Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Jättesvårt att få böjda pins till DOA eller tillverkningsfel. Det brukar räknas som handhavandefel

Ja du, om jag håller i processorn med 2 fingrar från vardera hand när jag stoppar in den rakt i sockeln som kallas för "handhavande fel" så vill jag se detta hända en gång till... ^^
Jag släppte aldrig ned processorn på sockeln så att den skulle "hoppa till" eller "dunsta till" utan jag la det ned på sin plats. Vid nedläggning av sådan precision bör det inte böja till en pin som befinner sig mer mot mitten av sin rad. De som tar mest skada är de som är ytterst på lederna då fingrarna kan lätt stöta till på dem och därmed böja till en eller fler pins, vilket inte hände nu.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Dubbelkollade nu gällande böjda pins på sockeln och fann 1 böjd på höger sida, runt mittsektionen. Något som jag själv inte ska kunna åstadkomma då kanterna är något som brukar oftare blir böjda än mittenraden.

Gissar på tillverkningsfel eller DOA, eller vad säger ni!?

Ouch, där kan du få problem. Tillverkare och säljare brukar få det till handhavandefel direkt när dom ser en böjd pin.

Men testa att prata med både säljaren och Asus om det och hoppas på det bästa, tyvärr allt du kan göra nu.
Om dom säger att det är ditt fel och att de inte kommer byta ut det så kan du ju alltid testa att böja tillbaka den själv, men skulle inte gjort det innan jag pratat med dem.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Ouch, där kan du få problem. Tillverkare och säljare brukar få det till handhavandefel direkt när dom ser en böjd pin.

Men testa att prata med både säljaren och Asus om det och hoppas på det bästa, tyvärr allt du kan göra nu.
Om dom säger att det är ditt fel och att de inte kommer byta ut det så kan du ju alltid testa att böja tillbaka den själv, men skulle inte gjort det innan jag pratat med dem.

Freddie

Jag har suttit i telefon med ASUS tidigare idag innan jag fann den böjda pinsen.

ÅF har bestämt sig att reklamera moderkortet, som tur är, och snart kommer jag få en fraktsedel utav dem så jag kan frakta tillbaks produkten och få ett nytt istället! Tack och lov för det!

Hoppas bara jag slipper böka till med ärendet något mer framöver nu när allt börjar luta åt att bli löst.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UROG:

Jag har suttit i telefon med ASUS tidigare idag innan jag fann den böjda pinsen.

ÅF har bestämt sig att reklamera moderkortet, som tur är, och snart kommer jag få en fraktsedel utav dem så jag kan frakta tillbaks produkten och få ett nytt istället! Tack och lov för det!

Hoppas bara jag slipper böka till med ärendet något mer framöver nu när allt börjar luta åt att bli löst.

Finns en stor chans att de nekar det pga böjd pins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Finns en stor chans att de nekar det pga böjd pins.

Dock är det försent då de redan bestämt sig för RMA...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Dock är det försent då de redan bestämt sig för RMA...

Beror väl på hur du la fram ärendet också.
Sa du som det var, böjda pins eller bara att kortet inte fungerar? Det är liksom rätt stor skillnad där.

Får du det som DOA/RMA, fast du sa att det var böjda pins, så ska du vara väldigt nöjd för det är som alla andra redan skrivit, 99.9% av fallen handhavande fel.
Just de här bitarna, CPU samt CPU-socklar på moderkorten går igenom en speciell kontroll vid tillverkningen. Det sitter liksom inte en plastbit över CPU-sockeln för skojs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Beror väl på hur du la fram ärendet också.
Sa du som det var, böjda pins eller bara att kortet inte fungerar? Det är liksom rätt stor skillnad där.

Får du det som DOA/RMA, fast du sa att det var böjda pins, så ska du vara väldigt nöjd för det är som alla andra redan skrivit, 99.9% av fallen handhavande fel.
Just de här bitarna, CPU samt CPU-socklar på moderkorten går igenom en speciell kontroll vid tillverkningen. Det sitter liksom inte en plastbit över CPU-sockeln för skojs skull.

Hade jag tappat processorn över sockeln så hade inte 1 pin böjt sig utan då hade det tagit med sig flera stycken åt gången..

Gällande RMA så räckte det med att moderkortet inte gick igång att ÅF bestämde sig för att reklamera den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Hade jag tappat processorn över sockeln så hade inte 1 pin böjt sig utan då hade det tagit med sig flera stycken åt gången..

Gällande RMA så räckte det med att moderkortet inte gick igång att ÅF bestämde sig för att reklamera den.

Visst, eftersom du är UROG, så tillhör du promillen som inte gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Visst, eftersom du är UROG, så tillhör du promillen som inte gör fel.

...eller inte! Jag har gjort fel, massor, men aldrig att processorsockelns pins skulle böjas. Dock har det hänt tvärtom på de lite äldre systemen där processorn fortfarande hade pins själva som jag lyckats böja, men de var bara att böja tillbaks utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som andra sa så är det högst troligt att ÅF kommer neka dig en RMA pga böjda pins i cpu sockel då dom med 99% säkerhet KOMMER att säga att det är ett handhavandefel.
Sen om det är ett handhavandefel heller en skada från fabrik är nästintill ovidkommande här för att det är så pass etablerat att en böjd pinne ÄR ett handhavandefel och det finns tusentals inlägg runtom på nätet som säger exakt samma sak nämligen att dom blivit nekade RMA för att butik,ÅF,etc hittat en böjd pinne.
Vad du däremot INTE hittar på nätet är ett inlägg som säger att denna HAR fått ett moderkort med en böjd pinne utbytt på RMA

Det finns inte en butik,ÅF,etc som tar på sig att RMA en produkt förrens dom har fått se den.
Vad dom däremot HAR gjort i ditt fall är att PÅBÖRJA processen vilket innebär 1.kund kontaktar företaget, 2.företaget skickar ut info,etc om hur kund ska göra, 3.produkt skickas in, 4.produkten tas imot OCH KOLLAS, 5.RMA nekas heller godkänns beroende på om det är ett handhavandefel heller inte.
Det är först vid 5. som processen slutförs och ditt har du ju inte kommit ännu då du bara kommit till 2. än så länge och vet alltså inte ett dugg vad företaget kommer att svara.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Dubbelkollade nu gällande böjda pins på sockeln och fann 1 böjd på höger sida, runt mittsektionen. Något som jag själv inte ska kunna åstadkomma då kanterna är något som brukar oftare blir böjda än mittenraden.

Gissar på tillverkningsfel eller DOA, eller vad säger ni!?

Hoppsan...
Är det nu man säger "Vad var det jag sa?" ?

Gör ett försök att byta ut det, du kan ha tur att få det utbytt på garanti, dock är det svårt och du måste ha tur!
Det där problemet anses som ett handhavandefel, inte garantiberättigad..

Nästa gång så kolla saker som folk skriver utan att näst intill idiotförklara folk, bara för att du har byggt hundra datorer.
Det är du absolut inte ensam om att ha gjort...
Så tänk på attityden när du svarar på folks inlägg..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Som andra sa så är det högst troligt att ÅF kommer neka dig en RMA pga böjda pins i cpu sockel då dom med 99% säkerhet KOMMER att säga att det är ett handhavandefel.
Sen om det är ett handhavandefel heller en skada från fabrik är nästintill ovidkommande här för att det är så pass etablerat att en böjd pinne ÄR ett handhavandefel och det finns tusentals inlägg runtom på nätet som säger exakt samma sak nämligen att dom blivit nekade RMA för att butik,ÅF,etc hittat en böjd pinne.
Vad du däremot INTE hittar på nätet är ett inlägg som säger att denna HAR fått ett moderkort med en böjd pinne utbytt på RMA

Det finns inte en butik,ÅF,etc som tar på sig att RMA en produkt förrens dom har fått se den.
Vad dom däremot HAR gjort i ditt fall är att PÅBÖRJA processen vilket innebär 1.kund kontaktar företaget, 2.företaget skickar ut info,etc om hur kund ska göra, 3.produkt skickas in, 4.produkten tas imot OCH KOLLAS, 5.RMA nekas heller godkänns beroende på om det är ett handhavandefel heller inte.
Det är först vid 5. som processen slutförs och ditt har du ju inte kommit ännu då du bara kommit till 2. än så länge och vet alltså inte ett dugg vad företaget kommer att svara.

Jag köpte ett ASUS Maximus IV Gene-Z... hittade en böjd pin i sockeln..
Jag fick byta ut det hos ÅF utan ett enda tjafs
Butiken i fråga är Webhallen..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Intre så mycket att göra än att skylla på sig själv antar jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Jag köpte ett ASUS Maximus IV Gene-Z... hittade en böjd pin i sockeln..
Jag fick byta ut det hos ÅF utan ett enda tjafs
Butiken i fråga är Webhallen..

Webhallen är pålitliga till skillnad från de flesta andra ÅF där ute..
Snackade med min polare som jobbar där och han sa att om jag hade köpt moderkortet från dem hade de bytt ut det utan problem, vare sig det hade varit tillverkningsfel eller "handhavande fel". Webhallen värnar sina kunder, vet inte hur de andra är mot sina kunder egentligen...

Skrivet av Red110:

Intre så mycket att göra än att skylla på sig själv antar jag

Så du menar att jag ska titta noggrant efter böjda pins innan jag stoppar dit processorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hoppas det löser sig!

Tack, äntligen en vänlig själ!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Snackade med min polare som jobbar där och han sa att om jag hade köpt moderkortet från dem hade de bytt ut det utan problem, vare sig det hade varit tillverkningsfel eller "handhavande fel". Webhallen värnar sina kunder, vet inte hur de andra är mot sina kunder egentligen...

Vilken polare hade inte svarat så? Det där handlar inte om kundservice eller värna om kunder utan om något helt annat. Känner man folk så får man per auto fler fördelar och saker löses på smidigare sätt. Som om Webhallen skulle, som det skitföretag de är(enligt mig!), värna om kunder mer än t.ex Inet, CDON eller Komplett? Glöm det. Du har en polare där, det är inte jämförbart för oss andra.

Skrivet av UROG:

Tack, äntligen en vänlig själ!

Så alla andra som har bidragit med iaf något vettigt i tråden är inte värda ett tack?

Någon var inne på det tidigare i tråden, du har taskig attityd. Jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Så du menar att jag ska titta noggrant efter böjda pins innan jag stoppar dit processorn?

kan ju vara något och kika upp nästa gång plastbiten de lägger på sitter ju lite mot alla pins (inte speciellt hård dock) men dem kan väl böja sig snett fast man sätter ner cpun försiktigt ^^ (inget som är omöjligt när det gäller nya tekniker som är känsliga)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Har du rätt socket på processor och moderkort?
Tänkte att det kan vara lätt att missa vid beställningen ?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Nu tar vi och lugnar ner oss lite, anser man att någon har en dålig attityd eller liknande så behöver man inte svara i tråden.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Inaktiv

Låter kanske självklart men se till att du inte glömmer att sätta tillbaka plastskyddet i sockeln innan du skickar iväg mammabrädan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UROG:

Nope. Har inget Socket 1155 system i närheten. Närmaste är polaren som bor 7 mil bort.
Min gamla dator har Socket 1156, så de går inte ihop...

Testa minne, grafikkort och nätdelen i den andra datorn...funkar dessa är det ju moderkortet på det nya systemet som är sönder.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W