligen var monterade.

Inte kul problem, kan vara så många´saker det är fel på.. en gång hade jag petat i powerLED lampans sladd fel.

Permalänk
Medlem

Böjda pins till CPU på moderbordet.
Plocka ut allt ur burken, ta bort CPU, försöka kika med ficklampa och förstroringsglas hur det ser ut, köp nytt moderbord om det är bortom räddning.

Bara för att du monterat några CPU`s tidigare så blir inte pinsen oböjbara.., kan hända vem som helst.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Nope. Har inget Socket 1155 system i närheten. Närmaste är polaren som bor 7 mil bort.
Min gamla dator har Socket 1156, så de går inte ihop...

Det enda som inte går att testa i ett 1156-system är väl processorn.

Om du vill ha något annat än hugskott och gissningar, bör du lista dina komponenter.
(en bild säger mer än tusen ord? Inte i detta fall)
Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag hade exakt samma fel som du när jag satte ihop min dator.
Vad jag gjorde var att se över mina kablar och se till att jag har bra luftflöde. Det fungerade iallafall för mig.

Don't ask me why

Alla kablar är i som de ska.... Luftflödet är det inget fel på.

Skrivet av Pejnar:

Hade du ESD skydd när du byggde datorn?

Ja, det hade jag. Byggt 100-tals datorer och aldrig haft problem tidigare förutom med måndagsex av moderkort eller minnen. De vanligaste som varit sönder redan från fabriksstadiet.

Skrivet av Liljagare:

Skulle dubbelkolla samtliga ringar på mobot för distansmonteringen, samt att samtliga distanser verkligen var monterade.

Inte kul problem, kan vara så många´saker det är fel på.. en gång hade jag petat i powerLED lampans sladd fel.

Allt är i sin ordning. Nu har jag även provat att ta bort allt från frontens funktionsstickor förutom Power SW (på/av-knappen) men jag får inte igång USB eller skärm.
Enda som är i är 8-pin, 24-pin och Power SW...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag fick ut av sweclockers resension av chassit är det inga förinstallerade moderkortsdistanser, hittar inga specifika bilder på de heller. Länka gärna bild, dumförklarar dej absolut inte utan e bara nyfiken på hur de ser ut!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Plocka ut allt ur burken, ta bort CPU, försöka kika med ficklampa och förstroringsglas hur det ser ut, köp nytt moderbord om det är bortom räddning.

Bara för att du monterat några CPU`s tidigare så blir inte pinsen oböjbara.., kan hända vem som helst.

Ska kika på det senare. Dock är det en aning bökigt eftersom jag har en Hydro H100i på sockeln.

Skrivet av FatherOfThree:

Det enda som inte går att testa i ett 1156-system är väl processorn.

Om du vill ha något annat än hugskott och gissningar, bör du lista dina komponenter.
(en bild säger mer än tusen ord? Inte i detta fall)
Fo3

Lista på komponenter:
Corsair Hydro H100i
Corsair AX850 850W Gold
Dual package of Samsung 840 250GB
ASUS Sabertooth Z77
Corsair Graphite 600T Silver Midi Tower
EVGA GeForce GTX 680 2 GB
Intel Core i7-3770K
Corsair Vengeance 4x8 GB 1600 MHz
Corsair Individually Sleeved Cables
Lite-On iHOS104-06 Blu-ray internal

Lista på tillbehör:
ASUS VG248QE 24 inch 144 Hz 1 ms
Razer Lycosa
Razer Imperator Battlefield 3 Edition

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan testa reset switch typ 10 ggr vet att en kompis moderkort hade någon säkerhets sak när saker ändras i datorn.
Annars måste det vara något defekt. Svårt att hitta något annat.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Du kan testa reset switch typ 10 ggr vet att en kompis moderkort hade någon säkerhets sak när saker ändras i datorn.
Annars måste det vara något defekt. Svårt att hitta något annat.

Har provat både med Reset SW påkopplad på moderkortet och utan, händer ingenting, absolut nada.

Nu har jag dubbelkollat allt som står i tråden och det har inte löst sig.
Alla andra komponenter fungerar utan problem så som RAM, GPU, SSD:n, medan moderkortet är den enda som inte vill starta upp sig på rätt sätt.

Börjar misstänka att jag har ett måndagsexemplar av moderkortet än att någon annan komponent skulle vara defekt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...och de som vill se "distanserna" på moderkortsplåten så ser ni det på denna bild:

Dvs de fanns redan där när jag tog fram chassit från kartongen, så nej, jag behöver inte installera såna själv!

Och får jag be nästa person att läsa igenom hela tråden innan du konfronterar mig med frågor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

...och de som vill se "distanserna" på moderkortsplåten så ser ni det på denna bild:

http://img.hexus.net/v2/chassis/Corsair/600T/Inside4B.JPG

Dvs de fanns redan där när jag tog fram chassit från kartongen, så nej, jag behöver inte installera såna själv!

Och får jag be nästa person att läsa igenom hela tråden innan du konfronterar mig med frågor?

läste igenom hela tråden, alla inlägg. MEN som jag skrev så va jag nyfiken på hur de såg ut och inget annat!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

http://img.hexus.net/v2/chassis/Corsair/600T/Inside4B.JPG

Kan du skruva ur de befintliga distanserna?
Kan vara så att det sitter distanser där det inte ska sitta distanser och därför kortsluter.

Och btw, du har en jävligt taskig attityd, folk här försöker bara hjälpa dig.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Ett par ggr när jag monterat vattenkylning har datorn inte givit bild.
Och det visade sig vara att det var lite för hårt åtskruvat.
Du kan ju prova det i alla fall.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Medlem

Du har ingen högtalare eller display på/till moderkortet?

När man inte får någon bild är som enda chansen att få reda på vad som är fel att lyssna på de pipande ljud ett moderkort kan ge ifrån sig!

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Din bästa åtgärd är nog (om än omständigt) att plocka ur och starta allt utanför chassit.

Permalänk

Har i princip samma problem som dig. Nyköpta delar men får ingen bild och inga livstecken från vare sig mus eller tangentbord. Har dock ett asrock z68 extreme4 gen3, ett xfx7950, intel i7 2600k samt 16gb corsair vengance minnen(8x2). Detta får kräm genom ett corsair tx650 nätagg. Får inte något ljus från moderkortets knappar vilket får mig att tro att det kan ha något att göra med hur nätdelen levererar ström till kortet. Dock så fungerar cpufläkten, som ju är kopplad till moderkortet, som den ska. Vilket Även alla andra fläktar gör för den delen. Kan det vara så att moderkortet kortsluter någon stans?

Testat att byta till gammalt grafikkor och gamla minnen med mera men inget tycks hjälpa.

Har du kommit fram till något? Skulle uppskatta hjälp så man slipper bli alldeles gråhårig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kan du skruva ur de befintliga distanserna?
Kan vara så att det sitter distanser där det inte ska sitta distanser och därför kortsluter.

Och btw, du har en jävligt taskig attityd, folk här försöker bara hjälpa dig.

Ursäkta mig om du tycker att jag "har en jävligt taskig attityd", men om du satt i samma sits och upprepade gånger får svara på samma frågor så skulle man givetvist bli lite trött på dumma frågor, eller hur!? Så, det avklarat och åter till tråden.

Nej, kan inte och det följde inga lösa distanser med chassit dessvärre.

Skrivet av bursecarl:

Ett par ggr när jag monterat vattenkylning har datorn inte givit bild.
Och det visade sig vara att det var lite för hårt åtskruvat.
Du kan ju prova det i alla fall.

Har provat det mesta, får ingen bild..

Skrivet av Khamel:

Du har ingen högtalare eller display på/till moderkortet?

När man inte får någon bild är som enda chansen att få reda på vad som är fel att lyssna på de pipande ljud ett moderkort kan ge ifrån sig!

Har ljudkabel ut till skärmen (och ja skärmen fungerar galant), men jag får inte ut något ljud varken direkt från moderkortet eller via högtalarna.

Skrivet av ormey:

Din bästa åtgärd är nog (om än omständigt) att plocka ur och starta allt utanför chassit.

Det gör jag så fort jag får mail från ASUS igen. Har mailat dem gällande moderkortet, då detta börjar bli lite frustrerande. Om inte det fungerar så är det bergsäkert det som är felet!

Skrivet av O.Lindstrom:

Har i princip samma problem som dig. Nyköpta delar men får ingen bild och inga livstecken från vare sig mus eller tangentbord. Har dock ett asrock z68 extreme4 gen3, ett xfx7950, intel i7 2600k samt 16gb corsair vengance minnen(8x2). Detta får kräm genom ett corsair tx650 nätagg. Får inte något ljus från moderkortets knappar vilket får mig att tro att det kan ha något att göra med hur nätdelen levererar ström till kortet. Dock så fungerar cpufläkten, som ju är kopplad till moderkortet, som den ska. Vilket Även alla andra fläktar gör för den delen. Kan det vara så att moderkortet kortsluter någon stans?

Testat att byta till gammalt grafikkor och gamla minnen med mera men inget tycks hjälpa.

Har du kommit fram till något? Skulle uppskatta hjälp så man slipper bli alldeles gråhårig

Har du kollat så att du har 24-pinskontakten i som det ska på moderkortet, likaså med 4-/8-pins borta vid CPU ?
Småsaker kan vara störiga, jag vet... Dock i mitt fall lutar det mer och mer mot att moderkortet är defekt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat minnen,nätagg i din 1156 burk ännu? dvs som nån tidigare redan sagt men har ej sett nåt svar av dig ang detta.
Annars kan du ju prova 1156 burkens nätagg och minnen i din nya burk med.
Vad har dina corsair minnen för volt? dom finns ju med både 1,5v och 1,65v har du 1,65v kan dom ställa till bekymmer då alla moderkort sätter 1,5v som standard och kan krävas (dock ovanligt men det kan hända) att man monterar en 1,5v sticka och ställer in 1,65v för att dom med 1,65v ska fungera.

Sen som nån sa tidigare så kan nån,några distanser sitta på fel ställe (=kortslutning) om dom var i skruvade från början för det kan skilja en del mellan olika moderkort.

Bara för att nätagget är nytt så kan du absolut inte utesluta att det är trasigt (inget jätte ovanligt att nätagg är trasiga från början) och det kan då vara därför skiten krånglar för dig så prova ett annat heller prova det nya i en annan burk (heller mät upp det och då MED last).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har du provat minnen,nätagg i din 1156 burk ännu? dvs som nån tidigare redan sagt men har ej sett nåt svar av dig ang detta.
Annars kan du ju prova 1156 burkens nätagg och minnen i din nya burk med.
Vad har dina corsair minnen för volt? dom finns ju med både 1,5v och 1,65v har du 1,65v kan dom ställa till bekymmer då alla moderkort sätter 1,5v som standard och kan krävas (dock ovanligt men det kan hända) att man monterar en 1,5v sticka och ställer in 1,65v för att dom med 1,65v ska fungera.

Sen som nån sa tidigare så kan nån,några distanser sitta på fel ställe (=kortslutning) om dom var i skruvade från början för det kan skilja en del mellan olika moderkort.

Bara för att nätagget är nytt så kan du absolut inte utesluta att det är trasigt (inget jätte ovanligt att nätagg är trasiga från början) och det kan då vara därför skiten krånglar för dig så prova ett annat heller prova det nya i en annan burk (heller mät upp det och då MED last).

Jag har provat minnen och nätagget i min andra burk. Saken är den att nätagget är från den datorn egentligen, men det var alldeles för kraftigt för dess bruk då komponenterna i den tog inte mer än 500W sammanlagt. Köpte ett nytt men klenare nätagg till den datorn, CX600M, vilket räckte gott och väl för den gamla bettan. Jag har nämligen planer om att ev skaffa ett till GTX 680 eller kanske en Titan i bästa fall (kanske använder mig utav Step-up programmet från EVGA).

Minnena är 1,5V (CMZ32GX3M4A1600C9).

Distanserna var placerade efter ATX-moderkort, vilket Sabertooth Z77 är, så jag tvivlar på att någon distans skulle sitta fel i det här fallet. Jag dubbelkollade det innan jag placerade moderkortet i chassit och det stämde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Dubbelkollade nu gällande böjda pins på sockeln och fann 1 böjd på höger sida, runt mittsektionen. Något som jag själv inte ska kunna åstadkomma då kanterna är något som brukar oftare blir böjda än mittenraden.

Gissar på tillverkningsfel eller DOA, eller vad säger ni!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Dubbelkollade nu gällande böjda pins på sockeln och fann 1 böjd på höger sida, runt mittsektionen. Något som jag själv inte ska kunna åstadkomma då kanterna är något som brukar oftare blir böjda än mittenraden.

Gissar på tillverkningsfel eller DOA, eller vad säger ni!?

Jättesvårt att få böjda pins till DOA eller tillverkningsfel. Det brukar räknas som handhavandefel