4g - Vilken Router och vilket abonemang?

Permalänk
Medlem

4g - Vilken Router och vilket abonemang?

Hej!
Efter flytt har jag förstått att det endast är 4g uppkoppling som är möjlig, och behöver några tips från er.

Abonemang:
Okej, första frågan. Är något bättre än det andra (Telia, Tre, Telenor, Tele2)? Kan själv filura ut vilken datamängd och hastighet jag vill betala för, men lovar någon mer än vad det håller?

Router:
Nu till den riktiga frågan, vilken router ska jag välja?
Var inne ett tag på RT-AC66U för att få AC och eftersom den (om jag förstår rätt fixar dongel). Men efter att ha läst runt här känns det inte så givet längre... Funkar N65U eller N56U med en 4g sticka? Kan inte läsa mig till det.

Repeater:
Behöver också fånga upp signalen till tråd igen längre bort i bostaden (tråd hela vägen inte möjligt även om jag skulle vilja det). Kikade på ASUS igen EA-N66, men den har bara en port. Skulle vilja ha flre... Vilken Repeater är att rekomendera idag?

Är inte så priskänslig, men vill inte köpa på mig problem eller onödigt dyra grejer.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fas723:

Repeater:
Behöver också fånga upp signalen till tråd igen längre bort i bostaden (tråd hela vägen inte möjligt även om jag skulle vilja det). Kikade på ASUS igen EA-N66, men den har bara en port. Skulle vilja ha flre... Vilken Repeater är att rekomendera idag?

Du beskriver en trådlös brygga /bridge. En repeater förlänger/förstärker det trådlösa. Det finns dedikerade burkar som kallas för respektive, men många router/ap KAN också stödja detta - kolla specs o 3:e-parts FW (i.e DD-WRT, etc)

Permalänk

Har en RT66u (inte ac) och har testat att köra Telenors E398 och det finns otroligt dåligt med inställningar för mobila bredband. Det fungerar med 3G och 4G men eftersom inställningarna var så dåliga kör jag med en server som tar emot signalen och delar sedan ut till RT66U genom WAN porten, kör RT66U i bridgemode så får inte VPN-Server och andra funktioner utan bara USB-delning och wifi (är inte hemma just nu men tror inte att det är mer, kan lägga upp bilder på webbgränssnittet om du vill).

För mobilt bredband rekommenderar jag INTE RT66U. Om du inte vill dela ut genom en dator. RT66U verkar vara en bra router för vanligt bredband och fungerade bra när jag körde ADSL med PPPoE inloggning. Jag har också en Dovavo 4GR som har underbara inställningar (fler än programmet Telenor Mobile Partner, det program telenor skickar med till datorer). Jag rekommenderar alltså någon av Dovados routrar till mobilt bredband (om du kör USB-modem).

Sen tycker jag att du definitivt ska kolla in forumet http://mobilabredband.se/forum/ där det finns riktigt kompetenta människor som har koll på allt när det gäller mobila bredband.

Nästan alla abonnemang har samma villkor idag, mitt tips till dig är att kolla olika täckningskartor så att du ser vilka som lovar bäst täckning där du ska använda det. Testa gärna med ett kontantkort först så att du ser att det verkligen fungerar innan du binder dig i 24 månader.
Borde jag också ha gjort, men jag lärde mig den hårda vägen och sitter med ett Telenor abonnemang som jag har runt 18 månader kvar på.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Vittfarne

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När det kommer till routern biten så kommer jag lämna det till någon annan att svara på som e kunnigare än mig men när det kommer till valet av operatör.
Vi kan ju börja med telia:
Jag anser att dom inte verkar vara att räkna in här eftersom dom inte verkar ha något abbonemang med så hög data trafik och kostar alldeles för mycket jämfört med vad man får.

telenor:
Dom var tidigare bra när man hade obegränsad trafik men idag så är du ju begränsad till 80gb på deras största som kostar 349kr mån

tre: är nog det alternativet jag hade valt där får du 100gb att surfa för.
Det jag också kan tillägga eftersom jag har tre i telefonen är att för några veckor sen släppte dom hastighets begränsningarna där så nu får man ut så mycket som möjligt beroende på hur bra signal man har där man e, så man är inte bunden till en viss hastighet via abbonemanget.

tele2:
får du betala 298kr/mån för 40gb trafik eller 398kr/mån för 80gb trafik, vilket e lite saftigt.

Sen finns det ju andra som erbjuder 3g/4g men det är ju typ bahnhof alltele och lite andra men deras sådana abbonemang är ju inget att ens jämföra med operatörerna ovan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

bredbandsbolaget motsvarighet på telenors Bredband stor. 369kr och 200gb trafik, om det räcker för dig

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/hastighet/viamobilnat...

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för bra svar!