Söker bra och prisvärd system kamera för både filmning och plåtning. och lite råd

Permalänk
Medlem

Söker bra och prisvärd system kamera för både filmning och plåtning. och lite råd

Plåtning:
Tja. Söker en "bra" system kamera för att ta kort, filma, etc. den ska vara prisvärd. får inte kosta över 4000kr

Som sagt, jag är ny bland kamera och sådant. annars är jag avancerad dator användare. kan pixlar,rendering,raw, och sådant, även avancerad film hantering,bla,bla (skryt)
Men jag fattar inte det här om objektiv. (mm) som folk pratar om. Till exempel: om jag ska ta kort på en fågel längre bort (16Meter). sen kanske några sekunder senare vill jag ta kort på en sten som ligger vid min fot (0,2M). Måste jag byta objektiv för att få en bra bild?

Länka gärna en bra fakta sida eller wiki page om System kameror. för jag vill just nu veta "ALLT"

Filmning:
Jag skall kunna filma och sedan få en skön playback på 50-60 fps sisådär. helst 120. "sitter på 120hz skärm" men det hör inte hit
jag kanske kräver för mycket för att hålla mig under 4000kr?
Men det är därför jag är här och frågar ER
kommer lägga till mer i tråden om jag behöver mer hjälp.

Permalänk
Medlem

Här är en bra liten guide som nog kan vara till nytta för dig. Den beskriver det grundläggande i fotografering från en datornörds perspektiv.

Något som guiden inte tar upp om jag minns rätt är att alla objektiv har en närgräns som bestämmer hur nära de kan fokusera på något. Vanliga kit-objektiv på t.ex. 18-55mm brukar ha en närgräns på runt 20-30 cm, längre teleobjektiv runt 1 meter eller mer, och makro-objektiv på några få cm. Så det påverkar hur nära man kan vara motivet. Sen påverkar även brännvidden hur bilden blir, se exemplen i guiden.

Med andra ord så är det i ditt exempel alltså troligt att du borde byta objektiv om du ska få riktigt bra bilder. Å andra sidan så skulle du med t.ex. ett hyffsat 18-200mm objektiv kunna få ok bilder, men kanske inte lika bra som om du använde objektiv mer anpassade för ändamålet. Fotografering handlar väldigt mycket om kompromisser, och det gäller att hitta en lösning som man är bekväm med och som fungerar tillräckligt bra.

När det gäller kameror så är det svårt att rekommendera någon utifrån din beskrivning. Nu för tiden finns det i princip två olika sorters systemkameror: med spegel (DSLR, SLT) och utan spegel (mirrorless). De med spegel är de traditionella systemkamerorna, t.ex. Canon EOS 1100D eller Nikon D3100, medan de spegellösa är relativt nya, t.ex. Sonys NEX-serie eller m43-systemet. De spegellösa kamerorna har fördelen att de är betydligt mindre och lättare, men har något sämre autofokus och saknar optisk sökare (förutom vissa Fuji-kameror som har någon slags hybridsökare, men de ligger en bit utanför din budget). Googla runt lite så finns det hur mycket information som helst om spegel eller inte spegel.

Permalänk
Medlem

Grymt svar! tack för hjälpen. ska köpa en Nikon D3200 så som det känns nu. men jag får se vad jag kommer fram till .
Stort Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gogasos:

Grymt svar! tack för hjälpen. ska köpa en Nikon D3200 så som det känns nu. men jag får se vad jag kommer fram till .
Stort Tack!

Köpte den i måndags på kompletts 6h rea, sjukt nöjd än så länge Kostade 3790 då, ligger väl något över det. Väldigt liten och behändig sen var det objektivet man fick med inte det bästa men har en del andra objektiv hemma som passar. Suveräna bilder och väldigt lättanvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gogasos:

Plåtning:
Tja. Söker en "bra" system kamera för att ta kort, filma, etc. den ska vara prisvärd. får inte kosta över 4000kr

Som sagt, jag är ny bland kamera och sådant. annars är jag avancerad dator användare. kan pixlar,rendering,raw, och sådant, även avancerad film hantering,bla,bla (skryt)
Men jag fattar inte det här om objektiv. (mm) som folk pratar om. Till exempel: om jag ska ta kort på en fågel längre bort (16Meter). sen kanske några sekunder senare vill jag ta kort på en sten som ligger vid min fot (0,2M). Måste jag byta objektiv för att få en bra bild?

Länka gärna en bra fakta sida eller wiki page om System kameror. för jag vill just nu veta "ALLT"

Filmning:
Jag skall kunna filma och sedan få en skön playback på 50-60 fps sisådär. helst 120. "sitter på 120hz skärm" men det hör inte hit
jag kanske kräver för mycket för att hålla mig under 4000kr?
Men det är därför jag är här och frågar ER
kommer lägga till mer i tråden om jag behöver mer hjälp.

Den mest prisvärda kameran för 4 papp som du söker, får någon annan kunnig svara på. Själv så tycker jag att du ska in i en fysisk butik och klämma på "dom förslagen du får här" så att den sitter rätt i handen på dig.

Men eftersom du vill, som du själv skriver "Veta Allt" så ska du börja med att plugga lite fototermer.

Så som Slutartid, bländare, skärpedjup, ISO, vitbalans, RAW. Då det är själva grunden för att kunna foto. Greppar man inte det, så kvittar det om man har en kamera för 2000kr eller 40 000kr.

Själv så pluggade jag b l a på Fotoskolans Del 0 till 5 ett antal månader ( + att jag frågade väldigt mycket "dumma" frågor här i tråden) Och jag vill verkligen rekommendera att läsa den, fattar man hur allt hänger samman, så blir det lite lättare/roligare att trycka på avtryckaren.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Byta objekiv är inget krav, köper du tex ett Tamron 24-70 2.8 så har du ett jävligt bra alltiallo. Men det kostar ju en slant.
billigast och samtidigt bra är att ha fasta objektiv och byta. När du filmar är inte det något större problem.

För övrigt har jag gjort en 1-minuts-guide med ett billigt startkit och lite hur det funkar,
http://www.youtube.com/watch?v=587Bfqm9VGE&sns=em

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gogasos:

Stort Tack!

Bra köp!

Om du ska filma och använda ljudet så skulle jag rekommendera en liten extern mic. Om du kör med den interna kommer du bara höra hur autofokus-motorn jobbar hela tiden.

Här är en man som testar lite olika objektiv ( med/utan extern mic).
http://www.youtube.com/watch?v=VUrmm02ffoc

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Byta objekiv är inget krav, köper du tex ett Tamron 24-70 2.8 så har du ett jävligt bra alltiallo.

Förutom då att det egentligen inte klarar av varken att fota t.ex. fåglar på avstånd (för kort brännvidd) eller saker som är riktigt nära (närgräns på 40 cm), och inte har särskilt mycket vidvinkel heller på APS-C Men som sagt så finns det inget objektiv som klarar av allt. 24-70/2.8 är säkert ett väldigt trevligt objektiv beroende på vad man fotar, även om Tamrons 17-50/2.8 tillsammans med en längre telezoom kanske är ett bättre val på APS-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Förutom då att det egentligen inte klarar av varken att fota t.ex. fåglar på avstånd (för kort brännvidd) eller saker som är riktigt nära (närgräns på 40 cm), och inte har särskilt mycket vidvinkel heller på APS-C Men som sagt så finns det inget objektiv som klarar av allt. 24-70/2.8 är säkert ett väldigt trevligt objektiv beroende på vad man fotar, även om Tamrons 17-50/2.8 tillsammans med en längre telezoom kanske är ett bättre val på APS-C.

Jag pratar bara utifrån filmning och då är Tamron 24-70 2.8 klart bättre än ett 17-50 och en telezoom. Filma tele utan bildstabilisator är helt kört utan sativ så då är fågelfilm lite lurigt så länge de inte sitter still

Närgränsen på 40 cm är ju helt ok. Om du bara ska äga ett objektiv så funkar ju inte dina allternativ heller 17-50 för kort, tele för lång) Jag gav det som exempel eftersom han inte ville byta.

Filmar man med APS-C så klarar man sig med ett 30mm 1.4f, sen är det upp till fotografen.
Sen som lyx kan man ha ett 50 1.8, ett 85mm 1.4 och ett vidvinkel 11-16/2.8. Det stora plusset med fasta objektiv är att alla ovannämnda går att hitta på blocket för mindre kostnad tillsammans en ett Tamron eller en riktigt bra telezoom.

Jag kommer nog köpa en rejälare telezoom för att filma med nån gång, men det får vänta eftersom jag aldrig hittat ett som duger för under 10 000 begagnat.
Finns mycket inköpslistan före det.

Det enda tips jag kan ge om objektiv för stillbild är de som gäller generelt. Dyrare = bättre.
Det är tyvärr så enkelt, ju dyrare objektiv desto snyggare bilder. Om man ska prioritera så köp ett billigare kamerahus så du kan köpa dyrare objektiv. Funderar du på en fin kameraväska för 3000 så är mitt råd, skit i det, bär i en ica-kasse och köp dyrare objektiv.
Och köp för guds skull begagnat. De flesta objektiv går att pruta ner till närmare 50% av nypriset och då kan man köpa dubbelt så dyrt

Begagnade kameraprylar är ofta pedantskötta eftersom dslr är en riktig prylsport.