Ska köpa ny hårddisk

Permalänk

Ska köpa ny hårddisk

Jag hade tänkt mig att köpa ny hårddisk och ser att det inte finns några IDE platser kvar, vad gör jag ?
Får Hårdisken plats där cd spelaren sitter 5.25 lr vf det är ?
Det är en gammal Acer hem-pc
Och ser strömkontakten likadan ut till cd som hårddisk ?

Tack på förhand!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Ja det är bara attt koppla in. Du kan köpa atingen en 5,25" hårddiskkylare eller bara ett par byglar som du först fäster i disken så den blir lika bred som en 5,25" slot.

Tänk dock på att bygla rätt. Och om jag känner Acer rätt så vore en hd-kylare inte fel, iallfall om du köper en 7200rpms hårddisk, för det lär inte komma mycket luft upp dit...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Du vet inte var jag kan köpa en sån då ?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

det finns på gtek

Visa signatur

klockar tills det rasar ;-)
Vattenkylningen ligger på 1/2 tum + Vapochill PE ;-)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp där har du en sån.
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=390&session=86c1dc...

Här är en med sånna fästbyglar jag pratade om (denna verkar vara lite lyxigare med fjädrar på och allt ). Det brukar finnas enklare varianter av denna med bara byglar och en relatvt ful plastfront, dock till attraktiva priser.

Men den från Coolermaster som Zaffer länkade till sänker även volymen en aning, så den är nog vettigtast.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Vill bara ge ett annat tips i HDD sammanhang, köp INTE en Maxtor, i alla fall om du vill kunna sitta i samma rum som du har datorn i efter ett par månaders hdd-drift.

Vet inte hur de modernare Maxtor diskarna med fluid bla bla bla.... grejs uppför sig men jag och många andra har fått genomgå förvandlingen av ett till en början harmlöst väsljud från våra Maxtor till något att ett illvrål. Rakt ut tjut!

Permalänk
Medlem

Jag vill också köpa HD, två stycken faktiskt. Två typ 40 Gb, iaf, är det 100% att de kommer passa ?

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk

Tack för hjälpen... men jag tänkte ju köpa en Maxtor :/ eftersom dom har 30 gig 7200rpm
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MAXDMO830F...
Nån annan som har haft problem med Maxtor ?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Jag är otroligt nöjd med min Maxtor. Har haft den i snart ett år och den har inte krånglat en enda gång.